dikke vacht en niet kunnen scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

dikke vacht en niet kunnen scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-03 10:21

Ik zit met het volgende probleempje
mijn fjord krijgt alweer een aardig dikke vacht en staat momenteel, met nu om 11 uur in de morgen alweer 30 graden, flink te zweten.
Ik kan dan ook niet veel met hem doen, want rijden en flink dressuur rijden is niet te doen voor het arme dier.
Hij is momenteel ook nie t erg voorwaarts, waar ik me wel iet sbij voor kan stellen.
Ik zou ook niet graag met een winterjas gaan hardlopen op het moment
Nu zou je zeggen: dan scheer je hem toch
zou ik zeker doen, ware het niet dat hij geen deken verdraagt.
Afgelopen winter, was de eerste winter dat ik hem had, kreeg hij na he t rijden een zweetdeken op om een beetje op te drogen.
Zodra zijn zemelen en hooi op waren ging hij aan de deken sjorren en bijten en hij rustte niet voordat die op de grond lag.
Ik heb al een aantal fleecelappen versleten.
Hij krijgt een flink lap fleece op, me t een dekenklem onder zijn nek en een elastische singel om zijn buik, maar de deken is binnen een half uur af. (een dure echte deken koop ik al niet meer voor deze sloper)
Hij vindt het echt vreselijk.
Ik kan hem dus niet scheren, want als het echt winter wordt kan ik niet een geschoren, of deels geschoren, paard op stal zetten. Hij gaat overdag naar buiten en staat 'snachts binnen.
Eigenlijk verwacht ik niet echt een oplossing hiervoor, behalve maar hopen dat het gauw kouder wordt, maar zet het toch maar hier neer.
Bij de vorige eigenaars deed hij nie tzoveel, dus die hadden het probleem niet.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 11:02

Als je niet gaat scheren dan zit er weinig anders op dan je arbeid aan te passen. Wel jamer als je vanaf nu tot aan volgend voorjaar alleen maar stapritjes kunt maken.
Misschien dat je nog eens een hengstendeken kunt proberen. En natuurlijk je pony op de avond binnen zetten.

taverno

Berichten: 4215
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 18:05

Is een bijtkap niets? Die doe je aan het halster en daar kan hij wel mee eten maar niet aan z`n deken zitten

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-03 18:20

heb hem vandaag toch maar gedeeltelijk geschoren
Nu het nog warm is kan hij het goed aan en met veertien dagen begint het haar alweer een beetje te groeien, dus als het koud wordt kan hij wel wat hebben denk ik
En anders maar een hengstendeken

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 18:20

Ik zou gewoon lekker met hem naar buiten gaan, en vooral nooit scheren!!! ze maken die wintervacht niet voor niets, ik ben echt zwaar tegen scheren, vooral bij fjorden

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 18:23

Waarom tegen scheren?
Als het dier dan een deken op krijgt is het toch goed.
Ik heb precies het zelfde probleem met mijn fjord.
Ook zo'n slopert!
En idd, ze staan nu buiten al te zweten.

Brabantse Fries ;)

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 18:26

Je moet je fjord ook gewoon geen deken opdoen, in noorwegen lopen ze ook zonder.
Een fjord kan tegen -34 pas daarna moet je op gaan passen dat ze niet onderkoeld raken.
En geef toe, -34 word het niet in nederland.
Maar als je je fjordje altijd in de winter wel een deken op heeft gehad, vooral niet opeens zonder zetten! dan vatten ze kou, dan zijn het net arabiertjes!

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-03 18:29

Ilkkah schreef:
Ik zou gewoon lekker met hem naar buiten gaan, en vooral nooit scheren!!! ze maken die wintervacht niet voor niets, ik ben echt zwaar tegen scheren, vooral bij fjorden


naar buiten gaan vond hij ook al te vermoeiend
was amper tot een drafje te bewegen
en ik ben in principe ook geen voorstander van scheren, maar nood breekt wet zogezegd
Heb vroeger mijn paarden ook geschoren en nooit problemen mee gehad hoor
Alles met mate denk ik dan

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 18:29

Nee -34 word het niet in nederland.
Maar door die dikke vacht krijg je ze moeilijk droog gestapt.
Dus jij laat je pony heel de winter stilstaan of hoe doe jij dat?

Brabantse Fries ;)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 18:31

NADENKEN!
tuurlijk kan een fjord prima zonder deken. ELK paard kan zonder deken, maar niet als je met je paard wil blijven werken zonder dat je hem 3 uur droog kan stappen

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 18:32

ReBaTi schreef:
Nee -34 word het niet in nederland.
Maar door die dikke vacht krijg je ze moeilijk droog gestapt.
Dus jij laat je pony heel de winter stilstaan of hoe doe jij dat?


Of ik me verzorgpaarden in de winter stil laat staan? Nee
Ze hebben genoeg weerstand om de winter zelfs met rijden door te kunnen komen (ze staan somers op het weiland, en swinters in een uitloopstal) en als ze er nat zijn na het rijden kunnen we de deur gewoon dicht doen, en dan dichtlaten en als ze opgedroogd zijn weer opendoen, maar hun zweten echt niet zo erg in de winter

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 18:33

Zolang ze maar wat te doen hebben, zodat ze bezig blijven, ze krijgen ook veel hooi zodat ze altijd wat te knabbelen hebben

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 18:34

mijn ene fjord staat 's nachts altijd binnen en overdag buiten en zit alweer dik in de wintervacht. Mijn andere fjord staat ergens anders en staat dag en nacht buiten, hij is nog niet eens z'n zomervacht verloren.. vreemd of niet? :S
maargoed, die met de wintervacht zweet al als ze naar het zadel kijkt en daar doe ik dus niezo veel mee. Heb net besloten 9 november een wedstrijd te gaan rijden, dus binnenkort moet ze maar onder de deken.. gelukkig verdraagt zij wel.
Het is niet echt een antwoord op jouw vraag, maar ik wilde ff zeggen dat mijn fjord ook zo vroeg (en tot laat) in de wintervacht zit en dan doe ik dus gewoon rustig aan, wel jammer, maar zit niets anders op..

Natuurlijke Pensionstalling:

http://www.rumelshof.nl

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 18:44

ik weet niet hoe nat jou paard is na het rijden, maar mijn haflinger kan je letterlijk uitwringen en ja, daar gaat dus het scheermachine overheen en een deken op

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 18:45

stef schreef:
NADENKEN!
tuurlijk kan een fjord prima zonder deken. ELK paard kan zonder deken, maar niet als je met je paard wil blijven werken zonder dat je hem 3 uur droog kan stappen


Juist!
OK dan!

Brabantse Fries ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 18:45

Heb je er al eens aan gedacht dat je Fjord misschien allergisch is? Misschien kan hij niet tegen fleece, of het eventuele wasmiddel waarmee het is gewassen. Heb je katoen al eens geprobeerd? Er zijn namelijk ook wel winterdekens met een katoenen voering.

De vorige eigenaren hadden hier weinig last mee, zei je. Misschien moet je ze eens bellen en vragen wat voor soort dekens ze gebruikten.


isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-03 18:53

[quote="CCCCorine"]Heb je er al eens aan gedacht dat je Fjord misschien allergisch is? Misschien kan hij niet tegen fleece, of het eventuele wasmiddel waarmee het is gewassen. Heb je katoen al eens geprobeerd? Er zijn namelijk ook wel winterdekens met een katoenen voering.

De vorige eigenaren hadden hier weinig last mee, zei je. Misschien moet je ze eens bellen en vragen wat voor soort dekens ze gebruikten.[/quote

welnee, hij is totaal niet allergisch, maakt niet uit wat voor materiaal het is
hij houdt gewoon niet van een deken op zijn lijf
de vorige eigenaars spreek ik nog regelmatig en die kenden het wel van hem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 19:16

fjordenfan schreef:
Bij de vorige eigenaars deed hij nie tzoveel, dus die hadden het probleem niet.


Hier maakte ik dus uit op dat het misschien aan het soort deken kon liggen. Als hij echt niet allergisch is dan kun je antibijtspray op de deken doen.

En voor nu op de nog heel warme dagen: Fjord voor het rijden afspuiten (helemaal) dan krijgt hij het een stuk minder snel warm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 08:12

CCCCorine"]
[quote="fjordenfan schreef:
Bij de vorige eigenaars deed hij nie tzoveel, dus die hadden het probleem niet.


Hier maakte ik dus uit op dat het misschien aan het soort deken kon liggen. Als hij echt niet allergisch is dan kun je antibijtspray op de deken doen.
[/quote]

Nee, mijn moeder bedoelde dat hij bij de oude eigenaren niet veel hoefde te werken dus hij zweette ook niet zo veel. Daar had hij geen deken en werd hij niet geschoren. Maar omdat ze niet zoveel met hem deden hadden ze dus niet zo'n last van zijn vacht.
Maar nu werkt hij dus wel veel en duurt het heel heel erg lang voor hij opgedroogd is en is hij binnen no-time aan het zweten.
Hij heeft echt een dikke dikke vacht.

Ik zat ook te denken aan een hengsten deken, die kan hij volgens mij niet zo makkelijk kapot maken. Op de zweetdekens had mijn moeder Cribox gesmeerd maar hij wurmt toch net zo lang tot hij de dekens af heeft. Hij schuurt gewoon volgens mij ook tegen de muur enzo om de zweet deken maar af te krijgen. Hij vind het én een ramp om zo'n ding om te hebben én hij is id dol op happen en dingetjes beet pakken en lostrekken.

Maar goed hij is nu dus gedeeltelijk gecshoren, ben benieuwd hoe hij er uitziet (ben nog niet op stal geweest).

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-03 09:03

Maar goed hij is nu dus gedeeltelijk gecshoren, ben benieuwd hoe hij er uitziet (ben nog niet op stal geweest).

niet schrikken ! mooi is het niet, haha

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 10:41

Ik zou zeggen ...scheren en een stevige (hengsten)deken op.Als hij iedere dag een paar uur moet drogen,wordt ie nog eerder ziek ook.Daarbij voelt ie zich helemaal niet lekker met zo veel haar,als hij aan het werk moet.Kim is ook altijd weer een stuk voorwaartser na het scheren.Ik vind het echt ideaal.

Duhelo

Berichten: 28504
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 12:56

kun je hem geen anti bijt lap omdoen of eventueel zon deken rek?(zoeen waarmee hij zen hals niet mer kan buigen)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 12:58

Dacht ook al aan een dekenrek. Maar als jij wilt blijven rijden denk ik niet dat je zonder scheren kunt.

Je suis Charlie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers