Wanneer scheren??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Wanneer scheren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 10:35

Cartuja heeft echt al een dikke wintervacht maar wanneer moeten we haar scheren? Met dit weer gaat het nog en droogt ze snel maar over een tijdje??

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 10:38

Als ze helemaal uitverhaard is, dan kun je d'r al best gaan scheren. Wel opletten met de kou natuurlijk.
En na ongeveer 8 weken is het haar meestal weer genoeg aangeroeid om weer opnieuw te mogen beginnen Haha!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 10:39

Meestal scheer ik halverwege/eind oktober. Dan hoef ik maar 1x te scheren en het gemak dient de mens Haha! .

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 10:53

Ik scheer volgende week al wat hij heeft ook een vachtje erop en dan nog 2x ofzo...

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 11:40

Wanneer de vacht te dik wordt en lastig met rijden. Dat is mijn kriteria. Dat kan betekenen dat (met mijn vorige paard althans) soms 1 keer maar soms 3 keer in de winter moet scheren. Gewoon afgaan wat jij nog acceptabel vindt, een echt tijdschema is er niet voor, verschilt teveel per paard.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 12:32

Eleonoor schreef:
Wanneer de vacht te dik wordt en lastig met rijden. Dat is mijn kriteria. Dat kan betekenen dat (met mijn vorige paard althans) soms 1 keer maar soms 3 keer in de winter moet scheren. Gewoon afgaan wat jij nog acceptabel vindt, een echt tijdschema is er niet voor, verschilt teveel per paard.


Inderdaad, dat wou ik ook zeggen... Er is geen standaard datum, je moet afgaan op wat en wanneer het nodig is!
Ik scheer Kore meestal in Oktober en nog een keer in Januari. Ze is nu behoorlijk aan het verharen (zomervacht gaat eruit) en ze krijgt al een wat dikkere vacht. Ik wacht zowieso tot al het zomerhaar eruit is!

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 13:04

Loulou is vorig week al geschoren.

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 13:12

Meestal scheer ik Kim in oktober.Maar het is nu zo warm dat ik haar herfstjasje nu alvast maar heb uitgetrokken.Ze staat nu gewoon lekker zonder deken op stal en met rijden wordt ze nu niet zo nat.Er was met deze temp. niet meer te rijden.Waarschijnlijk moet ik het nu wel 3 keer doen in plaats van 2.Maar ach,ik vind het wel een leuk werkje.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 14:40

die van mij is ook erg aan het verharen, maar hijkrijgt zijn berevelletje al. nu wil ik hem ook gaan scheren. maar moet ik hem dan meteen met zomerdeken dag en nacht zetten? of met een wat dikkere deken?

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 17:56

gekke_koei schreef:
die van mij is ook erg aan het verharen, maar hijkrijgt zijn berevelletje al. nu wil ik hem ook gaan scheren. maar moet ik hem dan meteen met zomerdeken dag en nacht zetten? of met een wat dikkere deken?


Ik zit met precies hetzelfde probleem.
Eigenlijk wil ik nog niet gaan scheren want ze is nog mega aan het verharen. Maar aan de andere kant dit is ook geen rijden het zweet en schuim druipt er af. Dus denk dat ik toch maar ga scheren .
Je hoort inderdaad wel dat je minder snel weer moet scheren als je gelijk een dikkere deken opdoet ,nou volgens mij is het onzin en heeft alleen je paard het maar heeel warm (wat zeker niet goed is) dus gewoon scheren kijken naar het weer en hoe een koukleum je paard is en daar de deken vanaf laten hangen . En zeer waarschijnlijk dit jaar een keertje extra scheren (wat volgens mij toch ook niet erg is)

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 19:41

Kimmes schreef:
Meestal scheer ik Kim in oktober.Maar het is nu zo warm dat ik haar herfstjasje nu alvast maar heb uitgetrokken.Ze staat nu gewoon lekker zonder deken op stal en met rijden wordt ze nu niet zo nat.Er was met deze temp. niet meer te rijden.Waarschijnlijk moet ik het nu wel 3 keer doen in plaats van 2.Maar ach,ik vind het wel een leuk werkje.

Wilma1983

Berichten: 1061
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 21:13

Ik scheer mijn paard als ik haaar echt niet meer droog kan krijgen, de mijne krijgt altijd een ontzettend dikke wintervacht niet te geloven!!! Voorlopig nog lang niet!!!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 21:50

Kimmes"]
[quote="Kimmes schreef:
Meestal scheer ik Kim in oktober.Maar het is nu zo warm dat ik haar herfstjasje nu alvast maar heb uitgetrokken.Ze staat nu gewoon lekker zonder deken op stal en met rijden wordt ze nu niet zo nat.Er was met deze temp. niet meer te rijden.Waarschijnlijk moet ik het nu wel 3 keer doen in plaats van 2.Maar ach,ik vind het wel een leuk werkje.
[/quote]

Ik vind het echt te koud om je paard nu, geschoren, zonder deken op stal te zetten. Ligt er natuurlijk ook wel aan hoe kort je de haren hebt geschoren, en hoe warm het 's nachts op stal is.

Ik heb die van mij laat in de zomer nog een keer geschoren met een 511 mesje van Aesculap (da's echt heel dun). En hij heeft dag en nacht zijn luik op stal naar buiten open staan.
Hij staat dan nu ook al met een dunnere winterdeken op. En ook om te voorkomen dat hij niet zo dik in zijn vacht komt van de winter.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 22:07

die van mij zit nog in de vacht en staat al met een 200 grams deken op. maar ik wil juist voorkomen dat hij gaat haren. hij zit nu zo mooi in de vacht en glast super dat ik het zonde van de vacht vind om nu al te scheren. daar wacht ik zo lang mogelijk mee dmv dekens

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 22:47

200 grams deken? Bij ons op stal staan ze al te zweten zonder deken.

Ik scheer zodra ze de wei niet meer inkunnen, zal wel half oktober zijn ofzo. De vacht is al behoorlijk dik, maar in de wei heb ik liever dr buik beschermd.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 23:18

loulou staat overdag gewoon zonder deken buiten en snachts met een zomerdekentje op stal

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 23:50

Ik heb bij Kim nog een soort dekentje op haar rug laten zitten en ze staan met zijn vijven in een stal,waar het een graad of 18 blijft.Als het 's nachts kouder wordt krijgt ze een zomerdekentje op.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 10:10

Ja, Kore zweette gisteren met longeren ook alsof het 40 graden was! Het droop er gewoon af terwijl ik helemaal niks bijzonders had gevraagd! Verward

Eenmaal terug op stal kreeg ik haar amper droog. Had een soort vliegendeken van katoen opgelegd die veel vocht opneemt met daarbovenop een katoenen zomerlapje, nog dunner als een theedoek bijwijze van spreken. Daarmee wat rondgestapt in de veronderstelling dat ze droog zou zijn.. dekens eraf, was ze nog kletsnat!! Gewoon te warm voor welke deken dan ook, behalve misschien het katoenen vliegendekentje om vocht op te nemen. Probleem is dat ik die niet op kon laten liggen omdat ze die vandaag in de wei kapot zou rollen, ze halen bij ons geen dekens eraf enzo...
Conclusie: rustig aan doen met werk, lang uitstappen en geen dekens opleggen. Zal blij zijn als het koud genoeg word voor de winterdeken zodat ik haar kan gaan scheren, dit is geen doen zo!

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 12:41

Miro's jas gaat ook uit volgende maand, ik heb hem nu 's nachts wel met zomerdeken staan maar zodra hij geschoren is krijgt hij een tussendeken op Lachen Vorig jaar en het jaar daarvoor is hij niet geschoren omdat we toch alleen maar mochten stappen maar dan krijgt hij me toch een pak haar....vreselijk!! Net een grote shetlander echt geen gezicht. Tong uitsteken Als hij geschoren is krijgt hij weer zo'n lichte kleur, niet vaal zoals bij andere vossen vaak het geval is Haha!

-X- Anja

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 15:05

In principe kun je scheren in de maanden met een R erin. De meeste mensen die ik ken scheren in oktober en in januari. Zelf heb ik mazzel... mijn paard zit van nature zo dun in zijn haar dat ik hem nooit hoef te scheren. Alhoewel ik wel vaak de vraag krijg of ik hem heb geschoren.....
Wat zijn wintervacht is is bij de meeste paarden hun zomervacht. Nadeel is wel dat hij een gevoelig huidje heeft en dus ook snel kapot gaat.. wondjes b.v. als sjabrak tijdens rijden erg nat wordt.... baal daar wel eens van.

Wilma1983

Berichten: 1061
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 21:13

Ik heb die van mij nu ook al lekker een deken op! Behalve met deze temperaturen overdag lekker zonder! Maar s´nachts zeker een deken op!! Op heb haar lekker een bucas deken op!!!

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 21:18

Ik heb er al twee geschoren. Ik ga scheren als de haren beginnen te groeien, ik word gek als de vacht iets te dik is. ze hebben nu s'nachts een deken op, overdag niet, omdat het bij ons in de stal heel erg warm word...

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 21:57

die van mij staat in een buitenstal. ik heb op het moment nog geen zomerdeken op, omdat ik wacht tot het savonds onder de 10 wordt.
het is nu weer van dat rare weer, koud en dan weer warm.