in galop niet nageeflijk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

in galop niet nageeflijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-03 12:00

ik heb een 8-jarige kwpner
groot en sterk
loopt in stap en draf super
maar in de galop blijft hij alles uit mijn handen trekken om maar niet nageeflijk te hoeven lopen
hij loopt er eigenlijk net niet doorheen

iemand tips want ik heb al heel veel geprobeerd
o.a. tempowisselingen, ander bit, loslaten aan de voorkant (komt hij omhoog met zijn hoofd en gaat steigeren als je er weer aan zit)
heel veel voltes, ik doe continue aan buiging tijdens het rijden.

heb wel spierballen in de tussentijd

groetjes marianne

ORUN instructrice
KNHS jury B/L
FNRS jury F1 t/m F20, vaardigheid - zitcompetitie en A (aangepaste) proeven


SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 12:14

hoi gijs, probeer sowieso pas aan te galopperen als je paard er wel helemaal doorheen is, dus blijf gewoon net zo lang doorzitten tot hij goed voelt en niet eerder beginnen. op een kleine volte draven, hem wakker maken van achter door een stukje naar buiten te wijken en dan aan te springen. net voor de overgang kan je hem ook iets meer binnenstelling geven (niet de teugel naar je toe trekken, maar iets van de hals af) om hem zo proberen nageeflijk en laag te houden

hoe doet hij dit aan de longe?

Amor Vincit Omnia

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-03 12:35

in draf is hij goed nageeflijk dus ik galoppeer aan als hij daar is
hij begint op het moment dat hij in de galop zit
en hij is vreselijk sterk

aan de longe doet hij precies hetzelfde
ik longeer meestal met pessoa
in het begin trok hij zichzelf steeds onderuit

ORUN instructrice
KNHS jury B/L
FNRS jury F1 t/m F20, vaardigheid - zitcompetitie en A (aangepaste) proeven


Vosje
Berichten: 37
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 14:05

Dit is moeilijk ja, ik zou zeggen probeer te rammelen met je polsen hele kleine en snelle bewegingkjes, zodat jouw bewegingen net sneller zijn dan het paard. Maar denk er dan wel aan dat je paard eerst nageeft en dan jij pas. Ook denk ik dat je kan proberen om geen grote haalbewegingen te maken. Probeer sneller en slimmer dan je paard te zijn. suc 6!!!

Paart je paardje met een ander paardje, dan vormen zij een paartje en misschien ook nog wel een paardje !!!!

carina

Berichten: 2779
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 15:31

Vosje schreef:
Dit is moeilijk ja, ik zou zeggen probeer te rammelen met je polsen hele kleine en snelle bewegingkjes, zodat jouw bewegingen net sneller zijn dan het paard. Maar denk er dan wel aan dat je paard eerst nageeft en dan jij pas. Ook denk ik dat je kan proberen om geen grote haalbewegingen te maken. Probeer sneller en slimmer dan je paard te zijn. suc 6!!!


JIJ geeft toch na, waarop het paard nageeft? Verward

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 15:33

Hoe kan je paard nu steigeren als je galopeerd?
Dat kan alleen uit stilstand.
Dus dat zou er dan op wijzen dat je te weinig met je been doet en teveel met je hand.

Dus reactie op je been eisen, want een paard gaat pas "aan de teugel" als je impuls vanuit achter hebt.

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 19:39

Citaat:
JIJ geeft toch na, waarop het paard nageeft?

Volgens mij zijn daarover de meningen verdeelt Verward
Dan hoor je weer dat als jij niet ontspant/nageeft je paard dat ook niet kan doen... maar jij geeft na omdat je paard nageeft, dus als een soort beloning, das het andere wat ik hoor Verward

Druk druk druk... Knipoog

Vosje
Berichten: 37
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 20:07

Ik bedoel gewoon, als je wacht totdat je paard nageeft kun je hem nageven en dat is als beloning voor je paard. Als je paard heel sterk is en alleen maar voor pakt, denk ik dat je er voor moet zorgen dat je paard nageeft want dat is juist het probleem ,en dan de ruiter. Maar dat is mijn mening. Je moet natuurlijk niet gespannen rijden.

Paart je paardje met een ander paardje, dan vormen zij een paartje en misschien ook nog wel een paardje !!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 20:43

runningkawa schreef:
Hoe kan je paard nu steigeren als je galopeerd?
Dat kan alleen uit stilstand.
Dus dat zou er dan op wijzen dat je te weinig met je been doet en teveel met je hand.

Dus reactie op je been eisen, want een paard gaat pas "aan de teugel" als je impuls vanuit achter hebt.

Precies!
Ik denk dat je paard niet genoeg voorwaarts is. En voorwaarts is iets anders dan loperig Knipoog . Dat probleem heb je ook absoluut in draf alleen weet je dat waarschijnlijk te maskeren door te langzaam te gaan draven.
9 van de 10 aanleuningsproblemen komen uit het achterbeen. Dus eerst je paard voorwaarts en snel op je been maken dan komt die voorkant vanzelf wel.

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-03 18:54

mijn paard is voorwaarts en goed voor het been en ik ga niet langzaam draven, alleen is hij erg slim en dominant en staat met een klap stil en gooit zijn hoofd omhoog en gaat omhoog
ik ben heel rustig met mijn handen, rij mijn paard niet helemaal achter de loodlijn zoals zovelen doen en trek mijn paard niet in de krul.

ik denk dat het eigenlijk moeilijk te verwoorden is wat hij doet

ik heb hem zonet gelongeerd met pessoa en ik denk dat hij wel een keer of 20 heeft geprobeerd om zijn hoofd met een ruk omhoog te gooien wat dan op dat moment niet gaat.
en hij liep super

ORUN instructrice
KNHS jury B/L
FNRS jury F1 t/m F20, vaardigheid - zitcompetitie en A (aangepaste) proeven

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 19:48

heeft hij niet ergens last van. dat hij probeerd de pijn minder te maken door zijn hoofd omhoog te gooien en als dat nog niet werkt te gaan stijgeren. ik zou hem leren als het niet door pijn komt op stem en lichaamstaal te laten stoppen. als hij dat snapt kun je gaan galopeeren en direct weer stoppen. totdat hij paard gaat wachten op jouw en dus geconsentreerd blijft werken. maar hij moet wel actief blijven. van daar uit laat je hem nageven. de galop is de moeilijkste gang om het paard in evenwicht en verzameld te krijgen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 19:51

Citaat:
de galop is de moeilijkste gang om het paard in evenwicht en verzameld te krijgen

Niet mee eens Lachen
Dat is echt per paard verschillend.
Ik heb altijd springpaarden gereden, die van nature al een goede galop hebben maar vaak een minder goede draf.
Deze paarden zijn beter in balans in galop.
ook het verzamelen in galop gaat daardoor beter dan alles in draf.
Dat wilde ik dus ff melden Lachen

Reenarulez

Berichten: 1194
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 07:34

zou het niet kunnen helpen om eerst 'heel veel' te gaan longeren aan de pessoa Verward zodat hij vanzelf leert dat zijn hoofd omhoog gooien geen zin heeft... (natuurlijk niet als het ergens last van heeft zoals Josien al zei )
*zegt de niet dressuur ruiter Tong uitsteken*

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 11:15

ik denk dat runningkawa en jippie wel gelijk hebben,je probleem zit hem imo toch in ,dat je hem net niet genoeg aan je been hebt.
en als hij onder de man of aan de passoa weigert ,en dus steigert,als de s*demieter voorwaarts rijden,drijven!!

Serieus genomen worden, of serieus genomen worden, that's the question!

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 11:37

Ik heb hetzelfde probleem gehad als jij alleen de mijne rukte de teugels met een harde klap uit je handen, maar dan naar voren toe. En dan ging hij aan de ren en dan hing je schuin door de bocht, en niets hielp dan meer. Ik deed ook niets met mijn hand maar kennelijk toch niet genoeg met mijn been.
Het was een truukje van hem om onder het werk uit te komen en het probleem was puur rijtechnisch. Wat SP zegt is een goede tip. Wat je ook kan doen is een volte in draf rijden bij A of C, op X gaan stappen en meteen een klein volte'tje stappen de andere kant op. Weer bij X gaan draven en dan in die hoek aanspringen. Het paard moet dan goed op jou letten, los in zijn lijf zijn en goed aan de hulpen (daar dienen die voltes voor). Houd hem op die volte en houd goed buitenteugel + buitenbeen erbij. Met je binnenhand vraag je lichte stelling door je hand naar binnen te brengen, voel je dat hij gaat vastpakken dan geef je een ophouding en breng gelijk je hand naar voren zodat hij die gelegenheid niet heeft.
Zorg zelf dat je goed en diep zit, rijd hem goed naar voren met zowel been als zit en hou je hand op zijn plaats. Als je goed zit en zelf wat sterker bent (en dat ben je al lijkt me) kan hij je alleen maar vaster in het zadel trekken door zo hard te rukken en dan krijgt hij hetzelfde probleem als hij krijgt aan de pessoa: hij zit zichzelf in de weg.
Nog een tip om hem los en aan de hulpen te krijgen: wijk eens een gebroken lijntje en spring meteen als je weer op de hoefslag bent gekomen aan. Ga ook weer gelijk de volte op.
Rijd veel overgangen. Als je voelt dat hij gaan spannen of vastpakken ga je meteen weer draven en maak hem weer los en ontspannen. Doe dan weer een paar passen galop en wees hem voor, door weer te gaan draven voordat hij gaat spannen. Met dit truukje ben je hem niet alleen te slim af maar het zorgt ook er ook weer voor dat hij beter aan de hulpen komt.
Sux6!

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-03 11:53

gisteren echt van alles geprobeerd, zoals jullie proberen te helpen, mislukt
hij rukte me echt helemaal uit mijn fatsoen, leek wel of ik giraf reeds i.p.v. paard hihi
op de voltes gaat het nu redelijk maar de rechte stukken zijn bar en boos.
ik doe continue oefeningen met het want hij kan alles

ik rij veel overgangen

en voor de rest rijd hij vrolijk met mij.

9 november hebben wij voor onze ruiters een clinic met Tyrza, misschien dat daar de oplossing komt, hoop ik wel.

hij is gewoon ontzettend sterk (balen hoor) en wint van mij hoe dan ook.

maar ik blijf toch proberen wat jullie allemaal adviseren, er zal vast wel iets tussen zitten waar hij opeens goed op gaat reageren.

dank je wel

groetjes marianne

ORUN instructrice
KNHS jury B/L
FNRS jury F1 t/m F20, vaardigheid - zitcompetitie en A (aangepaste) proeven

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 21:31

Hej!
Niet opgeven hoor, dat het op de voltes nu redelijk gaat is al een goed begin toch? Met de mijne heeft het ook errug lang geduurd voordat het eindelijk een beetje goed ging. En ik heb ook wel eens naar bv een slof gegrepen, niet dat die strak hing, maar gewoon zodat hij als hij een keiharde ruk gaf, zichzelf tegenkwam. Het is en blijft een tussenoplossing, dat is waar maar soms moet je dat wel eens doen als het ten koste gaat van je eigen lichaam. Nu gaat het bij ons redelijk, ik rijd hem nu op een dubbelgebroken bitje en er zijn dagen dat ik ook niet van die volte af hoef te komen in de galop. Doe jij dat ook, blijf op de volte en wil je toch rechtuit proberen en VOEL je dat hij het gaat doen, gelijk weer die volte op. Maar je zult zien als je met bovengenoemde oefeningen blijft werken, het over een paar maanden echt wel beter gaat!
Waar sta jij met je paardje? Want je woont iig vlak bij mij Lachen Ik sta in Ridderkerk op Stoeterij de Woude (vroeger KVL).

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 10:50

Citaat:
hij is gewoon ontzettend sterk (balen hoor) en wint van mij hoe dan ook.

Tis natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar rijden doe je niet op kracht dus er is heus een oplossing! Bedenk goed dat ieder paard wel sterker is dan een mens! Ik ben geen trainer ofzo dus kan je verder niet helpen, maar ik denk dat als je bijvoorbeeld aan die Tyrza clinic meedoet dat je dan wel geholpen kan worden OK dan!

Succes ermee!

Druk druk druk... Knipoog

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 11:03

Een paard moet eerst goed voorwaarts naar voren gereden worden en vandaruit pas terug.
Ik denk dat het punt is dat jij teveel wil terug werken als hij dat ook doet.
Hij heeft het recht niet jouw uit het zadel te trekken, dus handen naar voor op dat moment en een flinke schop. Netjes opvangen en weer rustig verder. Elk moment dat hij trekt moet opgelost worden met been.
Hij zal meer van achteruit gereden moeten worden.
Ik heb het idee dat jij te lief bent qua been geven. Waardoor er voor hem kans is om weinig te reageren en daardoor de kans ziet om een trucje uit de kast te halen(trekken)
Rijd veel aan overgangen in galop. Weg en terug maar geen van alle zwaar op de hand, mar juist goed aan het been. Geen reactie of juist niet voldoende genoeg, is een keer een flinke kuit. Wil niet zeggen dat hij dan weg moet rennen.

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-03 11:39

hoi

ik sta op reijerbos ridderkerk, misschien kunnen we een keertje afspreken.

dat op die volte blijven rijden is een goed idee
ging gisteravond ook goed.
toen heb ik hem voor het eerst een flinke schop gegeven toen hij zijn hoofd omhoog gooide en hij scheurde er gelijk vandoor.
volgens mijn instructrice een goede schop op het juiste moment, niet dat het hielp maar toch

echt, als hij dit niet deed was het een wereldpaard

ORUN instructrice
KNHS jury B/L
FNRS jury F1 t/m F20, vaardigheid - zitcompetitie en A (aangepaste) proeven

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 22:04

Ja dat lijkt me leuk, ik sta namelijk ook op de wachtlijst voor een stal daar! Ken je Willemien met Lieve? Dat is een vriendin van mij. Het zou leuk zijn als ik een beetje een indruk kan krijgen van hoe het daar op stal is enzo!

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-03 07:24

ik ken willemien heel goed, leuke meid.
sta je al lang op de wachtlijst? er gaan er volgende maand zeker 4 weg dus dat schiet dan op.
kom eens een keertje langs kun je vast kijken

ORUN instructrice
KNHS jury B/L
FNRS jury F1 t/m F20, vaardigheid - zitcompetitie en A (aangepaste) proeven


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 bezoekers