Kreupel = naar de slacht ?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Kreupel = naar de slacht ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 12:07

Gisterenavond hoorde ik zo'n raar verhaal...

De buurman heeft vorig jaar een welsh A merrie gekocht waar hij af en toe mee aangespannen rijdt. Nu is de pony kreupel en hij heeft (bij hoge uitzondering) de DA laten kijken. Die kon niet echt iets vinden en heeft wat ontstekingsremmers gegeven. Als dat binnen een paar dagen niet werkt, raadde hij aan om er mee naar de kliniek te gaan zodat er wat beter naar gekeken kan worden.
Maar, dat vindt de buurman dus onzin...
Binnenkort is er weer in Norg een paardenmarkt en Zuidlaren is volgende maand.
Als de merrie niet beter gaat lopen, wil hij deze naar de slacht brengen en dan op een van de markten weer een nieuwe kopen
Wat hij letterlijk zei: "Ach, dan brengen we deze naar de slacht en zoek ik op de markt wel weer een nieuwe".
Zelfs mijn vader stond te klapperen met zijn oren...

Ik ben er vanmorgen maar eens wezen kijken en ik heb nu met de buurman afgesproken dat als de pony niet beter gaat lopen, ik haar koop voor de slachtprijs.
Zoals ik het nu zag, denk ik dat een keer bekappen (ijzers zitten er sinds april onder) al een hoop zal schelen en de pezen zien er verder goed uit.
Ik wil de tijd er wel in steken om te proberen om haar weer goed te krijgen. Zelfs als daar wat DA kosten bij komen, kan ik haar dan altijd nog wel met wat winst verkopen.
Ze is goed betuigd en een hele leuke pony voor kinderen. Ook zitten er papieren bij.

Als ze echt kreupel blijft, is er iig goed naar gekeken en heeft ze een kans gehad.
Ik vind het niets om zo'n beestje na een paar dagen kreupel lopen al naar de slacht te brengen Stoom uit je oren

Pffff... ik voel me nu echt een pennymeisje Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 12:08

Ook dom van zo een vent, economisch een domme zet en ook al voor het dier, Beter nog even sleutelen.

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 12:09

er is een verschil tussen een pennymeisje en paardenmishandeling hoor... tss ijzers sinds april, die dingen moet max. om de 8 weken vervangen worden, niet om het halfjaar Boos! logisch dat die pony niet goed loopt...

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 12:13

Nee hoor, volgens de buurman moet de hoefsmid komen als de hoefijzers versleten zijn. Zo was dat vroeger ook toen hij nog met de paarden op het land werkte.
Hij was al zo blij dat deze pony zo lang met de ijzers deed. Deze was veeeel zuiniger dan de werkpaarden vroeger.
*zucht*

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 12:31

dat beest brengt niets op voor de slacht. Biedt maar heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel weinig.

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 12:33

Goed zeg dat jij je zo inzet voor die pony!! En sommige mensen....

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 12:38

Wat een gek zeg! Boos!
Ijzers sinds april? Tssss, je zou hem toch!

Ik hoop dat hij bij jou terecht komt zodat je een goed tehuis voor haar kan vinden! OK dan!
Arme pony die hij op de markt gaat kopen..... Verdrietig

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 12:43

Leuk zo'n DA ook: wijst niet op de toestand van de voeten, maar verkoopt maar weer ontstekingsremmers...

Stoom uit je oren

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 12:48

MarijeR schreef:
Nee hoor, volgens de buurman moet de hoefsmid komen als de hoefijzers versleten zijn. Zo was dat vroeger ook toen hij nog met de paarden op het land werkte.
Hij was al zo blij dat deze pony zo lang met de ijzers deed. Deze was veeeel zuiniger dan de werkpaarden vroeger.
*zucht*


Ja, en dat zijn dus de 'echte paardenmensen' van vroeger!
Zo geweldig veel kennis van paarden houden hebben die dus ook niet altijd! Boos!

Als ik ooit weer denigrerende opmerkingen op Bokt lees over "mensen met paarden" vs. "echte paardenmensen", zal ik deze passage weer qouten ;)

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 12:50

Wat een botterik zeg. Een paar dagen kreupel en dan al zo denken. Boos!

Ik hoop dat het helemaal goed komt met het diertje. IMO lijkt het mij ook een stuk beter als ze een andere eigenaar krijgt die wel 'alles uit de kast wilt halen' om goed voor haar te zorgen.
Succes ermee!

Donnanientje

Berichten: 253
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 12:51

wat een eikel die man! en goed van jou dat je die pony wil hebben Haha! en ikzelf zou alleen een pony naar de slacht brengen als ie kreupel is en er niks meer aan gedaan zou kunne worden en als ie ook pijn heeft en niet alleen maar omdat hij kreupel is Verward

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 12:53

Dit is echt te gek voor woorden. Je zou die man zowat een keertje een bezoekje aan de smid doneren (als dat niet zo verrekte duur zou zijn met rondom beslaan)
Ik hoop voor de pony dat hij haar aan jouw verkoopt. Helaas is het probleem daarmee niet uit de wereld als hij er met dezelfde vaart een ander voor terughaalt...Boos!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 13:18

Botervlieg schreef:
Leuk zo'n DA ook: wijst niet op de toestand van de voeten, maar verkoopt maar weer ontstekingsremmers...

Stoom uit je oren

De DA heeft wel wat over de hoeven gezegd, maar hij weet ook dat daar toch niet naar geluisterd wordt.
Voor de DA was dit ook een beetje de enige mogelijkheid die hij kon aangeven. Meer onderzoeken wil de buurman niet en het viel me al mee dat dit werd geprobeerd.
Normaal helpt een lap met azijn overal tegen en als dat niet helpt, is er niets meer aan te doen -> slacht.

Begrijp me niet verkeerd, de buurman houdt op zijn manier echt van de pony's en doet er ook veel voor. Maar hij is bepaalde opzichten zo ouderwets en "boers".
Als er veulens verwacht worden, zit hij nachten op om erbij te kunnen zijn als dat nodig is, veulens krijgen netjes een veulenprik van de DA.
Want dat was vroeger ook zo...
Maar dingen als ontwormen en enten gebeurd om de paar jaar.
En aan de andere kant is hij weer "te goed" voor de pony's. Hoeveel hij er wel niet dood gevoerd heeft...
Maar ik denk dat hij dat soort dingen gewoon niet ziet.

En idd, ik heb nu al medelijden met de volgende pony die hij koopt en er zijn al meer mensen die het uit zijn hoofd proberen te praten.
Zo vaak kan hij er niet mee rijden en het verzorgen kan hij zonder hulp ook niet meer.

Eerlijk gezegd is zo'n pony erbij het laatste waar ik op zit te wachten maar hier kan ik echt niet tegen...

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 13:21

Wat je zegt, Cassidy.
En niemand durft zo'n man nou es in z'n gezicht te zeggen
dat een pony geen trekker is
(waar hij overigens vermoedelijk wèl aan zou laten sleutelen).

Verder mogen we niet vergeten dat boeren veelal 'harder' denken
over dieren dan burgers.

(Hoor ik daar de boerenbokkers al aan komen denderen? Haha! )

passie

Berichten: 2323
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 13:37

Dees"]
[quote="MarijeR schreef:
Nee hoor, volgens de buurman moet de hoefsmid komen als de hoefijzers versleten zijn. Zo was dat vroeger ook toen hij nog met de paarden op het land werkte.
Hij was al zo blij dat deze pony zo lang met de ijzers deed. Deze was veeeel zuiniger dan de werkpaarden vroeger.
*zucht*


Ja, en dat zijn dus de 'echte paardenmensen' van vroeger!
Zo geweldig veel kennis van paarden houden hebben die dus ook niet altijd! Boos!

Als ik ooit weer denigrerende opmerkingen op Bokt lees over "mensen met paarden" vs. "echte paardenmensen", zal ik deze passage weer qouten ;)
[/quote]
Goh ken ik dat ergens van menden van vroeger iets om niet goed van te worden. Ja je moet dat zus enzo doen wij deden dat vroeger Stoom uit je oren

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 13:42

Wat een story zeg.

Ik denk dat ik Fitz ook maar naar de slacht breng, dan koop ik wel een nieuwe Knipoog

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 13:43

jeetje wat stom zeg... je brengt toch niet zomaar je paardje naar de slacht omdat ie kreupel loopt Verward .... dat ie dat beesje niet gewoon laat onderzoeken zeg ... stomme vent dat het is Boos!

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 14:15

Wat een simpele gedachte zeg van die man, die man geeft echt alleen maar om zichzelf gadverdamme! Je brengt een paard toch niet naar de slacht als die kreupel is, dan zouden er echt al heel veel paarden weg zijn...

Dom Dom Dom

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 14:54

Typisch een geval van oogkleppen die man.
En dan dat gezwets over 'vroeger ging het ook zo'. Ja, vroeger deden ze ook aan aderlaten als je ziek was Knipoog

Inderdaad jammer dat zo'n man gewoon weer vrolijk een nieuwe pony aanschaft. Echt een paardenverbruiker.

Lief van je dat jij je over dat dier wilt ontfermen.

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 15:08

Jaja, en zo blijft de paardenhandel levendig Haha!
Ik denk dat hij het idd. niet slecht bedoeld maar gewoon dat paardje ziet als produkt...tja. Zo denken mensen ook over koeien, varkens n schapen, niet?

Iig komt dit beestje goed terecht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 15:21

G-sus! Wat een eikel zeg! Wat een hufter!

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 19:27

Wta een rot streek zeg! Vind het wel super dat jij haar eventueel nog een kans wilt geven!!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 22:40

Dees"]
[quote="MarijeR schreef:
Nee hoor, volgens de buurman moet de hoefsmid komen als de hoefijzers versleten zijn. Zo was dat vroeger ook toen hij nog met de paarden op het land werkte.
Hij was al zo blij dat deze pony zo lang met de ijzers deed. Deze was veeeel zuiniger dan de werkpaarden vroeger.
*zucht*


Ja, en dat zijn dus de 'echte paardenmensen' van vroeger!
Zo geweldig veel kennis van paarden houden hebben die dus ook niet altijd! Boos!

[/quote]

Nee hoor, dit zijn de mensen met paarden van vroeger. Dat is ook een grote groep.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 23:48

ellenlouise schreef:
Typisch een geval van oogkleppen die man.
En dan dat gezwets over 'vroeger ging het ook zo'. Ja, vroeger deden ze ook aan aderlaten als je ziek was Knipoog


En dat was helemaal zo'n slechte remedie nog niet.
Inmiddels wordt in diverse (moderne) buitenlandse
ziekenhuizen alweer met bloedzuigers gewerkt.

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 00:33

wat een sukkel zeg. zo zie je maar weer dat het wel klopt... je hebt mensen met paarden en je hebt paardenmensen.
wat een eikel.