Mensen met kennis van menselijk lichaam?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Mensen met kennis van menselijk lichaam?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-03 18:44

Misschien een vage titel, maar wist het even niet anders te verwoorden.
Het volgende is mijn vraag:
Weet iemand wat het ongeveer inhoud wanneer een pees in je hand word doorgesneden?

Dit gaat de chirurg namelijk hoogstwaarschijnlijk bij mijn hand doen ( ipv de zenuw waar ik eerder over schreef ).
1 oktober moet ik naar de chirurg met mijn ouders en dan krijg ik voorlichting, gaan we de voor -en nadelen tegen elkaar opwegen en moet ik beslissen of het een ja of een nee word.

Maar eigenlijk zou ik voor 1 oktober alvast het 1 en ander willen weten.
Zoals nemen mijn spieren het werk van de pezen over? oid..

Kon op internet niet veel vinden

Groetjes Miep Knipoog

* Profiel aangepast, nu met foto's *


fiesta
Berichten: 151
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: aarle rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 18:51

Ik zit in het laatste jaar van de opleiding fysiotherapie. Dus op zich wordt ik geacht nogal wat van het menselijk lichaam te kennen!!
Heb even gekeken of ik het stukje kon vinden waar je meer schreef over die pees, maar dat kon ik helaas zo niet vinden. Is het aan de binnenkant van je hand??? Een pees is eigenlijk het uiteinde van een spier, daar waar de spier mee aan het bot (meestal) vasthecht. Andere spieren enzo kunnen de functie wel opvangen. Ik weet dat ze bij kruisbandletsels ook de bpees van een spier in het bovenbeen gebruiken, en die mensen kunnen ook allemaal weer goed vooruit, Moeten eerst wel oefenen bij de fysio, maar daarna gaat het weer goed.

Succes ermee...en als je specifiekere vragen hebt....kan het navragen op m´n stageplaats als ik het zelf niet weet!!

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 20:14

Is het niet zo dat als een pees doorgesneden wordt, zelf de weg weer terugzoekt naar de aanhechting? Of is dit alleen met gewrichtsbanden zo?
Hmm, weet het ook niet zo uit mijn hoofd. Dit kan je toch gewoon navragen bij de arts/chirurg?

Sterkte!


carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 20:25

Oei... dat klinkt heftig!
Ik doe dan geen geneeskunde, maar diergeneeskunde, maar kan je toch al wel wat vertellen over pezen. Ik probeer het simpel te houden:

Pezen vormen de aanhechting van (skelet)spieren naar je botten. Ik weet niet wat precies de bedoeling is bij jou, en welke / hoeveel pezen er doorgesneden gaan worden, dus ik kan je ook niet gaan vertellen hoe jou hand daarna gaat (dis)functioneren.

Pees-cellen hebben een hele nare eigenschap: als zo'n cel kapot is, dan duurt het heel erg lang tot er een nieuwe cel gevormt wordt. Het regeneratievermogen van pees-cellen is heel klein.
Je bent dus best een tijd bezig, voordat je pees weer goed is, en voordat je hand weer zo is als vroeger (ook afhankelijk van welke / hoeveel pezen worden doorgesneden).

Je pees zal echt niet zomaar op een vreemde plaats weer aanhechten, maar inderdaad wel 'automatisch' op de goede plaats.

Mijn vriend heeft ooit z'n pees in z'n vinger doorgesneden gehad door een stuk glas. Nu is daar nog steeds een lelijk litteken te zien (bobbeltje). Pas een jaar nadat het gebeurde had hij er geen last meer van, en stond z'n vinger weer recht (die stond eerst schuin, toen het net gebeurt was).

Maar kun je dit alles niet veel beter aan je arts vragen? Daar is zo'n man voor, en vraag alles wat in je hart op komt, voordat je aan ook maar iets medisch begint.

Sterkte!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 20:45

Tja, ik kan hier ook niet zoveel over zeggen behalve dan dat ik ooit door een val de strekpees van mijn duim gescheurd heb en die is uiteindelijk geknapt.
Daardoor kon ik mijn duim niet meer strekken en ze hebben vervolgens een van de pezen van mijn wijsvinger naar mijn duim gezet ter vervanging van die pees.
Ik heb daar toch wel wat klachten aan overgehouden zoals een duim die af en toe spontaan strekt als het niet de bedoeling is en een dood gevoel in een deel van mijn hand. Ook is het wat pijnlijk soms.
Dat zal wel niet meer overgaan want de operaties (waren er twee, eerste was fout gegaan) zijn in '82 uitgevoerd.

Maar altijd pijn hebben is natuurlijk ook maar niets en mijn ervaring is jouw ervaring niet en ik weet natuurlijk ook niet welke pees ze door gaan snijden.

Je arts zal je dat het beste kunnen uitleggen. Wel is het zo dat dit soort operaties het best uitgevoerd kunnen worden door een plastisch chirurg. Het grootste deel van mijn problemen is gekomen omdat een algemeen chirurg de operatie heeft uitgevoerd.
Heel wat artsen in mijn vrienden- en kennissenkring hebben later ook bevestigd dat dit meer werk is voor de plastisch chirurg.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Mir, Babsiej, Dammie, Femke_Tweety, furious, Lalladidoo, Marocje, Ookami, Paardje02, Petra_O, Tucktuck, Vagabondo en 127 bezoekers