slofteugel gevaarlijke rem tijdens buitenrit?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

slofteugel gevaarlijke rem tijdens buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-03 13:26

Dit is een artikel uit het SRR nieuws. Ik weet niet zeker op het op PP thuis hoort (zoniet, sorry moddie Haha! )

Je ziet bij het buitenrijden nog wel eens een slofteugel aan het paard zitten. Een slofteugel is een hulpmiddel. Hij heeft een ondersteunende rol in de africhting of correctie van het paard, tenminste zolang hij wordt gebruikt door een zeer ervaren ruiter. De slofteugel kwam in de jaren zeventig extra in zwang. Olympisch kampioen Alwin Schockemohle reed er zijn paarden mee en vele minder ervaren ruiters volgden dit voorbeeld. Probleem was dat schockemohle precies wist wat hij deed en vele andere ruiters niet, met alle kwalijke gevolgen van dien voor het paard. In ondeskundige handen heeft een slofteugel een vlijmscherpe inwerking op het paard. Daarom is een waarschuwing op zijn plaats. Bij het buitenrijden wordt een slofteugel voornamelijk gebruikt bij 'lastige' paarden, die moeilijk onder de onvoldoende naar voren rijdende ruiter te houden zijn. Het hoofd wordt veelal onder dwang, dus zonder voldoende onsteuning van de ruiter, naar beneden getrokken en klaar is kees! De ruiter beseft niet dat op deze manier het paard veel last van spierpijn zal hebben en op een gegeven moment geen kant meer op wil. Op dat moment is het middel veel erger dan de
'kwaal' . De slofteugel is dus niet bedoeld voor buitenritten, maar alleen als correctiemiddel in de rijbaan.


Ik heb zelf in het verleden ook wel eens een buitenritje gemaakt met een slofteugel eraan als noodrem Bloos . Daar ben ik mee gestopt, omdat ik hekken opende vanaf het paard en sjaak dicht op het hek moest staan. Hierdoor zou het risico groot zijn dat hij achter de slofteugel aan het hek zou blijven hangen.

Dus is een slof wel een veilige rem? en hoe weeg je de veiligheid van je paard af tegen je eiegen veiligheid of dat van de omgeving???


Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 13:36

Persoonlijk zou ik nooit een slof gebruiken voor buiten (voor binnen gebruik ik hem ook niet Schijnheilig ) Ik gooi er dan een martingaal omheen. Voordeel hiervan is dat ik in ieder geval ook een extra houvast heb mocht een koter gaan rennen Schijnheilig Maar ik geef toe dat het met een martingaal moeilijk remmen is.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 13:43

Mijn veiligheid gaat boven die van het paard of een ander......... Altijd. Met een losse slof buitenrijden (moet je natuurlijk geen hekken tegenkomen) kan ik eigenlijk alleen maar verstandig vinden als je in een stedelijke omgeving op een onbetrouwbaar paard buiten rijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 13:45

daar zou ik met een onbetrouwbaar paard gewoon niet buiten de bak komen Lachen

Ik ben het dus met het stukje eens
Maar dat wisten jullie al Lachen

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 13:47

runningkawa schreef:
daar zou ik met een onbetrouwbaar paard gewoon niet buiten de bak komen Lachen

Ik ben het dus met het stukje eens
Maar dat wisten jullie al Lachen


Maar eens moet de eerste keer zijn, en dan weet je nog niet hoe betrouwbaar het paard buiten is, zeker bij een jong dier.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 13:48

Dat is natuurlijk het beste, Ik heb altijd wel met een slof buiten gereden en dat was vooral voor mijn eigen gemoedsrust, ik heb het ook nog nooit nodig gehad. Maar voor tussen mn oren werkt het best hoor. Buitenrijden is helemaal niet leuk als je niet met een gerust hart naar buiten kan...

helaas ben ik zo onzeker over mijn eigen kunnen Haha!

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-03 13:51

eigenlijk best gek (vind ik dan Knipoog ). De mensen waar je het minst van verwacht dat ze met slof buitenrijden, rijden met slof buiten. En soms verwacht je van iemand dat die met slof rijdt, maar diegene gaat zonder cap, met gympies en zonder zadel naar buiten.

Snap je Verward (staat er een beetje cryptisch)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 13:52

Klopt sprintje
maar dan doe ik de eerste keer gewoon of ik gek ben (of en ik dat ook? )
En ga gewoon zo naar buiten.
Tot nu toe nog altijd heel thuis gekomen Lachen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 13:52

sjakie schreef:
eigenlijk best gek (vind ik dan Knipoog ). De mensen waar je het minst van verwacht dat ze met slof buitenrijden, rijden met slof buiten. En soms verwacht je van iemand dat die met slof rijdt, maar diegene gaat zonder cap, met gympies en zonder zadel naar buiten.

Snap je Verward (staat er een beetje cryptisch)


ik snap je wel hoor.......... Haha! Haha!

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 13:53

gijsenkim schreef:
Dat is natuurlijk het beste, Ik heb altijd wel met een slof buiten gereden en dat was vooral voor mijn eigen gemoedsrust, ik heb het ook nog nooit nodig gehad. Maar voor tussen mn oren werkt het best hoor. Buitenrijden is helemaal niet leuk als je niet met een gerust hart naar buiten kan...

helaas ben ik zo onzeker over mijn eigen kunnen Haha!


Dit had ik ook.. Afgelopen weekend voor het eerst zonder slof een grote staprit gemaakt van 2 uur.. En het ging helemaal super !!
OK dan! Dus voor mij hoeft er ook geen slof buiten meer om

Waar een wil is, is een weg.. Als de wil weg is houdt het op...

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 13:54

Ik kan me wel voorstellen dat iemand voor z'n gemoedsrust een slof erom doet. Toch is het lang niet altijd nodig.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-03 13:54

gijsenkim"]
[quote="sjakie schreef:
eigenlijk best gek (vind ik dan Knipoog ). De mensen waar je het minst van verwacht dat ze met slof buitenrijden, rijden met slof buiten. En soms verwacht je van iemand dat die met slof rijdt, maar diegene gaat zonder cap, met gympies en zonder zadel naar buiten.

Snap je Verward (staat er een beetje cryptisch)


ik snap je wel hoor.......... Haha! Haha!
[/quote]

gelukkig maar Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 13:55

Arno24 schreef:
Ik kan me wel voorstellen dat iemand voor z'n gemoedsrust een slof erom doet. Toch is het lang niet altijd nodig.


Kan ik me ook voorstellen.
Maar als je het nu gewoon een paar keer zonder doet, merkt dat het ook gaat, heb je daar ook je rust in gevonden Lachen

En Sjakie, verwachte je van mensen in dit topic ook juist het andere dan wat ze zeggen?

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 13:57

runningkawa schreef:
Klopt sprintje
maar dan doe ik de eerste keer gewoon of ik gek ben (of en ik dat ook? )
En ga gewoon zo naar buiten.
Tot nu toe nog altijd heel thuis gekomen Lachen


Tja, dan doe ik het toch ook, net als gijsenkim voor mijn eigen gemoedsrust Knipoog ; ben ik dan een mietje Schijnheilig Knipoog

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 13:58

Ik denk niet dat je een mietje bent. Als je gemoedsrust onrustig is, ben je gevaarlijker dan dat je een losse slof erom doet Haha!

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-03 13:59

runningkawa schreef:
En Sjakie, verwachte je van mensen in dit topic ook juist het andere dan wat ze zeggen?


Nou ik had bijv. van gijsenkim niet verwacht dat ze met slof zou rijden als ze naar buiten gaat. En ben best wel verbaasd dat het wel zo is (no offence Knipoog ).
En soms zie je foto's van bokkers (met name de kids (sorry)) dat ze zonder enige vorm van "beveiliging" met hun paard naar buiten gaan.

Dus niet zo zeer het geen wat ze zeggen, maar sommige mensen schat je iets anders in. Niet verkeerd bedoeld. Maar mensen met een bepaalde ervaring verwacht ik iets anders bij. Maar misschien is het wel de ervaring dat ze wel of niet met slof rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 14:00

Bij mij is niemand zomaar een mietje.
Maar ik heb gewoon de mening dat de slof er in veel gevallen omhangt terwijl het niet nodig is.
En dat is dan idd geen enkel probleem.
Maar als je zit dat sommige mensen aan een losse slof niet genoeg gemoedsrust hebben, maar het blijkbaar alleen hebben als hij strak staat, krijg ik kromme tenen.

Maar goed die soorten zijn ook bang in de rijbak denk ik Knipoog

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 14:01

Ik heb nog nooit van mijn leven met een slof gereden.. echt nog nooit!
Ik heb er wel eentje, maar die heeft iemand mij gegeven omdat hij dacht dat ik dat wel zou willen hebben. (geen paardenpersoon)
Buiten rijd ik wel met martingaal.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 14:03

runningkawa schreef:
Maar als je het nu gewoon een paar keer zonder doet, merkt dat het ook gaat, heb je daar ook je rust in gevonden Lachen



Klopt ook, Maar ik heb met buitenrijden niet genoeg vertrouwen (en dat slaat helemaal nergens op, maar ik heb het gewoon) in mijn eigen kunnen, Belachelijk, echt waar want in de bak heb ik dat dus absoluut niet, en waarom zou ik buiten een paard niet bij me kunnen houden die ik in de bak ook gewoon stop, waarom zou ik een paard buiten niet uit kunnen zitten die ik in de bak wel uitzit? Maar ik denk dat het voornamelijk komt omdat ik hier altijd met veel verkeer geconfronteerd word, niet in de zin dat je een keer een weg over moet steken maar meer omdat je echt dus over de weg moet lopen. Je word met zoveel dingen geconfronteerd hier dat een rustige buitenrit al snel een rit word waar je heel veel verschillende situaties tegenkomt. Van boomcars tot wandelwagens met parasols en regelmatig ook de boomcar met technohouse en een vaartje van 120 links en een moeder met kind op fietsje en kinderwagen rechts....... dat zijn toch op zn minst wel situaties dat je een extra ingebouwde zekerheid zou willen hebben zeker als je op een paard zit die toch al nerveus van zichzelf kan zijn

Wel lief hoor dat mensen mij niet met een slof zien rijden, Ik rij er ook niet mee, ik heb hem er gewoon om ........
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 17-09-03 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 14:06

sjakie schreef:
De slofteugel is dus niet bedoeld voor buitenritten, maar alleen als correctiemiddel in de rijbaan.

Ik las het artikel net al en had voornamelijk mijn vraagtekens bij de bovenstaande zin,
want waarom zou je op een buitenrit je paard niet mogen corrigeren?

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 14:06

Op zich kan ik me de zekerheid van een slof wel goed voorstellen. Ben 1x vlak voor een voorbij razende auto beland met paard en al. Paard schoot vanuit het ruiterpad naar voren en vervolgens gelijk naar links de weg op. Scheelde niet veel of ik was aan de passagierszijde naar binnen gedoken. Maar ja, de vraag blijft dan of die slof op dat moment die situatie had voorkomen.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-03 14:08

wel leuk dat je dat verkeer noemt Haha!. ik moet altijd langs het spoor rijden en de spoorweg oversteken. Daarna moet ik over een druk kruispunt (=80 km weg). En je moet echt wachten op de stoplichten wat soms wel even kan duren. Rgelmatig staan er in het bos vrachtwagen met grijparmen voor het onderhoud aan de bossen. En bij mezelf heb ik niet zoiets van het inbouwen van een extra zekerheid, terwijl op mijn rijden genoeg aan te merken is Knipoog

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-03 14:11

Sjuimpje"]
[quote="sjakie schreef:
De slofteugel is dus niet bedoeld voor buitenritten, maar alleen als correctiemiddel in de rijbaan.

Ik las het artikel net al en had voornamelijk mijn vraagtekens bij de bovenstaande zin,
want waarom zou je op een buitenrit je paard niet mogen corrigeren?
[/quote]

ik denk eerder dat ze het verschil bedoelen tussen een correcte rijtechnische correctie maken met een slof en het omhangen van een slof om je paard op zijn gat te trekken.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 14:16

sjakie schreef:
wel leuk dat je dat verkeer noemt Haha!. ik moet altijd langs het spoor rijden en de spoorweg oversteken. Daarna moet ik over een druk kruispunt (=80 km weg). En je moet echt wachten op de stoplichten wat soms wel even kan duren. Rgelmatig staan er in het bos vrachtwagen met grijparmen voor het onderhoud aan de bossen. En bij mezelf heb ik niet zoiets van het inbouwen van een extra zekerheid, terwijl op mijn rijden genoeg aan te merken is Knipoog



Jij zit in dezelfde hoek als ik, dus jij krijgt het ook wel regelmatig voor je kiezen denk ik Haha! Ik ben gewoon buiten te onzeker.....

ik ben ook niet zozeer bang voor het paard als dat ik bang ben voor mijn overige weggebruikers, Maar nogmaals ik heb het nog nooit nodig gehad, maar het zorgt er wel voor dat ik met een lang teugeltje lekker beppend op mijn kont zittend een ontspannen buitenrit kan maken.

Ik heb het trouwens op mijn motor ook dat ik mijn medeweggebruikers voor geen meter vertrouw.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 14:18

Wel oppassen dat je motor en niet tussen uit peert he, want je hebt wel een snelle onder je kont Knipoog Tong uitsteken


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3lsk3, _chou, Annash, Bretsa, dewindhoek, Jadero, Karintich, nien81, paardje2013, Poety, Pova, really_me, Rhys, Titsia en 71 bezoekers