Kleine update Isolda met nieuwe vraag!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-01 20:53

Gaat goed met Isolda, ondanks dat ik zo weinig rijd
Boos!
Ik heb haar eindelijk erdoorheen in draf. Ze gaat keurig over in draf, zonder dat ze extra haar hoofd omhoog doet of extra gewicht op mijn hand legt. Dat gaat dus heel goed!
Ze loopt dus keurig als ik een versnelling hoger ga. Alleen een versnelling lager das moeilijker. (Terwijl ik dacht dat dat makkelijker zou zijn Verward )
Alsik een overgang wil maken, gooit ze dus heel demonstratief haar hoofd in de lucht. Tegen sterrenkijken aan. DAn moet ik dus eerst terug rijden en dan weer overnieuw beginnen.
Nou kan het komen doordat ze de laatste tijd erg loperig is. Ze wil dus graag hard. Op zich niet erg hoor, ze luisterd wel Nou ja, luisterd dus eigelijk niet genoeg doordat ze haar hoofd omhoog gooit.

Kwestie van dooroefenen Verward Kwestie van beter luisteren naar mijn zit Verward Als ik haar met haar hoofd normaal laat lopen, luisterd ze beter naar mij als dat ze netjes loopt. Kan het zijn dat er iets mis gaat Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 23:41

Terug is moeilijker: je hebt minder impuls en dus is het lastiger om hem rond te houden.

Probeer je overgang stukje bij beetje te rijden. Ga langzamer draven, komt ze omhoog dan blijf je draven in hetzelfde tempo, maak haar weer rond, en ga nóg een treetje lager, etc. Uiteindelijk laat je de overgang "doorkomen" ahw.

Zo lijkt het mij vanachter het scherm iig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 02:59

Kleine aanvulling op de goede tip van Zep: met overgangen vraag je meer van de achterhand, en zeker als je een overgang terug rijdt. Veel paarden proberen dat te ondervangen door hun rug weg te drukken en de overgang op de voorhand te gooien, ze worden dan ook gelijk minder in de beweging.
Door de tip van Zep toe te passen houd je dit inderdaad onder controle. Je zult wel weer wat verzet tegen komen omdat langzaam draven (steeds tandje lager) niet iets is waar Isolda echt op zit te wachten. Toch moet je veel overgangen rijden, anders wordt het niet beter.
Omgoed te oefenen kun je ook halve overgangen rijden, bijna stap, net niet en dan weer wegdraven in een normaal tempo. Of veel overgangen rijden, bijvoorbeeld naar stap, 4 passen stappen en weer draven, 4 passen draf en weer stap. Het aantal passen maakt niet zoveel uit, je maakt de overgang pas als je je paard weer onder je hebt, soms is dat met 4 passen en soms met 14, hangt van het moment af. Ga niet minder passen doen, dan wordt het al gauw gehaast en rommelig, je paard wordt daar niet beter van.
Volgens mij gaat het eigenlijk hartstikke de goede kant op met Isolda.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-01 16:44

JA, ik ben heel blij dat het zo goed gaat. Het duurt even, maar met wat geduld en oefening gaat het dan toch vooruit!
Ze was vandaag heel wat minder loperig, Berber was mee dat scheelt, en hebben we, welgeteld, 2 nettere overgangen gemaakt.

Wie weet rijd ik volgend voorjaar wel een b-proefje met haar. Maar dan moet er nog hard aan de galop gewerkt worden Haha!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 17:43

in een halfjaar kun je veel bijschaven.

Die galop zou ik er nu gewoon bijpakken.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-01 19:04

Ja ik zit nog een beetje met de galop te hannesen.
Galoperen kan ze natuurlijk heel goed, ze kan ook wel aanspringen.
Nu nog in het juiste tempo. Net als de draf, ik draafde ook altijd veel te vlot. Ik rijd dus eigelijk altijd te vlot, de galop dus ook.
Maar goed, dat zal net als bij draf in de houding ook eerst veel, heeeeeel veel oefenen zijn. En dat is nu een beetje lastig. Ze doet gewoon te weinig en is daardoor te druk, te loperig. Spring dan maar eens netjes aan op het strand. Haha! (dat gaat meestal met een flinke bok gepaard *LOL* )
Ik moet denk ik eerst aan de slag met het tempo voordat ik haar "in de houding" kan laten lopen in galop.
He, kan iemand mij nog eens de hulpen voor een galop duidelijk opschrijven?
Ik ga nu zwaar zitten in een middendraf en geef been. Dan doet ze nog een paar snellere passen draf en springt aan.
Linkergalop is linkerbeen op de singel en rechterbeen achter de singel Verward Ja toch....
Laten jullie bij het aanspringen je paard ook in stelling lopen, of gewoon rechtgesteld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 21:33

Rechthouden hoeft nog niet hoor, dat doe je pas als ze er handiger in is. In een bocht of op een volte is makkelijker voor haar en daardoor springt ze ook sneller in de juiste galop. Voorlopig zou ik er vooral op letten dat die tussenpassen in draf verdwijnen, dat ze dus scherper reageert op je hulp.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 21:44

zoals Lovley al zegt: vanuit een rustige draf in galop aan springen. DAt ziet er meteen een heel stuk netter uit en probeer haar rustig in balans rond te rijden en in een volte. Dat is het belangrijkste. Je zult ook merken dat als de galop beter gaat dat de draf ook vooruit gaat.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 19:32

s