lichtrijden bij het wijken in de L1

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Barb

Berichten: 12075
Geregistreerd: 24-07-01

lichtrijden bij het wijken in de L1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-03 10:22

nou ik ben druk bezig met het oefenen van mijn eerste L1 proefje voor aankomende zondag.....ja eindelijk gaat het dan gebeuren Haha!

voor zover ik het boekje begrijp moet je dus in een L1 proef lichtrijden
bij het wijken. Waarom is dit zo? je werkt je paard toch best wel tegen
heb ik het idee als ik hier mee bezig ben, of heb ik er weer als
enige last van Rolleyes

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl


Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 10:33

nee hoor, volgens mij niet. Een been hulp is een beenhulp.
Wel opletten dat je op het goede been lichtrijd.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Annash
Blogger

Berichten: 26417
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 10:45

heey ja ik heb dat ook met 1 pony in de L1 idd lichtrijden met wijken soms wat lastig vind ik met de andere pony rij ik L2 mag ik doorzitten en dat gaat veeeeeel beter :S weet alleen niet waarom haha sorry ben melig vandaag Haha!

nou suc6 drmeej ik hoor t wel Haha!

greetzz mij

Barb

Berichten: 12075
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-03 10:48

haha ik moet wel om je berichtje lachen, begon al bijna te
denken dat het aan mij lag Haha!
ik vind lichtrijden tijdens het wijken gewoon niet prettig,
hoop dat ik snel in de L2 zit zodat ik mag doorzitten Schijnheilig

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 10:48

Ik vind het ook jammer dat je moet lichtrijden tijdens het wijken.
Als ik doorzit kan ik Laiser veel mooier en dus ook beter laten wijken.

Ik hoop maar dat ik binnenkort over kan naar de L2.

Barb

Berichten: 12075
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-03 10:50

ach Mickey jij hoeft je niet druk te maken jij zit met 'Leezur' binnenkort
zo in het L2, maar ik begin nu pas met L1 Haha!

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 10:51

het maakt mij met Pablo niets uit, met Raimaer vind ik doorzitten wel prettiger bij het wijken. Toch moet het geen verschil maken, in de ideale situatie Extreme duivel

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 11:02

Ik denk dat dit is om te voorkomen dat je niet al te scheef gaat zitten bij het aangeven van de hulp. Voor de meesten die dit voor het eerst doen, kan het nogal eens zijn dat zij met het aangeven van het binnenbeen tegenstrijdig gaan meezitten. Bovendien is het lichtrijden lichter voor het paard dan doorzitten. Het paard wordt zo dus ontlast (net zoals bv het doorzitten in de middendraf: dit wordt pas in de M gevraagd)

Daar komt nog eens bij dat je nu ook meer op je balans moet letten (vandaar het zgn scheefzitten), omdat je je niet vast kan "grijpen" aan je zit en zal je dus meer vanuit je middenrif je balans moeten bewaren.

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 11:09

Barb schreef:
hoop dat ik snel in de L2 zit


jeeeh bar!! that's the spirit!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 12:47

Ik vind het wijken al doorzittend ook prettiger. Ik kan mijn paarden op een of andere manier beter gesloten houden, vooral de hengst.
Bij het lichtrijden gaat dat vaak wat lastiger vind ik.
Ik krijg nou in de L2 ook betere punten voor mijn wijken, scheelt ook dat ik nu de hele lengte kan wijken en niet slechts 5 meter. Dan kan je het toch wat beter afmaken vind ik.

Luci
Berichten: 916
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 13:29

Voor die 5 meter de je in de L1 opzij moet maakt het mij niet zoveel uit hoor. Je ontlast het paard er wat mee en voor beginnende ruiters is het ook wat gemakkelijker. Ik vind de L1 proeven zoals ze nu zijn eigenlijk super; de overgang van de B naar de L1 stelt niet zo heel veel voor, en heb je je paard in de L1 voor elkaar is de L2 (met dus veel meer doorzitten) ook weer een niet al te grote stap.

puntje puntje puntje

Barb

Berichten: 12075
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-03 13:51

ik had liever de L1 overgeslagen en naar de L2 over gegaan, ik kan beter doorzitten dan lichtrijden Haha!

ik moet proef 15 doen maar dat is echt geen kattepis hoor, ik schrok me rot hij ging ontzettend snel Scheve mond

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 14:01

ja 15 en 16 he, ik moet morgen ook voor de eerste keer L1 starten, succes sowieso!
Zit ook liever door sowieso.Maar als je proef 16 ook moet doen, niet vergeten op de hoefslag te blijven bij 1 middendraf.Haha vorige week op concour, minstens 5 gezien die wel gingen van hand veranderen, t zit er meestal zo in gebrand.


Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 14:20

Barb schreef:
ik had liever de L1 overgeslagen en naar de L2 over gegaan, ik kan beter doorzitten dan lichtrijden Haha!

ik moet proef 15 doen maar dat is echt geen kattepis hoor, ik schrok me rot hij ging ontzettend snel Scheve mond

Stel je niet zo aan joh Tong uitsteken Knipoog
Dit is de enige proef in de hele L1 die een beetje snel gaat, de rest is ook allemaal zo langzaam als wat! Enneh kan je niet gewoon gaan doorzitten als je gaat wijken? Meisje bij mij op stal doet dat ook altijd wordt geloof ik weinig van gezegd.... Maar ja en anders het is maar 5 meter! Lachen
Succes he OK dan!

AnnemiekvM

Berichten: 8230
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 15:02

Ik vind het ook lastiger hoor, lichtrijden bij het wijken. Maar het is goed te doen.

Voor altijd in m'n hart, Tommie

krunsjkim
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 15:11

Heej ff snel een kleine tip. Ik ging in het begin bij het wijken zo netjes mogelijk opzij zoals ik het ook zou doen als ik zou doorzitten en het hele stuk moest wijken alleen zo schijnt het dus niet te werken. Ik oest altijd maar hele kleine ministukjes opzij. Dan had ik zelf het idee dat het nergens op leek en geen wijken was maar dan kreeg ik dus wel mee punten dan wanneer ik hem gewoon netjes wou laten wijken...haha je moet gewoon zorgen dat je in de m1 komt dan hoef je helemaal niet meer te wijken haha

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 16:55

Aaah, medestanders Haha! Tong uitsteken

Bij mij gaat wijken dus ook veel fijner als ik mag doorzitten, en ik vind 10 meter ook makkelijker dan 5 meter Clown . Slaat nergens op natuurlijk, maar het is wel zo Haha!.
Ik heb zondag weer wedstrijd, maar proef 15 vind ik op 1 of andere manier nog fijner te rijden dan 16? *had vorige week ook wedstrijd, en toen voor proef 15 ook hoger dan voor 16. (al was dat ook de jury }> )*
16 zou makkelijker moeten zijn maar wil gewoon niet Nerd.

Succes allemaal alvast iig Cool

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 17:35

he leuk barb, waar moet je rijden?! ik reed toen L en toen kam de L1 en L2 weer...pf kon ik weer in de L1 beginnen! maar ben ook meteen overgegaan! met succes! dus dat wordt voor jou een makkie! dat weet ik zeker!

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 22:56

Idd ik vind doorzitten ook veel fijner! Bij alles eigenlijk.. Gewoon even doorbijten Knipoog Het is maar 5 meter en je bent vast zo de L1 door! Enne in de M1 heb je helemaal geen last meer van lichtrijden/doorzitten, goede been lichtrijden etc OK dan!
Heel veel succes iig!!

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 10:52

Ik vind doorzitten ook veel prettiger bij het wijken als lichtrijden, alleen heb ik soms het probleempje dat Zilvia gaat galopperen als ze geen zin heeft Haha!:D

Campsterhoven's Marlies ster (v. Heitrak's Marvin) - International Champion WPBR 2017
Starwin's Roos - in de sport - Rooskamps Raisa (2016 v. Nia Domo's Bolero) - Rooskamps Morena *klik* (2018 v. Spoorzicht's Red Flyer)
Rooskamps Mr. Darcy - International Foal Champion WPBR & Reserve Best Foal in Show - http://www.stalrooskamp.nl/

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 17:15

Ben ik dan de enige eigenwijs die gewoon gaat doorzitten, wel eerst lichtrijdend rechtstellen op de ac lijn en dan wijken terwijl ik doorzit. Liever 1 of 2 puntjes aftrek (heb ik overigens nog niet gehad hiervoor)dan slecht wijken (tenminste ik raak dan helemaal in de war)

Luci
Berichten: 916
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 17:22

Ik snap het probleem niet zo hoor, het is mar 5 meter en het is 'maar' L1. Dat bedoel ik uiteraard niet denigrerend, maar hoezo beter gesloten houden etc? 'Gesloten' is imo 'meer op het achterbeen' en het is voor die paar passen dat je opzij moet echt niet nodig om je paar eerst flink door te sluiten. Integendeel, juist lekker de onspanning erin houden en een duidelijke reactie voor je binnenbeen laten zien, veel meer HOEFT in de L1 simpelweg gewoon nog niet (met het oog op de jonge paarden naar mijn mening terecht)

puntje puntje puntje

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 19:45

Luci schreef:
Integendeel, juist lekker de onspanning erin houden
Daar zit bij mij dan het probleem, ik raar dan in de war en dan is de ontspanning weg.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 00:45

vandaag 1ste keer L1 gestart.
1e proef had ik maar 5 min. gehad om in te rijden, dus t wijken ging niet, had ik 2x een 5 (sowieso streng gejureerd) 2e proef,, toen die dus wel los was, een 7 en een 8.Dus mij hoor je er niet meer over klagen Tong uitsteken

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 00:47

Lieke schreef:
Ben ik dan de enige eigenwijs die gewoon gaat doorzitten, wel eerst lichtrijdend rechtstellen op de ac lijn en dan wijken terwijl ik doorzit. Liever 1 of 2 puntjes aftrek (heb ik overigens nog niet gehad hiervoor)dan slecht wijken (tenminste ik raak dan helemaal in de war)


eh ik zit ook door...
idem bij middendraf trouwens... Schijnheilig


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: LuffB, Poekkie en 10 bezoekers