informatie gezocht over veulens houden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

informatie gezocht over veulens houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 08:03

Nou de titel zegt het al, ik ben op zoek naar info over veulentjes houden. Ik heb sinds 2 maanden een nieuwe merrie en ik kwam erachter dat ik haar drachtig gekocht heb (was dus niet de bedoeling) Ze is gister opgevoeld en nu blijkt dat ze waarschijnlijk binnen 2 maanden het veulentje al krijgt *LOL* Is wel heel wat sneller dan wat ik gedacht had...

Dus nu ben ik nogal onvoorbereid hierop, denk dat ik wel een hoop weet, maar wil toch graag van de (ervaren) fokkers weten waar je nu allemaal aan moet denken en wat je moet hebben voordat het veulen er is. Ik wil niet dat het veulentje dalijk iets tekort komt. Ik voel me al schuldig omdat ik mijn merrie met 7 a 8 maanden dracht op een kaal weiland had gezet, maar ja ik wist van niks. Ik ga in ieder geval vandaag merriebrok halen voor haar. Ze is trouwens gister geent en heeft vorige week haar wormenkuur gehad (een zware)

Dus brandt maar los over veulens.....
Oh ja, omdat het een winter veulentje wordt, ook graag info over: wel of geen dekje op het veulen, hoe lang kan het veulen buiten overdag etc. Alvast bedankt!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 08:30

Hopelijk valt de winter niet te vroeg in en heb je een stal die in de eerste tijd eventueel te verwarmen is. Als het heel koud is moet het veulen de eerste dagen niet aan hevige kou bloot staan. Daarna maakt het een wintervacht. Omdat een veulen zoveel mogelijk beweging moet hebben moet je iedere gelegenheid aangrijpen om moeder en kind naar buiten te gooien als het weer het toelaat. Naarmate het veulen ouder wordt kan hij meer hebben. Dekje opdoen is normaal niet gewenst, alleen bij hoge uitzondering als het ziek is. Je weerhoudt het veulen dan om zijn eigen afweermechanisme en haargroei op te bouwen. Zorg dat de merrie tijdens de rest van de dracht goed in conditie is en geef haar zoveel mogelijk beweging. Als het veulen geboren is wel extra vitaminestoten laten geven omdat het toch kouder is dan normaal.
Overigens, kan je de extra kosten niet op de verkoper verhalen en weet je door wat voor hengst de merrie gedekt is?

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 08:44

nee heb geen idee wat voor hengst het geweest is, ik ga denk ik de verkoper niet eens meer bellen erover (is een handelaar) aan de ene kant wel vervelend dat ik extra kosten heb maar aan de andere kant wel 2 pony's voor de prijs van 1! De DA heeft gezegd dat als er een pony van haar formaat (ze is zelf 1.30m) heeft gedekt, het veulen over ongeveer 2 maanden komt, maar als er bijvoorbeeld een groot paard op gezeten heeft kan het ook nog januari worden (brrr, veels te koud)
Ze komt in een box van 3x3 m, de stal blijft wel (redelijk) warm in de winter. Ze staat nu nog dag en nacht buiten, maar ik denk dat ik haar per 1 oktober 's nachts binnen ga zetten.

petraaken

Berichten: 44211
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 10:34

de stal zal een probleem opleveren qua grootte. Ik heb zelf een pony van 1.33 en zij staat ook in een stal van 3 x 3. Voor haar alleen is dat meer dan voldoende maar niet met een veulen erbij. Voor met een veulen erbij moet de stal zeker 3 op 4 zijn.

ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 12:13

petraaken schreef:
de stal zal een probleem opleveren qua grootte. Ik heb zelf een pony van 1.33 en zij staat ook in een stal van 3 x 3. Voor haar alleen is dat meer dan voldoende maar niet met een veulen erbij. Voor met een veulen erbij moet de stal zeker 3 op 4 zijn.



Mijn pony's die tussen de 1.40 en 1.48 zijn staan gewoon met veulen in een 3 x 3 box en dat gaat best hoor.

Mist

Berichten: 9493
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 19:49

Een handig forum (om alle berichtjes eens door te lezen- als jouw engels tenminste redelijk tot goed is) is deze http://horses.about.com/gi/dynamic/offs ... 2Fadv3.htm

Theresa Jones heeft verschillende boeken geschreven over veulens krijgen, in dit forum kun je vragen stellen waarop zij antwoort, haar werk bestaat uit paarden drachtig krijgen en de begeleiding bij de geboorte doen ( op grote amerikaanse stoeterijen) Daar komt het veel vaker voor dat veulens (onverwachts) midden in de winter komen, er staan veel verhalen bij, misschien heb je er iets aan!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 20:00

Brendageene schreef:
nee heb geen idee wat voor hengst het geweest is, ik ga denk ik de verkoper niet eens meer bellen erover (is een handelaar) aan de ene kant wel vervelend dat ik extra kosten heb maar aan de andere kant wel 2 pony's voor de prijs van 1!


Als ik jou was, zou ik toch proberen er achter komen door wat of misschien wie ze gedekt is. Misschien dat de handelaar weet van wie hij het paardje gekocht heeft. En dat je zo verder contact op kan zoeken. Wat voor ras is, of waar lijkt ze op?

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 08:19

Ik heb al 2 keer eerder aan die handelaar gevraagd waar ze nou vandaan komt maar ze zegt dat ze dat niet meer weet. Denk dus niet dat ik daar veel uit krijg...