Een groot probleem...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 10:55

Die pony neemt je gewoon in de maling!!! Ik moest echt hard lachen toen ik dit berichtje las!!! Ze wil je absoluut iets duidelijk maken: Dat ze geen zin heeft in werken in de bak en liever op stal of in de wei staat te luieren! En jij staat dat nog toe ook, wat een luizenleven heeft die pony! Honger of dorst krijgen ze heus niet spontaan als ze maar een uurtje hoeven te werken hoor.
Doe alsjeblieft niet zo soft en pak er gewoon een zweepje bij en pak hem aan. Een pony heeft behoefte aan duidelijkheid, wat mag wel en wat mag niet, liever een keer aanpakken en duidelijkheid scheppen dan iedere keer een gevecht waar eigenlijk nooit een winnaar uit komt. Wat denk je dat een veulen van z'n moeder krijgt als het niet luistert? Juist, een dreun of een hap. Duidelijke taal begrijpen we allemaal! Heus geen vriendelijk vragen/smeken of 'ie misschien alsjeblieft wil luisteren als het zo uitkomt. Pony's zijn niet van suiker hoor! Als jij nooit een zweepje gebruikt hoef je waarschijnlijk ook echt niet hard te slaan om het 'm duidelijk te maken.

_________________
<FONT COLOR="BLUE">De natuurlijke trots en adel van het paard zijn af te meten aan zijn verzet tegen geweld en bedrog</FONT>
<FONT COLOR="PURPLE">Alessandro Alvisi 1887-1951</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Margreet op 2001-09-30 10:56 ]</font>


Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 11:03

Yep, niks zielig... gewoon een stevige tik geven. Hehe wat zijn die pony's ook slim he... Lachen

Oh Sanne ik las ook in je profiel dat je je verzorgpony niet durfen aan te tikken als de eigenaar stond te kijken: Zolang je niet om onredelijke dingen slaat, is een tik echt niet erg hoor. Sterker nog, juist nodig want anders gaan ze met je aan de haal, dat wil je niet weten. Pony's zijn echt niet van suiker en je zal heus niet aangekeken worden alsof je je pony mishandelt als je hem een keer een fikse tik geeft. Het is juist beter om bij een klein probleempje een tikje te geven, dan dat zielig te vinden, en het probleem wordt groter en groter....

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Laura op 2001-09-30 11:13 ]</font>


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 11:36

hoe moet je zonder zweep je pony laten gehoorzamen?

Nou dat kan best hoor maar dan moet voor je pony wel eerst duidelijk zijn wie er nu eigenlijk de baas is. Bij NH leer je allemaal methodes om de juiste rangorde te bepalen en versterken.
Omdat in dit geval je pony duidelijk de baas is luisterd je pony niet naar jou maar doe jij precies wat je pony wil. Je pony heeft het dus mooi voor mekaar hahahaha Haha! *LOL* Haha!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 11:57

niks aan toe tev oegen wat hierboven staat al moest ik wel om lachen dat je een zweep zielig vind. Ben blij dat je mij afgelopen week niet hebt gezein. Lachen

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 12:30

Ik sluit me volledig aan bij de mensen die hiervoor gereageerd hebben!

Een pony/paard mag 23 uur op 24 eten en drinken, zoveel hij wil en dan kan niet 1 uurtje zonder eten en drinken! Ik denk het niet! Extreme duivel
Ik zou me toch maar herpakken, want anders zie ik jou niet blijven rijden!

Trouwens, met een softe aanpak krijg je geen respect van een paard. Als je hem consequent aanpakt en op de juiste momenten streng bent en daarbij moet je niet bang zijn hem een tik te verkopen, zal je pony respect voor je krijgen en voor je willen werken en dat is wat je wil! Of niet? Verward
In de vrije natuur is het ook zo, de kudde heeft respect voor de leider en de leider leidt de kudde ook niet op een softe manier!
Als je zo blijft rijden, gaat die pony alleen maar verwender worden en nog meer met je voeten spelen en op den duur kan je niets meer met hem aanvangen! Dus ik denk dat het tijd wordt dat je je een beetje herpakt!

Nog veel succes met je pony!

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 12:33

Ik ben het geheel eens met bovenstaande,
ik zou toch maar eens wat strenger worden.
Als dit zo doorgaat kun je straks niet meer rijden en krijg je in de omgang misschien ook nog wel problemen.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 12:41

ik ben het dus ook eens met iedereen hierboven.
Gewoon de zweep erbij pakken en aanpakken met die hap!
Dat je niet een tik durft te verkopen waar de eigenaar bij staat slaat nergens op zolang je maar niet slaat zonder een reden (sorry, een tik geeft zonder....)

-Maaike-

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 15:28

Nix zieligs aan, zodacht ik 6 jaar geleden bij me veulentje ook,
En nu is het een etter 1 ste klas.
Nee aanpakken die hap, en op de dondergeven,.

Een zweep is geen marteltuig maar een hulpmiddel en dat heb je dan echt wel nodig. Je hoeft haar niet inelkaat te slaan maar een TIK kan echt geen kwaad.

gr Lara

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: wjerdo op 2001-09-30 15:31 ]</font>

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 18:36

ken je gevoel heel goed. ailin doet t ook afentoe altijd zelfde hoek. stilgaan staan en net doen alsof ik t verkeerd deed. in tbgein gaf ik dan extra duidelijk aan dat ze door moest maarja waarom zou mijn lichaamstaal juist in die hoek anders zijn? gewoon ze wil t juist daar graag verkeerd begrijpen. dus nu is t zo dat als ze daar gaat staan dat ze ook heel snel moet maken dat ze weg komt. anders krijgt ze dus een tik en daar is ze doodsbenauwd voor terwijl ikd er nog nooit echt geraakt heb met de longeerzweep. en als ze der onder doorkruipt gewoon afzetten met stukje lint. heb ik ook een paar keer gedaan omdat ailin er dus overheen sprong en ik bang ben dat ze t nog een keer doet.
jij bent de baas en jij bepaald wat er gebeurt. en van een tik gaan ze niet dood ze beseffen alleen dat jij bepaalt.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 20:05

Ja mag straffen... als ook maar uitbundig beloont als je paard het daarna goed doet ! *LOL*

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 20:17

Tja, in plaats van achteraf te straffen kun je ook proberen haar te snel af te zijn. Vooruit denken dus om te voorkomen dat ze die hoek in kan duiken. Goed opletten, buitenteugel er bij houden, als ze ook maar iets dreigt weg te draaien of opzij richting hoek te gaan, goed je buitenbeen en buiten teugel strak, desnoods een schop (of dus bij tikken als je daar op terug komt. Desnoods omsturen, en weer wegrijden. Nog een tip. Ga in het begin niet te ver de hoek in, dan trekt ze minder sterk naar de hoek en heb je meer tijd om in te grijpen.

allegria
Berichten: 104
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 20:53

hoi sanne

je pony probeert je inderdaad uit maar wat je moet doen is haar eerst straffen met een ferme stem werkt dat niet dan mag je haar rustig een tik geven paarden in het wild slaan ook naar elkaar als ze iets doen wat niet mag jij moet de rol van de "leidende merrie" overnemen en dat doe je door soms eens even te schreeuwen

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 21:00

wordt maar strenger hij neemt je giga in de maling, ikmoest stiekum ook lachen, maar hij probeert je uit!!! Neem gerust je zweep erbij je slaat hem echt niet zomaar kapot hoor, oh en denk er aan geen aai geven anders kietel/kriebel je hem en misschien gaat tie het dan wel lekker vinden!!! Tis volgens mij een veelvoorkomend probleem, gelukkig hebik er geen last meer van, ik geef liever een tik te veel dan een tik te weinig!!!!!
Tis meoilijk maar je maakt echt geen wondjes of zo hoor, het gevolg is als je hem niet aanpakt dat het steeds gekker wordt, geloof me ik heb hier genoeg ervaring mee!!! Als je toevallig meer wilt weten over mijn ervaring ermee moet je maar ff pb-en, maar ik denk dat je genoeg tips gehad heb hier!!!!!

Naomi

Berichten: 3794
Geregistreerd: 09-10-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 13:41

hoi

je moet wel strenger zijn voor je pony.

Terug van weggeweest

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 18:10

Ik rijd nooit met zweep,alleen met sporen.Maargoed.Dat is offtopic.

Je bent inderdaad TE SOFT voor je pony.Wat je ook kan proberen,als je echt niet met zweepje wilt rijden,is haar weg de drijven bij die hoek weg,gewoon flink je kuiten in haar buik drukken aan de kant van het hek.

Veel suc6 !

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 19:41

hai sanne!
ik moest ook wel lachen als je TE soft bent dan kan je pony een echte etter worden.
geef haar een tik ze heeft geen honger of dorst mar wil gewoon de bak uit en naar de stal/wei
ik rijd bijna altijd zonder zweep of sporen heel af en te met zweep als ik iets wil gaan leren kan ik hem bijtikken ofzo
en waarvoor heb je anders een zweep? voor de sier?

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 37 bezoekers