IJzers kwijt........mijn schuld

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
pluizebeest
Berichten: 7
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Wenum Wiesel

IJzers kwijt........mijn schuld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-03 20:17

Ik heb een tuiger x gelders paardje die superbraaf en superlief is. Echter ze heeft een probleem om haar ijzers onder te houden. Elke keer in de rechterdraf is ze zo enthousiast dat ze op haar eigen ijzer gaat staan en dus loopt ze verder op blote voeten.
Ik rijd recreatief en heb zelf nog wat problemen om tijdens de draf aanleuning te houden; ze loopt dus op een gegeven moment met haar hoofd lekker in de lucht tegen haar eigen ijzers aan te tikken.
Ik heb vroeger met een slof gereden om de aanleuning te houden en dan komt ze wel terug, maar ze werd erg stug in de mond dus ik wil niet meer naar die slof grijpen.
Ze is altijd erg enthousiast met rijden en makkelijk in haar mond, maar ik denk dat het probleem bij mij ligt.


fiesta
Berichten: 151
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: aarle rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 20:20

heeft jou paardje voor en achter ijzers?? Want ze kunnen het achterijzer wel wat verder naar achter leggen, dat voorkomt dan dat je paard snel met achter op het ijzer van voor trapt!
Ik rij ook een pony die zich tikt zeg maar, maar daarbij heeft nik met aanleuning te maken maar met het tempo dat ze heeft, ze moet haar passen af kunnen maken en niet over het tempo gaan lopen!


pluizebeest
Berichten: 7
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Wenum Wiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-03 20:35

Ja ze heeft voor en achter ijzers, maar volgens mij heeft de hoefsmid ze al redelijk ver naar achteren liggen. Zal dat maandag gelijk vragen. (dan komt hij wedereom om het ijzer er weer onder te leggen)
Het valt mij wel op dat ze het het laatste jaar meer doet. Eerder tikte ze af en toe tegen haar ijzers en nu doet ze het regelmatig.

FZ_Lin

Berichten: 4007
Geregistreerd: 07-09-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 21:29

zorg ervoor dat een goeie hoefsmid die de ijzers goed vastspijkert Tong uitsteken

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 21:33

Inderdaad even met de hoefsmid overleggen.
Mijn paard tikte ook weleens zijn voorijzer los (had overigens niets te maken met aanleuning oid, het gebeurde meestal in de wei).
Onze hoefsmid heeft er toen voor gezorgd dat de ijzers er wat anders onder gezet werden en het "overhellende" stukje ijzer aan de achterzijde van de hoef is ook wat korter.
Verder legt hij ijzers die normaal voor de achterhoeven gebruikt worden (dus met twee lipjes aan de zijkant i.p.v. 1 lipje aan de voorkant) onder de voorhoeven.
Sindsdien geen problemen meer gehad !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 21:50

Mijn eigen paard heeft er ook lang last van gehad. Zeker toen hij nog jong en slungelig was. Het probleeem was dat hij met zijn voorbeen net niet snel genog was was en daardoor op de takken van het voorijzet stapte. De smid heeft er voor gezorgd dat hij zijn voorvoet sneller af kan rollen en zo sneller weg is met zijn voorvoet. Ik rij eigenlijk nog steeds met springschoenen [neopreen] en dat helpt ook. Want als hij nog eens onbenullig wegspringt dan kan hij zo weer op zijn voorvoeten trappen en dat doet echt AU
Maar als je paard meer getraind is en sterker wordt moet het probleem practisch verdwijnen.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 22:31

Weet je waar dat aan ligt? jou paard gebruikt de achterhand heel goed, toppie trouwens, want zo hoort het ook, eerst achter, en dan voor.
Maar omdat deze de achterhand goed gebruikt en de voorhand nog niet zo goed, treed hij met de achterbenen goed onder, en komt met de voorbenen vaak niet op tijd weg.
Dus, aan de voorkant meer opgericht rijden, tegen de berg op.
Dit kun je het beste doen met goede instructie, neem les, overleg het probleem, en dan zal de instructeur/trice je verder helpen met oprichten van voren.
Als dit niet helpt, dan pas gaan nadenken over verandering van ijzers.

Je gaat een gezond kind toch ook geen steunzolen geven als deze d.m.v. rechtop lopen, de beenstand kan corrigeren. Dit is zonde en geeft problemen in de toekomst.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 22:41

Locanda, allereerst gefeliciteerd met je verjaardag !
Ik vind dat je in principe gelijk hebt, het is altijd beter om de oorzaak weg te nemen dan de kwaal te bestrijden.
Helaas is het in de praktijk vaak zo dat paarden met dit "probleem" ook hun ijzers aftikken als ze los in de wei lopen.
Ze maken zich groot, richten zich op, geven flink gas met de achterhand en daar ligt je ijzer........
Zolang je op je paard zit kun je invloed uitoefenen op zijn houding, maar zodra je er naast staat ben je aan de goden overgeleverd.

Nu spreek ik even voor mezelf, maar mijn paard heeft dus geen aangepast beslag in de zin dat het de hoefstand oid. verandert.
De ijzers zijn alleen iets korter dan gebruikelijk, het resterende uiteinde wordt alleen wat korter.
Door "achterijzers" voor te leggen corrigeer je de stand ook niet, het is enkel en alleen een andere manier, die bijv. ook gebruikt wordt bij paarden met te korte hoeven (2 lipjes geven wat meer stevigheid dan eentje).

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 07:54

dank je wel, ik vroeg me al af waar dat cadeautje bij mijn naam voor was Haha!

wat vaak wel zo is, dat als je paarden tijdens de training iets leert, ze dit gedrag ook uit zichzelf gaan vertonen, bijvoorbeeld als ze los staan.

En de meeste paarden treden ook niet zo goed onder van achter als ze los lopen, omdat ze dan niet zo verzamelen, ik weet niet of het paard in kwestie ook aantikt bij longeren, loslopen en dergelijke.

Het is inderdaad altijd beter om de oorzaak weg te nemen en dan pas over andere oplossingen te gaan nadenken.
Vandaar mijn voorbeeld over de steunzolen bij een kind.
Want als je de voorijzers inkort haalt dat weldegelijk wat steun en grip weg aan de voorbenen.
En als je de achterijzers verder naar achteren legt, moet het paard weldegelijk zijn achterbenen iets anders afzetten. En zal dat weer meer, of juist minder actie van achter teweeg brengen.
Dit zijn geen grote verschillen, maar zeker wel merkbare, en trouwens als iets niet nodig is, waarom zou je het dan doen?

En, mocht het hier allen niet aan liggen, kun je natuurlijk ook een soort door-rolijzer van voor in overweging nemen. Dit ijzer heeft in plaats van 1 lipje, 2 lipjes, je kan je voorstellen, dat de voorkant dan iets meer rond wordt en het paard met zijn voorbenen makkelijker kan wegkomen, heb je ook automatisch meer soepele actie van voren.

En trouwens als het alleen rechtsom is, is zijn/haar beenstand dan wel correct? Of zit je misschien zelf iets scheef op rechts, of net iets anders dan normaal? zodat je paard gedwongen wordt anders te lopen dan gebruikelijk

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 15:04

nou ik zou je er niet direkt mee feliciteren dat hij zijn ijzers er af tikt zoals Locanda doet, volgens mij is het niet zo dat hij juist zijn achterhand zo goed gebruikt alswel dat hij zijn voorbeen niet snel genoeg weg zet, een coördinatieprobleem dus, kan wat slapte zijn of misschien een probleem in de schouder!

Officieel veterinair homeopaat, http://www.dierenhomeopaat.com
Jip is klasse 4, CEI** en heeft 2477,7 km op de teller!!! Latoy geniet van haar pensioen (na 1148,5 goedgekeurde wedstrijdkilometers!!!)

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 19:39

Hey Mazzel,

je moet wel eerst goed lezen voordat je je waffel open trekt hè

Knipoog Lips are sealed

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 19:46

mazzeltje"]
nou ik zou je er niet direkt mee feliciteren dat hij zijn ijzers er af tikt zoals Locanda doet.......
[/quote]

Bedoel je dit ? Verward
[quote="oscar schreef:
Locanda, allereerst gefeliciteerd met je verjaardag !


Sorry, ik snap het eerste gedeelte van je reactie niet.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 19:48

van Mazzel niet?
of van mij

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 20:00

Van Mazzel, ik snap niet wat ze met die eerste zin wil zeggen Knipoog

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 22:40

was inderdaad een foutje van dat feliciteren, maar de rest sta ik achter, en niet meteen over waffels beginnen hè...doe maar kalm hoor, verkeerde been uit bed gestapt zeker!!

Officieel veterinair homeopaat, http://www.dierenhomeopaat.com
Jip is klasse 4, CEI** en heeft 2477,7 km op de teller!!! Latoy geniet van haar pensioen (na 1148,5 goedgekeurde wedstrijdkilometers!!!)

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 20:13

Mazzel, je moet smileys lezen, 't was niet gemeen bedoeld

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

pamba

Berichten: 257
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Oudeschild- Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 21:22

Ik heb ook een hele tijd problemen gehad met ijzers die er afgetrapt werden, heb springschoenen om gedaan maar dat hielp niet toen heeft de smit uit eindelijk gewoon een maat kleinere ijzers eronder gedaan en aan de voor ijzers twee lipjes gemaakt i.p.v 1 en nu blijven ze wel zitten

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 21:46

oeps Locanda....ik ben wel bezig hè!
(misschien ben ik zelf wel met mijn verkeerde been uit bed gestapt hè)
Sorry dat ik zo gepikeerd deed!!! Bloos

Officieel veterinair homeopaat, http://www.dierenhomeopaat.com
Jip is klasse 4, CEI** en heeft 2477,7 km op de teller!!! Latoy geniet van haar pensioen (na 1148,5 goedgekeurde wedstrijdkilometers!!!)

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 22:08

Alsof de d*vel er mee speelt, maar ik ga nu Pamba feliciteren met haar verjaardag (Pamba, gefeliciteerd !) Haha!

Mazzeltje, het is me helemaal duidelijk, misverstandje dus Knipoog

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 22:26

Nicole heeft ook achterrijzers voor, dus met 2 lipjes. Anders ketst ze ze er binnen 2 weken weer vanaf. Sinds deze eronder liggen heb ik er geen problemen meer mee gehad.

pamba

Berichten: 257
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Oudeschild- Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 08:24

Het zijn geen achterijzers het zijn voorijzers met 2 lipjes ze worden er te plekke aan gemaakt.

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 16:09

Mijn paard trok die ijzers met 2 lipjes er ook net zo snel onderuit als de smid ze eronder had geslagen. Ik heb nu als voorijzers, ijzers zonder lipjes die hij net achter de voorkant van de hoef legt. Het Natural Balance principe, maar dan wat minder drastisch. Sinds ze die heeft trekt ze ze niet meer af. Wel heb ik voor de zekerheid nog springschoenen om.

Pak iets aan voordat het een probleem is. Schep orde voordat de chaos intreedt.

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 18:56

Met NB ijzers rolt een paard makkelijker over de toon, dat is eigenlijk altijd een goed punt. Met een opzet wordt hetzelfde bereikt.

Het nadeel van extra lippen aan het ijzer, vooral als het ijzer ook nog iets naar achteren wordt geplaatst, is toch wel dat het hoefmechanisme kan worden beperkt.

Het kan geen kwaad om de toestand van de hoeven te verbeteren door het voeren van bijvoorbeeld biotine of kerabol. Vaak is de hoefstand verre van ideaal, want het ijzer gaat er breekt uit de hoef, waardoor de smid het ijzer er lastig onder kan krijgen en al helemaal niet de ideale stand kan bereiken.

Een en ander wordt al helemaal lastig met een paard met platte voeten en lage verzenen.

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 15:25

Maar waarom rijden jullie eigenlijk met ijzers ?
Is er een bepaalde reden voor ?
Als je paard nog zo'n slechte balans heeft dat ie zijn voorijzers eraf schopt is het dan niet nog beter om eerst maar eens zonder extra gewicht te gaan rijden ?
Oké ik ben ook gewoon voor blootsvoets gaan Haha! , ijzers vernielen een paard zijn benen op den duur is mijn mening..... Scheve mond
Maar zeker in dit soort gevallen lijkt het me toch best goed dat een paard eerst maar eens zelf goed in balans leert lopen.....
En het scheelt je een hoop gedoe met andersoortige ijzertjes en extra lipjes enzzz.... Knipoog

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 15:37

Mijn paard heeft 's zomers ijzers omdat zijn hoeven erg brokkelen.
Nu hij een nieuw stallingsadres heeft hoop ik dat hij volgend jaar geen ijzers hoeft.
Het probleem was nl. de ondergrond (in combinatie met niet al te beste hoeven), hij stond op zeer zware kleigrond die bij het minste geringste veranderde in een zuigende moddermassa, of erger: een ongelijke bodem met allerlei obstakels.
Nu hij op zandgrond staat hoop ik dat ijzers niet meer nodig zijn.

Mijn paard heeft overigens geen evenwichtsproblemen oid.
Dat hij zijn ijzer weleens aftikte kwam alleen door de supervette baggerwei waarin zijn hoeven als het ware vastzogen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers