Operatie hematoom in het zeefbeen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Operatie hematoom in het zeefbeen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-03 15:21

Hoi allemaal,



Vanmorgen ben ik rond half 10 richting Utrecht gegaan. Om 10uur werd ik gebeld door dhr Klein. Ik reed nou niet direct de vangrail in maar ik schrok enorm. Zijn mededeling “de operatie is klaar, en is op zich naar wens gegaan, hij gaat nu naar de recovery”. Dit was in ieder geval een klein stapje in de goede richting.



In Utrecht aangekomen was Never nog in de recovery. Ik heb me gemeld bij de administratie en dhr. Klein was in vergadering maar zou mij later wel even opzoeken.



Terug op de afdeling waar Never stond heeft een stalverzorger me meegenomen richting de recovery. Precies op dat moment (terwijl ik buiten stond en allerlei gestommel hoorde) staat Never in 1 keer op en blijft staan. Dat was de volgende stap. Ik mocht nog niet kijken want hij was nog erg suf. Ik ben bij de recovery blijven wachten en heb nog wat gestommel gehoord. Regelmatig zijn ze bij hem wezen kijken. De anesthesist kwam langs en vertelde me dat de anesthesie goed verlopen was, hij heeft wat foto’s van zijn hoofd gemaakt. Hij vroeg of ik hem al gezien had. Nee… zij ik… Kom we gaan kijken… alvast voorbereidend op wat ik te zien kreeg, vroeg hij of ik wist wat er met hem gedaan was. Ja ik wist dat het er niet mooi uit zou zien.



Daar stond hij dan als een veulen die zijn eerste stapjes nog moest gaan zetten. Heel zijn lichaam bewoog, ademhaling snel, vacht door de war en bezweet. Hij stond met zijn geopereerde kant van mij af. Ik wachtte eerst af wat hij deed op mijn stem. Ik was bang dat hij zou gaan wandelen, terwijl dat nog niet echt mogelijk was. Maar het leek wel of hij me niet hoorde en daarna ben ik de box in gewandeld en richting zijn hoofd gelopen.



Zoals verwacht ziet het er niet mooi uit. Ze hebben op 2 plaatsen zijn neusbeen opengemaakt om het geheel te verwijderen. Hij heeft dus in zijn hoofd 2 drains zitten. Verder her der wat bloed. En in zijn linkerneusgat zit ook een drain. Met daaronder een prop om het bloeden te stelpen. Vervolgens hebben we hem weer de rust gegeven om bij te komen.



Om half 12 mocht hij weer richting zijn eigen stal. Heel wankel kwam hij uit de recovery en in eerste instantie wilde hij er niet uit. Op mijn stem ging hij wel. Er was weer herkenning. Op stal hebben we hem verder ook maar wat met rust gelaten.



Als snel probeerde hij de watten en drain uit zijn neus de blazen. Dat ging niet, maar het resulteerde wel in een berg bloedspetters. Verder kriebelt het zachtjes sijpelende bloed natuurlijk en dat probeert hij aan van alles af te smeren. Gevolg Stal/been enz. rood. Hij stond er heel rustig bij.



Dhr. Klein kwam ons opzoeken en heeft toen verteld dat de operatie zeer naar wens was gegaan. Never had niet veel bloed verloren. Ik we liepen richting OK want hij had het euvel in een potje op sterk water. Een vuistgrote slijmvliesachtige substantie, wat hoogstwaarschijnlijk een hematoom is. (ze gaan dit nog opsturen ter controle) Verder stonden alle holtes van Never vol met ontstekingsvloeistof. Hier krijgen we er nog een klein lichtpuntje bij. Het kan zo zijn dat de onstekingsvloeistof ook tussen het oog en de hersenen en rond de hersenen gezeten heeft en dat we dat op de scan zagen i.p.v. een gedeelte hematoom. Maar we weten nu nog niet of alles weg is, dat kon hij ons niet zeggen (dit wisten we vooraf). Volgens Dhr. Klein is het zeer waarschijnlijk dat Never heel veel pijn aan zijn hoofd heeft gehad. (en dan toch nog zo lief en werkwillend zijn). Morgen of overmorgen wanneer zijn drain in zijn neusgang droog is wordt deze verwijderd en zal door de andere drains de holtes gespoeld worden. Never krijgt antibiotica om eventuele onstekingen geen kans te geven. Volgende week willen ze met een scoop kijken of ze het geheel goed verwijderd hebben. Echter of alles echt goed gegaan is wordt pas duidelijk wanneer we over half jaar oid weer een CT Scan laten maken.



Eenmaal terug bij Never was hij al verder bij gekomen en stond hij al wat overgebleven restjes kuilgras tussen zijn zaagsel vandaan te eten. Het liep al wat beter door zijn box heen. Ik ben toen maar een kopje thee gaan halen.



Toen ik terug kwam bij zijn box, kreeg ik toch wel een flinke brok in mijn keel. Daar stond onze grote vriend met veel pijn in zijn hoofd heel zachtjes te hinniken naar me, om me te begroeten. Ik moest echt slikken, wat een TOP PAARD. Hij was al zover bij dan hij met zijn neusje door het tralies heen al weer stond te bedelen om aandacht en lekkere hapjes.



We hebben er dus nog een klein positief kansje er bij gekregen. De zorgen zijn nog niet weg, maar ik ben wel blij dat we deze moeilijke stap genomen hebben. En dat Never weer in de benen staat. Nu maar op weg naar hopelijk een blijvend herstel.



Iedereen bedankt voor het duimen, ik hoop dat jullie er geen RSI aan overgehouden hebben.



Groetjes Femmy

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 16:55

Fijn dat de operatie goed gegaan is. Is altijd reuze spannend! Nu duimen voor een goed herstel... en wij duimen mee!

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 20:28

gelukkig...ik duim mee dat je hem snel weer naar huis krijgt !!

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 22:41

Succes!!!

Jolan
Berichten: 374
Geregistreerd: 15-10-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 10:00

Heel veel succes. Hou ons op de hoogte

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 16:43

Bedankt allemaal.

Dag 1:

De dag duurde zolang vandaag, maar goed ik heb me maar aan de gedachte vastgehouden dat ze zouden bellen als het niet goed met Never ging Toch bekroop mij de gedachte want nou, als ze het even vergeten zijn. Van 15:30 tot 16:30 kunnen we pas bellen met Utrecht. Natuurlijk hing ik om 15:30 direct aan de bel. Maar met Never gaat het voor zover mogelijk goed.



Ze hebben vandaag de linkerneusgang weer vrij gemaakt (d.w.z. drain en tampon eruit) en het bloed nu nog iets na. We moesten niet schrikken, want zijn box zal wel aardig rood zijn. Zolang het er niet uit stroomt is er niets aan de hand.



Verder krijgt hij antibiotica en hebben ze hem vanmorgen want pijnstilling gegeven. Volgens de dierenarts was hij wat down vanmorgen. En aan de hand van zijn voorgeschiedenis dat hij met veel pijn rondgelopen heeft en daar nog heel opgewekt bij was, had hij nu wel meer pijn dan nodig was.



Vanavond gaan we bij hem kijken en mag hij zover hij dat wil alles eten. Hij mag nog niet zijn box uit omdat er nog een kleine kans op bloeding bestaat.



Morgen gaan ze hem door de drains met een betadineoplossing spoelen (dat zal wel een mooie boel worden, ik denk dat Never dat niet fijn gaat vinden). Maar dit moet toch gebeuren.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 07:35

Ha, fijn zeg, dat alles zo goed is gegaan, dat lucht weer een beetje op!
Succes verder met het opkanppen van Never.

saskia23

Berichten: 936
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 08:19

Goed van je dat je de stap hebt durven nemen!! OK dan!

Hopenlijk gaat het nu alleen maar beter, ik duim voor jullie!!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 12:47

Jemig Femmy, ik had geen idee!
Klinkt eng allemaal, maar wat geweldig dat de prognose goed is nu!
Heel veel succes met het herstel van Never!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 16:48

Jemig wat een verhaal zeg! Ik hoop voor jou en je paard dat ze alles weg hebben kunnen halen en dat hij weer lekker aan mag sterkten.

STerkte!

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-03 16:00

Dag 5

Hoi allemaal,



Hier weer even een update over onze Never. Wij zijn dit weekend elke dag bij hem geweest en iedere dag gaat het iets beter met hem.

Het bloeden is gestopt en hij heeft nog een beetje neusuitvloeiing die naar zeggen zo hoort. Op het weggeschoren gedeelte komen alweer kleine haartjes. We kwamen er achter dat ze heel zijn identiteit veranderd hebben. Never had een wit kolletje op zijn voorhoofd en dat is nu weggeschoren. Onder het wit heeft hij een donkervelletje, kolletje is nu weg. Ik zie gelukkig de 1e witte haartjes wel weer, dus die komt vast wel weer terug. Verder jeukt zijn hoofdje en wil hij maar wat graag aan je schuren brrrrr..

We moeten zijn box betreden met groene gedesinfecteerd kaplaarzen en een rood jasje (errug schattig). Na bezoek moeten we ons handen afspuiten met alcohol.



Cor heeft het gisteren voor elkaar gekregen om wat geronnen bloed bij zijn oog te verwijderen. In eerste instantie is Never wat schichtig als je met je hand naar zijn hoofd gaat, maar als hem duidelijk wordt dat je hem geen pijn doet, kun je bijna overal aanzitten. Verder krijgen we weer lekker de Never knuffel (Never doet hierbij zijn neus op je schouder leggen en sabbelt dan met de lippen aan je trui/jas of in het slechtste geval je velletje). Op zich nu nog niet zo fris, met de snotneus, maar daar hebben we het rode jasje van Utrecht voor aan. Is die isolatie toch nog een heel klein beetje handig.



Ik heb net met ze gebeld, en het gaat goed met hem. De uitslag van de droesbacterie is helaas nu morgens pas bekend.

Dus vandaag gaat Cor in ieder geval weer in de groene kaplaarsjes en rode jasje Never bezoeken.

Ze vertelde me dat het spoelen nu ook goed gaat. (ik heb daar mijn twijfels over want zijn halster hangt van leukoplast aan elkaar).



Ik ben bezig om een ziekteverslag met foto’s op mijn site te plaatsen, zodat iedereen die het wil de “enge” foto’s van Never kan bekijken.

Wanneer deze online is laat ik het jullie wel even weten.

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-03 09:17

Gisteren middag belde Utrecht me op. De scoop was goed ze gingen de drains en de hechtingen eruit halen en dan mocht hij mee naar huis!.

Ik zo snel mogelijk naar stal en alles in gereedheid gemaakt. Gisterenavond om 21:00 stond onze vriend weer in zijn eigen box.
Gelijk ging hij lekker liggen rollen. Alles lijkt weer helemaal normaal.

Jammer genoeg heeft hij nog wel wat neusuitvloeiing maar dat moet langzaam minder worden. Verder heeft hij nu nog 2 kleine wondjes waar de drain gezeten hebben.

We moeten nu 2 weken stappen en dan mogen we weer langzaam beginnen met rijden. Begin december moet hij terug voor een herhalingsscopie.

Voorlopig zijn we al heel gelukkig dat hij weer terug is.

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 11:51

he wat geweldig voor je! zo een happy end! Geniet maar weer lekker van je paardje!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 11:58

Van harte gefeliciteerd met de terugkomst van Never. Veel succes de komende weken met de revalidatie en ik hoop dat hij weer snel de oude (misschien wel betere) is.

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 12:01

Jeetje ik heb t hele verhaal over Never gelezen!
Wat ben ik blij dat het goed met hem gaat,en weer lekker thuis in zijn eigen box staat!
Ik wens jullie heel veel sterkte en geef Never een dikke knuffel van mij!
Liefs lundi

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 12:07

Hej,
Ik had je gisteren op stal al even gefeliciteerd maar ik kan het me haast niet voorstellen dat als ik zometeen naar stal ga, hij er dan weer staat. Echt super dat het zo goed en zo snel gegaan is, en ik ben nog steeds voor je aan het duimen dat het niet meer terug komt! Heb bij Judith al een paar foto's gezien maar ben benieuwd naar jullie site. Ben echt heel blij, en zeker voor jullie dat hij weer thuis is!

Dikke knuffel, Malin