hoeveel kan een shetje dragen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nadine1

Berichten: 191
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-01 20:34

ik heb een vraagje hoeveel kan een schetlander ruin van bijna 6 jaar oud dragen?

_Debbie_

Berichten: 2154
Geregistreerd: 04-07-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 20:40

ja ben ik ook benieuwd naar!

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 20:43

50 kg MAXIMAAL!!!!!!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 20:49

En mocht je Puck niet geloven, dan is er nog een dergelijke discussie te lezen op http://www.divoza.com op het forum.

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 21:05

Kan ook wel meer hoor, hangt ervanaf hoe groot ie is... maar dit soort discussies zijn hier al super vaak geweest... een shet is namelijk ONWIJS sterk.... een volwassene kan er ook op.. dus dat zegt genoeg!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 21:23

tja, hier zijn de meningen flink over verdeeld, en een vraag als deze vervaagd altijd weer in een oeverloos gediscusier van wat wel en niet kan.
Je kan IMO geen stelregel stellen, omdat elk paard verschillend is.
Ik heb een 7 jarige shetland merrie van 101cm. Ik ben 20, 174 lang en zo'n 58 kilo.
Hier rij ik op.

Ik denk dat het ook erg belangrijk is wat je onder rijden verstaat. Af en toe een ritje, of dagelijks zware training?
Daarbij is een bonkende ruiter van 50 kilo vervelender dan een goede, stilzittende ruiter van 100 kilo (bij wijze van spreke)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 21:35

zucht. in bit stond een fysiotherapeut die vertelde dat een shetlander niet meer dan 45 kilo kan dragen. En ik heb navraag gedaan bij deskundigen en die bevestigden het. Rijden op een shetlander als je te zwaar bent, is een soort mishandeling. Het paard kan later last krijgen in zijn rug.als je van je pony houdt, en je wilt dat ze lang mee kan, dan doe je het niet. Kijk nu eens naar de dunne beentjes van een shetlander! dan zie je toch zelf wel dat het niet verstandig is om er op te rijden. als je meer dan 45 kilo weegt?

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 21:50

Hallo,

Net heb ik ook even de discussie op het andere forum gelezen. Wat mij opvalt is dat er altijd gesproken wordt over "de shetlander" die van de Shetland eilanden afkomt. Die zal vast heel sterk geweest zijn maar volgens mij barst het in Nederland van de shetlanders waar ander bloed (bijv. Welsh) doorheen zit. En die zijn, denk ik, ook minder sterk. Wij hebben ook een shetlander maar die heeft het met 40 kg. echt gehad. Een karretje met een volwassene en twee kleine kinderen gaat nog wel maar nog een volwassene erbij is ook te veel. Wel hebben we altijd gedacht dat er Welsh doorheen zat want hij heeft een heel edel klein hoofd met zo'n arabierendeuk, slanke beentjes en ook een redelijk slanke bouw. Laatst zag ik in Landleven een foto van een Nederlands minipaard en het was alsof ik een foto van onze shet zag. Denk dus dat je goed moet kijken wat de individuele shet (of niet helemaal shet) aankan en dan besluit wat je met hem/haar kan doen.

Groetjes Alexandra

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 21:56

ook in de nederlandse shet zit absoluut geen welshbloed!!!!!! Dan heb ik het wel over stamboekkers, en niet over kruisingen.
De normale shet is 100% zuiver

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 22:01

sorry hoor desiree, maar niet alle shetlanders hebben dunne beentjes.
ik rij zelf ook heel af en toe op de shetlander van de kinderboerderij. die is ong 1 meter. ik ben 1.62 en weeg zon 52 kilo. ze vind het geen probleem om mij te dragen en al gaan we ruim een uur naar het bos bij wijze van.
ik vind het zo'n gezeik altijd over de shets kunnen wel of niet.
het hangt toch echt van de bouw van de shet af. honey kan stef makkelijk dragen. kobus kan mij makkelijk dragen.
en ik heb altijd gehoord dat een shet toch aardig wat kan dragen.


_________________
geen leven zonder een tinker!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: akerna op 2001-09-28 22:01 ]</font>

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 22:38

Beau is niet erg breed, ongeveer 1 m hoog en loopt in de zomer vrolijk een rit van 1 a 2 uur met mij op zijn rug (53 kg) waarbij we ook lang draven en lekker hard galopperen. In de bak is hij slomer (heel veel) omdat ie het saai vind. Mijn mening; als hij er last van had zou hij toch niet met mij willen draven/galoppperen!? Hij heeft er juist altijd heel veel zin in. Vooral als er nog een pony mee is, dan issie haast niet te houden!
Maar vanaf 60 kg houdt het naar mij mening toch echt op.

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 23:42

ooh nee niet weer dat artiekel in het bit naar boven brengen.... oooohh *zucht*

daar staat namelijk ook in dat een ijslander maar 67 kilo kan dragen Verward

BULLSHIT das alles wat ik over dit artiekel te zeggen heb.


en over de shet tja eigelijk het zelfde als de ijslander je hebt wat smallere type en wat bredere ik denk dat zolang het paard het naar de zin heeft waarom stoppen. ???

nou ik denk dat deze discussie nog wel ff door gaat
Gaaaap

Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 23:50

Ik rijd soms ook op *. Gewoon voor de lol. *is bijna 90 cm. Eerst ging ik met een vriendin rijden. We gingen crossen en *ging er gewoon vandoor. Ik kon haar gewoon niet meer houden. Het lijkt me sterk dat een pony er vandaar gaat als je te zwaar ben.
Laatst bijgewerkt door Annemieke op 05-02-22 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 00:01

Dit is weer zo'n discussie zonder einde.
In het bit stond een gewichtstabel, en toen ik dat las was ik erg verbaasd. Volgens die tabel is het merendeel van de ruiters volgens mij te zwaar voor een paard. Je merkt aan een paard echt snel genoeg of hij moeite heeft met het gewicht, dus ik zou daar het meeste waarde aan hechten.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 00:28

Citaat:
Op 2001-09-28 21:56, schreef stef:
ook in de nederlandse shet zit absoluut geen welshbloed!!!!!! Dan heb ik het wel over stamboekkers, en niet over kruisingen.
De normale shet is 100% zuiver



Hoi,

Ik bedoelde ook niet de stamboekshet maar de vele shetlanders die geen papieren hebben en die zijn er best veel. Ze zullen niet allemaal kruisingen zijn maar het zijn er wel een flink aantal en daar moet je gewoon rekening mee houden als er geen papieren bij zitten. Zelf goed kijken of het dier het aankan dus.

nadine1

Berichten: 191
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-01 09:27

ik rij buitenritjes elke keer als ik ga rijden en ik doe geen zware trainingen, en mij shetlander heeft ook geen dune pootjes en het is een ruintje, dus meestal kunnen die ook wat meer houden dan een merrie

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 10:23

55 kilo maximaal

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 10:41

Een shetlander kan maximaal 80 kilo dragen.
Dat heb ik van een dierenarts en dat staat ook in een boekje.

Er zijn veel verschillen wat mensen vinden, mensen kijken te snel naar de hoogte van een paard.
het zelfde geldt voor de ijslanders die kunnen veel meer dragen dan 65 kilo, want kijk maar eens wat er op rijdt allemaal BOMEN van kerels.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 10:59

Mijn Shet is bijna 1 meter, is vrij fijntjes gebouwd en ik ben er wel eens voor de gein op gaan zitten....niet gereden hoor, dat kan hij helemaal niet hebben, hij vond het ook niet prettig dat ik op hem ging zitten dus ben ik er snel weer vanaf gegaan! Er rijdt wel eens een meisje van 13 op die weegt ongeveer 45 tot 50 kg, daar heeft hij absoluut geen moeite mee en hij kan dan best nog meer hebben.
Wat dat artikel in bit betreft, heb ik ook gelezen en ik blijk te zwaar te zijn voor mijn KWPNer, bullshit dus! Ik ben best groot en erg grof gebouwd, ik ben dus een aardige zware tante, maar Kevin heeft echt geen problemen met mijn gewicht hoor, ik zeg altijd over Kev, dat kasteel kan alles dragen!
Dat artikel klopt dus niet!
groetjes, Tanja.

_Debbie_

Berichten: 2154
Geregistreerd: 04-07-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 18:24

hoe merkje dat een shet je te zwaar vindt?
Gaattie dan bokken of gaattie dan kreupel lopen?

Niki

Berichten: 1116
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Amsterdam Dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 18:35

hij loopt niet meer echt vlot door enzo
Heel sloom dus, heb eens een volwassen man gezien op een groote shet en die liep toen sloom, terwijl er bijn een meisje tegen de 57 kilo makkelijk doorliep.

flopsy

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-02-01
Woonplaats: voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 18:43

haha ja dat in 't bit was echt dikke ONZIN!
ik mag niks meer aankomen want dan mag ik niet meer op een ijslander rijden.

echt wie dat heeft bedacht...

Niki

Berichten: 1116
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Amsterdam Dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 18:46

kan iemand dat schema scannen en hier neerzetten???

Bedankt

p.s. Wil dat wel eens zien

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 19:27

Nou,dan val ik ook meteen maar in,
hoeveel kan een welsh A,rankgebouwd van 1.23m hoog dragen?

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 20:10

Wij hielden altijd voor een shet max. ongeveer 50 kg aan, ook voor de kleine welshjes en voor de Dartmoors. (tja, er even op zitten is misschien wat anders, maar je merkt snel genoeg of hij heel erg moeite met je heeft als zijn rug wat doorzakt, hij zijn evenwicht moeilijker bewaart, en moeite heeft te lopen) Misschien dat er vroeger op de shetlandeilanden wel volwassenen op reden, maar dan moet je niet vergeten dat de mensen vroeger een stuk tengerder en toch wel wat kleiner waren. Een volwassene woog enkele tientallen jaren geleden toch meer richting de 60, 65 kg en was een stuk kleiner. Ik heb geen preciese cijfers, maar pas de afgelopen 20 jaar is de gemiddelde lengte van mannen en vrouwen enorm toegenomen (en daarmee ook het gewicht)