Waarom langs je paard heen kijken??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Waarom langs je paard heen kijken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-03 17:30

Ik zie altijd zo vaak mensen rijden die dan hun hoofd schuin houden om naar het hoofd van het paard te te kijken of die wel mooi loopt Verward
Het lijkt mij dat je dat moet kunnen voelen?
Wat ik heb geleerd met westernles, (omdat iemand die dressuur reed over was gestapt dat ook deed), dat dan je ruggengraat krom wordt en de druk van je zit op 1 kant komt.
Een meisje wat ik nu les aan het geven ben doet dat ook, maar is het waar dat van je ruggengraat?

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 17:36

Als je naar de zijkant buigt, wordt je ruggegraat idd krom. Maar als je weer rechtop gaat zitten is hij weer recht. Het is beter om rechtop te blijven zitten, omdat anders zoals je zelf al zegt de druk van je zit op 1 kant komt.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 18:59

ja, maar als je heel de tijd moet voelen hoe je zit zonder te weten hoe het eruit ziet is het ook niks. bij sommige dingen doe ik het als checkpoint. bv in de juiste galop, voel ik wel maar kijk automatisch even naar beneden, soms. (ben ik aan het afleren).

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 19:03

Daarom is het ook handig dat er spiegels in de bak hangen, hoef je niet meer zo vaak naar de zijkant te kijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 19:08

Het is gewoon een stomme gewoonte.
Want ook bij engels rijden moet het niet, want je gaat idd scheef zitten.
Dit geld ook met naar beneden kijken, iets waar ik ook erg op moet letten.
Je gaat dan vanzelf meer naar voren zitten dan wanneer je voor je kijkt, ook erg fout dus.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 19:14

Is idd gewoon een verkeerde gewoonte die nooit is afgeleerd.

Ik ben er mee begonnen toen ik mijn paard moest inrijden, ik wou graag zien hoe ze liep of zo (dikke onzin, kun je toch niet zien en je verstoort de balans en we hadden zelfs spiegels in de bak). Ik ben daar nooit op gewezen, pas een aantal jaar later bij mijn nieuwe intructrice.

ben nu 8 jaar verder en doe het nog steeds regelmatig Haha!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 19:36

Slechte gewoonte, net als in zijn nek kijken. Gewoon fout dus.

Rk, ik dacht dat jij een andere verklaring had voor voorover zitten Extreme duivel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 19:38

Heb ik ook, maar dat levert waarschuwingen op, dus doe ik maar een leugentje om best wil Schijnheilig

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 19:57

hahahahahaha, sorry, even mijn bril weer recht op mijn neus zetten Schijnheilig

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 20:04

lastig is dat he Haha! Haha! Haha! Haha! , ik doe altijd mn bril af

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 20:06

Extreme duivel ik zie dat anderen dit ook nog herkennen

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 20:08

je hebt ook van die handige rubbertjes om aan je brilpoten vast te zetten. Dan zakt je bril niet af Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 20:09

En weet je wat het ergste is, dat je je zo in moet houden als je instructrice zegt, voor je te kijken en meer naar achteren te gaan zitten, zoals afgelopen dinsdag in de les Lachen

Ik geloof dat die dan denkt, wat zit die nou te glimlachen

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 22:41

Haha... heel herkenbaar.

Maar afgelopen week kreeg ik tijdens het galopperen wat wind op mijn ogen waardoor mijn lens los op mijn oog kwam te liggen. Toen heb ik juist maar even naar boven gekeken zodat die lens niet op de grond viel.

Weer ontopic: naar beneden kijken zie je heel veel. Het is wel nuttig om een tijdje in een drukke bak te gaan rijden, want dan moet je wel voor je uit kijken.
Het nadeel van naar beneden kijken is dat je er vaak ook iets voorover door gaat zitten.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 10:57

Kitty schreef:
Haha... heel herkenbaar.

Maar afgelopen week kreeg ik tijdens het galopperen wat wind op mijn ogen waardoor mijn lens los op mijn oog kwam te liggen. Toen heb ik juist maar even naar boven gekeken zodat die lens niet op de grond viel.


Je moet juist flink voorover zitten zodat je als het ware naar beneden kunt kijken, dan heb je niet zo'n last van die harde wind. Stroomlijning enzo.. Echt hoor, geen grap. Dat doen die jockeys toch ook altijd!

On topic: ik doe het zelf ook hoor, even kijken of het hoofd nog recht is en je zit scheef (en naar voren). Ik moet mezelf er altijd aan herinneren dat ik recht vooruit moet kijken omdat je dan beter rechtop blijft zitten. Voordat je weer van die opmerkingen naar je hoofd toe krijgt dat je op je zitbeenknobbels moet zitten en niet op je je_weet_wel.... Was het trouwens niet Tineke Bartels die ooit eens ergens schreef dat je driehoekig moest zitten?

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41660
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 11:41

Kinderachtig gedoe.

Volgende verwijzing naar dat lezen drama levert idd meteen een waarschuwing op. Act your age, mensen.