Samen Bokt Beter Maken: drop hier je suggesties

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Samen Bokt Beter Maken: drop hier je suggesties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-03 00:17

Op het topic over het moddie-af zijn van Lovely is
naar aanleiding van een wat verschillende kijk op
bokt-zaken door zowel bokkers onderling als bokkers
en bokt-leiding het idee ontstaan om een topic te starten
met als doel: tips en ideeën tot verbetering van ieders
functioneren ventileren.

Ga je gang. Haha!

OK dan!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 00:25

Mij moddie maken Schijnheilig

Nee, even serieus, ik denk dat het al veel uitmaakt als alle bokkers eens naar zichzelf kijken, ipv altijd maar naar een ander te wijzen... Als je je steeds aangevallen voelt, wijs dan niet naar degenen die je aanvallen, maar naar jezelf, waarom je je aangevallen voelt... Misschien is het wel gewoon waar, maar wil je dat niet zien, of misschien is het vriendelijk bedoelt, maar wil je geen commentaar aanvaarden...
Als veel mensen tegen je zeggen dat ze zich aangevallen voelen en jij bedoelt het niet zo, kijk dan je teksten na, waarom mensen zich aangevallen voelen en leg uit waarom dat niet klopt.
Volgens mij zou dat al een hoop schelen in de sfeer...

horseless
Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 00:25

Aangezien er in dat zelfde topic naar voren komt dat de sfeer (vooral in de discussies) soms niet geweldig is, is het misschien een idee om de discussieregels (ja, soms let ik wel op op school Schijnheilig ) een keer te bestuderen...
-eerlijk zijn
-respect hebben voor elkaar
-naar elkaar luisteren
-proberen je mening tactisch te brengen

Ik hoop dat ik ze zo allemaal een beetje heb, correct me if I'm wrong Haha!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 00:29

regels/beleid van bokt opschrijven en duidelijk communiceren. Dat wil zeggen niet ergens bovenaan een forum zetten, maar een PB naar iedereen. Daar kun je dan op terugvallen bij maatregelen.

Mesthoop opheffen, veel van wat niet mag is daar toch terug te vinden.

Moddies die zich vooral met regel drie van horseless bezig houden. Dus anderen daar op wijzen.

Als het teveel werk is voor een moddie, hulpmoddies aanstellen. Taakverdeling helpt als het werk te veel wordt.

Dit is zo even uit de losse pols. Zal morgen proberen wat langer en constructiever na te denken...

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-03 00:30

horseless schreef:
Aangezien er in dat zelfde topic naar voren komt dat de sfeer (vooral in de discussies) soms niet geweldig is, is het misschien een idee om de discussieregels (ja, soms let ik wel op op school Schijnheilig ) een keer te bestuderen...
-eerlijk zijn
-respect hebben voor elkaar
-naar elkaar luisteren
-proberen je mening tactisch te brengen

Ik hoop dat ik ze zo allemaal een beetje heb, correct me if I'm wrong Haha!


En als je een keer een uitglijer maakt (sjit happens, nietwaar? Haha!: )
'Sorry' zeggen op het topic en/of in pb doet echt geen pijn, hoor.

OK dan!

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 00:33

Laat gewoon iedereen in zijn waarde...en tel eerst tot 10 voordat je gaat schelden...denk in die 10 sec maar eens goed na....(wat zal er gebeuren als ik dit of dat zeg)

En anders gewoon negeren, zijn genoeg topics waar geen ruzie is...of waar iemand je probeert stangen...

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 00:33

Inderdaad Anya als je bekijkt dat we 10682 geregistreerde gebruikers hebben en dat de boktregels op Algemeen tot nu toe 2591 keer "gelezen" zijn dan is dat misschien al een deel van het probleem.
Ben ook van mening dat de boktregels misschien wel uitgebreider kunnen zodat zowel de bokkers als de moddies duidelijker een beeld voor ogen hebben wat wel en niet getolereerd wordt.
En daarnaast vind ik het dan belangrijk dat de bokkers ook proberen mee te werken aan een betere sfeer en consequent-handelen van de moddies door meer dingen te melden. Dan weten wij wat er speelt en kunnen we betere beslissingen nemen.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 00:36

Mensen in hun waarde laten en accepteren dat meningen nou eenmaal verschillen. Dan komt alles goed *LOL*

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 00:38

horseless schreef:
Aangezien er in dat zelfde topic naar voren komt dat de sfeer (vooral in de discussies) soms niet geweldig is, is het misschien een idee om de discussieregels (ja, soms let ik wel op op school Schijnheilig ) een keer te bestuderen...
-eerlijk zijn
-respect hebben voor elkaar
-naar elkaar luisteren
-proberen je mening tactisch te brengen

Ik hoop dat ik ze zo allemaal een beetje heb, correct me if I'm wrong Haha!


adem ben ik helemaal mee eens OK dan!

prompter

Berichten: 11079
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 00:39

Geen cynische/sarcastische berichten posten, je bereikt er alleen maar mee dat mensen zich nog harder gaan verdedigen, je boodschap komt op zo'n manier echt niet over, integendeel

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 00:40

*snif* niemand die mijn stukkie goed vindt *gaat beledigd topics zoeken om mensen uit te schelden Tong uitsteken *

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 00:40

Jacksel schreef:
*snif* niemand die mijn stukkie goed vindt *gaat beledigd topics zoeken om mensen uit te schelden Tong uitsteken *


10 Seconden...10 Seconden...

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 00:40

cody schreef...
door meer dingen te melden....

Daar zit wel een probleem. Wanneer meldt je iets. Wanneer kan iets nog best wel. Wanneer ben je een klikspaan? Wanneer ben je een "meeloper". Hoeveel eigen waarden en normen spelen daarin mee.

Ik denk dat de methode van verwachten dat mensen iets melden niet echt meer werkt op zo'n groot forum. Bovendien loop je het risico dat sommige mensen op bokt een soort 'aapje op de schouder' geplaatst krijgen. Een aapje dat er soms ook onterecht of onbegrepen terecht komt.

Als je disciplinaire maatregelen ( en dat kan in vele gradaties: van PB met een glimlach tot ban) wilt uitoefenen, dan moet de methode daartoe ook duidelijk zijn. Gelijke monikken gelijke kappen. Dus niet gokken op de meldingen, maar toch zelf in de hand krijgen. En als dat veel werk is... dan klopt de taakverdeling niet of is de span of control te groot....

verander de structuur of de techniek en de cultuur verandert vanzelf mee.
Alle grote cultuurveranderingstrajecten die ik heb meegemaakt eindigen meestal met een werkgroep die bij elkaar gaat zitten, nieuwe spelregels maakt, die vervolgens aan de kerkdeur spijkert en overgaat tot de orde van de dag....????

horseless
Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 00:42

Ach gut *troost Jacksel* Volgende keer toch maar weer opletten tijdens Vint?

Sorry, dat was offtopic, maar zoals ik dus net al zei, denk ik dat het al een heel stuk scheelt als je mensen in hun waarde laat.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-03 00:46

Anya schreef:
Bovendien loop je het risico dat sommige mensen op bokt een soort 'aapje op de schouder' geplaatst krijgen. Een aapje dat er soms ook onterecht of onbegrepen terecht komt.


Zou je dit ajb willen ondertitelen voor mij, Anya?
Want ik voel nu allerlei engs op m'n schouders
(heel oud Apenheul-trauma Haha! )
en weet niet of dit terecht is? Verward

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 00:46

Anya"]
Ik denk dat de methode van verwachten dat mensen iets melden niet echt meer werkt op zo'n groot forum.
[/quote]
Ik vind het eigenlijk niet zo gek om de medewerking van de bokkers te vragen, juist omdat het zo'n groot forum is.
Samen zie je meer, toch?

[quote="Anya schreef:
Dus niet gokken op de meldingen, maar toch zelf in de hand krijgen. En als dat veel werk is... dan klopt de taakverdeling niet of is de span of control te groot....

Maar dan krijg je dus ook veel minder inzicht in het hoe en waarom van het maken van beslissingen, de laatste dagen blijkt juist dat mensen graag meer inspraak willen. Ze willen dat de juiste beslissingen gemaakt worden, ipv beslissingen op basis van wat we alleen op het forum zien.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 00:48

nou als we ons met zijn alle nou eens niet zo druk maken, niet zo met de beschuldigende vinger naar jan en allemaal wijzen, en eindelijk eens accepteren dat meningen nou eenmaal verschillen dan komt het vast wel goed Haha!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-03 00:50

Een topic als dit niet in no time naar SC verplaatsen;
je mist dan nl. allerlei constructiefs van groene bokkers
en zij missen de info.

Users van dit topic ajb niet al te lang off topic gaan;
dat voorkomt aanvechtingen tot verplaatsen/slotteren
door de leiding.

:j:j

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 00:59

Cody"]
[quote="Anya"]Ik denk dat de methode van verwachten dat mensen iets melden niet echt meer werkt op zo'n groot forum.
[/quote]
Ik vind het eigenlijk niet zo gek om de medewerking van de bokkers te vragen, juist omdat het zo'n groot forum is.
Samen zie je meer, toch?

[quote="Anya schreef:
Dus niet gokken op de meldingen, maar toch zelf in de hand krijgen. En als dat veel werk is... dan klopt de taakverdeling niet of is de span of control te groot....

Maar dan krijg je dus ook veel minder inzicht in het hoe en waarom van het maken van beslissingen, de laatste dagen blijkt juist dat mensen graag meer inspraak willen. Ze willen dat de juiste beslissingen gemaakt worden, ipv beslissingen op basis van wat we alleen op het forum zien.
[/quote]

Klopt samen zie je meer, maar daar waar sprake is van meerdere culturen zie je het niet allemaal gelijk. En dat leidt tot ruzie of voor sommige mensen het gevoel van macht of willekeur.

Vooral omdat de informatie soms ontbreekt... Uit onderzoek van bijvoorbeeld de NS blijkt dat mensen niet alleen gigantisch balen van treinen met vertraging, maar vooral ook van het niet weten WAAROM. En geen informatie is soms ook informatie: dat wil zeggen als er wordt omgeroepen dat er vertraging is, maar de conducteur het niet weet en het doorgeeft zodra hij het wel weet, zijn mensen vaak al meer tevreden.

In een situatie als van bokt (met verschillende visies en groepen) heb je dan een aantal opties.... Ik probeer er een paar te noemen.

1. terug naar verlichte vormen van dictatuur (risico van willekeur)
2. directe democratie (risico van eindeloze discussies en die hebben we nu al)
3. representatieve democratie (stel voor een deel gekozen moddies aan) eventueel gekoppeld aan in stemming gebrachte regels (via referendum of zo)
4. technische oplossing: taakverdeling. Geeft 10 of 20 of 30 bokkers (zoveel je er nodig hebt) een hou de boel in de gaten taak. Zij mogen klikken... liefst voor een discussie uit de hand loopt, dus op het moment dat een pb met een glimlach nog effect kan hebben....

Vervolgens: informeren, informeren en informeren. In een gesloten topic, desnoods op een apart forum. Hier mesthoop bijvoorbeeld voor omvormen....?

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 01:02

Informeren, ja... Maar dan wel in topics die meteen op slot gaan, anders krijg je daar weer ellenlange discussies over

Overigens vond ik de reden dat er geen machinist was niet erg goed voor een vertraging van een kwartier Boos! ...

Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 01:08

Franca"]
Mensen in hun waarde laten en accepteren dat meningen nou eenmaal verschillen. Dan komt alles goed *LOL*
[/quote]

Daar ben ik het helemaal mee eens hoor en ik vind het goed geopperd,maar dit is niet alleen op bokt.Het is voor veel mensen tegenwoordig heel moeilijk iemand in z'n waarde te laten,het is een maatschappelijk probleem.
Maargoed het gaat nu om bokt.Dan vraag ik mij af hoe je mensen zo ver krijgt dat ze zichzelf ook werkelijk een spiegel voor gaan houden.
Dan denk ik dat mensen die ook werkelijk te ver gaan eens goed op hun gedrag gewezen moet worden.Maargoed wiens taak is dat?
Nou ja dit wilde ik even kwijt,mss heb ik morgen(oeps het is al morgen Haha! )wat betere suggesties.
[quote="Jacksel schreef:
Als veel mensen tegen je zeggen dat ze zich aangevallen voelen en jij bedoelt het niet zo, kijk dan je teksten na, waarom mensen zich aangevallen voelen en leg uit waarom dat niet klopt.
Volgens mij zou dat al een hoop schelen in de sfeer...


Als ik mezelf aangevallen voel,pb ik diegene even,dat werkt altijd verhelderend.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 02:41

mensen die betrokken zijn bij bokt aanstellen als moderator en degene die dat nu zijn en niet betrokken zijn uitfaseren.

betrokken:
-veel posten en discussieren in topics, in welk forum dan ook;
-discussieren over de gang van zaken met assertieve instelling, eerlijkheid en eigen mening staat voorop;
-de continuiteit van bokt en het plezier van de gebruikers is de primaire doelstelling.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-03 08:14

Iemand die zo'n topic

[FZ] Ik neem afscheid

plaatst laten weten dat jou dat wat doet en wellicht
een poging wagen om een weg terug te bieden.


Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 08:50

anonieme moddies, dus onder een schaduwaccount! Kan iedere mod toch zich inhoudelijk bemoeien met discussies.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 09:01

'Big Brother is watching you!' Ik weet niet of dat prettig(er) werkt. Het is iig niet open. Ik krijg er een beetje een Stasi gevoel bij en dat zou ik zelf niet willen (hoewel ik dan meer zou kunnen zeggen omdat toch niemand weet dat ik het ben).
Wat ik zelf altijd heel moeilijk vind is juist het inzien van mijn eigen fout(en) en die terugdraaien en daar zelfs mijn excuses voor maken. I hate it when I'm not perfect.

SP: jouw criteria voor een betrokken mod vind ik persoonlijk geen goede. Omdat betrokken m.i. meer richting 'aan het hart gaan' gaat. En een mod hoeft, mi, niet constant overal aanwezig te zijn. Lezen is vaak al genoeg. Open staan voor discussie en je mening bij durven stellen lijken mij ook goede eigenschappen Knipoog