wat doen jullie als de kopers van je pony komen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gebruiker002
Berichten: 4620
Geregistreerd: 15-02-02

wat doen jullie als de kopers van je pony komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-03 19:08

morgen komen er kopers voor mijn pony maar ikdurf hem niet voor te rijden ik weet zeker dat alles mis gaat! en ik word heel zenuwachtig!
watmoet ik zoal laten zien...
los laten rennen,springen,onder het zadel.. en wat nog meer?

Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 19:09

Ik denk dat je het beste aan hen kan vragen wat ze willen zien.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 19:15

Idd, net als wat moossie zegt, gewoon niet angstig zijn, want dan word je paard ook zenuwachtig, en dat moet je vooral dan niet hebben

Charaz

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 19:16

wat ze willen zien, eerst even los laten rennen en de rest ligt eraan of ze hem willen als spring of dressuurpony

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 19:44

Ik zou hem even uit z'n stal halen..zodat ze hem even goed kunnen bekijken..
Evt. nog even los in de bak laten.. en hem even laten stappen,draven,galloperen..
En dan gewoon voorrijden..
En vragen wat ze willen zien.. of ze hem willen zien springen of dressuren enz..

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 19:45

en vragen of ze hem misschien zelf willen rijden, dan hoef je hem misschien niet eens voor te rijden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 19:49

ilsejee schreef:
en vragen of ze hem misschien zelf willen rijden, dan hoef je hem misschien niet eens voor te rijden..


Dat zou ik niet doen, maakt niet zo'n goede indruk vind ik. Als 'koper' zou ik me direct al afvragen waarom de eigenaar zelf niet voor wil rijden...

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 20:20

CCCCorine"]
[quote="ilsejee schreef:
en vragen of ze hem misschien zelf willen rijden, dan hoef je hem misschien niet eens voor te rijden..


Dat zou ik niet doen, maakt niet zo'n goede indruk vind ik. Als 'koper' zou ik me direct al afvragen waarom de eigenaar zelf niet voor wil rijden...
[/quote]
ben ik het helemaal mee eens. toen ik kopers kreeg voor mijn pony hebben we haar eerst zelf gereden, en daarna ook de koper en haar nichtje wat ook mee was. je kunt het beste gewoon rijden zoals je dat altijd doet en vragen of zze zeelf nog meer verwachten. zo geef je de koper in elk geval een indruk van hoe ze is en hoef je je niet echt op te winden. succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 20:32

Niks laten zien waar zij niet om vragen Haha!

Gereden paarden hoef je meestal niet meer los te laten zien, dat doe je eigenlijk alleen bij jonge paarden.

Bij het voorrijden gewoon doen wat je altijd doet, maar laat het niet uren duren. Beide handen stap, draf, galop laten zien, paar overgangen rijden, paar keer verruimen in draf en galop, en dan wacht je gewoon even hun reactie af.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 21:39

Ik zou eerst zelf hem voorrijden, daarna de koper erop laten.

Toen ik naar mijn huidige pony ging kijken is dat ook zo gegaan. De eigenaresse heeft ook nog een klein sprongetje gemaakt, dat hoefte van mij niet zo nodig maar dat wilde mijn broertje graag Haha!

Wat ik ook wel fijn vindt is om te helpen met op/af zadelen enzo zodat je kunt zien hoe het paard in de omgang is. Ik vind dat erg belangrijk, heb toch niet graag een draak op stal.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 22:40

ilsejee schreef:
en vragen of ze hem misschien zelf willen rijden, dan hoef je hem misschien niet eens voor te rijden..


Hoi,

Ik weet nog toen ikzelf een paard ging kopen (zo ik ben nog net nie grijs, ik weet nog.......VROEGER Haha! ), dat ik het vreemd vond dat de eigenaar hem voorreed, alsof hij eerst losgereden moest worden voordat de toekomstige eig.(ik dus)erop kon, ten der tijd bij mij de indruk dat het paard misschien onwillig was of erg pittig.
Ik wou dus altijd ZELF alles doen, zelf poetsen, zelk zaelene, zelf in de bak enz. alleen dan an ik een goede indruk krijgen van het paard evt. laten kon er nog iemand anders oprijden, zodat ik kon zien hoe ie liep, nu (vele jaren later Schijnheilig ) begrijp ik waarom dit eigenlijk ongebruiklijk is en dat het eigenlijk andersom hoort,
Maar als ik vandaag de dag een paard ga kopen, doe ik het weer op mijn oude manier, omdat ik teweinig een indruk kan krijgen van het karakter van het paard, als iemand anders alles voor je doet,
Dat kan altijd later nog, denk ik.

zo dat wou ik nou ff kwijt *LOL*
gr. cissie
ps. nie TE zenuwachtig worden he, anders staat er binnen 5 min. een gestrest paard naast je en da verkoopt nie goed Cheese!

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 23:02

Toen ik ging zoeken voor een eigen paardje,kwam ik ook bij een merrie terecht die de eigenaresse niet voor wou rijden.
Ik wou zijn gangen en manier van 'doen' even zien,als zei er op reed.
Ze zei:Ik longeer haar wel,dan kun je de gangen beter zien.

Ik stapte op,en ik wist meteen waarom zei er niet op wilde....
Ik heb de hele bak gezien,ik heb zowat in het plafond gehangen,ben gelanceerd zoals geen ene attractie kan,en ben in bokkende (keiharde) galop door de bak heen gesjeest.
Er was die middag dressuurwedstrijd geweest,en ze hadden 1grote bak waarvan ze doormiddel van dressuurhekjes 3 normale maat bakken van hadden gemaakt,nou ik ging dus dwars over die dressuur hekjes heen en terug die bakken door!!

Toen ik afstapte zei ze:Ja ze heeft een half jaar stil gestaan want we passen niet zo goed bij elkaar.
Maar,jullie lijken een perfect team!!

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 23:23

Ik heb er een hekel aan als dat paard dan als een gek door de bak gejaagd wordt, zie daar het nut niet van in Verward
Ik zou gewoon vragen, wat wil je en wat kun je? En dan zelf rijden of laten rijden en evt. hun laten borstelen enzo...

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 01:57

Het is helemaal niet erg om erna te vragen hoe ze de pony graag willen zien.
Je mag gerust zelf voorstellen om hem voor te rijden.Meer als dat is niet nodig want als ze iets anders willen zien stellen ze meestal zelf de vraag wel.Stellen ze die vraag niet dan is het of niet nodig want het is zo ook al goed of ze zijn alsnog niet echt voor het paardje gevallen tijdens de bezichtiging.Zoiets loopt altijd vanzelf en ga en er dan ook niet vanuit dat de eerste ook meteen de koper zal zijn.

Daarnaast is het heel belangrijk dat je alles op je gemak doet en ze de pony(?) gewoon aan ze voorstelt.Laat ze maar kijken,aaien of whatever.Daar valt een mens op en niet of het beestje geweldig kan presteren.Dat is ook belangrijk maar de klik moet er zijn en die vind je tijdens een rustige ontmoeting tussen mens en paard.
Dus mijn tip is,betrek de kijkers bij je paard terwijl je ermee bezig bent.Gun ze de kans om je paard te leren kennen en andersom.

Daarbij ik was de eerste keer dat er iemand kwam kijken ook nerveus maar heb ondervonden dat dat niet nodig is,want met rust geef je jezelf ook de kans om voor je zelf een idee over de kijkers te hebben en er naderhand eens voor te gaan zitten of deze kopers ook degene zullen zijn aan wie je wil verkopen.Hebben zij de aandacht voor jouw paardje of zijn ze alleen geintereseerd in het pronken met het beestje.

bla bla bla en bla bla bla bla.
Eigenlijk heeft heel dit verhaal geen nut,zorg gewoon dat je paardje schoon is en netjes getoileteerd en stel de mensen op hun gemak en klaar is kees.Jij kan nooit beslissen of de pony die jij te koop aanbied ook past bij het beeld dat kijkers in hun hoofd hebben dus blijf gewoon rustig en beleefd(en vooral eerlijk) en kies uiteindelijk zelf aan wie je verkoopt.
Nerveus zijn is niet nodig,echt niet,maar een eerste keer kijkers op de dam is iets waar je even doorheen moet.Niet twijfelen gewoon jezelf zijn is genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 09:30

Ik stap nooit op een paard waar de eigenaar niet eerst op heeft gezeten.

kay27
Berichten: 841
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 13:29

Ik sta dus op een dressuurstal. Als er bij ons kopers komen, (en zo is het bij mij ook gegaan Haha!) dan wordt het paard netjes opgepoetst (even oliedoekje eroverheen, witte bandages om, het oog wil ook wat he! Pling ). Dan vragen we of de koper het paard los wil zien, zo ja, dan gaat het paard eerst los de bak in om te showen. Daarna rijdt de staleigenaar voor en dan stapt de koper erop.

Maak je er niet te druk over. Vaak komen mensen toch vaker kijken, dus dan maken die zenuwen ook niet meer uit...

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 14:15

CCCCorine"]
[quote="ilsejee schreef:
en vragen of ze hem misschien zelf willen rijden, dan hoef je hem misschien niet eens voor te rijden..


Dat zou ik niet doen, maakt niet zo'n goede indruk vind ik. Als 'koper' zou ik me direct al afvragen waarom de eigenaar zelf niet voor wil rijden...
[/quote]

precies!!!!!
toen ik voor Mexx ging kijken,wilde ze haar niet voor rijden,ze hadden allerlei smoesjes klaar!
dan weet je dat er iets niet helemaal pluis is!
(nu was Mexx al 2 jaar bijna niet bereden,maar was verder wel braaf!,alleen wat loperig!)

vanja

Berichten: 597
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: bij de zee... en bos, in noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 14:32

ik zou het paard eerst even op stal willen zien kan je gelijk zien hoe die erbij staat en of ie vriendelijk is, kan ik even in de stal bij hem kijken hand over de benen halen enzo, daarna even los in de bak toont ie zijn gangen toch beter zonder iemand erop, en laat ie zijn eigen dan ook weer zo pakken? dan de eigenaar erop, kan je gelijk het opzadelen zien, staat ie stil, oren in zijn nek? en als het een leuk paard is dan wil de koper er ook wel op Haha! , dus ehh maak je niet zenuwachtig komt wel goed Haha!

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 14:55

Toen ze voor mijn pony kwamen heb ik het volgende gedaan.

Half uur van te voren op stal, heb je genoeg tijd om te peotsen, eventueele mestvlekken te verwijderen enz. Tong uitsteken
Als ze komen ff vertellen, opzadelen en rijden maar!
Ik heb haar eerst voorgereden. Stap draf en galop op bijde handen, wat overgangne, paar figuren en toen mocht dat meisje.
Zij heeft ook even gestapt gedraafd en gegaloppeerd en toen zijn we weer terug naar stal gegaan.
Afgezadelt, spullen op geruimd, paard in de box, worteltjes gegeven.
Nog wat gepraat en dingen afgesproken en toen hebben ze haar gekocht.
Daarna even afgesproken wanneer ze haar kwamen halen, aanbetaling gedaan en op weg naar huis. Lachen

Paardje verkocht Haha!

Idd niet laten zien wat ze niet vragen en ook nog niks doen wat jullie nog niet goed onder de knie hebben! (denk aan wijken ofzo)

Veel succes!
Gewoon rijden en dan komt het allemaal wel goed!

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 15:04

toen wij een keer bij een pony gingen kijken, hebben we samen gepoetst en opgezadelt. Daarna heeft zij hem eerst MET SLOF gereden, dan kwam hij beter door. Hij kwam eigenlijk helemaal niet lekker door. Toen ben ik er opgegaan, zonder slof, want ik wilde wel zien wat hij zonder kon. Hij zou M hebben gelopen bij de eigenaar daarvoor, maar zij deed B. Ik kreeg hem wel door zonder slof, maar er moest nog wel veel mee gebeuren.

Maar ik zou ook gewoon die mensen mee laten helpen, a;s ze dat willen. Dan kunnen ze zien hoe hij in omgang is.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 16:41

En, hoe is het nou gegaan met de kopers???we willen natuurlijk wel op de hoogte gehouden worden he!

Alja

Berichten: 25583
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 17:42

Zep schreef:
Ik stap nooit op een paard waar de eigenaar niet eerst op heeft gezeten.

idd vind dat ook geen fijn idee

Tienn
Berichten: 3557
Geregistreerd: 04-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 19:05

Toen ik mijn paardje ging kopen , hadden we dus een afspraak om te gaan kijken.
toen we daar aankwamen gingen ze dr even halen enzo , toen even poetsen en toen vroegen ze of ik even wilde rijden enzo.
ik ging gewoon zelf rijden hun gingen ook niet zelf rijden. Lachen

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 19:21

toen ik mijn eigen pony trouwens kocht hebben hun maar heel even gereden. Was bij een handelaar. Ik ben de eerdte keer wezen kijken, de tweede keer in de bak gereden. En de derde keer een buitenrit met iemand daar van stal gemaakt. Toen mocht ik ook zelf opzadelen. Dat vond ik ook wel fijn.