tinker winterdeken nodig?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
hipkippie

Berichten: 2217
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Deventer

tinker winterdeken nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-03 12:08

ik heb ene vraag ik heb een tinker maar is het wel verstandig om haar in de winter een winterdeken op te doen omdat ze vanhaar zelf ook al zowiezo een dikke vacht heeft?als ik er een op doe krijgt ze het dan niet te warm?help me aljeblieft

:¨·.·¨:
`·.
Kimba & Luna


Ann

Berichten: 13234
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 12:19

Ik zit met hetzelfde dilemma, denk dat ik er nog even mee wacht, zolang ze aangeeft het niet koud te hebben laat ik haar zonder deken buiten lopen, mocht het extreem koud of guur weer worden, doe ik haar een 150/200 grams gevoerde regendeken op, als het extreem gaat vriezen doe ik er een wollen onderdeken onder Lachen

Gillian
Mei 1993 - Sept 2016


abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 12:36

Meagan is een luxe-Tinker. Ze staat op stal en gaat in de zomer dagelijks een paar uur de wei op. In de winter gaat dat bij ons niet, dus staat ze dan binnen. Omdat ik veel rijd en niet wil dat ik dan op een Teddybeertje zit in plaats van op een paard, krijgt ze in de winter een deken op. Ze heeft het wel minder snel koud (maar ook sneller warm) dan andere paarden bij mij op stal, dus ik begin vrij laat met een deken op doen en dan begin ik meestal eerst met een zomerdeken en pas later een winterdeken.

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 12:50

ligt eraan of je veel en intensief wilt rijden in de winter.. en als je nu al begint met een zomerdeken of 's nachts een winterdeken dan blijft de vacht ook mooi glad

euhm.. Scheve mond

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 12:50

ik zit met hetzelfde probleem....heb nu wel een deken aangeschaft , maar hoe wat en wanneer??? Verward

is ook meer om vooral de dikke beharing tegen te gaan, zodat je niet tijden aan het droogstappen bent.

Voor de kou zou het op zich niet nodig zijn bij een tink lijkt me

Mister B

* it takes wings to make miracles happen*

ghisje
Berichten: 538
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: op de grens van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 14:38

Ik weet nog niet of ik dit jaar al met een deken ga beginnen. Jacks komt net van de wei af en ik vind het er wel lief uitzien zo'n dikke vacht. Wel heb ik een fleeceuitrijdeken en een zweetdeken voor erna. Als hij droog is gaat de zweetdeken eraf en kunnen ze ook geen kou meer pakken. Kijk het deze winter eerst aan, maar dat kan altijd nog veranderen.

Geniet van de momenten dat het goed gaat,
ze duren vaak te kort

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 15:19

Ik heb Isje nu 's avonds onder de deken staan en overdag gaat hij nog lekker bloot de wei op

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 15:21

Geen dekens voor Yorghos.
Het hangt er een beetje vanaf wat je met je tinker doet. Staat hij binnen of buiten en hoe intensief rij je?

* To Belg, or not to Belg *

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 15:23

ik ben vorig jaar begonnen met eenregendeken zonder voering, en toen het echt kouder werd een 200-grams regendeken.
Kiara heeft het niet koud gehad en haar vacht was redelijk kort gebleven.
(muv de lange baard- en bilharen)


hipkippie

Berichten: 2217
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-03 16:20

ja bedankt voor jullie reacties Lachen ik heb al een winterdeken aangeschaft maar ik begon toch te twijfelen ik denk dat ik haar maar zonder winterdeken doe want vorige winter had ze dat ook dus en toen had ze ook ene vrij dikke vacht maar ik kijk het even aan dus.maar ik heb wel een zweetdeken enzo dus, dus ze komt niet helemaal bloot en bezweet weer op het land.(ze staat nu in een anders weiland en daar hebben we nu geen stallen)maar als ze het koud krijgt dan doe ik de deken wel op Haha!

:¨·.·¨:
`·.
Kimba & Luna

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 16:24

Nuala heeft als winterdeken een regendeken zonder voering. Als het gaat vriezen doe ik er een zomerdeken onder. Omdat ze nu nogsteeds 24/7 buitenstaat krijgt ze haar deken om zodra het 's nachts kouder dan 10 graden is.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 20:59

ik heb van de stalhouders gehoord dat je het beste met dekens kunt beginnen als ze door de verharing van hun zomervacht heen zijn. waarschijnlijk kun je dan opbouwen met grams enzo.

ik heb Gam vorig jaar ook een deken opgedaan i.v.m. rijden/lessen en zweten. na het rijden een wollen zweetdeken op en daarna een niet al te dikke winterdeken. ik ben toen niet begonnen na de verharing maar ergens in oktober/november ofzo. dus eigenlijk te laat.
Dit jaar ben ik van plan om een waterdichte 150 grams te nemen. er kan altijd nog een dun dekentje onder. Volgens mijn vriend is hij beter af zonder deken maar het zit tussen mijn oren hè? Hij staat 's winters veel op stal dus ja, waarom eigenlijk een deken? Echt trainen doen we momenteel niet, ik mijd de bak zo lang als ik kan haha!

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 06:50

als je je tinker een winterdeken op wil doen,moet je daar nu mee beginnen anders krijgt hij het inderdaad te warm. als ze 's nachts buiten staan,moet je nu beginnen met alleen snachts een deken op te doen.zodra het overdag ook kouder wordt kun je deken overdag ook op doen.wel rekening mee houden: als hij snachts op stal staat,zonder deken,is het daar warm genoeg??? en duuk gaat er van schuren *LOL*

    Jasper 121017

    ❥Duke Vegilin van Claerbergen 060596

    xena

    Berichten: 1433
    Geregistreerd: 05-03-03

    Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 08:18

    Yorghos schreef:
    Geen dekens voor Yorghos.
    Het hangt er een beetje vanaf wat je met je tinker doet. Staat hij binnen of buiten en hoe intensief rij je?



    Boyd staat nu nog buiten en straks in een buitenbox.
    Rij recreatief elke dag wel even..en vrijdags les...

    Mister B

    * it takes wings to make miracles happen*

    Pellie

    Berichten: 16935
    Geregistreerd: 19-08-02
    Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

    Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 08:23

    een zweetdeken die je overal goed kan vastmaken zal ook helpen. Lachen dus zelf er bilkoorden enzo aansmeden.

    }:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

    sonjabelgium

    Berichten: 6907
    Geregistreerd: 11-09-02

    Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 09:25

    Ik heb een deken liggen voor Spix, als het echt guur zou worden (winderig in combinatie met veel regen en kou) gooi ik het erop, maar anders echt niet. Hij heeft een gevoerde regendeken en een winterdeken voor als het droog is.

    BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
    5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

    Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

    hipkippie

    Berichten: 2217
    Geregistreerd: 30-11-02
    Woonplaats: Deventer

    Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-03 14:03

    ik heb er over gedacht maar ik ga maar een regendeken nemen niet zo dik gevoerd ik denk dat dat beter is voor haar.dan blijft ze toch droog en ze heeft zoals ik zei al zelf een dikke vacht net een teddybeer Haha!
    dus denk dat ik dat maar ga doen

    :¨·.·¨:
    `·.
    Kimba & Luna

    flicka

    Berichten: 5575
    Geregistreerd: 17-08-02
    Woonplaats: Brabantse land

    Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 22:38

    Ik doe hetzelfde als Sonjabelgium, maar heb dan een ongevoerde waterdichte deken (rambo rhino) die prima is tegen kou, koude regen, ijzel etc. Ik vind Sox schattig met een dikke vacht, net een super shet Lachen
    Ze staat 24/7 in het land. Dus een beschermende deken is wel zinvol nu. Ik denk persoonlijk dat je beter een ongevoerde deken kunt nemen en dan bij extreme kou een zomerdeken eronder. Zonder deken is misschien ook wel het meest natuurlijke maar Sox stond vorige winter met die ijzel echt te rillen en dat wil ik niet meer. Maar ik moet ook zeggen dat ik niet train, ik rijd alleen buiten en dan kun je flink droogstappen of minder galopperen.

    Mariska_28

    Berichten: 10486
    Geregistreerd: 19-01-03
    Woonplaats: Ees (Drenthe)

    Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 21:58

    Onze paarden staan overdag buiten, samen met een dekenslopende haflinger.. Wij hebben de dunne Rambo Turnout Lite dekens die we als het straks echt koud wordt op doen op stal (`s avonds- `s nachts) . Het mooie van die dekens is dat als je ze er nat onder zet ze vanzelf opdrogen. Als ze namelijk lekker teddy zijn straks dan is het echt onmogelijk ze helemaal droog te krijgen na het rijden. Een zweetdeken heeft als nadeel dat je die er ook weer af moet halen. En aangezien wij de paarden niet bij huis hebben is een deken die er de hele nacht op kan blijven ideaal. `s Ochtens haald de boer hem er dan weer af als hij ze buiten zet.

    Nog een voordeel van een deken op op stal: Kila is een wit varken, het liefs gaat ze midden in haar drollen liggen. Haar dikke wintervacht is niet schoon te krijgen, maar met deken op blijft ze een stuk schoner..

    Maar eigenlijk.. ze hebben het niet nodig die deken, maar ik vind het gewoon een fijn idee en makkelijker `s winters..

    flettie

    Berichten: 8652
    Geregistreerd: 19-09-02
    Woonplaats: Osterwald (Dld)

    Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 12:29

    Fayette heeft sinds een week ´s nachts een fleece-deken op. Overdag loopt ze nog lekker bloot rond in de wei. Zodra overdag de temperatuur rond of onder de 10 graden komt krijgt ze ook overdag een dunne deken op.
    Ik heb ervoor gekozen om haar een deken op te doen omdat ze in een buitenstal staat en ik deze winter lekker met haar door wil rijden zonder belemmerd te worden door een mega-dikke wintervacht.

    Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

    Yunyah

    Berichten: 435
    Geregistreerd: 19-01-03
    Woonplaats: Drenthe

    Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 13:32

    Ik heb voor Bertus gewoon een 300 grams deken gekocht net als voor mijn andere paarden...
    Ik wil hem niet zo dik in de vacht hebben namelijk.

    Meestal begin ik met dekens halverwege oktober als het 's nachts onder de 8 graden wordt. Dan doe ik ze 's nachts op. Overdag staan ze dan zonder buiten.
    Daarna gaan ze 's nachts op stal en overdag buiten met een deken op (zo rond half november, begin december?)
    En daarna gaan de op stal met de deken (we hebben buitenstallen) en ook in de wei met de deken, dat is meestal eind december en janurai/februari.
    En als het dan 's nachts weer boven de 10 graden wordt gaan ze weer 24/7 buiten zonder deken...

    Locanda

    Berichten: 2612
    Geregistreerd: 17-08-03
    Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

    Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 18:44

    Eigenlijk zijn dekens bedoelt tegen het bevriezen van de vacht, maar hierin kan een dun zomerdekentje al volstaan, mits het extreme vorst is.

    Pas later hebben de mensen bedacht, hey zo blijft de vacht mooi dun.
    Maar van oorsprong gebruikt men een deken alleen als het vriest.
    Is trouwens niet eens nodig, vooral niet bij koudbloedjes, als het in de bergtoppen vriest, komt daar echt niet een een of andere gek om een wild paard een dekentje op te doen Haha!

    Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

    http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

    flicka

    Berichten: 5575
    Geregistreerd: 17-08-02
    Woonplaats: Brabantse land

    Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 19:11

    Volgens mij kunnen zeker de koudbloeden best tegen vorst maar als het erg regent èn het vriest dan is een waterafstotende deken wel lekker voor ze. Ik heb vandaag bij Divoza nog een zomerdeken gekocht, met kruissingel en dubbele borstsluiting, voor iets van 12 euro Lachen Lachen Er zat 50% korting op, het is een Pagony dus geen bucas of rambo maar hij ziet er wel zo uit. Als het dan ernorm gaat vriezen en sneeuwen kan hij mooi onder de ongevoerde rambo rhino lite. Ze hadden ook hele leuke shirtjes in verschillende kleuren met motieven van teugels en beugels, van Eurostar met 75% korting !, die stof zweet niet zo, is van dat wielrennerspul. Ik heb olijfgroen met donkerbeige teugels, past precies bij mijn bodywarmer. Af en toe loop je er toch tegen leuke koopjes aan Knipoog
    En nee Lucanda, maar die lui grijpen hun wilde paardjes ook niet om eens stevig een uurtje in de bak te gaan trainen

    sassa
    Berichten: 177
    Geregistreerd: 12-06-03

    Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 19:39

    Als ze altijd buiten staan en ze zijn dat gewent hoeft geen een paard een deken op. Daar hebben ze nu eenmaal die teddyberenvacht voor in de winter. Maar als je zijn vacht niet zo dik wil hebben moet je inderdaad een deken op doen.

    Locanda

    Berichten: 2612
    Geregistreerd: 17-08-03
    Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

    Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 18:45

    Niet zo serieus Sox

    Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

    http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.


    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers