Op zaagsel zetten...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Op zaagsel zetten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-03 09:51

Ik ben bezig met de aankoop van een merrie. De eigenaar vertelde mij dat ze heel erg mooi werd toen hij haar enige tijd voor de keuring op zaagsel zette. Hij adviseerde mij om haar ook op zaagsel te zetten (ik koop haar voor de dressuursport).
Is dit gewoon een goed bedoeld advies of zou er iets achter zitten (bv. hoesten, dampig)? Waarom worden paarden 'extra' mooi als ze op zaagsel staan?

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014


Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 10:19

Geen idee… waarschijnlijk bedoelt hij gewoon dat ze niet zo vies wordt als ze op zaagsel staat en op zaagsel kunnen ze zich ook niet vol-eten. Ik zelf ben geen zaagselfan, te stoffig en niet makkelijk af te voeren. Als je haar toch op iets anders als stro wilt zetten, raad ik je Vlasstrooisel aan, dat is stofvrij, makkelijk te composteren en af te voeren en gewoon fijn in gebruik.

Toos paardloos

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 10:35

ik ehb mijn paard wel altijd op zaagsel gehad
veel schoner en neemt veel beter pies op.
meste haar elek dag uit en dajn alleen de natte plakken er uit halen.
1 keer in de week 1 pak witte zaagsel erin en dan alleen maar uithalen en na 1 weer weer 1 nieuw pak er in.
Het vervoeren is inderdaad wat lastiger maar de boer waar ik het kon heenbrengen die wou het nog wel hebben maar de meesten niet meer.
stoffig vindt ik het niet want ik had de hele grove witte zaagsel pakken.
De rode die zijn heel stoffig.
maar je paard blijft inderdaad veel schonen en eet het niet op

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 10:43

hier heb ik echt nog nooit van gehoord Verward ik heb mijn paard jaren op zaagsel gehad. Hij bleef niet schoner op stal (= minder vlekken op zijn vel).
En sinds kort staat hij op stro en eerlijk gezegd merk ik het verschil niet

ik zou het gewoon eens bij die man navragen wat hij verstaat onder "mooier" ik kan me er iig niks bij voorstellen.

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 10:45

sorry hoor, maar ik heb eerder het idee dat er iets anders aan de hand is. Menig paard dat ik op zaagsel heb zien staan was net zo vies als een paard dat op stro stond. Als ik jou was zou ik het even goed uitzoeken

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 10:47

Ik vind dat aan zaagsel ook een hoop nadelen kleven:

nadelen:
stoffig
niet makkelijk af te voeren
composeert niet echt super
slecht voor de hoeven

voordelen:
is niet zo duur (hier 6 euro per pak)
ze blijven er schoner op dan op stro
Neemt redelijk het vocht op. Maar altijd beter dan stro.

Wij hebben ook nog koolzaadstro gehad

Nadelen:
duurder dan zaagsel (hier 6,60 per pak)
ze eten het soms, en dat KAN koliek geven.
het stoft ook behoorlijk

Voordelen:
beter voor de hoeven
neemt veel vocht op

Nu hebben we vlas.

Nadelen:
is vrij duur. Wij hadden nu een aanbieding van 6 euro per pak
het wordt vrij snel bruin, maar is dan nog niet echt vies. Dus de stal ziet er wat viezer uit.

voordelen:
het stoft echt (bijna) niet
is goed voor de hoeven
composeert goed
makkelijker af te voeren
ze blijven er goed schoon op
neemt veel vocht op
als ze het eten, is geen ramp (geen koliek). Maar vaak eten ze het niet, omdat het niet zo lekker smaakt.
Je hebt niet zoveel pakken per maand nodig.
En ze komen het hier op pallets afleveren, dus geen gesjouw meer.


* edit: typfouten
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 16-09-03 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 10:50

Ik vind wel duidelijk dat paarden op zaagsel e.d. schoner blijven dan op stro. Omdat zaagsel e.d. zelf het vocht opnemen, en stro neemt bijna geen vocht op. Maar het is ook maar net hoe je je stal bij houd (elke dag de mest en natte plekken eruit).
En ik vind dat als stro nat is, het veel sneller afgeeft dan zaagsel e.d.

En dat ze mooier blijft, kan ook zijn omdat ze zich niet tonnetje rond eet aan het stro.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 10:52

Vonnie84 schreef:
En dat ze mooier blijft, kan ook zijn omdat ze zich niet tonnetje rond eet aan het stro.


ja maar dan zou je hem ALTIJD op zaagsel moeten zetten en niet een paar dagen voor een keuring Knipoog

ik krijg er ook een beetje het gevoel bij dat er een addertje onder het gras zit

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-03 11:04

Noot: momenteel staat ze wanneer ze binnenstaat op stro, niet op zaagsel. Iemand die daar ook op stal staat kan bevestigen dat zij alleen voor de keuring op zaagsel heeft gestaan en idd. een dikke buik maakt het plaatje er niet mooier op. Het is wel een vrij stevige merrie en momenteel heeft ze een veulentje aan de voet, dus misschien bedoelt hij er idd wel mee dat ze dan minder snel dik wordt?

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 11:06

in die paar dagen verliest ze naar mijn idee echt geen stro buik en IMO is voorkomen beter dan genezen Knipoog

ik zou et echt even goed navragen aan de desbetreffende persoon zelf. Met gissen wordt het er niet duidelijker van Haha!

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 11:08

helemaal met Sjakie eens (wanneer niet Schijnheilig ) Het lijkt me sterk dat het in een paar dagen een ander beeld geeft. Dan zou dat paard beter altijd op zaagsel kunnen staan.

petraaken

Berichten: 44201
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 11:41

Je kan haar ook op Hennepstro zetten.

Voordelen:

geen stof
neemt enorm veel vocht op
composteert snel
boeren nemen het makkelijk mee omdat het een natuur produkt is.

Nadelen:

duurder of stro

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-03 14:04

Okay, hier ff een update. Ik heb de bedoelingen van de verkoper verkeerd begrepen. Mijn moeder vertelde gister dat hij dat zei omdat ik het had over haar 'dikke zwangerschapsbuik' af te laten slanken. Daarop adviseerde hij dus het zaagsel. Ik begrijp nu. Niets aan het handje dus.

Ik denk dat ik haar eerst gewoon op stro zet en even aankijk of ze veel stro opeet. Zo ja, dan zet ik haar op zaagsel en zo niet, dan duurt het maar een maandje langer voordat ze weer 'in model' is.

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 14:08

als je bang bent dat er iets achter zit als hoesten/dampig, zou ik haar gewoon laten keuren door dierenarts, is ze dampig, dan hoort hij dat aan haar longen. ook wordt er een hoest opgewekt en daardoor kan hij erachterkomen of het paard hoest geloof ik.
maar ik zou een paard zowieso al laten keuren voor ik haar zou kopen! zeker als je er de dressuur mee in wil!
en het zijn de kosten niet. bij mijn dierenarts was ik voor een keuring €35 kwijt.


miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 14:10

o dat laatste had ik nog niet gelezen Rolleyes

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 00:09

Mijn paard staat ook op zaagsel en nou moet ik zeggen dat het opzich wel droger blijft. Het zaagsel neemt het vocht goed op en zorgt ervoor dat je in principe minder hoeft af te voeren.

Qua viezigheid merk ik wel wat verschil. Winnie heeft nog wel wat vlekken, maar die zijn niet zo smerig als toen hij nog op stro stond bij de vorige eigenaar..

Stro leg in principe een laag over de vuiligheid en zaagsel neemt het op..

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 09:02

Bij mijn weten zit er in stro veel meer stof dan in krullen of zaagsel.

Zaagsel vind ik net te fijn, daar krijgen ze ook sneller een hoefzweer van.
als ze daar al een beetje gevoelig voor zijn.
Vlas vind ik te duur en daarbij moest ik daar veel meer van gebruiken dan van krullen. OP krullen blijft mijn stal veel langer fris

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 11:52

het valt me op dan hier sommige mensen zeggen dat zaagsel stoffiger is dan stro, maar mijn pony kan slecht tegen stof en staat op krullen en heeft nergens last van als je haar hooi nat maakt en een pony van iemand bij ons op de club hoeste de hele tijd en ze kreeg het advies om m eens op krullen te zetten en het was d8 ik over. huh?

DubbelFun

Berichten: 88603
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 12:01

Misschien moet je duidelijk verschil maken tussen zaagsel en krullen. Die twee worden nogal eens door elkaar gehaald.

Verder heb je veel kwaliteitsverschil zowel in zaagsel als in krullen. Je moet iig de witte hebben, niet de gemengde of 'rode'. Daar zit nl hardhout in en dat is zeer slecht voor de longen, ook voor paarden die geen stofallergie hebben.

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 12:09

owwwwwwwww nou snap ik het, wij hebben krullen. bedankt!

Daphna

Berichten: 3691
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 12:24

stro is wel lekkerder voor het paardje, kan die lekker neuzen tussen het stro op zoek naar eenzame kuil sprietjes!

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 12:27

eponaschatje schreef:
het valt me op dan hier sommige mensen zeggen dat zaagsel stoffiger is dan stro, maar mijn pony kan slecht tegen stof en staat op krullen en heeft nergens last van als je haar hooi nat maakt en een pony van iemand bij ons op de club hoeste de hele tijd en ze kreeg het advies om m eens op krullen te zetten en het was d8 ik over. huh?


Zaagsel stoft (bijna) net zoveel als stro, maar het is een ander soort stof. In stro zitten schimmelsporen en dat zit in het stof dan eruit komt. Veel paarden zijn hier overgevoelig voor. In zaagsel zit ook stof, maar dat zijn niet de schimmelsporen die een allergische reactie veroorzaken.

DubbelFun

Berichten: 88603
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 13:17

Het klopt dat er in zaagsel/houtkrullen ander stof zit (geen schimmelsporen), maar een belangrijk verschil is ook dat het in de fabriek voordat het verpakt wordt ook ONTSTOFT wordt. Met een soort grote 'stofzuiger' worden er al veel stofdeeltjes uitgehaald, iets wat bij stro dus absoluut niet gebeurd.
Nu zal er IN stro niet zoveel echt stof zitten, maar als het een tijd opgeslagen ligt (zeker dichtbij paardenstallen) dan komt er aan de buitenzijde in de loop der tijd behoorlijk wat stof te zitten.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 20:17

jessy"]
[quote="eponaschatje schreef:
het valt me op dan hier sommige mensen zeggen dat zaagsel stoffiger is dan stro, maar mijn pony kan slecht tegen stof en staat op krullen en heeft nergens last van als je haar hooi nat maakt en een pony van iemand bij ons op de club hoeste de hele tijd en ze kreeg het advies om m eens op krullen te zetten en het was d8 ik over. huh?


Zaagsel stoft (bijna) net zoveel als stro, maar het is een ander soort stof. In stro zitten schimmelsporen en dat zit in het stof dan eruit komt. Veel paarden zijn hier overgevoelig voor. In zaagsel zit ook stof, maar dat zijn niet de schimmelsporen die een allergische reactie veroorzaken.
[/quote]

he dankje, dat bedoelde ik.
In ieder geval vind ik krullen prettiger wat betreft stof en mijn knollie vreet dit iig niet op.

Dartel
Berichten: 161
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 22:21

Mijn schimmel staat op houtvezel omdat ze gaat hoesten van stro. Van koolzaadstro (rapsody) krijgt ze koliek omdat ze het teveel eet. Je kunt dit wel veel makkelijker kwijt. Ze is nu wel veel schoner en heeft geen dikke strobuik meer.

Dartel


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 bezoekers