Rinus sloopt alle touwen en halsters! Help!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Rinus sloopt alle touwen en halsters! Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-03 13:55

Ik weet het echt niet meer. Rinus sloopte alle halstertouwen. Als ik hem vast zet geeft ie een kort rukje en als de losse knoop die ik maak niet gelijk losschiet dan breekt het touw.. of meestal de haak.
Ik was het spuugzat en toen heb ik een ketting gekocht om hem aan vast te zetten. Resultaat: Nu trekt hij het halster stuk en de ketting heeft inmiddels na een ruime week het ook begeven.
Ik krijg hem maar niet tussen zijn oren dat ie er niet aan moet hangen maar hij heeft nu door dat hij weinig moeite hoeft te doen om het stuk te maken.

Wie heeft de gouden tip om mijn paard niet meer te laten hangen? Of wie weet het geweldige vastmaakatribuut wat langer mee gaat en ook nog enigsinds veilig is?????

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 16:23

Als je een binnenband van bijv. een auto neemt en die tussen touw en "vastbindplaats" doet, dan breekt je halster en touw een stuk minder snel.
En doordat je paard niet zo makkelijk meer los raakt, wordt het op een gegeven moment een stuk minder interessant om te gaan hangen.

Weet je trouwens waarom je paard dit doet ?
Is hij bang door een nare ervaring of is ie gewoon ondeugend ?
Als het gewoon een vervelend trucje is, dan wil een flinke schop onder z'n gat ook weleens helpen Knipoog

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 16:28

Oscar schreef:

Weet je trouwens waarom je paard dit doet ?
Is hij bang door een nare ervaring of is ie gewoon ondeugend ?


Dat vroeg ik me ook af. Als hij iets achter zich heeft gaat hij dan ook hangen? Wij hebben (voor de jonge paarden) een poetsplaats waar een vierkant hek omheen staat. Als de paarden dan gaan hangen en achteruit lopen, dan voelen ze achter zicht dat hek en meestal gaan ze dan weer naar voren.

Beautje
Berichten: 13
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 17:00

Misschien een idee: Ik ken een paard die niet aan een halster wil staan, maar wel aan een band om zijn keel, dan voelt hij zich "vrijer" en heeft dan ook niet de drangm om zich los te rukken. Ik weet natuurlijk niet of dit voor jou paard ook geldt. Groetjes.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 17:32

Hier nog zo eentje!
Ik heb sinds ik Kore heb (3 jaar) al heel wat touwen en halsters versleten. Het gevaarlijke iedere keer is dat de knippen het als eerste begeven en dus vliegende ijzeren projectielen worden! Afkloppen dat daar nog niks mee gebeurd is!
Kore trekt ooit op de trailer, of als een achterlijke smid haar aan haar stal vast bindt met branden aan de voorhoeven, zoals van de week. Halster op 2 plaatsen stuk, touw naar de kl*ten en dekenstang verbogen. En bedankt meneer hoefsmid! Frusty Normaal in de omgang hangt ze bijna nooit meer sinds ik een oude fietsband tussen het halstertouw en de deur heb gemaakt. Ook past ze nu wel op, ik roep een keer boos als ze neigt en dan doet ze niks. Alleen dus als idioten haar rechtstreeks ergens aan vastbinden met branden en ooit op de trailer, dat is nog erg eng kennelijk... Verward

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 21:52

Het geen wat wij hier weleens gebruiken bij de hengst. Een koeriem (halsriem) met een Cobtouw (zonder klip dus), dan vastzetten aan iets sterks (wat stil blijft staan) en gewoon laten staan, dan kunnen ze wel flink hangen.
Let wel, het gaat linker worden als je een steigeraar hebt, zorg dat hij niet zo lang staat dan dat hij kan omklappen.
Hij blijft dit denk doen omdat hij elke keer loskomt, als dat niet meer lukt, grote kans dat hij het niet meer leuk vind.

Zelf gebruik ik vaak halster zonder klip. En ik heb twee oude touwen, die het nooit lijken te begeven. Ideaal dus als er 500 kilo pony aan gaat hangen.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 22:05

Allemaal goede tips! Misschien nog één waar je wat aan hebt. Kun je hem niet los laten staan? Gewoon netjes opvoeden, zodat hij blijft staan en dan heb je ook geen problemen meer met vastzetten met poetsen en opzadelen. Wel moet je al je spullen voor het poetsen klaar leggen en niets vergeten... Kun je weer lopen -> paard weg... (tenzij je een hele brave hebt) Dat kan niet de bedoeling zijn. Lastiger wordt het op concours of bij iets bijzonders. Maar misschien is het het proberen waard als het andere niet werkt. Wel nog even een tip: geen leren halster, wel een extra dikke van nylon. En dan met die ketting die je hebt. Zorg wel voor een veiligheidsklip. (voor het geval het gevaarlijk gaat worden) En gaat hij weer hangen, doe dan lekker of er niets aan de hand is. Is hij klaar met hangen. Ga lekker verder met poetsen of waar je mee bezig bent. Iig iets wat hij leuk vind! Heel veel succes! Ik weet dat het een heel erg lastig probleem is.

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-03 22:58

Mikey schreef:
Allemaal goede tips! Misschien nog één waar je wat aan hebt. Kun je hem niet los laten staan? Gewoon netjes opvoeden, zodat hij blijft staan en dan heb je ook geen problemen meer met vastzetten met poetsen en opzadelen. Wel moet je al je spullen voor het poetsen klaar leggen en niets vergeten... Kun je weer lopen -> paard weg... (tenzij je een hele brave hebt) Dat kan niet de bedoeling zijn. Lastiger wordt het op concours of bij iets bijzonders. Maar misschien is het het proberen waard als het andere niet werkt. Wel nog even een tip: geen leren halster, wel een extra dikke van nylon. En dan met die ketting die je hebt. Zorg wel voor een veiligheidsklip. (voor het geval het gevaarlijk gaat worden) En gaat hij weer hangen, doe dan lekker of er niets aan de hand is. Is hij klaar met hangen. Ga lekker verder met poetsen of waar je mee bezig bent. Iig iets wat hij leuk vind! Heel veel succes! Ik weet dat het een heel erg lastig probleem is.


De nylon halsters begeven het bij mij ook op den duur en zelfs de ketting is stuk! En ik dacht echt dat ie stevig genoeg was. Hij heeft een keer flink gehangen dat ie het niet stuk kreeg en is letterlijk tot twee keer toe op zijn kont beland. Dan is het een paar dagen over maar begint het weer van voor af aan. Ik ben druk bezig om hem een beetje fatsoenlijke opvoeding bij te brengen maar het valt nog niet mee.

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-03 23:00

Koortje schreef:
Hier nog zo eentje!
Ik heb sinds ik Kore heb (3 jaar) al heel wat touwen en halsters versleten. Het gevaarlijke iedere keer is dat de knippen het als eerste begeven en dus vliegende ijzeren projectielen worden! Afkloppen dat daar nog niks mee gebeurd is!Kore trekt ooit op de trailer, of als een achterlijke smid haar aan haar stal vast bindt met branden aan de voorhoeven, zoals van de week. Halster op 2 plaatsen stuk, touw naar de kl*ten en dekenstang verbogen. En bedankt meneer hoefsmid! Frusty Normaal in de omgang hangt ze bijna nooit meer sinds ik een oude fietsband tussen het halstertouw en de deur heb gemaakt. Ook past ze nu wel op, ik roep een keer boos als ze neigt en dan doet ze niks. Alleen dus als idioten haar rechtstreeks ergens aan vastbinden met branden en ooit op de trailer, dat is nog erg eng kennelijk... Verward


Ik heb zo'n vliegent projectiel (het ligt er inmiddels bezaaid mee) een keer tegen mijn kin gelanceerd gekregen. Niet fijn moet ik zeggen. Vooral ook niet omdat het hoofd van Rinus er achteraan kwam. AUW!

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-03 23:01

Mikkie"]
[quote="Oscar schreef:

Weet je trouwens waarom je paard dit doet ?
Is hij bang door een nare ervaring of is ie gewoon ondeugend ?


Dat vroeg ik me ook af. Als hij iets achter zich heeft gaat hij dan ook hangen? Wij hebben (voor de jonge paarden) een poetsplaats waar een vierkant hek omheen staat. Als de paarden dan gaan hangen en achteruit lopen, dan voelen ze achter zicht dat hek en meestal gaan ze dan weer naar voren.
[/quote]

Bij zijn vorige eigenaar stond hij vast op een poetsplaats tussen twee kettingen en dat ging kennelijk wel. Echter hebben wij hier niet zo'n plek. Hij staat hier aan een paal.

Overigens denk ik dat het meer onopgevoedheid is dan een nare ervaring. Hij staat gewoon niet graag vast. Het is ook een nogal beweeglijk dier en heeft een hekel aan bewegingsbeperking en stilstaan.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 23:08

Koeienhalsters breken geloof ik niet. Gebruik de zoekfunctie eens.
Eerlijk waar, zoek spullen die niet breken en probeer haar dan nog een keer opte voeden. Een bezem tegen haar kont zodra ze gaat hangen. Zodra ze weten dat spullen kapot gaan met hangen dan blijven ze bezig. Het kost je niet alleen veel halsters en touwen, maar als ze een keer verkeerd valt ook haar rug of nek.

Ja, met laten hangen en niet breken kunnen ze ook een halswervel beschadigen. Je moet ze dus niet alleen laten. Met een bezem naar voren prikken of met een zweep naar voren slaan. Afleren dat gedrag... eerlijk waar.

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-03 23:13

Kleintje schreef:
Koeienhalsters breken geloof ik niet. Gebruik de zoekfunctie eens.
Eerlijk waar, zoek spullen die niet breken en probeer haar dan nog een keer opte voeden. Een bezem tegen haar kont zodra ze gaat hangen. Zodra ze weten dat spullen kapot gaan met hangen dan blijven ze bezig. Het kost je niet alleen veel halsters en touwen, maar als ze een keer verkeerd valt ook haar rug of nek.

Ja, met laten hangen en niet breken kunnen ze ook een halswervel beschadigen. Je moet ze dus niet alleen laten. Met een bezem naar voren prikken of met een zweep naar voren slaan. Afleren dat gedrag... eerlijk waar.


Het moeilijke met mijn paard is dat hij niet snel onder de indruk is van dingen als zwepen, bezems, een flinke tik of schop. Zo hebben we vorige week een uur staan ploeteren met de trailer en werkelijk alles uit de kast gehaald om hem er in te krijgen (hij moest naar de kliniek) En werkelijk, hij heeft nog geen voet op de plank gezet.
De vorige keer met hangen had hij allebij zijn enkels open liggen. Ik vind het dus een beetje eng dat hangen.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 09:14

Doet hij dit al sinds het begin bij je?
Ik zie in je profiel dat je hem nog niet zo lang hebt (leuk beestje trouwens).
Deed hij dit bij de vorige eigenaren ook?

Hij is pas 5... dus het is echt nog af te leren... haal er anders eens iemand bij die er verstand van heeft, iemand die het bij jonge paarden afleert...

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 10:20

Hij doet dit al vanaf het begin ja. Bij de vorige eigenaar heeft hij niet veel vast gestaan waarschijnlijk, hij stond op het land en kwam daar niet vanaf. Hij gaat al wel vooruit hoor. In het begin bleef hij helemaal voor geen meter staan. Toen zadelde ik hem op in de wei. Ik ben ook druk bezig om het hem af te leren maar dat heb ik niet van de een op de andere dag voor elkaar. Het is nogal een koppige.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 10:42

Op stal hebben we nou een bepaald scherp touw halster hangen voor de hangers Werkt goed!
Tos heeft ook in het begin ene tijd gehad dat hij touwen kapot trok. Heb toen een stuk bergbeklimmerstouw gehaalt ( Bij snijders in Den Bosch) en dat heeft hij nog nooit kapot gekregen! Knipoog
Verkoper zei toen ook, als hij het doorkreeg kreeg ik en nieuw stuk!

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 10:50

Ethelate schreef:
Op stal hebben we nou een bepaald scherp touw halster hangen voor de hangers Werkt goed!
Tos heeft ook in het begin ene tijd gehad dat hij touwen kapot trok. Heb toen een stuk bergbeklimmerstouw gehaalt ( Bij snijders in Den Bosch) en dat heeft hij nog nooit kapot gekregen! Knipoog
Verkoper zei toen ook, als hij het doorkreeg kreeg ik en nieuw stuk!


Ik heb ook zo'n touwhalster maar daar mag je ze in principe nooit aan vast zetten.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 10:53

Een koeien halster, of te wel een nekband zou ik never nooit niet doen. Waarom, omdat als die echt gaat hangen je risico loopt op beschadiging van de bovenste halswervels en dan het je helemaal niet meer aan je paard. Mijn paard is ook een vreselijke hanger, hij kan vreselijk goed staan maar zomaar out of the blue enorm van iets onbenulligs schrikken en gaan hangen. En hij gaat net zo lang door tot die los is, met alle gevolgen van dien (achterover geklapt, zeker twee keer, los over de straat galoperen daarna, diverse halsters en touwen kapot). Pablo zet ik nu dus nooit meer vast, behalve dan in de trailer met de stang erachter.

Je had het erover dat je geen poetsplaats hebt met bevestiging aan twee kanten, klopt dan? Want dat zou ik jou geval wel handig zijn. Wat je dan doet is het touw/ketting van weerzijden aanelkaar vastmaken en je paard daarachter neerzetten, alsof hij vaststaat (niet dus he!). Halsttouw laat ik dan hangen over de ketting/touw van de poetsplaats. Pablo weet feilloos dat hij dan zo moet staan. Alleen, je kan zo NOOIT je paard alleen laten staan, hij kan er zomaar wegwandelen (dan heeft PAblo wel eens gedaan). Als je alleen een kant hebt om vast te zetten doe het dan met een longeerlijn of lange botentouw. Door de ring halen, maar niet vast zetten. De andere eind in je handen houden tijdens poetsen e.d. en wanneer hij wil hangen druk geven, zodra hij ophoudt met hangen direct de druk loslaten. Dat loslaten is voor hem een beloning. Dit heel lang zo volhouden. Dus: hangen is druk, paard stopt met hangen direct druk weg. Zo kan je ook het hangen afleren (is mij niet gelukt, maar anderen wel!)

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 11:04

Eleonoor schreef:
Een koeien halster, of te wel een nekband zou ik never nooit niet doen. Waarom, omdat als die echt gaat hangen je risico loopt op beschadiging van de bovenste halswervels en dan het je helemaal niet meer aan je paard. Mijn paard is ook een vreselijke hanger, hij kan vreselijk goed staan maar zomaar out of the blue enorm van iets onbenulligs schrikken en gaan hangen. En hij gaat net zo lang door tot die los is, met alle gevolgen van dien (achterover geklapt, zeker twee keer, los over de straat galoperen daarna, diverse halsters en touwen kapot). Pablo zet ik nu dus nooit meer vast, behalve dan in de trailer met de stang erachter.

Je had het erover dat je geen poetsplaats hebt met bevestiging aan twee kanten, klopt dan? Want dat zou ik jou geval wel handig zijn. Wat je dan doet is het touw/ketting van weerzijden aanelkaar vastmaken en je paard daarachter neerzetten, alsof hij vaststaat (niet dus he!). Halsttouw laat ik dan hangen over de ketting/touw van de poetsplaats. Pablo weet feilloos dat hij dan zo moet staan. Alleen, je kan zo NOOIT je paard alleen laten staan, hij kan er zomaar wegwandelen (dan heeft PAblo wel eens gedaan). Als je alleen een kant hebt om vast te zetten doe het dan met een longeerlijn of lange botentouw. Door de ring halen, maar niet vast zetten. De andere eind in je handen houden tijdens poetsen e.d. en wanneer hij wil hangen druk geven, zodra hij ophoudt met hangen direct de druk loslaten. Dat loslaten is voor hem een beloning. Dit heel lang zo volhouden. Dus: hangen is druk, paard stopt met hangen direct druk weg. Zo kan je ook het hangen afleren (is mij niet gelukt, maar anderen wel!)


Dat klopt inderdaad. Zo'n poetsplaats heb ik niet helaas, was wel makkelijker geweest.

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 15:16

Kleintje schreef:
Koeienhalsters breken geloof ik niet. Gebruik de zoekfunctie eens.
Eerlijk waar, zoek spullen die niet breken en probeer haar dan nog een keer opte voeden. Een bezem tegen haar kont zodra ze gaat hangen. Zodra ze weten dat spullen kapot gaan met hangen dan blijven ze bezig. Het kost je niet alleen veel halsters en touwen, maar als ze een keer verkeerd valt ook haar rug of nek.


Idd!! Wij hebben ook koeienhalsters, en die breken niet!! Jasmijn heeft ook een paar weken gehad dat ze ging hangen en dan in 1x naar achteren sprong Verward en bleef trekken!! Maar het touw bleef heel, in tegenstelling tot het halster Schijnheilig
Het was ook net of ze het leuk vond om der aan te gaan hangen, of om mij lekker te jennen, maar dat leerder ik der vrij snel af door ten eerste een flinke mep om der oren gegeven, en een truucje te gebruiken:
Vrij simpel, en het werkt:

Je 'zet haar vast' en haalt het uiteinde doo de trailies. Zodat hij eruit ziet of het paar vast staat. Maar in werkelijk is het touw niet vast gebponden maar een keer door de trailies heen geslagen. Als het paard zich dan in 1x nar achteren werpt en eraan hangt, 'schiet het paard door' en schrikt ervan. En direct geef je hem een tik wegens het feit dat hij het probeerde Daarna zal hij het nog een keer proberen maar dan merkt hij dat het geen zin heeft, want hij kan niet 'lekker' hangen aan het touw. Daarnaast trok ik zelf ook wel een expres aan het touw (zodat het touw strak stond en dan is jasmijn geneigt tot hangen) en dan wou ze het weer proberen, maar dan 'viel' ze uiteindelijk weer naar achteren, en schrok. En er volgde gelijk weer een tik omdat ze het weer probeerde. En hierdoor vond ze het helemaal niet meer leuk om te gaan hangen en deed het dus ook niet meer. Ja, het klinkt vrij lomp maar bij mij werkte het wel heel erg goed, en nu is het gelukkig helemaal over OK dan!

Ik hop dat jullie het een beeeeetje snappen, hahaha Haha!

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-03 15:42

is misschien wel een goeie ja! Thx

Farjen

Berichten: 7970
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 17:46

YvonneAa"]
[quote="Kleintje schreef:
Koeienhalsters breken geloof ik niet. Gebruik de zoekfunctie eens.
Eerlijk waar, zoek spullen die niet breken en probeer haar dan nog een keer opte voeden. Een bezem tegen haar kont zodra ze gaat hangen. Zodra ze weten dat spullen kapot gaan met hangen dan blijven ze bezig. Het kost je niet alleen veel halsters en touwen, maar als ze een keer verkeerd valt ook haar rug of nek.


Idd!! Wij hebben ook koeienhalsters, en die breken niet!! Jasmijn heeft ook een paar weken gehad dat ze ging hangen en dan in 1x naar achteren sprong Verward en bleef trekken!! Maar het touw bleef heel, in tegenstelling tot het halster Schijnheilig
Het was ook net of ze het leuk vond om der aan te gaan hangen, of om mij lekker te jennen, maar dat leerder ik der vrij snel af door ten eerste een flinke mep om der oren gegeven, en een truucje te gebruiken:
Vrij simpel, en het werkt:

Je 'zet haar vast' en haalt het uiteinde doo de trailies. Zodat hij eruit ziet of het paar vast staat. Maar in werkelijk is het touw niet vast gebponden maar een keer door de trailies heen geslagen. Als het paard zich dan in 1x nar achteren werpt en eraan hangt, 'schiet het paard door' en schrikt ervan. En direct geef je hem een tik wegens het feit dat hij het probeerde Daarna zal hij het nog een keer proberen maar dan merkt hij dat het geen zin heeft, want hij kan niet 'lekker' hangen aan het touw. Daarnaast trok ik zelf ook wel een expres aan het touw (zodat het touw strak stond en dan is jasmijn geneigt tot hangen) en dan wou ze het weer proberen, maar dan 'viel' ze uiteindelijk weer naar achteren, en schrok. En er volgde gelijk weer een tik omdat ze het weer probeerde. En hierdoor vond ze het helemaal niet meer leuk om te gaan hangen en deed het dus ook niet meer. Ja, het klinkt vrij lomp maar bij mij werkte het wel heel erg goed, en nu is het gelukkig helemaal over OK dan!

Ik hop dat jullie het een beeeeetje snappen, hahaha Haha!
[/quote]

klinkt slim maar ook gevaarlijk

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 18:23

Wat je misschien beter kan doen is naar een watersport winkel gaan (of iets waar ze boten verkopen). Daar vragen om een rubber ding (weet even de naam niet) waaromheen de landvasten (touw om boot mee aan de wal vast te leggen) gedraaid kunnen worden. (ze worden gebruilkt om het stoten van de boot op te vangen)
Dan het halstertouw nemen en om de rubber heen wikkelen en die aan de muur/paal bevestigen.
Als het paard dan gaat hangen/trekken aan het touw zal het enigzins meegeven, en dan tegendruk gaan opbouwen en hoe harder het paard zelf trekt, hoe harder de het terugtrekt (terughangt als het ware Knipoog )
(moet je natuurlijk wel een heel stevig halster bij hebben, maar het werkt wel Lachen )

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 20:07

Dookie schreef:

klinkt slim maar ook gevaarlijk



Ja, is misschien ook wel gevaarlijk. Maar we hebben een grote poetsplaats, en er staat verder helemaal niets. Dus ze kon nergens tegen aanvallen of iets dergelijks, dus zichzef niet echt bezeren. Maar daar moet je iid wel mee oppassen, dat ze nergens tegen aan vallen Scheve mond !!

iefke

Berichten: 28837
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: Tilburg e.o.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 22:15

Irre"]
[quote="Eleonoor schreef:
Een koeien halster, of te wel een nekband zou ik never nooit niet doen. Waarom, omdat als die echt gaat hangen je risico loopt op beschadiging van de bovenste halswervels en dan het je helemaal niet meer aan je paard. Mijn paard is ook een vreselijke hanger, hij kan vreselijk goed staan maar zomaar out of the blue enorm van iets onbenulligs schrikken en gaan hangen. En hij gaat net zo lang door tot die los is, met alle gevolgen van dien (achterover geklapt, zeker twee keer, los over de straat galoperen daarna, diverse halsters en touwen kapot). Pablo zet ik nu dus nooit meer vast, behalve dan in de trailer met de stang erachter.

Je had het erover dat je geen poetsplaats hebt met bevestiging aan twee kanten, klopt dan? Want dat zou ik jou geval wel handig zijn. Wat je dan doet is het touw/ketting van weerzijden aanelkaar vastmaken en je paard daarachter neerzetten, alsof hij vaststaat (niet dus he!). Halsttouw laat ik dan hangen over de ketting/touw van de poetsplaats. Pablo weet feilloos dat hij dan zo moet staan. Alleen, je kan zo NOOIT je paard alleen laten staan, hij kan er zomaar wegwandelen (dan heeft PAblo wel eens gedaan). Als je alleen een kant hebt om vast te zetten doe het dan met een longeerlijn of lange botentouw. Door de ring halen, maar niet vast zetten. De andere eind in je handen houden tijdens poetsen e.d. en wanneer hij wil hangen druk geven, zodra hij ophoudt met hangen direct de druk loslaten. Dat loslaten is voor hem een beloning. Dit heel lang zo volhouden. Dus: hangen is druk, paard stopt met hangen direct druk weg. Zo kan je ook het hangen afleren (is mij niet gelukt, maar anderen wel!)


Dat klopt inderdaad. Zo'n poetsplaats heb ik niet helaas, was wel makkelijker geweest.
[/quote]

Hiervoor kun je wel de wasplaats gebruiken Ir!

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-03 22:25

Die poetsplaats is kei glad, donker en hij is er erg angstig. Dus daar zet ik hem liever niet op.