[LO] LONGEREN-------SLECHT???????????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

[LO] LONGEREN-------SLECHT???????????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-03 11:00

hallo, ik heb een vraagje, ik heb een kwpn-merrie van 5 jaar, ze heeft hoefkatrolontsteking, maar waar ze nu geen last meer van heb door middel van speciaal beslag OK dan! ..In het begin reed ik bijna elke dag, ik merkte aan me merrie dat ze dat niet leuk vond, ..Toen begon ik met een schema maken : namelijk:
maandag---rustdag
dinsdag---longeren
woensdag---rijden
donderdag---longeren
vrijdag---rijden, les: intensieve training
zaterdag---buiten rijden
zondag---rijden, les: intensieve training
*LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL*
nu is dit een klein beetje veranderd, meestal op dinsdag dan rijden en dan de rest aanpassen, maar mijn vraagje is dus: is het niet erg dat ik mijn paard best wel vaak longeer?? Scheve mond Scheve mond Scheve mond Scheve mond Scheve mond Ik merk dat ze deze opstelling veel prettiger vindt en dat ze het werk ook leuk blijft vinden. Het rijden ben ik nu steeds meer aan het opbouwen, steeds moeilijker wordt het nu voor dr, maar nog steeds: ze blijft het leuk vinden

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 11:09

Longeren is een best zware belasting, ze lopen tenslotte de hele tijd op de volte. 2x in de week kan best hoor, maar dan maximaal een half uur per keer.

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-03 11:10

ja, ik longeer ook maar een half uurtje, meestal maar 20 minuutjes

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 13:25

Het ligt er ook een beetje aan wat voor bodem de bak heeft waar je in longeert en hoe groot je de rondjes maakt... Zoals bij ons op de manege is de bak nogal zwaar en klein.. Dus dat is veel zwaarder voor een paard als waarneer ze op een goeie bodem lopen en een groot rondje kunnen maken...

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 13:48

Ik longeer Guus ook vaak, maar niet altijd aan longeerlijn. Vaak sjeest hij gewoon lekker de bak door. Zo maakt hij ook veel rechte lijnen zeg maar.
Misschien is dit een optie, los longeren? Vaak vinden de paarden het leuker als longeren aan longerlijn.

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-03 17:28

ik longeer wel in een best zware bak, maar wel een groot rondje, en het probleem is, los longeren lukt niet, want er rijden altijd heel veel mensen..

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 18:10

fsoudan schreef:
Ik longeer Guus ook vaak, maar niet altijd aan longeerlijn. Vaak sjeest hij gewoon lekker de bak door. Zo maakt hij ook veel rechte lijnen zeg maar.


Dat noem ik geen longeren, dat is gewoon losgooien en jij staat toevallig midden in de bak.

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 19:34

Tessebes"]
[quote="fsoudan schreef:
Ik longeer Guus ook vaak, maar niet altijd aan longeerlijn. Vaak sjeest hij gewoon lekker de bak door. Zo maakt hij ook veel rechte lijnen zeg maar.


Dat noem ik geen longeren, dat is gewoon losgooien en jij staat toevallig midden in de bak.
[/quote]

idd

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 11:49

Mijn paard loopt mee bij de voltige en dat kan dus vaak zijn 1 uur aan de longe en ik longeer zelf best vaak maar je kunt de manier afwisselen...
Ik merk eigenlijk niet dat het paard minder wordt juist beter vaak

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 17:23

Paard met hoefkatrolproblemen zou ik dus niet te veel longeren maar wat vaker kalm aan rijden met veel lange lijnen. Goed op het achterbeen houden en niet te veel tempowisselingen. Gewoon een stukje stappen buiten, waarbij je hem niet teveel opgekropt moet laten lopen maar lekker naar voor je hand leren opzoeken zonder dat hij op de voorhand valt.

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 16:53

Ik longeer mijn pony ook vaak omdat ze nog een hoop moet leren qua stap, draf, galop en stemgeluiden. Nu ik haar meer ga rijden merk ik echt hoeveel ze van longeren leren hoor. En 2x in de week is niet erg toch? beetje afwisseling tussen rijden en longeren is ook leuk! wat je ook kan doen is een stukje wandelen doe ik ook vaak met mijn pony errug gesellie! *LOL*

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 07:37

bij mijn paard moet het één en nader bijgeschaafd worden; hij heeft een enorme onderhals en 1 achterbeen zet ie iets minder ver onder dan het andere.
Ik heb een instructrice die me zo vaak mogelijk wil laten longeren, bijgezet met een stoot (achterbeen), i.p.v. op de volte (want dan heb ik een helper nodig, dat doet ie niet zomaar) zet ik hem bij met stoot en ga ik met hem fietsen, lange lijnen, hij loopt dan in de grasberm in draf en galop. Ik zit in de polder, dus kan kilometers fietsen zonder verkeer tegen te komen.