Stapmolen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 18:52

Ik had een vraagje over de stapmolen. Hier denk ik al heel lang over na. Stel, een paard valt als ie in de stapmolen loopt, stopt de stapmolen dan met draaien of gaatie gewoon door. Verward Misschien een domme vraag, maar ik ge,bruik zelf nooit een stapmolen en ik heb hier nog nooit iets over in een blad gelezen.

Greetz Amethyst

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 18:54

Volgens mij hebben de meeste goede stapmolens daar wel een sensortje voor, ik kan me niet voorstellen dat dat niet zo is. Maar ik weet het niet zeker. Wel een goede vraag!!!

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 19:40

Ik zou het echt niet weten, ik denk wel dat de stapmolen stopt, maar moet er toch niet aan denken dat ie doordraait, alhoewel de stangen als die ligt toch wel over hem heen gaan (als die niet vastzit!)

Martenique
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 20:43

Is bij ons een keer gebeurd.. Dat domme paard was gaan liggen en toen ik hem eruit kwam halen liep hij in het vak erachter, hij had wat schaafwondjes maar verder niets ook geen angst ofzo..

Deze molen is van Liberty, goede molen lijkt me horot ook zo´n sensor op te zitten.. maar als ik kom hangen ze soms ook wel met hun kont tegen het rek heel erg, maar ik heb nog nooit m,eegemaakt dat de molen daardoor is gestopt, wat we wel in zo´n geval doen is de volgende keer stroom erop zetten..

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 23:45

Nee, een stapmolen stopt niet als een paard valt. Zo'n sensor bestaat ook niet, die ziet of een paard valt of langsloopt. Wel zit er een noodstop op, maar die moet door iemand ingedrukt worden. Ik blijf ook altijd een beetje in de buurt als mijn beest in de molen ronddarst..

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 23:53

Bij de stapmolen op mijn oude stageplaats was dit wel zo. Maar dit was een beetje een ongebruikelijke stapmolen. Normaal heb je dus vakken waar je paard zeg maar los inloopt. (volgens mij).

Bij deze molen zette je het paard met een ketting aan het ijzer vast, en dan ging dat ijzer zeg maar draaien. Dus je paard werd geleid voor de molen zeg maar.
En als een paard dan lang genoeg stil bleef staan (en zichzelf schrap zette), dan sloeg de molen af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 02:33

Bij ons op stal zijn de hekken gemaakt van los bewegende spijlen. Die glijden dus gewoon over het paard heen. Ze zijn van heel licht aluminium. Als een paard voor het eerst in de molen gaat moet er dus altijd stroom op, het zou niet de eerste keer zijn dat ze gewoon blijven staan en de molen dus over hen heen verder draait Haha!

Marije_jiplover

Berichten: 25314
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 10:00

Op onze stapmolen zit wel een noodstop, door iemand met de hand in te drukken, maar ook bij heel veel druk tegen het hek gaat hij in werking. Alleen aangezien de hekken min of meer flexibel zijn opgehangen, kunnen die er overheen glijden en dan stopt hij dus niet als je paard valt.
Wij hebben het ook wel eens meegemaakt dat er ineens 2 paarden in 1 vak liepen.
En mijn instructrice had haar shet in het vak bij haar merrie gezet, zodatie ook wat extra beweging kreeg, want hij ging steeds meer lijken op een bitterbal op pootjes, maar die was ook zo slim om het hek gewoon over zijn rug heen te laten glijden (onderkant = rubberflap helpt stroom erop zetten niet). Die was slim zeg!

hesterv

Berichten: 2853
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Bitgummole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 16:54

Wij hebben ook een stapmolen.. Nou ja, die mensen waar mijn pony dan staat (Dompboerderij by the way). En die is heel licht dus kan je zo verder draaien of stoppen.. Dus als die niet verder kan blijft ie wel hangen.. Waarschijnlijk dan tegen de kont van het paard maar goed, heb er nog nooit ongelukken mee gehad, mijn B-ponytje is er wel eens uitgeglipt en mijn D-pony zat wel eens vast met zn staart en is zo een aantal rondjes gaan rennen maar toen heb ik dat ding wat tegengehouden en afgeremd en toen was meneertje wel weer rustig,. Stapte er de keer daarop zo weer in!!

Groetjes Hester

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 17:46

Citaat:
Is bij ons een keer gebeurd.. Dat domme paard was gaan liggen en toen ik hem eruit kwam halen liep hij in het vak erachter, hij had wat schaafwondjes maar verder niets ook geen angst ofzo..


Citaat:
Wij hebben het ook wel eens meegemaakt dat er ineens 2 paarden in 1 vak liepen.


Maar blijven jullie er dan niet bij staan? Wat als er nou eentje echt banketstaaf valt & wat breekt?

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 17:50

Ik vind een stapmolen gevaarlijk. Je bent volgens mij zo gauw geneigd om hem maar even in de molen te zetten. Nu ben je gewoon verplicht te werken maar met een molen denk je al gauw 'ik heb geen zin, even in de molen'. Verder vind ik het ook ongelooflijk geestdodend voor zo'n dier.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 18:38

Fasel schreef:
Nu ben je gewoon verplicht te werken maar met een molen denk je al gauw 'ik heb geen zin, even in de molen'. Verder vind ik het ook ongelooflijk geestdodend voor zo'n dier.


Dat geestdodend hoeft niet, vind ik. Op de vorige stal stond de stapmolen op een best goede plek waar best veel te zien was en naast een bak waar andere paarden ook nog wel eens liepen.
Magic liep meestal met oortjes naar voren, koppie omhoog, lekker rond te kijken in de frisse buitenlucht.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 18:48

mijn paarden hebben ook helemaal geen probleem met de molen, sommigen lopen er bij ons zelfs uit zichzelf in Verward er groeit bij ons een beetje gras in de molen en tijdens de draaipauze word dat zo mooi gesnoeid Haha!

verder is onze molen open en kunnen de paarden tijdens het lopen veel zien, een dichte molen zoals in deurne is wel geestdodend, die van mij liet ik altijd de halve dag in het midden van de molen zetten, daar kon ie lekker rollen, hij zag wel niet zoveel , maar hij kon lekker spelen en rollen en was uit die muffe stal!
maar onze molen is extra veilig volgens belebro, want de zijkanten zijn van beoband (rubberen band) als een paard in paniek eruit wil springen dan geeft die band mee, dan laat ie los, zou het van hout zijn, dan breekt het hout en kan het paard zich verwonden !!
en onze hekken waar ook stroom op kan, die geven idd ook mee als een paard stil zou blijven staan

echte ongelukken heb ik nog nooit meegemaakt!en ook niet veel van gehoord, paarden die de molen nog niet kennen zet ik de eerste keer altijd alleen in de molen , met de stroom erop, ze hebben het allemaal altijd zo door.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 00:03

crossmonster schreef:
mijn paarden hebben ook helemaal geen probleem met de molen, sommigen lopen er bij ons zelfs uit zichzelf in Verward


mijn loulou *LOL*

ik gebruik de molen normaal ook alleen om uit te stappen. dan kan ik ondertussen de stal uitmesten ofzo Lachen

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 00:07

Bij mij op stal is het al een keer gebeurt dat de stapmolen gewoon door draaide....terwijl hij vol stond met paarden en dat ene paard dus op de grond spartelde.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 01:43

jessy schreef:
Maar blijven jullie er dan niet bij staan? Wat als er nou eentje echt banketstaaflig valt & wat breekt?


Ik blijf er normaal gesproken niet bij staan in ieder geval. De kans is sowieso al klein dat een paard valt, en als het al gebeurt kan hij altijd nog gewoon opstaan. Zo snel breekt een paard niet iets hoor. Als er iets mis zou gaan, dan hoor je het vanzelf wel, want de molen staat bij ons goed in het oog en vlakbij de stallen.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 17:18

jessy schreef:

Maar blijven jullie er dan niet bij staan? Wat als er nou eentje echt banketstaaflig valt & wat breekt?


Dat is op sommige stallen dan een aardige dagtaak Knipoog Kom je aan rijden niet meer toe Haha!


Ik heb wel een aantal ongelukken gezien met molens, maar dat was meestal door achterstallig onderhoud of slechte voorzieningen.
De meeste molens hebben flexibele schotten dus dan is een val niet zo'n drama Alleen vervelend als er dan twee paarden bij elkaar in een vak komen...

Sanne9489

Berichten: 1022
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 17:27

veel stapmolens hebben of een sensor die meet of het paard te dichtbij komt andrs staat ie stil. andere die staan stil als er een kont ofzo tegen aankomt dus de meeste stoppen wel

Marije_jiplover

Berichten: 25314
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 08:21

Wij blijven er meestal niet bijstaan, nee. Alleen met een nieuw paard, die nog niet 'stapmolen proof'is, dan wel, want ze snappen het draaien ook niet altijd meteen. Maar vaaklopen de manege-paarden erin, als er wordt uitgemest en dus is er helemaal geen tijd om er bij te blijven kijken.
Duvel loopt er in principe nooit in, in ga wel zelf aan de hand stappen. Alleen toen hij ziek was en toch een beetje in beweging moest blijven, liep hij er twee keer per dag een kwartiertje ofzo in, dan was voor hem fijner dan aan de hand, want dan kon hij lekker in zijn eigen houding lopen, zonder dat ik aan zijn hoofd liep.

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 11:18

Njah, het lijkt me toch een riskante onderneming. Ik zou mijn paard er nooit zonder toezicht in durven laten lopen. Ook al is hij nog zo gewend. Maar dat is misschien dan wel een typische tic van mij.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 12:29

jessy schreef:
Njah, het lijkt me toch een riskante onderneming. Ik zou mijn paard er nooit zonder toezicht in durven laten lopen. Ook al is hij nog zo gewend. Maar dat is misschien dan wel een typische tic van mij.


normaal gesproken is een stapmolen gewoon veilig hoor. vooral als je paard eraan gewend is. als hij het nog niet ken moet je natuurlijk wel in de buurt blijven!!
in de wei of op stal kan net zo goed iets gebeuren, daar kun je ook niet altijd toezicht houden.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 16:19

Fasel schreef:
Ik vind een stapmolen gevaarlijk. Je bent volgens mij zo gauw geneigd om hem maar even in de molen te zetten. Nu ben je gewoon verplicht te werken maar met een molen denk je al gauw 'ik heb geen zin, even in de molen'. Verder vind ik het ook ongelooflijk geestdodend voor zo'n dier.


Als je een keer echt geen zin hebt of je bui niet hebt kan je hem beter in de molen zetten dan hem in zijn hok te laten staan. Voor sommige paarden is losgooien of wandelen geen optie dus dit is ideaal.

Leys komt er tegenwoordig 2x per dag uit en vaak in de molen hij vind het prima. Loopt er zo in laat hem altijd los leys is blijer in de molen dan op stal. Wat ik vaak merk is dat het lekker ontspannend werkt op zijn spieren en lijf. Na een zware training uitstappen is ook ideaal omdat ze dam toch regelmatig lopen.

Zometeen begint bij ons de indoor weer en is het erg druk en weinig ruimte dan is de molen een ideale oplossing om je paard toch voldoende beweging te geven. Het is maar net hoe je paard is en zich erbij voelt bij mijn paard dus goed.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 16:31

Ik heb op verschillende adressen (stage) mlens meegemaakt. Kan alleen maar zeggen dat ik het een heel mooi systeem vind.
Zit er eigenlijk ook een beetje over te denken om een molen aan te schaffen volgend jaar.
Het zou dan gaan om een molen voor 4 paarden. Diameter is niet echt belangrijk, 18 meter ofzo? Draf hoeft er niet op te zitten en een keersysteem wel. Iemand enig idee hoe je dan uitkomt qua prijs? (ruwe schatting)

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 16:45

en wat als een paard moet plassen??? als er een sensor in zou zitten zou dat ding ook stoppen als het paard gewoon stil gaat staan.....dus dat lijkt me niet.... kweet ook niet...

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 17:11

Nou het lijkt mij toch aardig veilig zo'n ding..
Want toen me paard met koliek in Utrecht stond hebben ze haar toen het goed met haar ging ook in de stapmolen daar gezet...
Ze had er nog nooit ingestaan dus ze zijn er de eerst 10 minuten bij gebleven maar daarna gingen ze gewoon veder met de rest van hun werk en liepen af en toe langs...
Lijkt me toch niet dat ze op een dierenkliniek gevaarlijkspul gebruiken het is de bedoeling dat je paard better wordt en niet nog slechter... okee een ongelukje kan gebeuren maar geloof nooit dat ze het zouden gebruiken als het echt gevaarlijk zou zijn....