paasei! Ik heb een springpaard ...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

paasei! Ik heb een springpaard ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-03 14:19

En dat wil ik helemaal niet ...

Xen heeft ontdekt dat je nu ook ipv tussen de draden heen te kruipen er ook overheen kan springen ...
Overlaatst was m'neer lekker bij Otto de Shetlandhengst in de wei gesprongen, lichte paniek bij z'n fokster natuurlijk want Xennie had geen halster om en uit zijn blik was duidelijk op te maken dat hij écht niet van plan om zijn nieuwe speelkameraad achter te laten ...

Daar stond ie dan, lekker cool te wezen terwijl Otto lichtelijk de kluts kwijt was.

Uiteindelijk sjokte hij in een drafje terug naar de omheining, nam 1 galopsprong en sprong netjes terug z'n wei in. Cool
Ach, je bent voor iets familie van Novilheiro het internationale dressuur- en springpaard onder Michael Whitaker. *LOL*

Hoe hij het precies geflikt heeft is me een raadsel, zal ik toch nog maar eens precies navragen aan z'n fokster.
Tis namelijk niet zo dat de draad daar zo laag staat, en de plek waar hij overheen is gegaan vormt dan nog eens een "oxer" met het achterliggende varkensgaas dat Otto in de wei houd ...
Kan me echt niet voorstellen dat hij hier zonder kleerscheuren over raakt ..
Afbeelding

Ondertussen is Xennie al een pak groter dan op de foto, maar het gaat om de draad Knipoog

Volgens mij gaat hij me fortuinen kosten aan omheiningen


Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 14:23

wat een gaaf kleurtje heeft dat beestje!

Als tranen een trap konden bouwen en herinneringen een brug.
Dan klommen we de hemel in en brachten we jullie gezond mee terug.

Whisper en Shadow Together forever

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-03 14:43


Tessake

Berichten: 4721
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Stokkem (limburg, Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 15:07

nog maar goed dan dat het goed is afgelopen

A dreamer is one who can only find his way by moonlight, and his punishment is that he sees the dawn before the rest of the world


LMsWinnetou
Berichten: 1613
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 15:27

Wel knap van 'm.. Het is zeker niet laag
Maarja, het is wel vervelend natuurlijk, want wat voor omheining ben je nu van plan te gaan nemen?
Xen ziet er wel goed uit trouwens *LOL*

*geen onderschrift*

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 15:43

Tja het is wel knap van hem.. Hoop niet dat als hij straks een hek heeft waar hij niet overheen of onderdoor kan hij net zo slim als mij merrie wordt.. Die schopt namelijk tegen de paaltjes zodat alles omvalt en ze er als nog uitkan...

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-03 17:06

Roxxie schreef:
Tja het is wel knap van hem.. Hoop niet dat als hij straks een hek heeft waar hij niet overheen of onderdoor kan hij net zo slim als mij merrie wordt.. Die schopt namelijk tegen de paaltjes zodat alles omvalt en ze er als nog uitkan...



Mja,knap of niet, ik had liever gehad dat ie het niet deed! Haha!

Hoe zet jij je merrie dan buiten? Gewoon helemaal niet of heb je een omheining van reusachtige struiken gemaakt? Tong uitsteken
Lijkt me ook geen pretje ... hoop dat de mijne wat dat betreft stom(mer) is Clown

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-03 17:12

LMsWinnetou schreef:
Maarja, het is wel vervelend natuurlijk, want wat voor omheining ben je nu van plan te gaan nemen?


Een nog veel hogere! ~~}>

Ik wil hem op voorhand ontmoedigen het te doen zodat hij ook niet probeert. Maar ja, de wei waar hij heen gaat als hij is afgespeend is dan ook weer niet van mij. Kun je dus niet zomaar even een omheining van 1.60 neerplanten. Tong uitsteken

Ik weet niet precies hoe hoog de draad daar staat, maar je hebt ook zo van die speciale ogen met een pin aan van een cm of 30, die draai je dan bovenop je palen en zo verhoog je je omheining op een makkelijke doch efficiente manier.

Ik ga 1 van de weken eens een dagje uittrekken voor het Xender-proef maken van de omheining Haha!

Nog tips?

Zippo
Berichten: 1410
Geregistreerd: 30-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 19:49

Leuk paardje trouwens! Ik denk dat je inderdaad gewoon een veel hogere omheining moet nemen!

~ The greatest thing is just to love and to be loved in return ~~

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 20:14

ja inderdaad echt een cool kleurtje heeftie!! Haha!
haha
hou oud issie nou?
lekker eigenwijs Haha!

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 20:30

Whahah wat een ventje Haha!
Tip: koop van die schrikdraadpaaltjes (die vrij hoge van minimaal 1.50) en plant die naast de paaltjes van het hek. Trek één lijntje schrikdraad op de bovenste stand van de paaltjes (je hebt geloof ik 6 standen) et voila, een Xenderproof hek Haha! Als hij dat draadje eenmaal gevoeld heeft zal hij zich wel bedenken voordat hij er weer bij in de buurt komt Tong uitsteken

happyhorse

Berichten: 4383
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 20:34

wow vet beesie!
wow dan springt ie echt wel hoog!

http://mderooij-fotografie.nl/
https://www.facebook.com/mderooijfotografie

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 20:38

Oei Lola.. dat is niet handig... Als hij de smaak eenmaal te pakken heeft...

Weet je al waar je hem gaat zetten dan als hij afgespeend is? Niet bij je eigen beestjes?

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-03 21:27

DinkeyGirl schreef:
Whahah wat een ventje Haha!
Tip: koop van die schrikdraadpaaltjes (die vrij hoge van minimaal 1.50) en plant die naast de paaltjes van het hek. Trek één lijntje schrikdraad op de bovenste stand van de paaltjes (je hebt geloof ik 6 standen) et voila, een Xenderproof hek Haha! Als hij dat draadje eenmaal gevoeld heeft zal hij zich wel bedenken voordat hij er weer bij in de buurt komt Tong uitsteken



Das een goed idee!
Hoef ik niet meteen zo diep in m'n geldbuidel te tasten (nou ja, in die van mams dan Schijnheilig ) en het is ook een pak minder werk dan weer met van die houten gevallen aan de slag te gaan Haha!
Hartstikke bedankt! OK dan!

En Idra, een vriendin van me heeft 2 stallen en een stukje grond bij huis. Ze belde me laatst om te vragen of ik misschien ergens een Shet ofzo wist staan om bij Ishan haar idioot speelse ruin te zetten, ze had namelijk net haar andere paard verkocht.
Een Shet had ik niet, maar het leek me wel een reuze idee om Xen daar neer te zetten, dan heeft hij een speelmaatje en dan staat hij ook niet in de directe omgeving van Vanta ... Bloos

Ik had hem liever thuis gehad. Maar ik twijfel een beetje omdat hij dan met een merrie geweid wordt ...
Langst de 1ne kant zou dit wel goed zijn, hij leert immers dat de dames er niet zijn om te pas en te onpas langst achter op te klouteren. Langst de andere kant, tja, het is en blijft een hengst en ik heb geen idee in hoeverre en hoe het directe contact met een merrie zijn gedrag (later) zou beinvloeden.
Ik weet dat ze in Spanje en Portugal de jonge hengsten vaak samen weiden met (drachtige?) merries. Is geloof ik ook 1 van de redenen waardoor die hengsten daar zo makkelijk in de omgang zijn tov andere paarden. Maar is dat wel hetzelfde?

Ik weet het dus écht niet, zou het beter zijn of niet? Eventuele veulentje(s) van hem en Vanta zijn meer dan welkom, en er bestaat ook nog is een paardenpil Tong uitsteken

Dan heb je als laatste ook nog Greg. Een oude ruin die van z'n pensioen geniet. Wil ik hem nog wel opzadelen met de last van een jonge hengst? En dan helemaal een hengst die zijn merrie wil?

Ik heb geen idee hoe ze allemaal op elkaar zullen reageren, en ik durf de gok ook niet echt nemen omdat vooral Greg me een beetje dwars zit. Hij is nu baas van de wei en ik wil absoluut niet hebben dat ze hem van z'n troon stoten. (en tegen zo een jonge hengst moet je het vroeg of laat toch afleggen volgens mij ...)

Je ziet het, toch moeilijk hoor een hengstje huisvesten. Haha!
Ik heb nu dus een heel goed aanbod gekregen van die vriendin van me. Nadeel is dat hij maar met 1 paard geweid word en geen merries leert kennen (zoals op de Spaanse/Portugese manier), anderzijds is dit een super plek voor hem om op te groeien. (aan spelerij ed zal hem niets te kort komen omdat Ishan zich op de wei nog steeds als een veulen gedraagt Knipoog )
Ik ga het dus eerst daar proberen en kijken wat de toekomst biedt. Volgende zomer kijk ik weer verder, mocht dat nodig zijn Lachen

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 23:26

Klinkt als een goede oplossing, Lola, ik denk ook dat het beter is als Xender niet te vroeg proeft van het dekken, want dat zal wel van invloed zijn op zijn karaktervorming... Wel spijtijg dat je je schat niet door je slaapkamerraam gek kan zien doen, want dat is toch een heel erg aangename luxe Knipoog
Maar je kan hem eventueel later nog bij je thuis zetten en alleen weiden, naast Vanta en Greg, bij je thuis...

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 10:50

Loolapelooza"]
[quote="Roxxie schreef:
Tja het is wel knap van hem.. Hoop niet dat als hij straks een hek heeft waar hij niet overheen of onderdoor kan hij net zo slim als mij merrie wordt.. Die schopt namelijk tegen de paaltjes zodat alles omvalt en ze er als nog uitkan...



Mja,knap of niet, ik had liever gehad dat ie het niet deed! Haha!

Hoe zet jij je merrie dan buiten? Gewoon helemaal niet of heb je een omheining van reusachtige struiken gemaakt? Tong uitsteken
Lijkt me ook geen pretje ... hoop dat de mijne wat dat betreft stom(mer) is Clown
[/quote]

Ik heb het voer eerst maar weg gezet want dat was de reden dat ze eruit kwam ETEN!!!
Toen hebben we een nieuw hek werk gemaakt met van dat gaas wat jij op je foto ook laat zien.. Met prikkeldraad er boven dus op de paaltjes.. (dat is niet goed maar ja anders hou ik haar echt niet binnen) en dan aan de binnenkant van het gehele hek zit nog schrikdraad zodat ze niet bij het prikkeldraad kan komen (en niet bij de paaltjes)...

radicalM

Berichten: 689
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 11:14

Goed idee om je hengstje bij een ruin te zetten! Die van mij staat ook sinds het spenen bij een ruin van 18. Hij is nu anderhalf en ze spelen heel veel met elkaar. ! " De ouwe" heeft de eer dat snotjoch op te voeden. Wij krijgen de indruk dat dit heel goed is voor zijn ego en tot nu toe blijft hij hem goed de baas. Ik geloof niet dat dat zozeer met zijn gevorderde leeftijd te maken heeft, maar meer met zijn karakter.

Old minds are like old horses: you must exercise them if you wish to keep them in working order...
R.I.P. lieve Moon.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 11:16

yep, dat doen wij nu ook. Betreffende ruin is wel 26 Haha! Als straks de andere veulens gespeend worden, gaan ze wel uit elkaar; we zijn te zuinig op Trammelant om hem tussen een groep jonge hengsten te zetten.

radicalM

Berichten: 689
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 11:28

Da's inderdaad wel flink "op leeftijd". Grote kans dat dat jonge grut zijn rollatorje dan omgooit.

Old minds are like old horses: you must exercise them if you wish to keep them in working order...
R.I.P. lieve Moon.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 11:29

Ja, en dat vind ik niet nodig. Maar nu met een hengstje (6 maanden) gaat het prima.

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 13:12

Jeemig, wat een gaaf beessie zeg.

Gaaf kleurtje ook trouwens.

En het gaas, waar een WIL is, is een WEG Haha!

Brechfa Felicia 02-10-2016 Welsh Partbred / Wilana(15-05-2003) 21-02-2013 Met pensioen (27-06-2015) CarlandxBayard / Zazu R.I.P knappe meid (25-05-2004) (04-02-2010/29-11-2012) CarlandxVoltairexJoost / Noureyev R.I.P. kanjer (12-02-1995)(28-03-2003/12-10-2009) TCN PartoutxSymfonie

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-03 14:16

radicalM schreef:
Ik geloof niet dat dat zozeer met zijn gevorderde leeftijd te maken heeft, maar meer met zijn karakter.


Tja, Greg is best dominant hoor, daar niet van. Hij moet nog maar met z'n ogen knipperen om Vanta op een lopen te zetten ~~}>

Maar hij is maar een schammele 1.26m, Xen word heus paard (nou ja, van 1.60m .. ) en is nu al even groot is het niet groter dan Greg. Als Xen z'n krachten leert kennen tov Gregje dan vind ik dat erg sneu voor mijn klein manneke Ach gut

Ik heb een kleine voorkeur voor Greg, en die MOET baas zijn, net als ik. Haha!

Laat ik Xen maar lekker bij Ishan neerplanten, ik heb er een goed oog in. Lachen

Lobke, als Xen volwassen is komt hij zeker wel (eens) naar "huis" (pony's staan niet in m'n tuin maar een eindje verderop, ik noem het enkel wel "thuis" Haha! )

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 14:26

Leuk dat je een springende Lusitano hebt. Xara sprong ook gelijk met gemak op de omheining bij de opfok (was ook niet zo heel hoog).

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 14:43

Citaat:
Ik had hem liever thuis gehad. Maar ik twijfel een beetje omdat hij dan met een merrie geweid wordt ...
Langst de 1ne kant zou dit wel goed zijn, hij leert immers dat de dames er niet zijn om te pas en te onpas langst achter op te klouteren. Langst de andere kant, tja, het is en blijft een hengst en ik heb geen idee in hoeverre en hoe het directe contact met een merrie zijn gedrag (later) zou beinvloeden.
Ik weet dat ze in Spanje en Portugal de jonge hengsten vaak samen weiden met (drachtige?) merries. Is geloof ik ook 1 van de redenen waardoor die hengsten daar zo makkelijk in de omgang zijn tov andere paarden. Maar is dat wel hetzelfde?


Ik heb Bratt, mijn appaloosa hengst nu dus gewoon weer tussen de merries met veulens staan. De merries zijn nu ook weer drachtig, van hem, of van een kwpn hengst (maar dat weet hij niet). Hij is er dus heel rustig onder. Ik ben hem nu aan het beleren en dan wordt er in de bak rustig op merries gereden, hij kijkt er niet naar om.
Wel heb ik voor het dekken een speciaal hoofdstel. Als hij dat omkrijgt, weet hij dat hij mag, en dan is hij wel druk!!!

Maar het bevalt mij erg goed om de hengst tussen de merries te hebben. Hij is keurig door ze opgevoed! Haha!

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-03 14:59

Donja, ik geloof dat jij het over een ggk dekhengst hebt hé? Lachen
Xen is nog maar een veulen, en Vanta is niet drachtig. Haha!
Drachtige merries zijn toch vaak wat pinniger, en dan helemaal tov die opdringerige jonge hengstjes }> (en de voleerde dekhengst weet wel beter Knipoog )

Qua opvoeding zou Vanta er wel wat van kunnen, maar als een hengstje als jaarling al merries begint te dekken in vrijheid, word hij daar dan op latere leeftijd niet onhandig lastige hengst van?
Ondanks het feit dat hij heeft geleerd dat je niet zomaar op iedere merrie kan springen? (ze staan immers niet 24-7 hengstig en een trap kan aankomen ...)
Want dat lijkt me langst de 1ne kant dus wel weer goed ... tis immers zo dat als je jongens naar de jongensschool stuurt ze toch vaak problemen hebben in de omgang met vrouwen omdat ze dat nooit hebben geleerd.
Stuur je ze naar een gemengde school waar ze al eens met elkaar experimenteren krijg je sociaal ontwikkelde kinderen. Haha!

Maw is het nou wel of niet beter om een hengstje van veulen afaan te weiden in een gemengde groep waar hij zich volledig op alle gebieden kan ontwikkelen?
De groep zou bestaan uit een 19-jarige Welsh ruin en een 2.5-jarige New Forest merrie.

Xen is overigens verwekt in vrijheid, de merries liepen normaal altijd met de hengst gewoon op de wei en die deed z'n ding dan als het kon. Enkel dit jaar niet meer omdat de fokkerij ermee kapt en dan zijn niet-drachtige merries toch vaak ietsjes makkelijker te verkopen. Lachen
Die hengst is opgegroeid in de Portugese bergen tussen de (drachtige?) merries en andere jonge hengsten, en dat is echt een heel braaf en makkelijk paard. Hij blijft natuurlijk een echte vent, maar hij is heel sociaal, ook tov andere paarden én merries.

En dat laatste wil ik dus ook ...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ann, Cantheon, Kmbrly, Tara_13 en 167 bezoekers