draven op de harde weg?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-01 21:46

Hoi!
De ene mens zegt dat het slecht is voor paarden om over de harde weg te draven, de ander zegt dat het geen kwaad kan, of zelfs dat het juist goed is. Stappen over de harde weg is goed voor de pezen, maar galoperen is heel slecht. Maar hoe zit het nou met draf? Ik denk dat een klein stukje geen kwaad kan... Verward Wat is het nou? Ik hoop dat jullie 't weten!
Groetjes, Ellen Party!!

[Edit Karin] titel duidelijker gemaakt [/edit]

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-09-29 22:25 ]</font>


ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 21:46

ik dacht dat draven ook wel goed was voor de pezen Verward

Love the life that you live, live the life that you love

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 21:52

als het paard het gewend is, dan is het juist heel goed. Het stimuleert de doorbloeding, ze krijgen er harde en sterke pezen van. Maar je moet het wel rustig doen, anders staat je paard de volgende dag met dikke benen (weet ik bij ondervinding). Over de harde weg stappen is ook heel goed.

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-01 22:24

Ik ga best vaak over de harde weg (uit)stappen, maar ik vroeg me gewoon af of het nou goed was om te draven of niet! Omdat er mensen zijn die zeggen dat het goed is, maar ook mensen die zeggen dat het slecht is! Clown

Ziggy

Berichten: 279
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 02:36

Met Nena draaf ik ook over de verharde weg, gaat prima. Stappen doe ik tegenwoordig meer in de berm, maar dat is meer omdat we hopen dat ze deze keer langer dan 5 weken met haar ijzers doet Frusty Ze wil nog wel eens sloffen en dat kan je wel proberen te voorkomen door haar door te laten stappen, maar juist met uitstappen wordt dat lastig.
Galopperen doe ik alleen in de berm enzo.

gr. Ziggy

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 09:23

de penny zegt dat het slecht is, maar ik geloof van niet. ik doe het zelf ook weles omdat ze zeggen dat het de pezen verstevigd. nooit geen last van gehad dus je kan het best doen

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

harmvh
Berichten: 56
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 09:34

Draven op een verharde VLAKE weg is over het algemeen niet slecht! Let wel op dat je het niet gaat overdrijven. Galoperen op de weg is namelijk niet zogied en kan een paard spat (wild groei van bot) bezorgen. Dit kan een paard zelfs blijvend kreupel maken.

Verstrekte informatie is tevens terug te vinden
op www.paardentrefpunt.nl

jillypup
Berichten: 19
Geregistreerd: 13-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 09:36

ik ree altijd met een vriedin en die ging ook altijd draven en ze heb er nooit last mee gehad dus ik denk dat het wel kan.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 10:26

Volgens kan het niet zo heel veel kwaad, alleen moet je het rustig opbouwen en niet al te lange stukken draven. Voor zover ik weet schijnt stappen beter te zijn, maar dat moet ieder maar voor zich bepalen.

marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 10:27

Volgens mij is draven op de weg niet echt goed voor de benen en gewrichten van je paard. Wanneer je paard beslagen is, heeft hij niet zo'n 'schokdemper' als onbeslagen. En al die schokken op de benen, kunnen volgens mij niet echt gezond zijn Scheve mond\ Als je de onderkant van je loopschoenen vergelijkt met de onderkant van een hoefijzer, merk je het verschil wel *LOL*

De vraag is niet:
Kunnen dieren denken? Noch: Kunnen zij spreken?
De vraag is: Kunnen zij lijden? (J. Bentham)

Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 10:31

Ik draaf soms ook wel een stukkie op de weg, niet hele lange stukken ofzo hoor.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 10:35

Je moet iig niet al te vlug draven/galoperen want ik heb dus wel eens mensen een bocht zien nemen in galop op een verharde weg en die gingen dus onderuit met paard Frusty

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 10:38

Ik had ergens gelezen dat 10 minuten stap op de verharde en 30 seconden draven werd gedaan met jonge paarden aan de hand om de pezen te sterken.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 11:55

Met ijzers is komt de klap voor het been harde aan dan zonder ijzers, dit is wat ik heb gehoord.

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu

PollyJarig
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23407
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 12:48

Ik draaf eigenlijk wel vaak op de weg. Ze heeft geen ijzers, maar als ik bijvoorbeeld met haar fiets en haar in de berm wil laten draven laat ze overduidelijk merken dat ze liever op de weg wil, alleen galopperen mag ze niet van mij.
Aan de hand laat ik haar meestal wel in de berm maar ze loopt prettiger op de weg en ontspant ook makkelijker.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 13:02

Mijn paard wil ook niet in de berm draven, maar perse op de weg. Ik doe het eigenlijk nooit hoor, want het mag niet meer omdat ze hoefkatrol heeft.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 13:02

Paarden die voor de kar staan draven toch ook de meeste tijd dat ze ervoor staan? Volgens mij is het helemaal niet slecht. Ik draaf ook best vaak een stukje op de weg.


jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 16:30

Isolda draaft al sinds haar vierde op de weg. Met ijzers. (ze is nu 11)
Ze heeft mooie harde, droge benen en heeft nog nooit een stap kreupel gelopen!
Idem dito met Berber. En idem dito met de andere aangespannen paarden die ik ken.

Lees ook dit maar eens:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... 4&forum=13

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 17:11

Je moet toch NOOIT met een paard over de harde weg gaan in GALOP! Zelf denk ik dat draven niet veel kwaad kan. Zelf doe ik het ook vaak vooral in de winter. Paarden voor de kar doen het immers ook!?

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 20:54

Draven over verharde weg is naar mijn weten een belasting voor de gewrichten (slechte demping schokken, ze hebben immers geen gympjes aan) Stappen over de verharde weg is goed voor de pezen (omdat het en harde en effen/vlakke bodem is. ) Dit is mij geleerd, en ik vond het logisch. Als ik te veel over het harde rijd, gaat mijn pony gevoelig lopen, hij heeft namelijk geen ijzers. Steentjes op de weg en puinwegen zijn echt een crime!

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 22:35

Met ijzers is de veerkracht van de hoef minder!

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 09:52

Mijn vorige paard stond toen ik hem kocht zonder ijzers,
Hij stond bij zijn vorige eigenaars alleen maar in de wei, toen ik rustig het werk oppakte stond hij na 2 dagen al kreupel op stal, de dierenarts kon niets constateren, daarom gelijk de hoefsmid erbij gehaald die heeft hem gelijk rondom beslagen en hij liep gelijk rad!
Ik heb het zelf met eigen ogen gezien, als je niet beter zou weten zou je denken dat het paard ingespoten was!
De hoefsmid legde mij uit dat het ijzer JUIST als een schokdemper werkt!


Verder is het heel goed om te draven op de weg!
Ook het uitstappen op de weg is bevorderlijk voor de doorbloeding die je hiermee meer stimuleert als wanneer je de pezen afspuit met koud water!
(is onderzoek naar gedaan)

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 12:43

Ik draaf met al mijn paarden minstens 1 keer in de week aan de fiets over de harde weg. Met mijn pony'tje van 15 loopt zelfs 4 keer in de week in draf naast de fiets. En dan van die 4 keer, 2 keer per week een kilometer of 8. Ze heeft een peesblessure gehad, dus dat is mij zo aangeraden. Owja, met alle paarden die een blessure hebben gehad wordt het altijd voor het herstel aangeraden om het te doen, en dat lijkt me niet dat ze dat aanraden omdat het zo slecht is. Ik denk dat het met vering wel meevalt, ze moeten wel iets kunnen hebben. In ieder geval is het voor de pezen super. Mijn pony's lopen in het Z sgw en daar hebben ze wel goede pezen voor nodig, dus daarom doe ik deze oefening. Ow ja, iedereen praat over gympies, maar ook daar is eens een onderzoek over geweest, of het wel zo goed is voor de mens,. en het bllijkt dat hoe luxer ze zijn ( dus extra gel en lucht enz. ) hoe slechter het voor je is voor je enkels enz, want die staan niet stevig. Zoiets.

owja, ik ben dus voor het draven aan de fiets

Haha!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 16:01

Voor zover ik weet, is er niks mis mee hoor, met draven op de weg... Voor de kar doet jurga het zo wie zo altijd al veel en als ik onder het zadel buitenrijd, draaf ik ook hele einden gewoon over de verharde weg. Heeft ze nooit wat van gekregen, ik heb ook juist het idee dat het wel goed is voor haar benen.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 16:04

Citaat:
Op 2001-09-30 09:34, schreef harmvh:
Draven op een verharde VLAKE weg is over het algemeen niet slecht! Let wel op dat je het niet gaat overdrijven. Galoperen op de weg is namelijk niet zogied en kan een paard spat (wild groei van bot) bezorgen. Dit kan een paard zelfs blijvend kreupel maken.



Mijn hoefsmid wist mij te vertellen dat een veilige, niet gladde, kasseiweg beter is dan een vlakke betonweg. Waarom? Omdat de hoef niet elke stap op percies dezefde manier neerkomt en het hele gerwricht en al de sprieren er rond dus worden aangesproken. Ik geloof hem wel in zijn uitleg *LOL* .

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: __Martine__, Antheman, boemel, Marjelle1992, nikkyily, schumiegirl, VWestra en 94 bezoekers