Voor manege-paard-verzorgers: Echt belachelijk!!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Djesseka

Berichten: 3465
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Voor manege-paard-verzorgers: Echt belachelijk!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-03 19:16

Heey Lachen !!! Ik verzorg dus Jessica, een manege-paardje (naya, D/E-pony Haha! ). Maar goed, ze loopt dus 6 dagen in de les (zondag = rustdag). De uren die ze moet lopen zijn ongeveer zo:

Maandag: meestal 3 uur
Dinsdag: Ook een uurtje of 3
Woensdag: In elk geval 3, soms 4 uur
Donderdag: Ook weer 3 uur (heel soms 2)
Vrijdag: 3 tot 4 of 4,5 uur (kinderlesjes zijn een half uur)
Zaterdag (en nou komt het Boos! ): 5 tot 6 uur, waarvan zeker 3 uur achter elkaar!

Ik vind het echt belachelijk veel, mag zeker op zaterdag veel minder! Of overdrijf ik nu en lopen 'jullie' manege-paarden ook zoveel???

Groetjes, Linda

    Zolang je maar jezelf was, jezelf bent, jezelf blijft.
    Voor altijd.


collendoorn

Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 19:25

Nee ik ken een manege maar ik denk dat ze daar ok niet zo veel lopen!! waar ik rijd lopen ze minstens 2 uur achter elkaar maar niet elke dag alleen dinsdag vrijdag zaterdag en nog een dag !! en niet eens elke keer rijden ze veel soms een uurtje of een halfuurtje (het gaat in halfuurtjes) Maar ik vind dit nogal zielig eigenlijk!!
.............................................. echt zielig!!

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 19:25

Het meeste dat ze kunnen lopen is 3 uur per dag maandag tot vrijdag maar das meestal 2 uurtjes en vaak ook 1 of geen ligt er aan

En op zaterdag lopen ze sochtends en smiddags...meestal 4 uur dan denk ik ongeveer en dan van 12 tot half 2 hebben ze rust Lachen

En zondag hebben ze vrij en mogen ze de wei in enzo

Your my world, my heart, my soul
If you ever leave..
Baby you would take away everything good in my life

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 19:34

Bij mij op de manege rijden ze maximaal drie uur op een dag en maximaal twee uur achter elkaar

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 19:36

Op de manege waar ik rijd lopen ze hooguit 2 uur per dag, meestal niet achter elkaar.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 19:43

renza schreef:
Op de manege waar ik rijd lopen ze hooguit 2 uur per dag, meestal niet achter elkaar.


is bij mij op de manege ook

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 19:46

Zo gaat dat nu eenmaal. Zeker wanneer de manegepaarden onderbezet zijn door, collega's met blessures of gewoon te weinig manegepaarden. Givar had dat vroeger ook. Maar inderdaad die 6 uur op een dag zijn wel heel erg veel. Ik heb daar ook nog wel eens ruzie over gemaakt. Dat kan ik je trouwens niet aanraden. En die ene dag rust, hebben ze heel hard nodig. Alleen is het nooit echt rust. Vaak zijn er dan wel weer wedstrijden, waar ze overlast van hebben. Maar dat is een beetje het lot van een manegepaard.

...

Mereltje

Berichten: 4485
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 19:49

Zo dat is wel heel veel zeg !
Bij ons lopen de paarden 2 uur per dag, heel soms 3.

Reach for the stars, so if you fall you land on a cloud

marsss

Berichten: 3131
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 20:21

renza schreef:
Op de manege waar ik rijd lopen ze hooguit 2 uur per dag, meestal niet achter elkaar.

ja zo gaat dat bij mij op de manege ook en zondag is gewoon en twee keer in de maand proefjes.

Nevada

shadowtje
Berichten: 108
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 20:31

nee, bij ons word goed rekening gehouden met de paardjes ze mogen echt max. 3 uurtjes lopen. meestal zijn het 2 uurtjes en de oudjes mogen 1 uurtje,het word allemaal goed bijgehouden in een map, en echt iedere pony komt uit stal.en op zondag rustdag, dan worden ze met ze allen losgegooid in de buitenbak.

zo hard gevochten tegen de pijn omdat je nog zo graag bij ons wilde zijn
ik weet het je wilde nog niet maar je was te ziek
rust nu maar zacht, Yusta lieverd je zit voor altijd in m'n hart

germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 21:33

2 uur ong. Alleen op de woensdag soms 3, maar dan is dat verdeeld over meerdere dagdelen, dus geen 3 uur op de middag of op de avond. Wordt netjes bijgehouden welk paard al gelopen heeft en hoe veel. Zondag zijn er geen lessen, op zaterdag alleen op de ochtend. Overdag in de wei, in het weekend uiteraard ook.

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 21:37

bij ons hooguit 3 uur! waarvan 2 uur achter elkaar

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 21:49

paardjuhsgek schreef:
bij ons hooguit 3 uur! waarvan 2 uur achter elkaar


is bij ons ook. en om de zoveel tijd mag er pony een maand naar de wei als hij wat veel moest werken te laatste tijd, en 1 week per jaar gaan alle paarden en pony's samen naar de wei en sluit de manege.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 22:02

Bij ons maximum op zaterdag/zondag 4-5 uur. De meeste(die dat gemakkelijk aankunnen) 4 uur, en een paar van die veel stap en beetje draf lesjes in het bos ofzo. Dan geraken ze wel aan de 5 uur.
Maar ze kunnen het echt goed aan. Ze staan ook in een uitloopstal, ideaal dus.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 22:28

Bij ons wordt het dus allemaal bijgehouden welk paard of welke pony loopt en welk uurtje. Zo kan je dus van elke dag bekijken hoeveel hij/zij heeft gelopen. Het wordt ook allemaal eerlijk verdeeld. Natuurlijk komt het wel eens voor dat een paar pony's meer lopen dan andere pony's, maar het zijn niet elke dag dezelfde, het wordt dus afgewisseld.

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!


Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 22:32

Bij ons maximaal 3 uur op een dag, heel zelden 4 uur maar dat is echt een uitzondering.
Maandag lopen ze 1 á 2 uur.
Dinsdag 1 á 2 uur
Woensdag meestal 2 á 3 uur
Donderdag 1 á 2 uur
vrijdag rustdag
zaterdag 3 uur
zondag 1 á 2 uur

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Spikkel

Berichten: 4030
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 22:36

angelke schreef:
Bij ons maximum op zaterdag/zondag 4-5 uur. De meeste(die dat gemakkelijk aankunnen) 4 uur, en een paar van die veel stap en beetje draf lesjes in het bos ofzo. Dan geraken ze wel aan de 5 uur.
Maar ze kunnen het echt goed aan. Ze staan ook in een uitloopstal, ideaal dus.


Tars Huilen ???4-5 uur per dag ?Toch niet achter elkaar ? Ach gut .
Ik ken zelfs een manege waar het gewoon 4-6 uur is per dag en al de paarden in een open stal staan aan een halstertouw waar ze dus niet kon rollen of zich niet kunnen draaien.Daar word geen rekening gehouden met de paarden gewoon alles draait om geld geld geld zolang die paarden kunnen lopen zijn ze tevreden Scheve mond

horseless
Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 22:46

Is op mijn ex-manege verschillend, ligt eraan hoeveel zieke paarden er zijn, en hoe veel lessen er zijn (en hoe groot)...
Meestal op ma-di-do-vr 2 a 3 uur per dag, op woe-za meer, maar niet meer dan 3 uur achter elkaar (is de bedoeling, als ze langer dan 3 uur achter elkaar lopen en er wordt door manegeruiters iets van gezegd proberen ze er wel iets aan te doen).

Nog steeds lief verlegen en onschuldig

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 22:50

Bij ons op de manege mogen de paarden/pony's MAXIMUM 3 uur per dag werken, 5 à 6 uur is wel ERG veel !

    “Drive away and try to keep smiling. Get a little rock and roll on the radio and go toward all the life there is with all the courage you can find and all the belief you can muster. Be true, be brave, stand.”

horseless
Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 00:08

Dat ligt er maar net aan... Op mijn ex-manege begonnen de lessen op zaterdag om half 9, tot half 5. Daar zaten nogal veel beginnerslessen bij. Als een paard dan verspreid over de dag 5 uur loopt vind ik dat dat moet kunnen (hangt er wel vanaf of het paard in kwestie daar sterk genoeg voor is)

Nog steeds lief verlegen en onschuldig

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 01:04

Tsja, ik ken het, de kleine pony'moesten eerst bij de gevorderde lessen om mak gemaakt te worden, daarna ook de beginnerslessen en zo kwamen ze aan 4 a 5, soms 6 uur per dag... Niets aan te doen en het heeft niet erg veel nut om je eraan te ergeren, het gebeurt toch wel...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 01:08

Op de manege in Drachten liepen de pony's en paarden meestal 2 uur op een dag. soms drie als er te weinig gezonde paarden waren... Sommige pony's die te moeilijk waren, kwamen niet altijd aan bod helaas...

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 01:20

5 tot 6 uur is wel érg overdreven hoor! Hooguit 4...
Niet dat dat nou bepaald weinig is Scheve mond
ben het wel meet je eens dat ze wat minder mogen lopen, maarja, de een na de ander wordt verkocht, of gaat in de lease met gevolg dat de rest meer moet lopen. Zo werkt het nou eenmaal..

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 03:03

Tja,
ze kunnen ook het lesgeld omhoog gooien, kijken of jullie het dan nog zo zielig vinden? Haha!

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 08:19

Manege paarden hebben een super conditie vergeleken bij een heleboel eigenpaarden. Hierdoor kunnen ze ook veel langer achter elkaar lopen en zielig, nee dat niet, zoveel wordt er niet gevraagd van een manege paard.
En een paard in het wild hoeveel km per dag leggen die wel niet af?

Wodan en ik onderweg in de M2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ChelseaAyLee, IASCrawler, Jolynne en 112 bezoekers