hoeven invet vraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tessake

Berichten: 4721
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Stokkem (limburg, Belgie)

hoeven invet vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-03 18:20

dus wanneer kan je de hoeven van je paard het besten invetten voor het rijden of na het afspuiten?
Ik deed het nu altijd na het afspuiten maar dat schijnt niet goed tezijn heb ik gehoord want de hoeven zouden er van afbrokkelen Bloos!
Dus wie weet wat het beste is?

A dreamer is one who can only find his way by moonlight, and his punishment is that he sees the dawn before the rest of the world


zilverster

Berichten: 2150
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 18:30

Ik doe altijd voor het rijden.
eerst ff hoeven uitkrabbe en dan ff schoonameke met water en dan vetten...

Beter een blind paard dan een leeg halster..

Op zoek naar een bijrijdpaard! (Helmond en omg)

fiesta
Berichten: 151
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: aarle rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 18:31

Mijn hoefsmid zegt altijd dat het invetten is om het vocht vast te houden in de hoef. Maar hij heeft nog liever dat ik rond de waterbak een soort kuil maak ofzo, waar dan water in staat, zodat het paard elke keer als ze gaat drinken toch even met de voeten nat staat! Als je daarna invet blijft het vocht langer in de hoef! Maar ja, dat is de mening van mijn Hoefsmid

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 18:31

Er zijn al eerder vragen over geweest, dus kan je de zoekfunctie gebruiken, maar vooruit dan maar.......de hoeven vet je bij voorkeur niet of zo weinig mogelijk in, als je het dan toch doet, doe het dan nadat je ze nat hebt gemaakt. Vet sluit de hoef af, dan wordt het hoornweefsel te droog en gaat het brokkelen. Je kunt ook alleen de kroonrand af en toe een likje vet geven.Succes.

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!


Tessake

Berichten: 4721
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Stokkem (limburg, Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-03 18:36

oke Knipoog ik dacht al dat moet toch na dat ik mijn paard afgespoten heb. Maar op school was iemand dat aan het doen. en toen zei iemand anders dat het slecht was enz enz
dus was ik effe gaan twijfelen Knipoog

A dreamer is one who can only find his way by moonlight, and his punishment is that he sees the dawn before the rest of the world

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 18:43

Met het spulletje wat ik gebruik, hoef ik daar niet op te letten. Ik gebruik nl. Hoevenvocht van NAF ( www.paardendrogist.nl ) en dit voegt vocht toe aan de hoeven op waterbasis, het sluit de hoef dus niet af.

Toos paardloos

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 14:44

mijn hoefsmid zegt dan juist dat je hoef eerst vochtig moet maken als je ze invet. Maar het liefst zo weinig mogelijk. In de zomer doe ik het weleens als hij al wat brokkelhoeven begint te krijgen. Maar bij voorkeur doe ik er niets aan.

DAG LIEVE MAMA. I love you and I miss you
28 mei 1941 - 21 januari 2009

madiekjuh

Berichten: 328
Geregistreerd: 18-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 16:00

Tessake schreef:
Ik deed het nu altijd na het afspuiten maar dat schijnt niet goed tezijn heb ik gehoord want de hoeven zouden er van afbrokkelen Bloos!
dat slaat dus nergends op Verward ik heb via DA door gekregen(nou leeraares) dat je beter de hoeven vochtig kunt maken en dan veten dan neemt het beter de 'stoffen' op........dus ze gaan daar dan niet van brokkelen(voor de duidelijk heid; van vet vorden de hoeven ZACHTER!!dus ze kunnen al niet brokkelen Verward weet niet hoe ze daar bij komen Verward Verward

Ciao madieke

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 17:03

Mijn hoefsmid zei dat het vetten op de buitenkant van de hoef niet veel zin heeft.
Wel zei hij erbij dat ik na elke douchebeurt (elke dag dus) de kroonrand met babyolie van Zwitsal in moest smeren. De hoef groeit vanuit de kroonrand, dus als je die goed onderhoudt groeit de hoef verder ook netjes en soepel. Net als nagelriemen bij mensen, als je die invet worden je nagels ook mooi soepel. Alleen spul op je nagels zelf smeren heeft weinig zin, zo ook bij de hoeven van je paard. Dus, met name de kroonrand, de rest is voor de sier!

Charaz

Berichten: 24260
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 17:11

Hoeven invetten zonder ze nat te maken heeft niet zoveel zin, is alleen maar een soort glans laagje erop.
Na het afspuiten doe ik het dus

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Luci
Berichten: 916
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 17:24

Na het afspuiten, dan wordt het vocht wat beter opgenomen in de hoef. (omdat het vet het water er niet meer uitlaat, mijn eerste en ongeveer enige natuurkundeles Knipoog)

puntje puntje puntje

sabineG

Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: rees-millingen dld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 14:39

het is heel toevallig maar mijn hoefsmid zei donderdag hetzelfde wat hier al meerder malen wordt gezegt. Maak een modderpoel rond de waterbak, vet niet of nauwlijks, koop hoefvocht bij de paardendrogist en spuit de hoeven elke dag af.

Bevalt prima in duitsland...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers