verschil tussen eigenaar/bezitter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

verschil tussen eigenaar/bezitter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 13:40

Wat is het verschil daartussen, want ik zie het niet!

groetjes Suzanne

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 13:44

een paard van een eigenaar ,is van de eigenaar,hij kan hem in zijn bezit hebben of hij kan ergends anders gestald worden(gehuurd).en dan is hij in het bezit van iemand anders.maar het paard blijft van de eigenaar.

beetje lastig uit te leggen,hoop dat je me snapt.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 13:58

Uhm... ik heb het ooit gehad bij recht.
Als bezitter heb je de beschikking over (bijvoorbeeld) een paard en kun je je gedragen als eigenaar. Als eigenaar is het paard je eigendom en kun je tevens ook de bezitter zijn als je hem tot je beschikking hebt.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 14:08

eigenaar / eigenaresse
persoon die het meest omvattend recht op een zaak heeft.

bezit
is het houden van een goed voor zichzelf.

volle eigendom
het meest omvattende recht dat een persoon op een zaak kan hebben. 'Volle' betekent dat er geen enkele zakelijke beperking op het eigendom rust.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 14:17

Praktijk voorbeeldje: ik heb mijn paard uitgeleend aan Cody.
Ik ben dus eigenaar, Cody is bezitter.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 14:52

Lielle schreef:
bezit
is het houden van een goed voor zichzelf.


Nee, dit klopt volgens mij niet. Want je hebt ook nog "houder". Wat is dat dan?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 15:04

Tessebes: zo staat het in mijn wetsboek. Ik ga houder even opzoeken Haha!

www.juridischwoordenboek.nl
Houder:
persoon die een zaak ten behoeve van een ander in zijn macht heeft, hetzij direct door zelf de zaak feitelijk onder zich te hebben, hetzij indirect door een ander de feitelijke macht te laten uitoefenen.

verschil? Ik heb geen idee.

En bij bezit (NBW 3:107) staat dus ook nog:

2. Bezit is onmiddellijk, wanneer iemand bezit zonder dat een ander het goed voor hem houdt.
3. Bezit is middellijk, wanneer iemand bezit door middel van een ander die het goed voor hem houdt.
4. Houderschap is op overeenkomstige wijze onmiddellijk of middellijk.

In NBW kan ik verder niets vinden over Houder.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 20:33

Is het verschil niet dat een bezitter ter goeder of ter kwader trouw kan zijn (bv iemand die een gestolen tv bezit-zonder dat te weten) en een houder altijd een ovk ten grondslag ligt ?

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 21:24

Lielle schreef:
Houder:
persoon die een zaak ten behoeve van een ander in zijn macht heeft, hetzij direct door zelf de zaak feitelijk onder zich te hebben, hetzij indirect door een ander de feitelijke macht te laten uitoefenen.


Dus in dit geval is Cody geen bezitter, maar houder. Of is ze het allebei ? Verward

Vanessa

Berichten: 1073
Geregistreerd: 08-03-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 00:21

Mist schreef:
Is het verschil niet dat een bezitter ter goeder of ter kwader trouw kan zijn (bv iemand die een gestolen tv bezit-zonder dat te weten) en een houder altijd een ovk ten grondslag ligt ?


Klop! Als je iets steelt dan ben je bezitter maar geen eigenaar. Ook zo als je iets vind.
Zelfs als je iets koopt dat gestolen is. Als je weet dat het een gestolen goed is ben je bezitter ter kwader trouw en als je niet weet dat het een gestolen goed is ben je bezitter ter goeder trouw. Maar in beide gevallen geen eigenaar.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 08:24

dat begrijp ik. Maar wat is nu het verschil tussen houder en bezitter? Want dat vroeg Mist.

Vanessa

Berichten: 1073
Geregistreerd: 08-03-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 10:33

Een houder is eigenlijk het simpelst. Dat is degene die het goed beheert. Als jij je paard ter training bij een ander zet, dan is diegene de houder van jouw paard. Jij bent in dat geval nog de eigenaar EN de bezitter.

Het grote verschil tussen een beziiter een een houder is dan dat de bezitter zich gedraagt als de eigenaar en soms ook niet beter weet dat hij/zij de eigenaar is.
Een houder weet dat het goed van een ander is en dat het goed ws ook weer teruggaat naar de eigenaar.