hengstje castreren of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-01 16:50

Ik heb vanmiddag een shetje opgehaald, die ik gratis heb gehad.
Een zwart 3 jarig hengstje.
Toen ik er aan kwam was hij heel lief en reden die meisjes erop. Nou perfect dacht ik, zo n lief hengstje.
Komen we thuis, wordt hij toch een partijtje wild na t horen en zien van de andere paardjes!
Helemaal stijgeren en boos doen! Verward
Gelukkig is ie klein *LOL* .
Maar nou is mijn vraag, zakt dit wel, dus valt t af te leren bij zo n shet, of is het beter om m te castreren?
Het is een erg mooie shet, dus zou nog wel als dekhengstje kunnen doorgaan.
Maar ik wil er toch ook wel graag mn neefjes en nichtjes oplaten...
Wat vinden jullie? Lachen

[Edit Karin] titel aangepast [/edit]

_________________
Shires, een hemel op aarde.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-09-29 20:09 ]</font>

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 16:52

het zou kunnen dat het komt omdat hij die andere paardjes niet kent, kijk het even een paar weken aan en als hij dan nogsteeds raar doet, dan kan je hem alsnog castreren...
succes!
lis

annastacia
Berichten: 16
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 17:07

ik zou hem castreren want zijn gedrag kan nog veel erger worder en ik heb het zelf meegemaakt.ik weet natuurlijk niet hoe die van jou is maar ik zou gewoon even afwachten.maar ik denk dat je hem over een tijdje wel laat castreren.
groetjes mij Vingers aflikken

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-01 17:14

Ja ik zou ook wel ervaringen willen lezen van shet-owners. Haha!
Ik zoek er strax ook een verzorgstertje voor, en wil natuurlijk geen ongelukken. Knipoog

Dusty
Berichten: 45
Geregistreerd: 07-08-01
Woonplaats: N-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 19:55

Hij moet vast en zeker nog wennen. En ik weet niet of hij papieren heeft? Maar dan is het zonde om hem te castereren want dan kan je keuringen gaan lopen en als dekhengst z'n werk laten doen. dat is wel vet gaaf!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-01 20:52

Ja aan die voordelen zat ik ook al te denken...
Hij is nu natuurlijk wel erg gaaf om te zien, als hij losloopt showt ie zichzelf toch aan de andere paarden!
Echt een mans beestje hoor!
Ik maak morgen foto s en zet ze hier neer. Party!!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 20:54

Mijn ervaring met shetty-hengstveulens is dat ze op den duur gewoon lastig worden, vooral als je ook merries op stal hebt staan. Je kunt hem het best laten casteren en het liefst zo snel mogelijk, dan heb je nog kans die ie die vervelende manieren afleert. Succes.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 21:07

Ik het eerst even aan kijken. Het is natuurlijk ook nieuw en spannend. Het kan ook uitproberen zijn. Natuurlijk wel aanpakken want als je hem aan laat klooien veegt hij de vloer met je aan(ook al hij zo klein is!!!!!). En als het echt niet gaat kan je hem alsnog castreren.
Dennis is normaal ook heel lief en rustig. Alleen wat opgefokt als d'r vreemde paarden zijn(en zeker als het hengstige merries zijn). Vorige week was hij zo strond vervelend dat we er ernstig over gedacht hebben om hem te casteren want het was een paar dagen echt een draak. Steeds stijgeren en trekken. Zelfs een kettinkje onder z'n kin hielp niet. We hebben hem echt ff aangepakt en het is weer overgewaait.
XXX
Ciska

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 21:36

Hoi Anneke, vergeet niet dat dit diertje al sinds zijn jeugd alleen heeft gestaan, hij moet erg wennen aan zijn soortgenoten. Max was ok zo, stond alleen bij iemand in de achtertuin, er was geen land mee te bezeilen, en nu is hij superlief, gewoon veel aandacht, en hard aanpakken. Laat hem eerst maar weer eens pony zijn, lekker bij zijn soort genootjes. ik kom snel een keertje kijken hoor !

Dusty
Berichten: 45
Geregistreerd: 07-08-01
Woonplaats: N-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 21:51

Het word dus veel aandacht geven, hard oefenen en foto's maken want we willen hem zien!!!!!!!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 21:54

die shetlander doet zoals hengsten doen: merries imponeren en ruinen/hengsten willen domineren. Je zou er niet onverstandig aan doen om hem te laten castreren. Dan gaat die geslachtsdrift voor een groot gedeelte weg. Dit is veiliger voor jou, maar ook voor de pony zelf. als hij wil gaan knokken met andere paarden loopt hij immers kans op verwondingen. daarnaast moet je hem altijd weg houden bij andere paarden als hij hengst blijft. paarden zijn sociale dieren, dus dat zal hij niet echt leuk vinden.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-01 18:58

Hij is echt erg mooi vind ik, en (nu een dag later) het gaat al beter.
Hij staat nu met precies zo n minishet op t land, en hij is toch blij!!
Hij speelt de hele dag door en is echt erg gelukkig! Party!!
Ik kijk t nog ff een tijdje aan, want het is echt een prachthengstje!
Zal zeker snel foto s maken!!
Als bewijs... *LOL*

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-01 23:14

Knoop is doorgehakt, ik laat m castreren. Scheve mond\