Ik krijg haar niet goed terug na de galop..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Macario

Berichten: 5779
Geregistreerd: 18-08-01

Ik krijg haar niet goed terug na de galop..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-03 17:25

Kan iemand mij hiermee helpen? Ik merk gewoon dat ies zo graag wilt lopen dat ik haar na de galop niet normaal terug kan krijgen. Ik heb er vandaag weer eens op geoefend, maar het wil niet erg lukken. Ook was het eerst op wedstrijd echt een crime. Ze heeft ongeveer 1 rondje draf en galop passen door elkaar gemaakt (mede door de stress). Hoe krijg ik dit eruit? Heeft iemand tips om haar gewoon meteen ontspannen terug te krijgen? Want ik merk ook dat ze na de galop meteen heel gespannen loopt en haar hoofd vrijwel meteen omhoog gooit.
Heeft iemand tips? Heel erg bedankt alvast!

Sanne9489

Berichten: 1022
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 17:33

eerst aan de longe probrren als ze het goed heeft gedaan uitbundig belonen. als je dan gaat rijden probeer zelf rustig en kalm te blijven probeer heel veel met je zit en maak constand ophoudingen! veel suc6!!!!

Marloes0508

Berichten: 2927
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 17:35

Russssstig blijven... Neem de tijd en heb heeeeel veel geduld. Ik heb ook heel veel van die crosspony's gereden, en die sijn nouw eenmaal een btje druk :-P Zorg dat je pony zich op haar gemak voelt, kriebel haar even op de schoft enzo, laat haar is rondkijken en geef es een lange teugel. Als ze zich op haar gemak voelt is ze een stuk rustiger! Verder voordat ej een proef gaat rijden goed losrijdne, niet een kwartiertje van tevoren er pas op want dan mag je gewoon niet teveel verwachten! En niet omdat het niet zo goed lukt alleen nog maar op die galop gaan focussen, maar zelf ook heel rustig en ontspannen zitten. Ik had het zelf ook en ging gewoon een btje rondkijken enzo, en liet dr ff uitrazen :-P

Charaz

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 17:49

Loezjuh schreef:
Russssstig blijven... Neem de tijd en heb heeeeel veel geduld. Ik heb ook heel veel van die crosspony's gereden, en die sijn nouw eenmaal een btje druk :-P Zorg dat je pony zich op haar gemak voelt, kriebel haar even op de schoft enzo, laat haar is rondkijken en geef es een lange teugel. Als ze zich op haar gemak voelt is ze een stuk rustiger! Verder voordat ej een proef gaat rijden goed losrijdne, niet een kwartiertje van tevoren er pas op want dan mag je gewoon niet teveel verwachten! En niet omdat het niet zo goed lukt alleen nog maar op die galop gaan focussen, maar zelf ook heel rustig en ontspannen zitten. Ik had het zelf ook en ging gewoon een btje rondkijken enzo, en liet dr ff uitrazen :-P


do you believe, een meisje van 14 die al op heel veel crosspony's heeft gereden?? op de manege zeker.

Macario: hoe neem jij haar terug? Wij mijn pony (dan wel niet een echt crosser) neem ik haar op de buiten teugel terug en probeer ik een vlotte overgang te rijden. Dus iets extra vooruit drijven en dan terug nemen.

Macario

Berichten: 5779
Geregistreerd: 18-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-03 17:54

Ophoudingen maken. En als het goed is moet ze al terug komen na de eerste ophouding, maar dat doet ze dus niet.
Soms doet ze het trouwens wel, maar het ligt er gewoon heel erg aan hoeveel energie ze op dat moment heeft..

Sanne9489

Berichten: 1022
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 17:57

en uit laten razen is niet goed dan weet ze ik mag zolang mogelijk rrennen geen goed idee dus!!

Marloes0508

Berichten: 2927
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 18:28

Sorriehj hoor newforestlover maar ik zal ut je wel ff uitleggen...veel is niet eteen 10 ofsow :-P
Ik ben op mn 10e op ene fokkeirj begonnen met rijdne op een Welsh B hengst, en die moest ik toen inrijden en dat was allemaal ngoal hectisch, overal van schrikken enz... Daarna werd de hengst verkocht en ik begon met een groene merrie die ook nogal een crossmonster was.... Die is inmiddels ook verkocht en nu rijdt ik steeds Welsh K's die dan weer doorverkocht worden en een welsh K merrie, maar das nie zoown crossmonster.... Maar ik krijg idd elke 2 maanden wel een spring-vlieg-ren-pony te rijden :-P

Sanne9489

Berichten: 1022
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 18:30

zal best wel maar overdrijven is ook een vak Lachen

Marloes0508

Berichten: 2927
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 18:33

Sjah das waar

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 18:33

sannuhtjuhh schreef:
zal best wel maar overdrijven is ook een vak Lachen


Waarom zou ze overdrijven? Ik vind het heel geloofwaardig wat ze zegt. Als je op een fokkerij rijdt krijg je nou eenmaal veel verschillende pony's onder je kont. Alleen maar hardstikke goed, want je wordt daar ontzettend handig van.


On-topic: waarom start je wedstrijden als je de pony niet onder controle hebt?

Sanne9489

Berichten: 1022
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 18:35

das waar maar misschien is het wel een beetje overdreven want het zijjn er erg veel in maar twee jaar

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 18:38

sannuhtjuhh schreef:
das waar maar misschien is het wel een beetje overdreven want het zijjn er erg veel in maar twee jaar


Ze noemt toch geen aantal?
Op een fokkerij is et heel normaal dat er pony's verkocht en aangekocht worden. En voor de verkoop kan zo'n pony maar beter bereden zijn!

Sanne9489

Berichten: 1022
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 18:39

sorry hoor d8 dat ik een getal zag staan erg knap dat het je zo goed lukt maa niet elke paard vind uitrazen goed dan doet hij het elke keer!!

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 18:45

Ontopic weer

Zij wil galopperen en niet naar je luisteren, Nou dan zal ze galopperen! Net zo lang totdat zij er genoeg van heeft en dan nog ff doorgaan. Dan vragen of ze wel terug wil komen. Doet ze het dan is ze braaf. Doet ze het niet. Nog tien rondjes. Aanpakken.

Na een paar keer heeft ze echt wel door dat het verstandiger is naar de baas te luisteren Haha!.

Macario

Berichten: 5779
Geregistreerd: 18-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-03 18:46

gabyfedde schreef:
On-topic: waarom start je wedstrijden als je de pony niet onder controle hebt?
Op de manege is dat onderling. Geen officiele wedstrijden. Ik heb de pony wel onder controle, je begrijpt me verkeerd denk ik.. En ik vind het trouwens wel een beetje lomp gebracht Maargoed.
Het is ook niet alle wedstrijden slecht gegaan. Maar 1 wedstrijd. Maar zoals ik er al bij zei: ze had ook veel stress. En de grond was ongelijk. En trouwens: ik vraag tips, en geen commentaar..

Macario

Berichten: 5779
Geregistreerd: 18-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-03 18:47

Siempie schreef:
Ontopic weer

Zij wil galopperen en niet naar je luisteren, Nou dan zal ze galopperen! Net zo lang totdat zij er genoeg van heeft en dan nog ff doorgaan. Dan vragen of ze wel terug wil komen. Doet ze het dan is ze braaf. Doet ze het niet. Nog tien rondjes. Aanpakken.

Na een paar keer heeft ze echt wel door dat het verstandiger is naar de baas te luisteren Haha!.

Kijk hier heb ik dus wat aan Bedankt! Ik zal het eens gaan proberen binnenkort!

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 18:51

Macario"]
[quote="gabyfedde schreef:
On-topic: waarom start je wedstrijden als je de pony niet onder controle hebt?
Op de manege is dat onderling. Geen officiele wedstrijden. Ik heb de pony wel onder controle, je begrijpt me verkeerd denk ik.. En ik vind het trouwens wel een beetje lomp gebracht Maargoed.
Het is ook niet alle wedstrijden slecht gegaan. Maar 1 wedstrijd. Maar zoals ik er al bij zei: ze had ook veel stress. En de grond was ongelijk. En trouwens: ik vraag tips, en geen commentaar..
[/quote]


Je zegt dat het vaak zo gaat (vandaag ook weer), dus vraag ik me af waarom je dan wedstrijden gaat starten. Niets lomp, het was gewoon een vraag. Maar je zegt nu dat het onderling was, dan wordt het heel anders.
Tip: Ga heel veel overgangen rijden. Alles in jouw tempo rijden. Als je aanspringt in galop en het haat niet goed, meteen weer draven. Net zo lang proberen tot het aanspringen wel lukt en dan heel goed belonen. Tussendoor niet boos worden, maar gewoon stug blijven volhouden.

Charaz

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 18:52

Siempie schreef:
Ontopic weer

Zij wil galopperen en niet naar je luisteren, Nou dan zal ze galopperen! Net zo lang totdat zij er genoeg van heeft en dan nog ff doorgaan. Dan vragen of ze wel terug wil komen. Doet ze het dan is ze braaf. Doet ze het niet. Nog tien rondjes. Aanpakken.

Na een paar keer heeft ze echt wel door dat het verstandiger is naar de baas te luisteren Haha!.


idd Siempie, ik krijg dan altijd wel medelijden met mijn pony Bloos. Zou niet moeten, want ze is stout, maar zij doet het ook maar heel af-en-toe

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 23:02

De methode van Siempie heb ik ook op verschillende paarden toegepast. Je zal dit af en toe moeten herhalen, maar zo krijg je er wel in dat ze maar beter gelijk kunnen luisteren naar jou vertragende hulp, omdat doorgalopperen eigenlijk helemaal zo leuk niet is. Zo houd jijzelf ook het heft in handen - ze galoppeert niet door omdat ze het leuk vind, maar omdat jij het zegt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 23:04

je bent er toch afgekomen vandaag of niet, dus is hij een keer gestopt Lachen Knipoog

Wil ze galoperen, dan laat maar galoperen.
Maar wel net wat harder als dat zij wil en ook net 5 min langer.
Zo is het weer jou tempo en jij beslist ook weer hoelang.

Chonelly

Berichten: 556
Geregistreerd: 30-05-03
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 23:08

Siempie schreef:
Ontopic weer

Zij wil galopperen en niet naar je luisteren, Nou dan zal ze galopperen! Net zo lang totdat zij er genoeg van heeft en dan nog ff doorgaan. Dan vragen of ze wel terug wil komen. Doet ze het dan is ze braaf. Doet ze het niet. Nog tien rondjes. Aanpakken.

Na een paar keer heeft ze echt wel door dat het verstandiger is naar de baas te luisteren Haha!.


Helemaal mee eens, mijn pony heeft ook van die buien dat ze alleen maar hard wil, maar dan ook vanuit stevige galop ineens weer heel hard draven... dat is niet relaxed. Dus: probeer je paard in galop zo rustig mogelijk te krijgen naar uiteindelijk een overgang waar jij tevreden mee bent, en anders gewoon weer opnieuw proberen!

staverej
Berichten: 121
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 23:22

Je hebt toch een hoek? Daar kun je hem ook in sturen om te remmen.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 23:36

staverej schreef:
Je hebt toch een hoek? Daar kun je hem ook in sturen om te remmen.


Jij hebt vast niet zo'n atletisch paard, als dat werkt..

Ik heb een stevige zit en een lekker diep zadel, maar mijn vorige paard kon vanuit een volle galop uit het niets 180 graden draaien. Als op een dubbeltje, de vuilak. BAM! Dat is het geluid van een ruiter die tegen een schot gelanceerd word...

Met andere woorden: die methode raad ik af.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 10:35

slangevoltes rijden in de galop, telkens op de a-c-lijn +/- 4 passen draf, of net zo lang tot je een rustige draf hebt, en dan in de volgende bocht weer aanspringen in de andere galop.

Maar niet te lang achter elkaar, vaak denderen paarden door omdat ze de galop moeilijk vinden.
zodra je bij het trainen, al zijn het maar 3 goede galopsprongen hebt verkregen, meteen stoppen met galoperen voor die dag.

En heel belangrijk, ga zelf niet te moeilijk doen bij het aanspringen, makkelijk denken, makkelijk rijden.
Denk dat ze het kan, dan kan ze het ook. Oefenen aan de longe kan ook heel positief werken, maar nogmaals niet te lang achter elkaar, en bij goed resultaat, niet verder pesten. Zo kun je het opbouwen, en je zal zien dat 't paard steeds meer goede galopsprongen gaat ontwikkelen.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 10:43

en over die hoek, staverej. Lijkt me niet zo'n goed plan.
Stel dat je een keer geen hoek hebt. Buitenrit, groot weiland, wedstrijd tussen paaltjes i.p.v tussen hekken.
Zodra 't paard dan die ruimte ziet heb je er helemaal geen houwe meer aan, en je bent nog verder van huis, als je alleen maar in die muffe bak kan rijden, is toch ook geen lol aan.