[NH] Pat Parelli

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

[NH] Pat Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-03 20:24

Ik ben sinds een week helemaal in de ban van Pat Parelli. Het werkt echt bij mijn paard, en wil graag ook het materiaal wat bij deze methode hoort kopen. Maar ik ben helaas niet in het bezit van een gigantische bankrekening en ben nu op zoek naar het pakket wat hoort bij level 1. Is er iemand op Bokt aanwezig die dit pakket heeft en er toch niets meer mee doet en wil verkopen of uitlenen?


SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 10:37

leuk dat je ook parelli doet, ik doe het zelf ook en heb het pakket ook, maar wil er nooooooooit mer vanaf, haha

misschien kun je proberen om het bij EA te plaatsen maar dan staat het helaas zo weer op de 10e pagina, haha,
iemand die ik zelf ken, biepmiep van bokt had er en half jaartje terug wel entje te koop, maar die was ook eel snel weg, helaas,
als ik wat hoor van iemand dan zal ik het wel even naar je pben,
ik hoop voor je dat je snel wat viond, en dat je lekker aan de slag kan,

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 11:07

leuk dat je ook parelli doet. Ik zou de spullen gewoon nep kopen (bijv touwhalster.tk) en even op ebay kijken voor dat pakket. Daar staat wel vaker een level 1 pakket. Ik heb zelf daar m'n level 2 pakket gekocht.

prompter

Berichten: 10914
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 11:11

Veel succes bij het zoeken, ik doe mijn pakket ook nooit meer weg, het komt altijd weer van pas om ingeslopen foutjes te corrigeren, of wanneer je weer met een nieuw paard begint. Ik hoop dat je er een vindt, ze zijn het geld echt dubbel en dwars waard!

Extremely rare and Beyond Compare

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 11:32

je kunt het ook op hun site bestellen.. en anders is touwhalster.tk wel een goed alternatief Lachen

Dag lieve mama...

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 11:42

mijn mening over neppe materialen,
heb ik even van de site van eddy modde gehaald
(zijn al talloze discussies over geweest maargoed)


Moet ik perse de parelli equipment gebruiken?
Quote van Pat Parelli: "Hoe serieus ben je over het ontwikkelen van je vaardigheden als 'horseman'? Hoe goed wil je worden?
De parelli equipment is ontwikkeld voor mensen die proberen zo goed te worden als ze kunnen. Er zijn geen kopieën die net zo goed zijn. Die mensen kennen bijvoorbeeld niet de kenmerken die een touw precies goed laten bewegen. Ze hebben niet de wetenschap over scharnierpunten en hoe die 'feel' en 'release' bevorderen. Het is dit soort onderzoek en ervaring die ik in de ontwikkeling van mijn equipment heb gestoken, wat het verschil maakt met standaard equipment en kopieën. Het maakt een groot vershil uit voor je 'feel', timing en je succes met paarden.

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 12:53

Maar dan wordt er 1 ding vergeten Lachen Het touw van parelli is het zogenaamde merk/type 'samson braid'. Er is een site in amerika (kan het adres bij interesse wel even opzoeken) die ook 'samson braid' leadropes etc verkoopt. Dit is dus wél precies hetzelfde materiaal!! Maar de prijs is ong de helft van het parelli materiaal. Ik had bv een 22 foot line + verzendkosten voor 38 euro. Hier betaal je er iets van in de 80 euro voor.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 14:18

Cornelie, is dat touw wat je daar kunt krijgen ook aan het begin verzwaard? Want het is de bedoeling dat het touw, op het moment dat jij geen aanwijzing meer geeft, ook meteen stilhangt en niet nog even doorzwabbert. In ieder geval een reden om die naam te onthouden...

Je suis Charlie.

callippo

Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 16:53

ff op dat berichtje van Roos:

Pat Parelli zei een aantal jaar geleden al dat er geen kopieen waren die zo goed waren als zijn origineel.
En wat heeft hij ondertussen gedaan..... zijn eigen materiaal aangepast en veranderd!!!!!!!!! :-S
En niet een klein beetje, maar best veel! De leadrope is dunner en lichter geworden, de savvy-string is dunner en langer geworden, de clip is veranderd.
Tsja....

De werking van het touw is erg belangrijk en dat is afhankelijk van de materialen waarvan het gemaakt is.
Mijn touwen hebben een zware clip, het nieuwe of oude model van PP's touwen en de bevestiging hiervan is verzwaard, zodat het touw mooi stil hangt zodra je stop met signalen geven.

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-03 19:30

Bedankt voor alle vele reacties, en ik ga denk ik wel voor het origineel. De meneer die mij een paar lessen in Pat Parelli heeft gegeven wil mij meer lessen geven maar alleen als ik dat materiaal gebruik.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 19:41

ik gebruik de spullen van Natural Horses (http://www.naturalhorses.com)

Bevallen prima, goede kwaliteit... en de lessen zijn ook duidelijk en betaalbaar... Lachen

Lynn en Marjan werken veelal volgens de methode van Parelli, maar gebruiken NIET zijn naam... in NL is geloof ik 1 "echte" PNH-instructor... Eddy Modde....

De methodes van Lynn en Marjan komen vrij goed overeen, maar zijn niet hetzelfde... Lachen

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 19:44

Leuk dat je ook aan Parelli gaat doen. Ik gebruik nog steeds zijn halster, leadrope en carrotstick. Zeker de leadrope voel je het verschil met de andere varianten. Succes met je levels...

callippo

Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 21:06

Oh, wie heeft jou les gegeven dan?
Ben erg benieuwd namelijk Lachen

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 21:13

Aangezien ik een hele tijd in Duitsland heb gestaan heb ik daar enige les gekregen. Niet van Birgit, maar van iemand die weer van haar les heeft gekregen. Verder heb ik alle banden, boeken en spullen, rij ik mijn Lanna met een carrotstick, wandelt Lanna zonder enige dwang zelfstandig de trailer in en uit (terwijl ze zich vroeger eerder liet vallen dan er in stappen), en rij ik ook (naast de klaverblaadjes van Parelli) met net zoveel plezier dressuur (jaha met heel veel druk) en western (weer met heel weinig druk) en zal het halen van de levels mij absolute worst wezen. Ik ben 43. Die tijd heb ik echt gehad. Van Parelli heb ik geleerd goed te kijken naar mijn paard, duidelijk te zijn naar mijn paard. Van mijn westerninstructrice heb ik geleerd los te laten, van mijn paard heb ik geleerd samen te werken maar de baas te zijn. Van een veeboer op de hoek heb ik geleerd ook duidelijk te straffen als dat nodig is (zolang het betreffende paard het maar begrijpt)....

Voldoende toelichting, of wil je ook mijn Curriculum Vitae!?

callippo

Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 07:21

Eh, volgens mij was die vraag niet aan jou gericht, maar aan Cody, hihi.
sorry Anya.

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 07:38

oh vandaar... nu begrijp ik het... Haha!
nou ja, weten jullie het van mij ook...

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-03 17:15

Hoi Calippo, ik weet niet of deze vraag voor mij bestemd was, maar heb les gekregen van Ron en Linda, ze wonen in Den Helder. Ik weet helaas de achternaam niet meer. Ze hadden ook een paard mee (merrie) genaamd Jewel.

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 17:44

Hebbben jullie ook ervaring met het gebruiken van deze methode voor het leren trailerladen. Een nadeel vind ik zelf dat er zoveel tijd in gaat zitten, eerst moet je alle andere stappen doorlopen en je moet ook een hele andere manier van omgang met je paard aanleren voordat je met dat trailerladen aan de slag kan gaan.

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-03 18:12

Ik heb gezien hoe Ron een jonge arabier die erg bang was voor de trailer in een paar sessies verdeeld over meerdere dagen heel rustig de trailer in leidde. Volgens mij is het wel zo dat je dit pas kunt doen als je alle games van level 1 beheerst. Ik kan alleen maar positief zijn over Parelli en ik zie deze andere omgang juist een verbetering. Je krijgt een paard wat respect voor je heeft en jou ziet als de leider en je maatje.

callippo

Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 18:41

Heeej, Ron en Linda (achternaam bekend *LOL* waren vandaag bij mij op de playday. Zij zijn echt heel erg goed met paarden!!!
Ze hebben ons ook weer wat nieuwe dingen geleerd en hebben zelf ook veel lol gehad in het bos. Mooi paardje is die Jewel!

Het voordeel van Parelli is dat het juist helemaal niet lang hoeft te duren als je gaat trailerladen. Iemand die zelf de games goed kent, kan binnen een half uurtje (meestal veel sneller) ieder paard rustig op de trailer zetten, ook eentje die normaal heel bang is en waar nog geen games mee zijn geoefend. Alleen als je zelf geen ervaring hebt met de games kost het je wat tijd om die te leren. maarja, beter 1x alles goed leren dan iedere keer voor een wedstrijd 2 uur worstelen om je paard in de trailer te laten lopen!
Eenmaal goed geleerd, loopt je paard er voortaan relaxt op. Scheelt natuurlijk ook veel stress bij jou Lachen

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-03 18:53

Inderdaad, Jewel is een heel mooi paard, ik heb er even op mogen rijden en dacht dat alles vanzelf zou gaan met zo'n paard, mooi niet dus! Alles ging verkeerd, ik wou rechtdoor Jewel niet, en ga zo maar door. Ik heb daar wel veel van geleerd, vooral dat ikzelf nog veel moet leren. Een paard op een halster rijden gaat toch iets anders dan met een bit er in.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 18:56

Ran schreef:
Hebbben jullie ook ervaring met het gebruiken van deze methode voor het leren trailerladen. Een nadeel vind ik zelf dat er zoveel tijd in gaat zitten, eerst moet je alle andere stappen doorlopen en je moet ook een hele andere manier van omgang met je paard aanleren voordat je met dat trailerladen aan de slag kan gaan.


Ik ben ermee begonnen omdat Lanna hopeloos was met de trailer. Wilde er niet in, en liet zich vallen in de trailer, of liet zich zakken onder de buttbar om dan weer omhoog te komen.

Ik heb in die tijd (jaren geleden) heel nederland afgebeld om advies, maar niemand wist een oplossing. Tot Eddy Modde adviseerde haar breed in een tweepaards te zetten. Dat hielp. Ze kon gewoon haar evenwicht niet houden tijdens het remmen.

Het uiteindelijke in de trailer lopen kostte een week of drie...eerst basis van de 7 games, daarna was het zo gepiet.

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 09:32

Oke, dus het hoeft niet perse heel lang te duren begrijp ik. En kun je dan, om dit te leren, ook gewoon het boek kopen i.p.v. het hele pakket. Dat is nogal een duur heb ik begrepen. en blijft ze er dan wel ook netjes in staan als je het op deze manier leert, ze rent er nu nml. net zo snel uit als ze er in is gelopen en dat is dus niet helemaal de bedoeling. Maar ja, ze wil wel, maar ze is gewoon bang. Voor Anya: Mijn andere paarden hebben altijd juist wel veel steun aan het tussenschot in de bochten. Kunnen ze er een beetje tegenaan leunen. Mijn paard is dus wel bang voor het tussenschot, maar het leek mij ,als ze er eenmaal in staat, prettiger voor haar. Nu lees ik dat jij het met jouw paard nu zonder tuusenschot doet. hoe gaat dat dan met bochten?

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 09:52

Lanna staat allang in een tweepaards samen met andere paarden. Breed zetten was in het begin nodig. Ze had de ruimte nodig om te verstappen en scheef te staan om het remmen op te kunnen vangen door opzij te stappen. En als er geremd moet worden, moet je (nog steeds) een soort klein eerste remmetje doen, dan kan ze zich schrap zetten.

Lanna had dus niet zozeer moeite met bochten, alswel met remmen.

er weer uitrennen heeft Lanna ook gedaan. Dan zette ik haar er weer in en beloonde met mijn stem. Na een keer of 30 hield ze er mee op.... Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 10:09

Het pakket is wat nieuwer en overzichtelijker dan het boek.
Er word in het pakket met een duidelijk stappenplan gewerkt, waar in het boek geen sprake van is.
Ik zou je toch echt het pakket willen aanbevelen.

Je suis Charlie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers