Stijle voet begint WEER te vervelen *zucht*

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Stijle voet begint WEER te vervelen *zucht*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-03 14:13

Na 4 maanden zonder problemen te trainen, kreeg ik gisteren de schrik van mijn leven.
Nadat de hoefsmid in Bodegraven er nieuwe ijzers onder legt, wordt Rubel gelijk daarna door de dierenarts bekeken (of het nog goed gaat).
Wat ik TOTAAL NIET!! verwachtte, gebeurde; hij liep kreupel op de harde bodem aan de longe. Verdrietig
Ik snap er echt niets van.
Zondag heb ik nog wedstrijd gestart en NIETS aan de hand en nu &%$#@!*&!! weer kreupel!! Boos! Boos!
Moet nu 2 dagen stappen, een week rijden en dan weer terug en dan wil de DA hem onder het zadel zien.
Volgens DA is het weer het probleem van het stijle voetje.
Volgens hem kon het niet komen door de nieuwe ijzers.
Het is echt raar, op de zachte bodem liep ie ook al veel slechter als thuis, echt heel kort enzo.
Ik weet het echt niet meer. Het lijkt me wel niet gegund.


Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 15:44

Is hij nu nog erger kreupel dan gisteren? Dat heb ik nl. ook een keer gehad na het beslaan en toen bleek hij een hoefzweer te hebben. Zijn hoef was nauwelijks warm en ook op het tikken van de nagels reageerde hij niet. Ik merkte het aan hem, omdat hij niet wilde draaien (kort om je heen). Dat deed echt zeer en hij wilde niet op zijn voet staan. Vlak na het beslaan liep hij toen ook gevoeliger en korter. Toen Van Zoest de dag erna het ijzer eraf haalde en er in kneep met zo'n tang was de hoefzweer duidelijk. Hij zat wat verstopt dus was bij het beslaan niet te zien.

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-03 15:47

Hij loopt alleen op de volte op het hard kreupel

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 16:02

Is dat voetje teveel gecorrigeerd misschien? Wij hebben ook een merrie met een grasvoetje. Als die vlakker wordt gezet loopt ze ook kreupel.


Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-03 16:06

Ik heb juist het idee dat hoe steiler hij staat hoe slechter hij loopt.
Daardoor gaan volgens de DA de weke delen irriteren.

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-03 16:07

Daarom begreep ik nu dus niet waarom hij weer slecht loopt.
Onder het zadel was er niets aan de hand!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 16:13

Corine schreef:
Ik heb juist het idee dat hoe steiler hij staat hoe slechter hij loopt.
Daardoor gaan volgens de DA de weke delen irriteren.


Als een paard geen veulen meer is zijn de weke delen aangepast aan de stand van de voet, hoe die gegroeid is. De pezen zijn niet lang genoeg meer om de voet in een normale positie te kunnen ondersteunen. Zet je zo'n steil voetje plat dan krijg je overbelasting van die korte pezen en manken. Daar doe je meer schade mee...
Stel dat je als kind al altijd met een hoge hak liep, je achillespees is korter en op 30 jarige leeftijd zeten ze je op platte schoenen: pijnlijke zaak Lachen
De mijne loopt nu zonder beslag, mét een steil voetje en mankt niet.

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-03 16:15

Zannekin schreef:
Zet je zo'n steil voetje plat dan krijg je overbelasting van die korte pezen en manken. Daar doe je meer schade mee...
Stel dat je als kind al altijd met een hoge hak liep, je achillespees is korter en op 30 jarige leeftijd zeten ze je op platte schoenen: pijnlijke zaak Lachen
De mijne loopt nu zonder beslag, mét een steil voetje en mankt niet.


Dit ben ik met je eens. Dit verhaal vertelde de DA mij ook.
Alleen: links staat hij normaler, daarom zijn ze stukje bij stukje dat stijle voetje gelijk gaan zetten aan de linker. (de voet was veel stijler geworden door het foute werk van mijn vorige hoefsmid).
Als mijn paard zonder beslag loopt (dat hebben we geprobeerd), loopt hij in een paar dagen zo kreupel als het maar zijn kan. Op röntgenfoto's niets te zien!
Laatst bijgewerkt door Corine op 17-09-03 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 16:21

Bij ons zijn het ook 2 verschillende voetjes. Bij doorstappen zie je verschil in paslengte daardoor.
Als je de ijzers afdeed, werd ze dan eerst vlak bekapt? De mijne mankt nooit als ze met die steile stand loopt... Vroeger hebben wij correctie geprobeerd maar dat is dus niet gelukt.

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-03 16:24

Zannekin schreef:
Bij ons zijn het ook 2 verschillende voetjes. Bij doorstappen zie je verschil in paslengte daardoor.
Als je de ijzers afdeed, werd ze dan eerst vlak bekapt? De mijne mankt nooit als ze met die steile stand loopt... Vroeger hebben wij correctie geprobeerd maar dat is dus niet gelukt.


Je ziet bij mij inderdaad ook verschil in paslengte ja.
Daarom dachten we eerst aan hoefkatrolontsteking.

De mijne wordt niet echt vlak bekapt, maar de voetjes worden gelijk gemaakt. Zodat rechts niet veel steiler is dan links (links is ook best stijl nl, maar rechts was door vorige smid dus helemaal fout gegaan)
Die van mij liep juist VOOR de correctie helemaal kreupel en NA de correctie beter. En nu dus na 4 maanden weer niet.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 20:08

Een heofsmid moet bij een volwassen paard altijd gewoon de voet volgen! een steile voet kun je niets meer aan veranderen, wel een ruim beslag aanleggen, maar altijd de stand zoals een paard zelf wil lopen waarborgen anders krijg je alleen maar problemen. Een van mijn eigen paarden heeft ook een hele stijle voet, door de arthrose, maar loopt daar al 12 jaar goed mee.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 20:49

Mijn oude pony had dit probleem ook. Scheelde echt loeiveel. Toen hij netjes iedere 4 to 5 weken naar de smid ging en op eggbarrs stond werd het minder.
Het was niet zo erg dat ie echt kreupel liep, maar er zat duidelijk verschil in de passen.

Toen ik hem toen ook nog op een andere manier ben gaan rijden, was er niets meer aan de hand.

boemel

Berichten: 8359
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 21:42

Je mag een volwassen paard inderdaad niet meer gaan corrigeren.
Ik had ook zo'n ijverige hoefsmid en mijn paard elke keer weer kreupel op het harde op de volte. Sinds ik een andere smid heb is er niets meer aan de hand.

M1+10

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 09:45

Maar toen Corine haar paard kocht, was hij recht. Toen heeft de smid die ze toen had, 1 voet verziekt, en te steil gemaakt, daardoor heeft hij nu 1 steilere voet dan de andere. Toen liep hij dus ook kreupel. Nu is de smid in Bodegraven de steilere voet weer aan het proberen terug te veranderen, omdat hij er dus last van had.
Daarom is het nu zo raar, dat hij weer zo gevoelig is, want het ging na maanden 'herstelwerkzaamheden' juist beter met Rubel.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: mystery3434 en 129 bezoekers