50 cent per dekking!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

50 cent per dekking, DE doorbraak of waardeloos?

Goed plan, zouden ze allemaal moeten doen
44 (61%)
Nee, dit is niks zo, WANT......
16 (22%)
geen mening
11 (15%)

Totaal aantal stemmen: 71


Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

50 cent per dekking!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-03 17:34

In BIT 101 van Oktober staat op pagina 60 en 61 een artikel over "50 cent per dekking".
In grove lijnen staat er dat er pas betaald hoeft te worden als het veulen gezond ter wereld komt. Het gaat in het artikel om de hengst Medici, die bij de heer Heinrich Schulte-Frohlinde ter dekking staat.
De prijs die je achteraf betaalt is 600 Euro als het veulen 7 dagen oud is. In die 600 Euro zit tevens de door Schulte betaalde verzekering van het eerste halve levensjaar ter waarde van 2.500 Euro, dood en onbruikbaarheid. Met 40 Euro extra zijn de veulens een heel jaar lang verzekerd.

Er staat nog veel meer in het artikel, maar dat ga ik niet allemaal overschrijven... Misschien kunnen de geinteresseerden het doorlezen, of anders zoek ik vragen na in het artikel.
Mij gaat het er hier om dat ik het een super beleid vind, zeker momenteel, nu veel mensen hun merries "leeg" laten vanwege de hoge kosten en de slechte veulenmarkt. Je betaalt voor wat je krijgt, en niet voor de 60 procent kans op een gezond veulen, terwijl het geld van de overige 40 procent kans net zo in de zakken van de hengstenhouder verdwijnt. Prima plan!

Wat is jullie mening hierover?


Dees

Berichten: 18858
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 18:17

Ik ben VOOR.
ER zijn genoeg administratiekantoren in Nederland, de Hengstenhouders rekenen een 250 euro voor rietjes-administratie. Dat betaal je dus zonder prestatie-verplichting. Maw; ook als de hengstenhouder het rietje te ver verdunt dat de merrie niet drachtig wordt. Ook voor ranja mogen ze 250 euro rekenen, zonder 'verhaal'.
Dat werkt fraude in de hand....

Bij Hexagon (Rubiquil) betaal je dekgeld als je merrie op 1 oktober dragend is. Is je merrie onverhoopt gust gebleven, betaal je niets.
Het heeft mij iig geval genoeg vertrouwen gegeven om zaken met hun te doen....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 18:31

Schulte gaat wel heel er ver natuurlijk, maar dit is dan ook meer provocerend bedoeld t.o.v. de huidige praktijken.
Ik denk dat het een goed systeem zou zijn wanneer in elk geval de direkte kosten die door een hengstenhouder gemaakt worden altijd betaald worden. Verdere betaling bij aangetoonde dracht na een maand bijvoorbeeld lijkt me het meest logisch. Immers, het vervolg is verder niet te beinvloeden door de hengstenhouder en hoeft dus ook niet voor zijn risico te komen.
Bedenk hierbij ook dat het niet drachtig worden ook aan de merrie kan liggen. Een hengstenhouder is dan bij voorbaat kansloos en het is een beetje zot dat dit dan allemaal voor niets zou moeten gebeuren.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 18:36

Ik heb nog advertenties gezien van een hengst die 1 euro kostte en waarbij de rest betaald werd als het veulen er was. Wat ik me afvraag dan: zijn dat geen hengsten die weinig vruchtbaar zijn? en de hengstenhouder wil op die manier mensen toch niet ontmoedigen. Onthoud dat in Duitsland geen spermacontrole is zoals bij ons.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-03 18:41

Zannekin schreef:
Ik heb nog advertenties gezien van een hengst die 1 euro kostte en waarbij de rest betaald werd als het veulen er was.

Volgens het arikel in BIT was Medici de laatste periode voor 1 Euro beschikbaar en werd het restant na 7 levensdagen voldaan. Wellicht was het dat paard dus...

nathalieke
Berichten: 608
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Waregem (West-Vlaanderen / Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 18:41

ben absoluut voor! heb al veel afgeworpen veulens of merries meegemaakt die maar niet vol raakten. en als je 1000 euro per dek betaalt jah na 3 dekken kon je evengoed een paardje kopen


Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 18:43

Koortje"]
[quote="Zannekin schreef:
Ik heb nog advertenties gezien van een hengst die 1 euro kostte en waarbij de rest betaald werd als het veulen er was.

Volgens het arikel in BIT was Medici de laatste periode voor 1 Euro beschikbaar en werd het restant na 7 levensdagen voldaan. Wellicht was het dat paard dus...
[/quote]

Nee, volgens mij was het een trakehner, die dekte ook enkel in natuursprong.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 19:03

als dat werkelijk zo is gaan veel meer mensen zomaar een veulentje gaan fokken.
want wat is nou die 50 ct start? niks toch? dus iedereen zal elk van z'n merries volsteken.

Enya - Daya :-)

carola

Berichten: 8676
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 19:04

Op zich vind ik het wel een heel goed idee voor de fokkers, en ik denk ook dat de veulenprijzen / paardenprijzen er uiteindelijk iets van gaan zakken (mag wel weer eens).

Maar ik denk niet dat de hengstenhouders accoord zullen gaan. Die missen toch weer een deel van hun inkomsten.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-03 19:08

ponyzotje schreef:
als dat werkelijk zo is gaan veel meer mensen zomaar een veulentje gaan fokken.
want wat is nou die 50 ct start? niks toch? dus iedereen zal elk van z'n merries volsteken.


Lees nu nog eens goed wat ik heb geschreven....

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 19:14

jaja, ik weet heus wel dat de prijs achteraf betaald moet worden, anders zou het toch ook helemaal niks opleveren he, maar ik bedoel, dat veel meer mensen meteen aangetrokken zouden worden, en het er veel sneller op zouden wagen.
ze hebben nadat de dekking geslaagd is nog een hele tijd om het geld te sprokkelen zeg maar.

Enya - Daya :-)

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 19:24

Ik ben voor en tegen.

Zelf heb ik ook een goedgekeurde hengst die natuurlijk dekt, elke keer weer loop ik en ook mijn hengst een risico.Inseminatie is geen optie want vanwege het weinige aantal dekkingen bij dit zeldzame ras zijn de kosten hiervan veel en veel te hoog.
Ik vind dat ik wel een beetje betaald moet worden door het risico.

daarnaast maken de meesten hengstenhouders behoorlijk wat kosten voordat die hengst eenmaal goedgekeurd is.

Daarnaast wie zegt dat je achteraf het geld nog krijgt. Tuurlijk kun je het dekbewijs achterlaten in een kluis oid zodat de eigenaar van de merrie nooit een papier bij het veulen krijgt maar wie maakt dat nou uit? je hebt immers een veulen van die hengst.

Aan de andere kan als merrie houder is het heel aantrekkelijk omdat je dus geen mega hoge kosten hoeft te maken als het paard gust blijft.
Ik zelf doe het zo dat de mensen mij het dekgeld betalen en als de merrie niet drachtig is krijgen ze de helft terug dan heb ik de helft voor alle moeite (vaak staan de merrie's ook nog een weekje hier op stal en daar vraag ik niets voor)

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 19:50

Ik heb het artikel ook gelezen en het is idd zo dat hobbyfokkers blut worden door de 'grote mannen' die de paarden hebben. Wij spreken van te voren met de hengstenhouder af wat de plannen zijn. 100 retour bij gust, volgend jaar dekking gratis enz.

Maar ik vind 50 cent ook geen gek idee!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 19:54

ik heb het artikel gelezen en als je het als hengstenhouder goed aanpakt vind ik het een heel goed idee

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

nathalieke
Berichten: 608
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Waregem (West-Vlaanderen / Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 20:25

Nimber schreef:
Ik ben voor en tegen.

Zelf heb ik ook een goedgekeurde hengst die natuurlijk dekt, elke keer weer loop ik en ook mijn hengst een risico.Inseminatie is geen optie want vanwege het weinige aantal dekkingen bij dit zeldzame ras zijn de kosten hiervan veel en veel te hoog.


waarom kan je het sperma niet invriezen?

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 20:31

Nimber schreef:
Ik ben voor en tegen.


Daarnaast wie zegt dat je achteraf het geld nog krijgt. Tuurlijk kun je het dekbewijs achterlaten in een kluis oid zodat de eigenaar van de merrie nooit een papier bij het veulen krijgt maar wie maakt dat nou uit? je hebt immers een veulen van die hengst.


je hebt alle gegevens van zo iemand ze zullen wel moet betalen en anders kan je nooit weer je merrie laten dekken wat dat verhaal gatdan echt de ronde.

ik vind het een goed idee omdat te doen loop je als merriehouder minder risico en nu ben je heel populair als je alshengstenhouder dit doet.
[/quote]

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 20:36

Op zich een goed idee, als hobbyfokker (en dat is echt niet altijd maar wat aanklooien Knipoog ) wordt je toch eerder over de streep getrokken.
Het dekgeld rijst de laatste jaren ook wel de pan uit !
Aan de andere kant moet het wel zo zijn dat de hengstenhouder aan zijn kost kan komen.
Maar ... bij een lagere prijs zullen er meer merries getrokken kunnen worden waardoor de totale omzet ook wel eens meer zou kunnen worden.

Mocht de merrie echter gust blijven, zou er ook een onderzoek bij die merrie geeist kunnen worden.

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 20:42

Zoals die man het doet, is het natuurlijk wel erg ver gegaan. Hij doet dat om mensen wakker te schudden. Ik vind dat best goed.
Het hoeft niet zo ver te gaan, je kunt het ook iets minder extreem doen.
De onkosten van het springen en het eventuele risico wat Nimber ook al aanhaalt. En dan de overige kosten als het veulen op de wereld staat.
Bijvoorbeeld. Ik vind dat best een goed idee.

fokker
Berichten: 195
Geregistreerd: 28-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 23:11

De Dekvoorwaarden bij van Paesen.
Heb twee jaar geleden met Darco gedekt
Garanderen een levend veulen en als er met de merrie iets gebeurd of ze is zelf niet meer in staat om een veulen te geven mag je zelfs met een andere merrie terugkomen.
Dus 1x dekgeld is altijd levend geboren veulen bij welke merrie danook en over zoveel jaar als nodig is.

DubbelFun

Berichten: 88417
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 17:29

Misschien ben ik dan de knuppel in het hoenderhok Lachen

Maar je koopt sperma, geen veulen.
Je moet wel kunnen eisen van een hengstenhouder dat het sperma van een goede kwaliteit is, maar niemand kan je de garantie van een gezond levend veulen geven, dat is van meer dingen afhankelijk.

Het is aan de merrie-eigenaar om te zorgen dat zijn merrie goed gezond is wat een redelijke garantie geeft om een gezond voldragen veulen te baren.
Wil de merrie-eigenaar alle 'ongelukken' uitsluiten dan kan hij een verzekering afsluiten op zowel merrie als veulen.

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 17:30

Nee , Ik denk dat het niets is want als een fokker een veulen krijgt waar van hij denkt : dat is niets dan kan hij gewoon het veulen ziek maken en zeggen: tsja niet gezond sorry hengste houder je krijgt je geld niet!
Dit is mischien wel een beetje raar voorbeeld maar toch.....
Ik ben het wel met FOKKER hier boven eens Haha! gewoon dekgeld betalen er mocht er wat aan de hand zijn gewoon met een andere merrie terug komen of gewoon op nieuw proberen Haha!

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

tije

Berichten: 1546
Geregistreerd: 21-08-02
Woonplaats: randje utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 17:34

je betaalt voor zaad niet voor een veulen

The day that we first met , the angels whispered: Perfect
-http://www.stalvandekooidijk.nl

tije

Berichten: 1546
Geregistreerd: 21-08-02
Woonplaats: randje utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 17:42

Sugarmiss schreef:
Je moet wel kunnen eisen van een hengstenhouder dat het sperma van een goede kwaliteit is,


dat kan je niet eisen
want in de wet staat dat 1 zaadcel en de rest verdunner in een buisje ook goed sperma is

maargoed de hengstenhouders hebben onderling een instantie opgericht die er op toe ziet dat het wel een goede kwaliteit heeft (steekproeven)
minimaal 600 TNB voor het versturen en 300 als de merrie bij de hengstenhouder gedaan wordt

(TNB : totaal aantal normaal gevormde en bewegende zaadcellen)

The day that we first met , the angels whispered: Perfect
-http://www.stalvandekooidijk.nl

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 19:21

Op zich een goed idee, maar hoe te verwezenlijken? De hengst is lang niet altijd schuldig aan het niet drachtig worden van de merrie, dus er zullen heel wat kleine lettertjes bij zo'n contract moeten horen. Daarnaast blijven alle stamboekafrdachtkosten voor de merriehouder, veeartskosten, etcetera, neem ik aan.

50cent lijkt me iets te weinig voor de kosten van de hengstenhouder. Als het tegen de kostprijs van een rietje kan, dan is het goed.

Bij een dekking zijn er namelijk altijd twee partijen: de merrie en de hengst. Als de eigenaar van de merrie geen risico en verantwoording neemt, dan lopen de resultaten heel snel terug.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 01:57

joostvangestel schreef:
50cent lijkt me iets te weinig voor de kosten van de hengstenhouder. Als het tegen de kostprijs van een rietje kan, dan is het goed.



Voor de goede orde: die 50 cent is er alleen voor om tot een rechtsgeldige overeenkomst te komen. Kwestie van prestatie/tegenprestatie dus.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: corinadrenth, DromenLies, Lau07, Rex_Rolfo, XXleonieXX en 12 bezoekers