Galop verbeteren.......???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Galop verbeteren.......???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 12:26

Ik les nu sinds een maand met Peer, ik heb hem 3 maanden en voordat ik hem kreeg was hij alleen beetje buitengereden.
De stap en draf gaan steeds beter, de galop is moeilijker, hij valt eruit, of gaat te hard(door de bochten)hij blijft soms niet aan de teugel, en hij heeft moeite met volte in de galop.We zijn flink aan het trainen maar hebben jullie nog tips of oefeningen waarmee ik de galop kan verbeteren??? Alvast bedankt!!!

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 13:10

Ik denk dat longeren met bijzet een goede optie zou kunnen zijn, maar dat ligt er ook wat aan hoe 'slecht' de galop nog is. Met goed longeren kun je een hoop oplossen.
Verder is het een kwestie van veel doen en oefenen, kilometers maken, zogezegd. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 13:13

Gewoon balans en kracht probleem.
Komt wel goed als je gewoon door oefent Lachen

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 13:24

Ik had hetzelfde met Pablo, de galop was ook echt niet uit te zitten ed. maar nu gaat hij steeds beter en constanter. Net als wat hierboven staat gewoon door gaan met oefenen. En naar mijn idee helpt longeren met bijzet dan echt niet! Veel succes.

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 14:56

Zelf proberen rustig te blijven zitten.. en zoals hier boven al genoemt wordt blijven proberen en kilometers maken... En je kan hem ook proberen beetje rond en laag in te stellen dat wil ook nog wel eens helpen...

LMsWinnetou
Berichten: 1613
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 15:07

Je zegt het zelf: hij heeft voordat ie bij jou kwam alleen een beetje buiten gereden. Dus hij is het niet gewend, en heeft de kracht gewoon nog niet om mooi verzameld te galoperen door de bak.
Gewoon blijven oefenen, dan krijgt ie vanzelf beter ontwikkelde spieren en meer kracht, en dan gaat het ook steeds beter.

patriek
Berichten: 2
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: limbricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 15:18

Mij paard had eerst ook geen goede galop de galop was veel te vlak en te snel door het vele galopperen en de overgangen van draf naar galop hebben heel goed geholpen de galop is nu niet meer snel en met veel meer sprong en ze blijft daarbij ook rond Haha! Dus ik zou zeggen blijf veel oefenen dan heb je het snelste een beter galop! OK dan! [/b]

sabje19

Berichten: 1113
Geregistreerd: 25-05-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 15:53

patriek schreef:
Mij paard had eerst ook geen goede galop de galop was veel te vlak en te snel door het vele galopperen en de overgangen van draf naar galop hebben heel goed geholpen de galop is nu niet meer snel en met veel meer sprong en ze blijft daarbij ook rond Haha! Dus ik zou zeggen blijf veel oefenen dan heb je het snelste een beter galop! OK dan! .


Wat ze al zegt door veel overgangen te rijden. Ook vanuit stap oefenen. Doen wij ook zo vaak en het gaat steeds beter, want die van mij racet ook graag in de galop en wordt nu ook al aardig rustig.
[/quote]

Monday

Berichten: 1276
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: @ Home

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 16:06

Ik heb precies hetzelfde probleem. Heb mijn paardje nu bijna 3 maanden en ook hij is hiervoor van een recreatieruiter geweest die alleen maar rechttoe rechtaan heeft gereden. Als we galoppereerden rende hij als een bezetene de bak rond, zo hard dat ik soms dacht dat we de bocht niet zouden gaan halen...

Zelfs de galop aanspringen lukt niet goed. Als ik het op de juiste manier probeer lukt het vaak helemaal niet (hij snapt het niet, ik gaf een tik omdat ie niet aansprong en hij werd boos) vanuit middendraf lukt het echter wel.
Ik ben nu bezig met veel overgangen te rijden en ook tijdens het draven probeer ik te zorgen dat ie zijn achterhand beter gebruikt zodat die wat sterker wordt (stukjes proberen te verzamelen).

Het galop aanspringen probeer ik eerst zoals het hoort, maar anders spring ik aan in een zo rustig mogelijke draf, waarna ik zodra hij galoppeert direct de juiste galophouding aanneem (zitten, benen op de juiste plek). Op deze manier galoppeert ie iig al wat langzamer. Hij vindt het dan ook nog moeilijk om in de galop te blijven.

Ik blijf gewoon oefenen, en als het een dagje niet wil probeer het per kant niet vaker dan 3 keer.

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-03 21:53

Allemaal bedankt voor de tips!!!

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 23:30

Hoi Monique!
Gaat verder alles goed met ze?En met pa, de kleine, en jij?

Wat ik een goede oefening vind, buiten al het bovenstaande wat hier al gezegd is, ( ik vind longeren met bijzets ten aller tijden goed!)is:
Maak een links,-of rechtsomkeert, dus zo'n peervormig figuur, in een rustig draftempo, en vraag voor E of B in een keer stelling,en geef tegelijk de galophulpen.

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-03 22:10

Natasha schreef:
Hoi Monique!
Gaat verder alles goed met ze?En met pa, de kleine, en jij?

Wat ik een goede oefening vind, buiten al het bovenstaande wat hier al gezegd is, ( ik vind longeren met bijzets ten aller tijden goed!)is:
Maak een links,-of rechtsomkeert, dus zo'n peervormig figuur, in een rustig draftempo, en vraag voor E of B in een keer stelling,en geef tegelijk de galophulpen.


Dank je!!!Ik ga t proberen!!!
Hier alles goed!!!En met jou???
Peer gaat steeds beter lopen, het is echt een fijn paardje,
Bjorn (vjem) gaat ook lekker maar hem rij ik niet zoveel omdat hij nog vrij jong is, alleen de galop moet verbeterd worden, al gaat t steeds beter en hij springt nu ook links gelijk goed aan!!!
Groetjes Monique.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 23:13

Ik heb de galop van mijn paard weten te verbeteren door de dubbele longe (jeetje wat heb ik daarmee)
Maar hij is nu meer op het achterbeen en heeft een hele goede 3-takt galop... dus je kunt het proberen en ook in het buiten rijden kun je het goed oefenen rustig proberen te verzamelen en dan aangaloperen... Succes ermee