Neck sweat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Neck sweat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-03 14:28

Ik heb op een Amerikaanse site wat artikelen over het trainen van Halterpaarden gelezen, en daar wordt regelmatig gesproken over een Neck Sweat.
Het is een neopreen halsstuk die je bij je paard omdoet, dan ga jeje paard longeren en laat je hem een uur staan met dat ding om, kan die lekker zweten .....
Op die manier krijg je een mooie "droge" hals, ipv een speknek Haha!

Nou zijn die dingen een beetje erg duur om eens uit te proberen, zijn er ook alternatieven? Bijvoorbeeld een dik fleece halsstuk ofzo?

En hoe vaak moet je dat doen voordat je resultaat ziet?

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 14:48

Nee je moet echt neopreen hebben anders werkt het niet. De bedoeling is nl dat het materiaal geen vocht op mag nemen en dat doet fleece wel.

Overigens is er verschil in tussen een droge hals en een speknek.
De bedoeling van een necksweat is dat de holte tussen keel en hals mooi slank is om bij inbuigen de luchtdoorgang niet te verhinderen.
Een speknek kan ook het resultaat zijn van verkeerde voeding, waardoor verkeerde stoffen opgeslagen worden vlak onder de manenkam.
Deze site geeft een mooi voorbeel daarvan. Weliswaar een ander ras, maar het idee is gelijk:
http://www.geocities.com/gracewoodpasos/pageneck.html

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-03 15:53

Ja, je hebt gelijk; speknek is niet het goede woord Knipoog

brio
Berichten: 97
Geregistreerd: 07-09-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 09:36

Er zijn wel alternatieven, maar daar moet je goed mee omgaan!!! Je kan bijvoorbeeld vuilniszakken om de nek van je paard rollen en deze vast zetten met een bandage ofzo, longeer hier alleen mee en laat het paard er niet mee staan, omdat het niet ademt!!! Ik weet dat divoza ook die dingen heeft verkocht dus misschien nog wel. Maar er is ook een alternatief waar je alleen een pessoa of een hoofdstel voor nodig hebt. Als je je paard met de pessoa longeert dan zet je hem vast tussen zijn voorbenen, hierdoor moet hij zijn hals stil houden en train je zijn hele nek. Dit duurt wat langer maar ik vind het beter...... Tevens kun het zelfde effect krijgen met een hoofdstel en dan de teugels op zijn rug vast binden tussen ook weer tussen zijn voorbenen. Let wel op dat je tijdens deze twee dingen je paard NIET te strak zet, maar het beetje bij beetje opbouwt, daarnaast moet je er voor zorgen dat je goed de zweep er achter hebt omdat het paard voorwaarst moet lopen!!!!
Zo een heel verhaal, maar misschien heb je er wat aan.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 09:58

Voor de gewone keuring heb ik die van mij gewoon goed doorgereden en getraind met de pessoa. Je ziet nu ook goed verschil, eerst veels te veel onderhals en geen bespiering in de bovenhals (net zo'n hertenek) naar een redelijk stevige hals, iets bespiering in de onderhals nog, maar veel meer bespiering in de bovenlijn. Maar mag nog steeds wat meer!