Wormenkuur, altijd dezelfde of steeds een andere

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lilly97

Berichten: 250
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Gelderland

Wormenkuur, altijd dezelfde of steeds een andere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 18:39

Vandaag was ik voor een praktijkproject voor mijn studie op een manege. We moesten een interview houden en 1 van onze vragen ging over ontwormen.
Ik vroeg aan de manege eigenaar of hij altijd dezelfde soort wormenkuur gebruikt of juist steeds verschillende (dit wilde ik persoonlijk graag weten). Hierop antwoorde hij dat hij 5 keer in het jaar ontwormt en steeds een andere wormenkuur gebruikt met als reden resistentie.
Ik heb juist jaren geleden te horen gekregen dat je altijd dezelfde soort moet gebruiken omdat je, als je steeds van wormenkuur wisselt, de larven resistent worden voor meerdere stoffen in de verschillende wormenkuren.
Ik heb ook een keer gehoord dat je een hele poos 1 soort wormenkuur moet gebruiken en dan weer een hele poos een andere soort. Ook weer tegen resistentie. Scheve mond

Tot nog toe heb ik Lilly altijd Ecvalan gegeven.

Hoe denken jullie hierover?

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 18:44

Ik wissel af omdat ik idd ook dat verhaal over resistent voor 1 stof gehoort had.
Nu hoorde ik verleden keer weer dat andere verhaal.
Maar het lijkt mij dat als je afwisselt ze niet de kans krijgen er resistentie Verward tegen te kweken *even simpel gezegt Haha! *

Ik wissel eraguell met equimax af.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 18:50

Nee als je lang achter elkaar hetzelfde geeft kan juist resistentie optreden.
Als je regelmatig afwisseld niet dus, omdat een worm moeilijk voor 5 middelen tegelijk resistent word. (en het dus overleeft)
En let ook goed op de werkzame bestandelen want daar gaat het om, niet het merk! Zo zijn Furexel en Equivalan bv precies hetzelfde deze 2 afwisselen heeft dus geen nut.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 18:54

Meavey schreef:
En let ook goed op de werkzame bestandelen want daar gaat het om, niet het merk! Zo zijn Furexel en Equivalan bv precies hetzelfde deze 2 afwisselen heeft dus geen nut.


Klopt, wat ik me alleen wel afvroeg equimax heeft twee werkzame stoffen, waarvan dus 1 van de twee bijna in alle andere wormenkuren zit.
Heeft dit dus sowieso wel nut Verward

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 19:13

Sily"]
[quote="Meavey schreef:
En let ook goed op de werkzame bestandelen want daar gaat het om, niet het merk! Zo zijn Furexel en Equivalan bv precies hetzelfde deze 2 afwisselen heeft dus geen nut.


Klopt, wat ik me alleen wel afvroeg equimax heeft twee werkzame stoffen, waarvan dus 1 van de twee bijna in alle andere wormenkuren zit.
Heeft dit dus sowieso wel nut Verward
[/quote]

Dat zat ik me dus ook net te bedenken...
Het voordeel van equimax is dat het tegen lintwormen werkt en óók meteen tegen de gewone wormen inclusief horzels.
Nou schijnen lintwormen erg weinig voor te komen dus 1 a 2 keer per jaar zo´n kuur is zat en daarvoor kan je dus ook een dubbele dosis pyrantel geven.
Misschien is het in jouw geval wel eens goed om iets ipv de ivermectine te geven, zoals moxidectine in Equest, die werkt ook meteen 3 maanden, ben je er even van af.
Ik geef zelf Equest/Furexel/Strongid-p/ en Equiworm-f afgewisseld, deze hebben dus allemaal een ander bestanddeel, daarbij geef ik de Equest altijd in het voorjaar, dan heb ik namelijk geen kleine veulens, die mogen dat nog niet hebben, en in het najaar Furexel omdat dat ook tegen de horzellarven werkt en die zijn er het meeste in het najaar.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 19:17

Ok tanx.
Ze krijgt idd voor die lintwormen maar 2 keer in eht jaar equimax, de rest kreeg ze eraquel, dan ga ik toch eens op zoek naar die equest, alhoewel we wel weer equiworm-P in de winkel hebben maar die heeft weer hetzelfde bestandsdeel.

Er is trouwens wel een nieuwe uitgekomen en dat is hippo nog wat Verward
Voor 1000 kg paard maar alleen tegen wormen zeiden ze aan de telefoon.
Maar die man kwam dan ook niet echt over alsof die wist waar die het over had.
Groothandel voor dierenartikelen he, in plaats van ruitersport artikelen. Haha!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 19:23

Welke merken zijn er zo nog die gelijk zijn aan elkaar? Ik wissel ook af, maar kan dus onbewust toch hetzelfde geven onder een andere naam.

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 19:44

sonjabelgium schreef:
Welke merken zijn er zo nog die gelijk zijn aan elkaar? Ik wissel ook af, maar kan dus onbewust toch hetzelfde geven onder een andere naam.


moet je kijken naar de werkzame bestanddelen, die staan altijd op de verpakking/bijsluiter vermeld. produktnamen in nederland en belgië zijn trouwens vaak verschillend hoor!

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 19:52

Wij wisselen ze hier ook altijd af, verschillende merken met verschillende werkzame stoffen! dat werkt het beste!

EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 20:39

Wormkuren met werkzame stof Ivermectine kun je gewoon altijd gebruiken. Tegen Ivermectine is geen resistentie bekend. Als je een wormkuur met een ander bestanddeel gebruikt is het verstandig af te wisselen met een wormkuur met Ivermectine.

Equimax helpt ook tegen lintworm en er wordt dus aangeraden dit 2 keer per jaar te geven. Voor het weideseizoen begint en als het weideseizoen eindigt.

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 20:51

wormkuren helpen niet altijd tegen dezelfde wormen zoals ik hier boven ook lees, zo hoef (heeft het geen zin) om larven van de horsel het gehele jaar door te bestrijden.
resistent worden doen ze niet snel, maar wel eerderals je altijd de zelfde gebruikt, wanneeer je met drie merken varieetrd zit je goed genoeg, ik weet nu zo ffkes ook niet meer wanneer je tegen horsel larven moet ontwormen, maar dacht het na jaar, nu ongeveer. want die eitjes zijn in de zomer gelecht

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 22:28


Lilly97

Berichten: 250
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 09:31

Hey Imker, als je mij het schema zou willen mailen, zou dat heel fijn zijn!
In je topic zie ik nl een kruisje Scheve mond

Alsvast bedankt OK dan!

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 09:34

ik gebruik elke keer een verschillende

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 09:35

Ik gebruik ook iedere keer een andere!

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 09:37

Bij ons krijgen de paarden altijd Equest. Dit in overleg met verschillende dierenartsen en Utrecht.

stapie
Berichten: 9
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 09:41

ik doe de opleiding paardenhouderij, daar he ik op geleerd dat je vaak moet afwisselen op de wormenkuur, anders worden ze immuun voor de stoffen die erin zitten als je iedere keer dezelfde geeft!

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 09:45

stapie schreef:
ik doe de opleiding paardenhouderij, daar he ik op geleerd dat je vaak moet afwisselen op de wormenkuur, anders worden ze immuun voor de stoffen die erin zitten als je iedere keer dezelfde geeft!



ja, dit klopt ja wat jij zei

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 09:45

Voor de zoveelste keer: Immuniteit komt door onderdosering en niet doordat je iedere keer dezelfde werkzame stof geeft. Afwisselen van merk en werkzame stof is eerder om de makers van de wormenkuren een plezier te doen dan dat het helpt voor/tegen de immuniteit.
Mijn merrie krijgt trouwens Equest, met in het najaar een keertje Equimax voor de lintwormen, mijn veulen tot nog toe Eqvalan, maar dat wordt straks ook Equest.

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 09:47

nou en ik heb van ervaren mensen gehoord dat je verschillende wormenkuren moet gebruiken

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 09:49

Cassidy schreef:
Voor de zoveelste keer: Immuniteit komt door onderdosering en niet doordat je iedere keer dezelfde werkzame stof geeft. Afwisselen van merk en werkzame stof is eerder om de makers van de wormenkuren een plezier te doen dan dat het helpt voor/tegen de immuniteit.
Mijn merrie krijgt trouwens Equest, met in het najaar een keertje Equimax voor de lintwormen, mijn veulen tot nog toe Eqvalan, maar dat wordt straks ook Equest.


Wat raar dan dat mijn DA (die heeft er volgens mij toch echt een aantal jaar voor op de universiteit voor gezeten) zegt wat ik in mijn topic al verwoordt....

Ben jij ook DA of waardoor heb jij je wijsheid verkregen?

stapie
Berichten: 9
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 09:50

nou jah ik wissel wel af heb het ook van me dierenarts gehoord en op scholl heb ik het geleerd en die van mij krijgt nooit onderdosering!dus immuun word hij niet!

madiekjuh

Berichten: 328
Geregistreerd: 18-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 09:53

mijn paardje krijgt gewoon altijd de zelfde, Moet er iets zijn dan ofzow als je een andere gaat gebruiken ofzow Werkt dat dan beter?? Jah zoms krijgt hij er 1 van 11euro en dan zit er weer een ander hulp middeltje in die geef in om dde 6 keer ofzow..

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 09:54


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 09:58

Ik heb het van mijn DA.
Ik wil ook geen discussie wie er gelijk heeft. Ik wissel in ieder geval niet.