wanneer en waarom Stang en Trens?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Anoniem

wanneer en waarom Stang en Trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 15:57

Hier eventjes een vraagje voor de mensen die met S&T rijden. Waarom ben je met S&T gaan rijden en wat is de meerwaarde daarvan?

Vroeger had ik zo'n mooi beeld over het Z rijden; dat hoort met een hoedje en natuurlijk zo'n schitterend S&T hoofdstel. Nu rij ik Z met mijn paard, het hoedje is er wel Pling maar de S&T niet. Ik rij alles op trens en dat gaat super. Op het moment zie ik geen enkele reden om er S&T in te hangen. Hoe zijn jullie tot die overweging gekomen?


Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 16:09

Mij is verteld dat een S&T je kan helpen met het verfijnen van je hulpen. Met name bij de oprichting en verzameling.

Zelf train ik nu soms met S&T en heb 1x gestart met S&T, maar dit niet naar mijn tevredenheid. Daarom start ik nu de eerste tijd nog lekker met een enkel trensje. Hier moet je het tenslotte ook mee kunnen.

Pas als ik in de training duidelijk verschil (positiever) ga merken dat ik meer aan de S&T heb zal ik ermee gaan starten, denk ik Knipoog

Fitzroy

Berichten: 25090
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 16:14

Ik vond Fitz er ook daadwerkelijk fijner op lopen. Dus vandaar dat ik hem met S&T startte.

Misschien dat dat bij ons niet aan de orde is, maar degene die Fitz rijdt vond hem fijner op trens maar reed hem op wedstrijden toch op S&T omdat er juryleden zijn die extra gespitst op aanleuningsproblemen zijn op het moment dat er met trens gereden wordt.
Weet niet of het zo is, hij ervaart het iig zo .

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Sanne9489

Berichten: 1022
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 16:47

dat is mij ook vertelt antoinette en ze hebben er meer aanleuning door

Luci
Berichten: 916
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 17:19

Ik ben met S&T gaan trainen toen ik Z mocht maar nog een tijdje in het M2 doorging en na de eerste paar keer in het Z1 ben ik er ook mee gaan starten. Inderdaad om de verfijning van de hulpen, bij mijn paard werkte dat fijn.

puntje puntje puntje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 17:19

Het is een kwestie van uitproberen. Ik vind toch als je meer in die hogere oprichting aan het werk gaat het makkelijker om echt de neus naar voor eruit te leggen als ze op S&T lopen. Maar verschilt een beetje per paard, er zijn er ook die juist heel erg terug komen en er achter willen gaan kruipen.

Als je het Z2 niet uit wilt hoef je het in principe niet te doen, maar aan de andere kant: waarom probeer je het niet eens een poosje uit in een wedstrijdloze periode?

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 19:25

Op de dressuurstal in duitsland waar ik heb gewerkt worden de Grand-prix paarden dagelijks alleen op trens gereden. Op wedstrijd rijden ze met S&T omdat het moet, niet omdat het nodig is. De paarden kunnen een grand-prix proef net zo goed lopen op trens als op S&T, met net zo veel oprichting, verzameling en lengte in de hals.
'Jonge' paarden worden daar thuis wel af en toe met S&t gereden, om het ze te leren en om inderdaad fijnere hulpen te kunnen geven.

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 09:42

Mijn paard loopt beter op n trensje dan op s&t .Hij heeft een gevoelig mondje ,ik kan daar wel mee om gaan ,maar waarom s&t als t op een trensje beter is .Hij heeft geen problemen verder en alles gaat net iets soepeler omdat hij geen pijn heeft. Ja ik geloof werkelijk dat een paard pijn heeft met een s&t .maar goed dat is nu niet gevraagd.
Ik ben ook niet van plan verder te gaan dus dat is dan ook niet aan de orde. Het is per jurylid verschillend hoe ze er over denken ,ik heb verschillende keren gehad dat ik juist meer punten kreeg omdat ie zo ook goed loopt . Ik heb dus geen meerwaarde maar een minderwaarde ontdekt ,,mag dat ook ,haha

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 10:02

Met S&T kan je uiteindelijk verfijndere hulpen geven dan op trens. Maar een paard moet wel leren met S&T te lopen. Gevoelige paarden zullen ook regelmatig in de training met S&T moeten rijden en niet alleen in de wedstrijd want dat is vragen om problemen.

Ik vind dat een paard in de training alle oefeningen op trens moet kunnen lopen, het aanleren van oefeningen doe ik ook altijd op trens. Op dit moment rij ik nog heel weinig op S&T en ik denk dat ik de eerstvolgende wedstrijd ook gewoon op trens ga rijden omdat het al zo lang geleden is dat we gestart zijn. Pas als ik het gevoel heb dat alles weer bevestigd is pak ik de S&T.

Overigens denk ik niet dat een S&T per definitie pijnlijk is voor een paard, het is de hand van de ruiter die de pijn veroorzaakt! Ik heb nog nooit problemen gehad met het inhangen van een S&T, alle (4 Haha! ) paarden waarbij ik het ben tegengekomen reageerden er heel goed op, stonden lekker met hun oortjes naar voren op dat vreemde staalwerk in hun mond te kauwen. Het ene paard reageerde bij het aannemen van de teugels wel ''gevoeliger' dan de andere, dat gevoelige uitte zich dan in een te losse aanleuning. Het kost dan wat tijd (en een gevoelige ruiterhand) om het paard het vertrouwen te geven dat hij ook op S&T de aanleuning kan opzoeken.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 19:33

Antoinette schreef
Citaat:
...het verfijnen van je hulpen. Met name bij de oprichting en verzameling


Oprichting en verzameling komen toch door het meer laten ondertreden van de achterhand? Ik begrijp even niet wat een bit daarmee van doen heeft...

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 19:46

Alweer een tijd terug toen ik de zoekfunctie even gebruikte zag ik dit staan over de stang en trens. Ik vind dit een mooi stukje en ik denk dat jou vraag ook wel beantwoord zal worden.

Margreet schreef:
Ik heb het beroemde boek 'het paard, het bit en de ruiter' er maar weer eens bij gepakt:

Uitersten en nuances
Als de S&T samen gebruikt worden bieden ze de meeste mogelijkheden om op het paard in te werken. Alle plaatsen van een paardenhoofd waarop een optoming druk kan uitoefenen worden benut, namelijk de tong, de lagen, de mondhoeken, het gehemelte, de kingroeve en de nek. Door het gebruik van een neusriem kan de ruiter bovendien ook inwerken op de neus en de wangen. De S&T samen geven de ruiter de meeste mogelijkheden om de houding van het hoofd en de hals te bepalen. En niet alleen dat; met de S&T kan de ruiter de lichaamshouding, de balans en de bewegingen van het paard minutieus beïnvloeden. De S&T verbinden daarin uitersten; de stang helpt de ruiter om het paard te verzamelen, de trens om het te laten strekken. Door het gebruik van beide bitten samen kan hij ook alle fases daartussen bepalen.

Daarna volgt een hele verhandeling over uiterlijk en pasvorm, heel interessant, maar nu even niet.

Werking
De stang en de trens zijn twee volkomen verschillende bitten en drukken op ander plaatsen van het paardehoofd. De trens werkt in op de mondhoeken, de tong en de lagen, terwijl de stang inwerkt op de tong, de lagen, de kin en de nek. De trens werkt direct in op het hoofd, de stang indirect. De trens 'trekt' de stang 'duwt'. Ten slotte staat de trens toe dat het paard zijn hals strekt en zich opricht, terwijl de meeste stangen ervoor zorgen dat het paard zijn hals buigt en zijn hoofd in verticale positie brengt.
Als de ruiter (even hard) aan allebei de teugels trekt gebeurt het volgende: de trens trekt in de mondhoeken, drukt op de tong en de lagen en prikt eventueel in het gehemelte (als het een enkelgebroken trens is) Tegelijkertijd drukt de stang op tong en lagen, klemt tong, lagen en kin tegen elkaar aan, duwt mogelijk tegen het gehemelte (afhankelijk van de hoogte van de tongboog) en drukt het kopstuk op de nek. Door niet even hard aan trens en stang te trekken kan de ruiter de inwerking variëren. Hij kan op die manier verschil aanbrengen in de plaats waarop druk wordt uitgeoefend en de intensiteit daarvan.


Ik kan het zelf denk ik niet mooier uitleggen Lachen

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 20:10

Ik ken mensen die het gebruiken om een paard nageeflijk te maken, lukt ze niet meer met alleen de trens...

Maaruh ik rij er wel mee (al 4jr ofzo), omdat t moet! maar ik gebruik mn stang eigenlijk niet veel alleen om wat meer druk te krijgen. Verder rijdt ik haar af en toe ook nog gewoon op trens, want dat moet ook kunnen...

She's my lady Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 20:18

Ik ben er mee gaan rijden, om geen goede reden.
Ik was simpelweg nieuwsschierig hoe hij erop zou reageren.

Kawa is erg gevoelig in zijn mond, dus ik had verwacht dat hij helemaal geen druk meer zou durven aannemen aan mijn hand.
Maar volgens grote verbazing neemt hij meer druk op s & t, iets wat Kawa dus gerust mag hebben.
Hij is soms moeilijk naar de hand toe te rijden, omdat hij zo weinig contact wil, maar met de S&t wilde hij dat wel.
Wat voor mij dus veel makkelijker werd om hem te verzamelen, omdat ik tenminste van achter echt energie er in kon stoppen, want nu heel goed op te vangen was van voor.

Maar hij blijft ook nog steed alles kunnen op zijn K&K.
Dit wil ik ook zou houden, want een buiten rit met S&t, lijkt me niet zo ontspannen Lachen

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 21:59

Margreet schreef:
Ik heb het beroemde boek 'het paard, het bit en de ruiter' er maar weer eens bij gepakt:

Uitersten en nuances
Als de S&T samen gebruikt worden bieden ze de meeste mogelijkheden om op het paard in te werken. Alle plaatsen van een paardenhoofd waarop een optoming druk kan uitoefenen worden benut, namelijk de tong, de lagen, de mondhoeken, het gehemelte, de kingroeve en de nek. Door het gebruik van een neusriem kan de ruiter bovendien ook inwerken op de neus en de wangen. De S&T samen geven de ruiter de meeste mogelijkheden om de houding van het hoofd en de hals te bepalen. En niet alleen dat; met de S&T kan de ruiter de lichaamshouding, de balans en de bewegingen van het paard minutieus beïnvloeden. De S&T verbinden daarin uitersten; de stang helpt de ruiter om het paard te verzamelen, de trens om het te laten strekken. Door het gebruik van beide bitten samen kan hij ook alle fases daartussen bepalen.

Daarna volgt een hele verhandeling over uiterlijk en pasvorm, heel interessant, maar nu even niet.

Werking
De stang en de trens zijn twee volkomen verschillende bitten en drukken op ander plaatsen van het paardehoofd. De trens werkt in op de mondhoeken, de tong en de lagen, terwijl de stang inwerkt op de tong, de lagen, de kin en de nek. De trens werkt direct in op het hoofd, de stang indirect. De trens 'trekt' de stang 'duwt'. Ten slotte staat de trens toe dat het paard zijn hals strekt en zich opricht, terwijl de meeste stangen ervoor zorgen dat het paard zijn hals buigt en zijn hoofd in verticale positie brengt.
Als de ruiter (even hard) aan allebei de teugels trekt gebeurt het volgende: de trens trekt in de mondhoeken, drukt op de tong en de lagen en prikt eventueel in het gehemelte (als het een enkelgebroken trens is) Tegelijkertijd drukt de stang op tong en lagen, klemt tong, lagen en kin tegen elkaar aan, duwt mogelijk tegen het gehemelte (afhankelijk van de hoogte van de tongboog) en drukt het kopstuk op de nek. Door niet even hard aan trens en stang te trekken kan de ruiter de inwerking variëren. Hij kan op die manier verschil aanbrengen in de plaats waarop druk wordt uitgeoefend en de intensiteit daarvan.


hoezo .geen pijn in de mond ,,,dit ziet er mi erg pijnlijk uit ,
kwestie van gewenning denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 22:00

Waarom heeft een gevoelig mondje als dat van Kawa er niet aan hoeven wennen?

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 01:03

Het waarom en waneer?
Als ik besluit om stang en trens uit de kast te halen,dan is dat omdat ik vind dat het soepel genoeg verloopt om het te kunnen gebruiken.
Dat wil zeggen,het paard moet alle hulpen soepel van mij aannemen en zichzelf willen vooruithelpen.Oftewel alles gaat lekker en de puntjes mogen op de i gezet worden.
Ik zelf begin pas aan stang en trens als ik het gevoel heb dat ik het paard niet hinder met mijn bewegingen en hulpen.
Dus in feite als zowel paard als ruiter zich goed kunnen vinden bij elkaar en het ook soepel kan verlopen dan pas komt dit hoofdstel uit de kast.

Mijn lesser wil ook dolgraag met stang en trens gaan oefenen,maar er is nergens geen stukje soepelheid in het rijden te vinden,er moet nog te hard gewerkt worden van beide kanten voor er uitstraling te vinden is zoals ik die graag zie.Voor mij dus de keus om deze ruiter geen stang en trens in handen te geven.Ik vind dat paard en ruiter meer een met elkaar moeten zijn en dat het rijden voor beide makkelijk moet gaan voor met met zulke middelen aan de slag gaat.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 08:47

Voor mij heel simpel ik wilde leren om ermee te rijden. mijn paard loopt overigens de laatste tijd op allebei goed en het rijden met stang en trens gaat mij ook steeds beter af. Ik zie het als iets wat leerzaam is voor mijn toekomst.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 17:51

Waarom met S&T? Omdat ik gedwongen werd door mijn (toemalig)instructeur en de vriendin waarbij ik op stal sta. Haha!
Ik was inmiddels Z2 met 4 winstpunten.
Nu rij ik thuis nog steeds op trens, in de week voor een wedstrijd 1 keer op S&T, en de wedstrijden ook op S&T.
Jesper loopt er voor mijn gevoel niet anders mee, maar het plaatje is meer 'af' met stang en trens en het oog wil ook wat. Hij loopt er ook zeker niet minder mee, ik vrees dat ik er meer problemen mee heb dan hij. Scheve mond
Als hij erg drammerig is kan ik hem trouwens wel wat meer corrigeren op S&T, maar gelukkig zijn dat maar incidenten en komt dat alleen omdat hij wat kijkerig is op vreemd terrein.

Navragen is beter dan afvragen.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 09:23

Mijn paard loopt er heel veel fijner op! Waarom? Moet je aan hem vragen Haha! Lijkt me niet dat hij het lekkerder vindt Verward Ik rij hem zo'n drie keer per week, waarvan 2 keer met S&T.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 12:19

runningkawa schreef:
Waarom heeft een gevoelig mondje als dat van Kawa er niet aan hoeven wennen?


Misschien door dat je niet trekt? En een stille hand hebt? Knipoog

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

Kitty

Berichten: 7694
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 14:21

Maar dat zijn toch ook eerste vereisten voordat je met S&T gaat rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 14:25

Ik mag idd hopen dat ik dat heb, net wat Kitty zegt.
En zou ik bij Kawa echt aan de stang gaan trekken, dan weet ik wel waar ik eindig Lachen
Achterover in het zand Haha!

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 14:29

hahaha, ja het was ook een beetje een flauwe opmerking, maar ook wel voor de hand liggend. Uiteraard gooi je er geen stang en trens in als je geen stille hand hebt.

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

Vosje
Berichten: 37
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 15:19

Ik rijd thuis alleen op trens en af en toe 2 keer in de week met stang en trens om te oefenen voor concours.

Paart je paardje met een ander paardje, dan vormen zij een paartje en misschien ook nog wel een paardje !!!!

Suzanne F.

Berichten: 49158
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 21:29

Ik heb dus nu voor het eerst een paard wat absoluut niet fijn gaat op stang en trens. Zeg maar gewoon poedersuiker!

Echt vechten tegen je hand en als ze dan ´nageeft´ (want nageven is het niet, ze bezwijkt toch maar voor de druk) dan laat ze het helemaal los en zoekt mijn hand niet meer op. Echt zo vervelend! Ik ga dus ook gewoon op trens starten, ik hoor er verschillende verhalen over. Sommige jury´+s zijn attenter op problemen, ze denken dat het paard nog groener is en andere jury´s waarderen het rijden op trens juist weer hoog. Ik zie wel, heb weinig keuze want op trens gaat ze cht heel fijn maar op stang en trens...
Ik blijf wel zo eens oefenen maar ik denk niet dat af en toe een keer oefenen zin heeft maar ja...

En ach, tot het ZZ mag je op trens dus...

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 bezoekers