1e Pikeurtrophy, volbloed overheerst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

1e Pikeurtrophy, volbloed overheerst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-03 21:13

Nee de Pikeurtrophy is geen volbloed ren, alhoewel de naam het zou doen vermoeden.
De Pikeurtrophy is een dressuur competitie in de klasse Prix St. George voor ruiters en amazones tot 29 jaar, dit jaar voor het eerst gereden.
Hiervoor werden 7 voorselektie wedstrijden gehouden in Nederland en Belgie, waarbij telkens de beste 3 combinaties door mochten naar de halve finale.
De halve finale en de finale vonden plaats op het CHIO te Rotterdam.

In diverse interviews de afgelopen tijd, hebben top dressuurruiters aangegeven dat zij voorstanders zijn van volbloed in hun wedstrijdpaarden. De jonge garde had geluisterd en scoorde hiermee.

De halve finale werd gewonnen door Imke Schellekens met Lancet , Wenzel x Shogun XX

Nummer 1 in de finale werd Marlies van Balen met Laurentianer v. Lauries Crusador XX
Imke en Lancet behaalden de 2e plaats en de 3e plaats werd ingenomen door Joyce Heurink met Berkel I Dancer v. Candyboy (VV Lucky Boy XX)

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 21:20

Marlies van Baalen won de finale, maar Imke Schellekens en Lancet hadden al zo'n voorsprong dat zij uiteindelijk de winnaar van de Pikeurtrophy zijn geworden

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-03 21:23

Ja sorry je hebt gelijk ik vergat de uiteindelijke stand weet te geven, was teveel bezig met de afstamming Bloos! Haha!

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 21:31

Ja Lancet is gedeeltelijk van de familie Brinkman dus werd er dat weekend aardig mee doodgegooit dat hij het zo goed gedaan heeft. In de IDS stond trouwens ook een heel stuk dat ze zo blij was met Lancet omdat hij haar het vertrouwen ind e ring weer heeft teruggegeven, was weer goede reclame voor Lancet.
Dit is het hele (ander) bericht van de pikeurtrophy.


Imke Schellekens-Bartels wint Pikeur Trophy 2003.
Marlies van Baalen wint finalerubriek Pikeur Trophy in Rotterdam

ERMELO – Imke Schellekens-Bartels (Hooge Mierde) is met de goedgekeurde dekhengst Gestion Lancet de overall winnares van de Pikeur Trophy 2003.

Op donderdag 28 augustus vond de halve finale plaats, die Imke ook op haar naam schreef.
Vervolgens kwamen op zaterdagavond de vijf beste combinaties aan start in de finale in het Kralingse bos en reden een kür op muziek.
Marlies van Baalen (Brakel) behaalde met Laurentianer het hoogste percentage in de finalerubriek. Na de puntentelling mocht Imke, die zich enkele dagen eerder in Aerdenhout nog plaatste voor de halve finale, zich de overall winnares van de Pikeur Trophy 2003 noemen.

De afsluitende halve finale en finale vonden plaats tijdens het CHIO Rotterdam op 29 en 30 augustus. Aan de halve finale namen zeventien combinaties deel, waarvan vijf combinaties mochten terugkomen in de finale die op zaterdagavond in het Kralingse bos plaatsvond.

Marlies van Baalen werd met een paar procenten verschil tweede in de overall ranglijst met de in Duitsland goedgekeurde hengst Laurentianer, gevolgd door Joyce Heuitink (Groenlo) met de donkere Berkel I Dancer. De vierde plaats was voor de Belgische amazone Hannelore Volders met haar paard Jakko. De vijfde plaats in de finale om de Pikeur Trophy 2003 ging naar Tommie Visser (Vijfhuizen) met de lichtvoetige schimmel Blue Ocean.

Sponsor Pikeur stelde naast geldprijzen ook zomerjacks en staatiedekens ter beschikking voor de prijswinnaars. De Pikeur Trophy, de dressuurcompetitie voor ruiters en amazones tot 30 jaar, heeft zich ontwikkeld tot een succesformule. Het blijkt een geweldige stimulans voor jonge ruiters om op deze manier deel te kunnen nemen aan evenementen met nationale en internationale allure zoals CHIO Rotterdam.

http://www.pikeur-trophy.nl/pers%20finale.html

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Summum
Berichten: 50
Geregistreerd: 10-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 22:41

Lancet is echt geweldig! ben echt een groot fan..

thoroughbred

Berichten: 449
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 22:52

en dan nog blaten sommige dat inbreng van de volbloed niets dan ellende heeft gebracht.(renskelet..lendemechanisme)
weer eens het harde bewijs dat t niet zo is Cool *LOL*

There are only two emotions that belong in the saddle:
One is a sense of humor,
And the other is patience... John Lyons

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 23:27

volbloed in m'n dressuurpaard Lovers

Suzanne F.

Berichten: 49170
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 11:54

De dressuurfokkerij kan niet zonder wat inbreng van volbloed vind ik. En idd dat gezeur over skelet en lendendingen die niet goed zouden zijn....

Ik vind bij een dressuurpaard volbloed in verdere generaties heel waardevol!

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 12:32

Inderdaad Haha!

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 13:26

Hoeft voor mij niet eens in verdere generaties, rijd gráááág paarden die direct van een volbloed afstammen

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 13:28

Ik ook, heb nl. zelf sinds kort een volbloed, en dat bevalt me prima!!!:)

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 14:00

OK dan! Ik ben nog jong zat zie ik al, eens kijken of ik over zo'n 3 jaar ook mee mag rijden met mijn "volbloed" Haha!. Super prestatie weer hoor!

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 16:50

Beetje kort door de bocht, de volbloeden werden toen gebruikt op ouderwetse type paarden, zware paarden. Op de hedendaagse paarden hoef je geen volbloed meer te gebruiken vind ik. Er zijn genoeg gewone rijpaardhengsten die je dan 'als volbloed' kunt gebruiken.

Suzanne F.

Berichten: 49170
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 20:15

Aimee schreef:
Hoeft voor mij niet eens in verdere generaties, rijd gráááág paarden die direct van een volbloed afstammen


Ik ook!! Zie avatar!! Vond het ook een zeer fijn paard om te rijden. Jessica24 heeft ook zo´n fijne volbloed!

Ik zie nog zat ouderwetse merries die wat volbloed kunnen gebruiken hoor!!

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

staverej
Berichten: 121
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 20:17

Ik vind paarden met veel bloed wel fijne paarden, heb een hekel aan van die trage hitten. Maar je moet niet vergeten dat niet iedereen met veel bloed overweg kan, en daar horen ook mensen bij die willen sporten

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 20:52

Mijn hedendaagse merrie heeft in de achterhoede ook twee keer volbloed(FlemminghxTangeloxVesins)om er weer naar een volbloed te gaan werd miij door de fokker afgeraden omdat de moeder al zo fijntjes was.

En in het werk moet ik toch oppassen en vaak momenten eens diep zuchten....niet kwaad worden en veel eraan werken om haar op eigen benen te laten lopen.Lees:niet op de kop Verward Hoezo verkeerd gebouwd?

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 22:21

Suzanne F. schreef:
Ik ook!! Zie avatar!! Vond het ook een zeer fijn paard om te rijden. Jessica24 heeft ook zo´n fijne volbloed!

Ik zie nog zat ouderwetse merries die wat volbloed kunnen gebruiken hoor!!


Waarom is Stravinsky xx nou op wacht gezet Verward , ik vind dat ook echt een gaaf dier.
Ik rijd zelf nu een ruin van Kafu xx en reed een tijdje een merrie van Rex magna xx. Héééél fijn, daar wil ik er wel honderd van rijden OK dan!

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 23:06

Mijn volbloed heeft er ook soms een handje van: op de kop lopen, het zal inderdaad wel iets met de bouw te maken hebben. Maar alle paarden hebben wel een gebrek. Om met tineke Bartels haar woorden te spreken: Zorg dat je juist het zwakke punt van het paard ontdekt, en werk eraan!!
Dat doen we dus braaf......Lachen

staverej
Berichten: 121
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 01:11

Toch is een volbloed niet heilig hoor, vaak iets op de kop gebouwd en qua beweging is het ook niet van je het. Al is beweging een heel eind bij te schaven.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-03 08:49

Dit topic gaat niet over zuiver volbloed maar over het gebruik van volbloed in de dressuurfokkerij.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 12:14

sarabande schreef:
Dit topic gaat niet over zuiver volbloed maar over het gebruik van volbloed in de dressuurfokkerij.


Ja, en daar ben ik dus een groot fan van. In tegenstelling tot wat hier boven staat, heb ik de ervaring dat een scheut volbloed de beweging en de bouw een stuk kan verbeteren. Bovendien geeft volbloed in de aderen net dat beetje extra werklust.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-03 12:20

Aimee"]
[quote="sarabande schreef:
Dit topic gaat niet over zuiver volbloed maar over het gebruik van volbloed in de dressuurfokkerij.


Ja, en daar ben ik dus een groot fan van. In tegenstelling tot wat hier boven staat, heb ik de ervaring dat een scheut volbloed de beweging en de bouw een stuk kan verbeteren. Bovendien geeft volbloed in de aderen net dat beetje extra werklust.
[/quote]

Ik dus ook en een heleboel toppers uit de dressuursport eveneens.
Maar hier werd expliciet op Bokt gesteld dat volbloed desastreus is in een dressuurpaard. Vandaar dat ik een voorbeeld uit de recente praktijk plaatste Haha! .

Overigens mijn Sarabande bestaat voor 3/4 uit volbloed en doet het ook niet onaardig hoor Bloos

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 14:16

Dat "we"het iedere keer weer voor "de" Volbloed op moeten nemen!! Iedereen heeft toch ogen om bloedlijnen van goede paarden door te kunnen spitten?! Als men dat doet, dan blijkt de realiteit gewoon vanzelf al! Dat Volbloed niet perse beter of slechter hoeft te zijn dan welk ras dan ook, maar in veel gevallen toch als verbeteraar en positieve invloed uit de bus komt! Waarom accepteren anders zoveel rasverenigingen/stamboeken (al heel lang) Volbloed inbreng?
Hannoveranen, Holsteiners, Trakehners, Anglo Arabieren, Selle Francais, Painthorse, Quarter horse, N.R.P.S. etc., omdat men toch in ziet dat het iets positiefs met zich mee kan brengen en dat blijkt ook regelmatig.
En ieder paard dat naar een bepaald nivo moet worden gereden, vraagt het nodige werk, dus waarom wordt dat een paard alleen aangerekend als deze een Volbloed voorouder heeft? De goede eigenschappen in een paard worden altijd maar toe geschreven aan de NIET volbloed ouder (waar misschien ook wel meerdere generaties terug stevig Volbloed in is gefokt, maar dat is op het papier niet zichtbaar!) en alles wat er maar aan het paard ZOU mankeren, wordt in de schoenen van de Volbloed ouder geschoven. Wat een klinkklare onzin, eventueel werkelijk aanwezige problemen/fouten kunnen uit ieder soort ouder voort komen, heus niet alleen uit een Volbloed ouder en dat geld ook voor goede eigenschappen. Je moet paarden als individu bekijken en niet alle dieren van een bepaald ras ophemelen of juist afschrijven, omdat ze van dat betreffende ras zijn. In Nederland is men altijd op zoek naar een zondebok en dan hebben de paarden het weer gedaan, maar het ligt nooit aan de paarden, het ligt altijd aan de mensen. De paarden zijn zich van geen kwaad bewust, die zijn zoals de mens ze heeft gefokt, het zijn de mensen die alles bepalen en moeilijk lopen te doen. Mensen moeten altijd op iets wat hun vreemd, anders of onbekend is, neer kijken. Als er nou eens in de eerste plaats wat meer kennis zou worden opgedaan met betrekking tot Volbloed (bloedlijnen, verschillende typen, aanleg in de verschillende fokrichtingen/bloedlijnen etc)? Als er eens wat meer geld zou worden uitgetrokken voor ECHT geschikt fokmateriaal (Volbloeden zijn nu eenmaal gemiddeld genomen stukken duurder dan paarden van andere rassen) en er eens wat kieskeuriger en met minder oog op uitgaven zou worden geselecteerd en aangekocht? Want als er al ergens een probleem zou zijn, dan ligt dat bij de mensen en NIET bij de paarden. Als je verder kijkt dan je neus lang is, dan vind je gerust wel een Volbloed die alles in zich heeft wat je zoekt. En aan een bepaalde functie hangt niet perse een bepaalde vorm vast, dat is toch wel vaker gebleken. Springpaarden heb je in veel verschillende vormen, maten en verschijningen en dat geld bijvoorbeeld ook voor western paarden, misschien wat minder voor dressuurpaarden. Dit is mijn mening.

thoroughbred

Berichten: 449
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 15:21

Himyar daar kan ik niets meer aan toevoegen,je slaat de spijker weer eens op z'n kop. ~~}>

There are only two emotions that belong in the saddle:
One is a sense of humor,
And the other is patience... John Lyons


Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 20:54

sarabande schreef:
Overigens mijn Sarabande bestaat voor 3/4 uit volbloed en doet het ook niet onaardig hoor Bloos


Haha!, nee inderdaad! Ik moet ook eerlijk zeggen, ik heb nog nooit eerder een volbloed bereden (Arabisch volbloed wel maar daar hebben we het nu niet over) en ik ben erg onder de indruk van haar werklust, dapperheid, SLIMHEID en bouw/gangen/uitstraling.

Met name haar slimheid is iets waar ik me (en anderen zich) regelmatig over kunnen verbazen OK dan! .


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Liaan en 120 bezoekers