springen?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

springen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-03 19:23

hey ik heb al een paar foto's hier gezien dat jullie aan het springen zijn maar iedereen landt anders?!
dus nu mijn vraag:

moet je nou als je landt gewoon vooroverblijven zitten zegmaar wel in je zadel maar een beetje voorovergebogen

of moet je nu juist achterover gaan zitten?!

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**


Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 19:36

Ik blijf meestal nog gewoon in de verlichte zit zitten en ga pas zitten 2 of 3 galopspronger na de sprong.
Is natuurlijk ook afhankelijk van welke hindernissen je erna moet rijden.

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-03 19:41

okeej thnx want ik wou namelijk binnenkort gaan springen met mijn pas nieuwe lease pony (arabier) en toen ik die foto's zag d8 ik wat nou eigenlijk goed zou zijn

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 23:39

wat ik doe is zodra het paard zijn achterbenen weer op de grond heeft en met zijn voorbenen de volgende galopsprong in gaat dan ga ik zitten.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 23:43

Ik denk dat je foto's hebt gezien van crossen enzo. Dat ze een (steile) helling afgaan met daarin een hindernis. Dan zit je wel meer achterover.

Of als een sprong een beetje anders ging dan geplant, zit je meestal ook als een lappenpop op je paard (dus na de sprong iets meer naar achteren --> uit balans)

Maar normaal gesproken ga je ongeveer 2 galopsprongen voor de hindernis in verlichte zit zitten (dat als je paard te vroeg springt, je er toch al klaar voor zit). En na de hindernis ga je weer rustig zitten, mits er geen tweede vlak achteraan komt (dubbelsprong met 1 of 2 galopsprongen of een in-uitje)

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 09:12

Vonnie84 schreef:
Maar normaal gesproken ga je ongeveer 2 galopsprongen voor de hindernis in verlichte zit zitten (dat als je paard te vroeg springt, je er toch al klaar voor zit). En na de hindernis ga je weer rustig zitten, mits er geen tweede vlak achteraan komt (dubbelsprong met 1 of 2 galopsprongen of een in-uitje)



nou, ik blijf toch echt tot de afzet in mijn zadel zitten. Juist door te verlichten breng je je paard uit balans, op een moment dat hij dat niet kan gebruiken. Ik zal vanmiddag wat foto's neerzetten van de verschillende momenten zodat je het verschil kunt zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 09:18

Idem als lielle
Ik blijf ook zitten en kom pas uit het zadel als het paard met zijn voorbenen van de grond komt.
Kom je eerder naar voren, kan het paard minder goed omhoog komen en daardoor een balk met de voorbenen mee nemen.

Zitten doe ik als het paard geland is en dus met de achterbenen ook weer op de grond staat.
Zeker in een dubbel zorg ik dat ik weer meteen zit om goed naar de volgende te kunnen rijden.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 09:35

gewoon springen:

afzet
Afbeelding
Afbeelding

midden boven de sprong
Afbeelding

landing
Afbeelding


afsprong bij sgw
Afbeelding
Afbeelding

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 09:42

het lijkt erop alsof jebij de landing te vroeg gaat zitten, waardoor je paard eenklap in de rug krijgt, maar foto's kunnen heel veelgezichtsbedrog af geven.

enne..professionele springers zitten niet eens op hun reet, het hele parcours lang, die blijven in de beugels staan, maar dat zal ook aan je zadel liggen want op een springzadel kan ik niet zitten in de galop Haha!

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 10:11

Sommige staan idd op de lange lijnen ff in het zadel, maar het meerendeel gaat wel degelijk een heel stuk voor de hindernis zitten.

En niet kunnen zitten in een springzadel?
toch maar ff door oefenen Lachen

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 11:15

Je moet na de hindernis niet direct in het zadel terecht komen ongeveer de tweede derde alopsprong gaan zitten maar dat doet iedereen weer anders Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 11:16

Hoe doe jij dat dan in een dubbel sprong?

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 11:19

nee ik noem een beetje heen en weer butsen op je zadel geen zitten Haha!
door dat die beugels zo kort zijn kan ik niet zitten.
maar dat is ook voor iedereen verschillend.

iedreen heeft zijn eigen manier van springen.
je kan het aan een intructeur vragen ofzo, of je het goed doet
bij ons op de manege geeft iemand springles, maar als hij zelf een parcours moet springen ziet dat er niet uit en doet hij alles behalve de dingen die hij jou leert.
dus in de praktijk doe je toch wa jou het beste lijkt en volg je niet de theorie.
als je een paard hebt wat deneiging heeft tot bokken na de hindernis zou ik eerder op mijn kont gaan zitten Haha!

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007

Zippo
Berichten: 1410
Geregistreerd: 30-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 13:28

Ik blijf in de verlichte zit totdat de pony weer met 4 benen op de grond is, ik weet niet of dat goed is, maar het gaat automatisch, me lerares zegt dat het wel goed is, dus dan blijf ik het maar zo doen Schijnheilig

~ The greatest thing is just to love and to be loved in return ~~

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 17:55

gekk_koei, het merendeel van de springruiters blijft echt gewoon zitten in het parcours, kijk maar eens op de grote wedstrijden.

En ik heb er nog eens wat foto's op nageslagen, het lijkt toch aardig gezichtsbedrog Haha!


Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 18:13

Sorry, ik heb er ook langs zitten banketstaaf. Ik dacht dat het zo ging, maar na even in mijn gedachte een sprong te maken, hebben jullie gelijk.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 20:23

zitten, pas als het paard 'af' gaat meegaan. Anders lig je er af als je al voor de sprong voorover gaat en het paard weigert. Na de sprong zo snel mogelijk weer achterover, en zitten. Zeker in een dubbel is dit heel belangrijk. Blijf je voorover, dan heeft eht paard veel meer kans om er tussen uit te piepen, of te weigeren.
Boven de sprong met je ver genoeg mee gaan dat het paard zich helemaal kan strekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 20:25

Juist Germie, sluit ik me helemaal bij aan

Farjen

Berichten: 7925
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 20:36

probeer maar eens een paard tegen te houden in galop die voor de hindernis versneld als je in 'verlichte zit' zit.. Vind ik maar moeilijk omdat je grotendeels je paard afremt met je zit.. Als ik spring, ga ik uit het zadel als mn paard naar boven gaat, ik volg hem dus, ik zit pas terug als ook haar achterbenen op de grond zijn.
Of zit ik hier nu zo grote onzin te brabbelen?

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 21:15

Mooie sprong Lielle!
Ik zit normaal ook zo veel mogelijk maar in een barage wil ik nog wel eens in verlichte zit blijven zitten. (alleen als het niet zo hoog is)

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 18:24

Ik denk dat ik weer helemaal rechtop zit op het moment dat mijn paard met zijn 4 benen de grond raakt.....maar ik denk dat ik al "begin" met rechtop zitten op het moment dat hij met z`n voorbenen op de grond komt en dan dus helemaal rechtop zit als hij met alle 4 zijn benen op grond is. In verlichte zit gaan zitten doe ik pas als hij afzet.

OIk ben soms een beetje raar...Maar wel lekker!O

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 20:38

ik ga altijd 2 passen na de sprong weer terug in het zadel ,alleen als ik een dubbeel moet springen doe ik dat als ze met 4 benen op de grond staat snap je Knipoog

Eindelijk mijn eigen paard!
Bantano (v. Santano) B+19 in 7 wedstrijden :D
L1 + 11 (debuut 194 en 208) in 4 wedstrijden

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 21:08

even een idee: ikke met Pablo, en ja ik weet het: hij knikt wat terug boven de sprong.

Afbeelding

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 21:24

Mooie sprong "Lielle"!!!

Live,LOve,'ndLaugh

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 13:35

Afbeelding


Zelf vind ik me hier niet zo mooi opzitten, maar het is het enigste duidelijke filmpje Verdrietig


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 7 bezoekers