terugslag met rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

terugslag met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 15:42

de laatste tijd gaat het rijden met Marco niet meer zoals voorheen. Ik krijg hem bijna niet meer opgericht of van voor omhoog gereden. Het liefst wil hij met zijn neus op de grond gaan hangen. Ik voel ook alsof hij van achter geblokkeerd is en bijna niet los te krijgen is. Dus het meest wat ik dan doe is hem los en soepel proberen te maken.
Hij wordt dan wel soepeler, maar zijn gangen blijven heel vlak, zoals bijv de galop. Het is erg moeilijk om hem daar meer sprong te laten maken.
Maar als ik afstap, zie ik wel (aan zijn zweetplekken) dat hij met zijn achterhand ook behoorlijk gewerkt heeft.
De spieren voelen in ieder geval niet stijf aan. Maar hoe moet ik hiermee verder?

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 15:52

Heeft hij misschien last van z'n rug? Dat zou kunnen verklaren waarom hij van achteren blokkeert. Het is maar een idee. Ik zou iig even nagaan of het niet lichamelijk is in z'n algemeen, zeker als het vrij plotseling is opgekomen.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 15:56

Toevallig zit ik nu ook even in zo'n periode. Het gaat absoluut niet slecht hoor! Maar ik merk wel dat Magic wat stijver is dan anders wat meer vasthoudt aan 1 kant, dat soort dingen.

Alleen bij haar is het nu iets van een week aan de gang, het kan dus gewoon hengstigheid zijn. En ze is op stal weer zo'n knuffeldier Haha!

Maar het gebeurt wel eens vaker dat het wat minder lekker gaat, het is en blijft tenslotte ook een levend wezen.

Hoe lang is het bij jou aan de gang? En merk je dat het erger wordt? Als dat zo is dan kan je beter gaan kijken of het niet iets medisch is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 08:26

Dat lijkt me toch een medisch probleem. Weet je zeker dat je pony geen last van zijn rug heeft?
Het zou ooik kou kunnen zijn. Ik weet niet of je pony nu in de nacht ook buiten staat zonder dek? Sommige pony's krijgen dan te veel kou op de spieren [vooral rug] bij een grote overgang en dat merk je bij het rijden.

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 09:40

misschien dat hij idd wat last heeft gehad van de kou 's nachts vorige week.Hij staat namelijk in een open stal, dus daar koelt het snel af.
Gister heb ik nog gereden en het ging een heel stuk fijner, alleen bij de galop heeft meneer nog veel moeite bij het opspringen en tempowisselingen..

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 15:13

Suzy schreef:
misschien dat hij idd wat last heeft gehad van de kou 's nachts vorige week.Hij staat namelijk in een open stal, dus daar koelt het snel af.
Gister heb ik nog gereden en het ging een heel stuk fijner, alleen bij de galop heeft meneer nog veel moeite bij het opspringen en tempowisselingen..


Dat gaat vast nog wel over, denk dat je teminste heel blij mag zijn dat het (waarschijnlijk) niets aan zijn rus is!
Veel plezier nog met je paardje!

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 22:41

Ik denk dat het goed mogelijk is dat ie wat stijve spieren heeft door de kou..Zoals hierboven gezegd heeft..

Maar wat het ook kan zijn,is dat het paard even wat tijd nodig heeft om wat dingen te verwerken.
Ik heb het ook bij verschillende paarden gehad..Eens in de zoveel tijd hadden ze even een dipje..Dan ging het even niet zo lekker meer,waren ze wat stijver dan normaal en wilden niet meer 'dansen'..
Ik gunde ze dan wat tijd door het te verwerken..Wel gewoon rijden,maar dan rustig aan..Zoals een halfuurtje wat stappen..Wat afwisselen..Maar puur met het gevoel dat je deze keer niets wilt presteren..Gewoon lekker ontspannen wat rondstappen,stelling links stelling rechts..En klaar..
Een keertje extra longeren, zonder bijzet of iets dergelijks..Gewoon een soort van rustpauze in de training inlassen..

Succes!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 08:33

Hij kan natuurlijk last van zijn rug hebben, misschien is het het handigst als je dat eerst laat onderzoeken. Je zou ook in stap hem over balkjes laten stappen, daar worden ze vaak los van. Maar wees voorzichtig het lijkt inmijn ogen zo in eerste instantie een rugprobleem.