Longeren

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Zip

Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-01 15:13

Hooooooooi allemaal,

Ik heb een vraagje, hoe leer jij eigenlijk een pony longeren??? M'n Shet snapt er niks van, en komt gewoon gezwellie bij mij staan knuffelen of gaat staan gras eten Knipoog


jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-01 17:25

Ik leer het met nog iemand samen. Een in het midden met de langeerzweep en een bij het hoofd van het paard. Eerst loopt die mee in de rondte en gaat dan steeds een stukje verder. Tenslotte loopt diegene niet meer mee.
Ik zorg altijd dat ik met me zelf, de zweep, de longe en mijn paard een driehoekje maak. En ik zorg met de zweep dat ze doorloopt en aan het einde van de longe blijft.
Onze Niels heb ik in mijn eentje gedaan, die was superleergierig en wilde ook graag lopen. Daar hoefde niemand bij het hoofd, na 1 rondje snapte hij al wat de bedoeling was.

Berber daarentegen is een dikke dwarskop en staat regelmatig rechtop tegenover me. Na wat vloeken en zwiepers met de zweep lukt het wel weer. Maar goed, Berbertje is een beetje lui, maar is ook niet meer jong.

Zip

Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-01 19:49

Ok thanksssssssssss

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-01 20:41

gister ailin voor t eerst gelongeerd. heb al wel veel gefreestyled dus ze weet dat ze bij me weg mag/kan/moet. Maar ze wil niet rond lopen t ene moment staat de lijn strak en op de andere kant komt ze steeds dichterbij. weet eigenlijk niet hoe ik dat kan oplossen wil namelijk geen hulpteugels aan der hangen zolang dat niet nodig is. weet iemand hoe ik dat kan oplossen?

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-01 20:55

Ik denk het beste weghouden met de zweep. Niet ermee wegjagen, maar op de volte houden. Ikweet dat het moeilijk kan zijn, Het jonge paardje dat bij die van mij staat heeft ook zo'nneiging.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-01 20:57

dan moet je met de zweep meer naar haar buik richting,en dan voorzichtig een zwengel richting haar buik geven en dan zeggen:naar buiten.zo leert ze als ze te ver naar binnen komt dat ze weer naar buiten moet.ik heb mijn tinkie geleerd te longeren en een longeerbak en vooral voorwaarts houden.ze kunnen dan alleen maar rond en komt ze tever naar binnen dan zorg ik dat ze weer naar buiten gaat.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-01 21:07

Wat ook heel goed werkt is een stuk afzetten met lint ofzo, precies op de grote van de volte. En dan met de zweep naar buiten houden, tegen de rand aan zeg maar.
Zo kan ze niet aan de lijn gaan trekken.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-01 21:34

een volte afzetten met lint of gewoon in de longeerbak oefenen je paard weg houden bij je met de zweep zorgen dat ze alleen maar vooruit kunnen hebben het vaak heel snel door

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-01 22:23

heb al wel de helft van de bak afgezet. maar zal er volgende keer proberen met mn zweep weg te houden. thanx voor de tips

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-01 19:10

Lees ook het boek van Lammert Haanstra over longeren. Veel nuttige tips en zo.


sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-01 21:44

wil er iemand de touwtjes die lammert ook gebruikt?ik maak ze zelf,op maat......

soms is het beter om te zwijgen

moontje

Berichten: 331
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-01 21:53

ik probeerde mijn verzorgfries ook te longeren maare ze snapte het niet toen zei dat meisje die mee verzorgt we kunnen beter eerst met het zadel beginnen enzo en met haar aan de hand enzo om haar vertrouwen te winnen want met longeren doe je juist het tegenovergestelde dus nu gaan we eerst haar vertrouwen krijgen en als ze dan is ingereden nog proberen om er te longeren
groetjes monica

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-01 21:54

yep, ik gebruik weleens touwtjes (al voor ik ooit van haamstra had gehoord, maarja).
Het enige wat ik eng vind, ik als ik de touwtjes tussen haar benen door, door het bit, en dan naar de singel doe, is dat als ze gaat nageven, dat die touwtjes erg los komen te hangen (ze loopt snel te diep) en dan ben ik bang dat ze erover valt (ze heeft natuurlijk behoorlijk korte pootjes).
Binnekort wil ik dezelfde manier proberen, maar dan het begin zeg maar ook aan de singel (aan de zijkant dus, en niet tussen de benen door)

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-01 21:55

Wat valt daaraan te maken? Geen kritiek, ben gewoon benieuwd. Ik gebruik zelf wit dun touw van de Boerenbond, eindjes smelten tegen het rafelen, en een knoopje in het midden zodat ik het kan terug vinden.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-01 22:15

ja stef ik snap wat je bedoelt maar je kunt dan inderdaad de touwtjes aan de zijkant binnden,doe ik met tink ook,ik maak ze dubbel,maar zet ze aan de zijkant vast,als ik ze dan tussen de benen door wil doen,dan kan dat wel,ivm lengte,maar voorlopig doe ik het zo en dan geeft ze heel netjes na,en ze kan er niet instappen.........

ik gebruik ook het witte nylontouw,maar maak aan de uiteinden musketonhaakjes,zodat ze makkelijker aan de ringetjes vast te maken zijn,en maak ze op bijzeteugellengte maar dan de dubbele lengte daarvan,zodat je em op verschillende manieren kan gebruiken(tussen de benen door,van boven de schoft,naar het bir,naar de zijkant of tussen de bene door,of alleen als bijzet,maar dan kan je de touwtjes door de ringen halen en steeds 1 ringetje verder zodat je em strakker maakt)

soms is het beter om te zwijgen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Equipro, karin30, Lukasje, Luna_Rose, mirriejj, pillow, Salinah, schumiegirl, Sintara, SuusvL, vierhoef en 142 bezoekers