Wobblersyndroom

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rowan17

Berichten: 1475
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Medemblik

Wobblersyndroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-03 14:45

Heeft er iemand informatie over het Wobblersyndroom? Of weet iemand een site waar ik informatie kan vinden?
Alvast bedankt!

Soris

Berichten: 583
Geregistreerd: 20-05-03
Woonplaats: OM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 14:51

Is het een menselijke afwijking of meer iets bij paarden? Of iets geheel anders? Kortom: in wat voor vakgebied moet ik het zoeken?

zalina

Berichten: 205
Geregistreerd: 23-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 14:51

Zijn halswervels die ten opzichte van elkaar verschuiven. Je kunt via bijvoorbeeld google vast wel info vinden.

Soris

Berichten: 583
Geregistreerd: 20-05-03
Woonplaats: OM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 14:53

Het wobblersyndroom bestaat uit klachten die worden veroorzaakt door slechte zenuwgeleiding in het ruggemerg in de nekwervels. De oorzaak is een niet stabiele verbinding van de achterste nekwervels. De afwijking komt vooral voor bij Dobermann Pinschers van middelbare leeftijd.
Het feit dat het voornamelijk bij een ras voorkomt geeft aan dat erfelijkheid bijna zeker in het spel is, maar echt bewezen is dat nog niet. Hoewel de vooruitzichten niet altijd gunstig zijn, is er soms toch verbetering te bereiken door operatief ingrijpen.

Gaat over honden, maar neem aan dat hetzelfde voor paarden geldt

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 15:02

Niet helemaal ik heb ene ruin die hier last van kreeg.
wobbler komt voornamelijk voor bij jonge paarden rond de 1 a 2 jaar oud.
door een groeistoornis verzakken er enkele wervels waardoor er stoornissen optreden het is ene vorm van ataxtie.
Mijn paard kreeg o.a. problemen met zijn ballans (waggelend lopen, slingeren alsof ie dronken was) maar ook zenuw uitvallen waardoor hij ineens een been niet mee bewoog ind e beweging en omviel.
Ook zakte hij helemaal door zijn koten heen en stond hij op zijn kogels net als een pasgeboren veulen.

Veel paarden overleven het niet doordat ze of zo ziek worden dat ze afgemaakt worden of door dat er zoveel zenuwuitval is dat ze echt aan 1 of meerdere benen verlamd raken.
destijds zei de veerats van kliniek de veluwe dat 1 op de 10 paarden er overheen groeide.

Mijn ruin heeft het gered, heeft Z1 dressuur gelopen en heel soms zie je in draf dat hij 1 achterbeen even 'vergeet'die hangt dan wat langer in de lucht dan de ander.
Wel heeft hij zijn beperkingen gehad in de lengtebuiging vanwege zijn rug.

Desiree heeft ook een paard met wobbler gehad die ze helaas heeft moeten laten inslapen.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 16:13

Een tijdje geleden heeft er een heel artikel over in Bit gestaan. Misschien kun je eens op hun site zoeken.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 11:33

Voor zover ik weet :
Wobbler is een vorm van atacxie. Het is een fout in de wervelkolom tussen de 5e en de 6e halswervel of de 6e en de 7e halswervel. Deze vorm van atacxie is erfelijk! Er is voor zo ver ik weet maar 1 man die je hierbij 100% kan helpen en dat is Tamme Hanken. Een duitse kraker die zo ongeveer wereld beroemd is. Hij zet de wervels weer recht en E120,- verder is je paard weer goed. Mits er natuurlijk in de tijd geen blijvend letsel is ontstaan door dat het er al veel te lang zit.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 11:45

Desiree schreef:
ataxie: verstoring in het zenuwstelsel.
Zo staat het tenminste in de dikke van dale. het zenuwstelsel bestaat uit hersenen of beenmerg, dat is dus hetgeen de zenuwbanen geleidt. Als er ergens een storing is, dus het werkt niet goed, dan raak je plaatselijk verlamd, en dat is dus een ataxie. GEen staarttonus hebben is ook een soort verlamming. Het kan zich ook uiten in gebrek aan balans en coordinatie in de achterhand, het paard zet zijn achterbenen dan wijd uit elkaar, en niet naar voren onder de massa, maar erbuiten. Daarnaast buigt het extreem (als hanetred) in het spronggewricht.
Het is de mate die bepaalt of je het paard nog kan berijden of niet.
Meestal manifesteert het zich rond het 2e levensjaar. als het later gebeurt is het vaak n.a.v. een infectie in het beenmerg, onstaan door bijvoorbeeld rhino.
Ik had ooit een prachtige jaarling gekocht (zie profiel), die kreeg het ook toen hij net 2 geworden was. Het was veel te erg, ik heb er nog van alles aan proberen te doen, tijd gegeven, laten behandelen (voor zover dat mogelijk is) maar het mocht niet baten. Het werd langzaamaan erger. Ik heb hem naar de slacht moeten brengen.

WAt betreft rhino: je hebt dus 2 vormen van rhino, een ehv3 en ehv4 (als ik het goed heb). Een van die 2 is heel kwaadaardig, deze veroorzaakt infecties in het ruggemerg of andere plaatsen zoals aan de baarmoeder. Hierdoor ontstaat bij een drachtige merrie dus altijd spontane abortus. Het zijn dus virussen die een ataxie kunnen veroorzaken, maar ook een schimmel. Bij Lisiduna in Burg Haamstede is destijds een ziekte uitgebroken waardoor paarden ook ataxies werden. Bleek dat er een schimmel in het hooi zat. Zodra ze ophielden met dat hooi te voeren hielden de verschijnselen dus op.

Het vreemde is overigens dat iedereen elkaar tegenspreekt. Ik ken mensen waarbij de ataxie n.a.v. rhino is genezen, maar volgens Evert Offereins in "paardenbenen" is een ataxie als gevolg van een virus niet meer te genezen.

Het kan ook ontstaan door trauma, en valpartij of zich flink stoten. Maar het kan ook ontstaan door te snel groeien (volgens het boek paardenbenen van Offereins). Of door erfelijkheid.
In de tijd dat mijn paard ziek werd, kreeg een jaarling dezelfde verschijnselen. Ik ben de papieren gaan checken, en toen bleken ze uit dezelfde moeder te komen.............