Vraagje voor echt konijnenkenners :D

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Vraagje voor echt konijnenkenners :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-03 19:17

Ik heb sinds december een konijntje.
een klein hangoortje die over het hek gedumpt was.
Op de boerderij heeft hij in een "buiten" hok gezeten. Toen hij bij mij kwam heeft hij binnen gezeten maar met die warme dagen he ik hem naar buiten gedaan.

Nu zit hij nog steeds lekker buiten onderin de voliere. Daarin heeft hij zijn eigen hokje en kan erg beschut zitten.
Alleen een tijdje terug begin hij met verharen, nu verhaart hij nog steeds en zit raar in zijn vacht.
Hij ziet er verder wel goed uit enzo maar ik vind zijn vacht zo raar (niet dof ofzo, maar je ziet een hele scheidingslijn zeg maar Haha!)
Moet hij misschien op iets meer voer omdat hij buiten zit en meer renruimte heeft of is het verstandig hem op het gewone voer te laten? hij krijgt gewoon gemengd konijnenvoer en veel hooi en heeft een knaagsteen en krijgt af en toe een stuk appel of iets anders!

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!


Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 19:34

Konijnen eten zoveel als ze nodig hebben, tenzij ze een te klein hok hebben, dan gaan ze ook eten uit verveling. Mijn konijnen verharen ook constant, ik kan ze niet eens meer normaal oppakken, want dan zit ik onder de haren Scheve mond
Ik geef ze ook gewoon gemengd konijnenvoer en hooi, af en toe krijgen ze een droog sneetje brood en eigenlijk moet ik ze ook wat fruit en groente voeren Haha!

It never eats, it never sleeps, it never stops...

4leafclover
Berichten: 1037
Geregistreerd: 19-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 19:35

Die scheidingslijn is van het gedeelde waar hij al verhaart is en waar nog niet. Mijn konijn (ned. hangoor) zit het hele jaar door buiten. Hij krijgt 2 maal daags gem. konijnen voer, verder per dag ongeveer 5 drops (die konijnen snoepjes), af en toe zo'n knaag stick, verder krijgt hij genoeg hooi, elke dag schoon vers drinkwater, en af en toe als het in huis is wortel, sla of appel. Als bodem bedekker gebruik ik eerst kranten en dan genoeg stro. 's zomers is hij de meestal de hele dag eruit. 's winters komt hij weleens binnen om hem toch wat beweging te geven. Als het erg koud is buiten bij vorst komt hij in de garage te staan.

Hij is nu al 5,1/2 jaar en nog steeds in top conditie.

Het verharen op zich kan best lang duren. een konijn verhaard ook niet alles in een keer, het gaat gewoon steeds met stukken.
Maak je maar niet druk!!

O
[TK] Kieffer Garmisch zadel maat 2 PB voor meer info!

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 19:41

Mijn konijn is altijd een keer in de maand twee volle dagen bezig zich leeg te plukken Haha! Eet niet, slaapt niet.........zo druk als een klein baasje. Vind het niet echt gezond, maarja is gewoon een gek konijn Haha!

4leafclover
Berichten: 1037
Geregistreerd: 19-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 19:49

Taygalover schreef:
Mijn konijn is altijd een keer in de maand twee volle dagen bezig zich leeg te plukken Haha! Eet niet, slaapt niet.........zo druk als een klein baasje. Vind het niet echt gezond, maarja is gewoon een gek konijn Haha!


Dat had mijn vorige konijn ook (een vrouwtje) steeds maar bezig en maar nestjes maken, toen hebben we haar laten dekken en heeft ze jongen gekregen en toen was het weg het zal wel iets met voorplanting/vruchtbaarheid zijn of zo dat vrouwtjes dit op bep. tijden hebben.

O
[TK] Kieffer Garmisch zadel maat 2 PB voor meer info!

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 20:22

Ja, een vrouwtje gaat ieder jaar in een keer haar hele wintervacht eruit halen en een nestje maken... daarna wil ze ook graag een mannetjes konijn zoeken om te paren...

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 21:34

die verharing is heel normaal hoor. Die van mij zien er elk jaar een tijdje 'niet' uit. Knaagsteen zou ik niet geven, die zijn namelijk helemaal niet goed voor je konijn. Yoghurtdrops zijn ook niet goed. Ik geef er 1 hooguit 2 op een dag omdat ze ze zo lekker vinden.
Kijk anders ns op www.konijnen.nl

chillse

Berichten: 1198
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 21:47

Mijn konijn zit altijd buiten, een hok met een groot ren op zand. Krijgt gewoon elke dag een bakje voer en altijd hooi en fruit en groente is altijd goed! me konijn eet niks wat hij niet lekker vind, dus ik zie zo wat hij wel en niet mag. Dat ze vacht zo raar is klopt, want dat heb ik ook. Dat ziet er wel heel raar uit haha, vooral op ze kont dan langer haar Verward
Echt heel raar, maar het hoort! Elke keer wordt het weer een mooi vachtje Schijnheilig

sassa
Berichten: 177
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 22:01

Ah dit weet ik, mijn konijn heeft dat dus ook en ik heb het laatst nagevraagt. Het heeft niks te maken met te weinig ruimte of verkeerde voeding, het is gewoon zijn manier van verharen. Ik heb het al vaker gehoort en komt dus vaker voor

meagan_sarah
Berichten: 175
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 14:42

Mijn konijnen verharen, ook dwerg hangoortjes, ook. Ze staan ook buiten en ik haal iedere dag plukken haar uit het hok. Niets mis mee hoor. Het ene konijn laat het hele jaar zelfs haar los. Als ik hem oppak zitten al mijn kleren onder de haren.

bren

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 11:03

ontwormen wil nog weleens helpen gewoon de wormpasta voor pups en kittens van exil

21-10 indoor mm Barsingerhorn

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 11:08

die van mij had dat ook. als je zachtjes aan de haartjes langs de scheidingslijn trekt, laten ze ook gewoon los. dus is helemaal niets mis mee! is gewoon lijn tussen wat al wel verhaard is en wat niet.

Profiel weer up to date!

...::: Zeeuwentopic :::...

eveline_B

Berichten: 2828
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 11:10

Er is niets aan de hand met jouw konijn. Mijn konijnen zijn op het moment ook verschrikkelijk aan het verharen. Sommige van hen hebben binnen een week het hele hok vol met haren liggen. Die scheiding op zijn rug is heel normaal. Als het goed is verschuift de scheiding steeds verder naar beneden.

Je kan je konijn helpen met de verharing door het losse haar er voorzichtig uit te plukken. Tenslotte is het wel vervelend voor ze, omdat ze met wassen ook haar in hun bek krijgen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 11:14

Voor ieder dier is de ruiperiode een tijd die ze veel energie kost. Ik zou als ik jou was het konijn voortaan buiten houden. Mij is opgevallen dat konijnen zich er beter voelen en energieker zijn. Als je je konijn wilt helpen met verharen kun je hem misschien door wat lijnzaad door z'n voer te doen.

De hond is de betere mens

djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 11:35

Suzanne vd schreef:
Die scheidingslijn is van het gedeelde waar hij al verhaart is en waar nog niet. Mijn konijn (ned. hangoor) zit het hele jaar door buiten. Hij krijgt 2 maal daags gem. konijnen voer, verder per dag ongeveer 5 drops (die konijnen snoepjes), af en toe zo'n knaag stick, verder krijgt hij genoeg hooi, elke dag schoon vers drinkwater, en af en toe als het in huis is wortel, sla of appel. Als bodem bedekker gebruik ik eerst kranten en dan genoeg stro. 's zomers is hij de meestal de hele dag eruit. 's winters komt hij weleens binnen om hem toch wat beweging te geven. Als het erg koud is buiten bij vorst komt hij in de garage te staan.

Hij is nu al 5,1/2 jaar en nog steeds in top conditie.


tjeetje jouwe krijgt wel heel veel!!! toen ik mijn ene konijn van de fokker kreeg toen mochten we maar 1 zo'n klein rond bakje waar tomatenpurree in heeft gezeten geven met biks. Gemengd konijnenvoer is neit erg zolang je konijn maar ook de biksjes ertussen uit eet. als ze die laten staan eten ze alleen maar de lekkere dingen eruit en dat is niet goed. (ze worden er ook dik van) ik heb dus alleen maar biks maar ze komen niets te kort hoor. hooi mag je altijd geven en van groenten moet je wel opletten. ze mogen geen natte dingen zoals sla en veel gras en komkommer ofzo maar wortel en appel vinden ze heel lekker. mare ff over je vraag Knipoog konijnen kunnen heel lang verharen maar je moet ze ook niet van binnen naar buiten doen en dan weer naar binnen enzo. Buiten vinden konijnen het het lekkerst (het zijn ook buitendieren) en ik vind wel dat een konijn een plek moet hebben om te rennen. ik heb sinds een week een nieuw hok en dat is echt het paradijs Pling het is zo'n soort kippenhok waar ze naar binnen en naaar butien kunnen. ik heb 2 nijnen en ze zitten nu bij elkaar. hebben het heel gezellig Haha! het leukst vinden konijnen het met z'n 2en maar dan moet je wel een vrouwtje en een gecastreerd mannetje hebben want meestal gaan 2 vrouwen en 2 mannen niet samen. Maargoed dat was weer mijn konijnenuitleg pfoeh zeg zoveel heb ik nnog nooit getypt Dromen

djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 11:38

ojah ik zou um dus gewoon buiiten houden en in de winter wat meer stro erbij doen. niet bang zaijn dat je konijn het koud krijgt want daarvoor heeft hij zinn wintervacht. als je konijn binnenzit dan heb je ook s'winters de verwarming aan en dat is ook niet zo goed. als het echt -10 graden word dan kan je hem altijd in de schuur zetten enw ij hebben soms ook een jutenzak voor het gaas dat het niet zo tocht en dat t een beetje warm blijft. je kan ook een speciaal plexiglas raampje maken voor voor het gaasje in zijn hok. dan tocht het niet zo. ik hoop dat je er wat aan hebt.


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 11:45

Wat mensen vaak niet in de gaten houden, is dat hooi zo verschrikkelijk belangrijk voor een konijn is en dat het tot zijn dagelijkse rantsoen moet behoren. Hij houdt er zijn gebit mee bij (flink malen met de kiezen) en de darmen blijven zo aan de gang.

De hond is de betere mens

Marsu

Berichten: 2112
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: ZUIDLAND

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 15:53

Die van mij is nu haast klaar met verharen. Het is dit jaar naar mijn idee erg laat begonnen. Met die hittegolf had hij het echt erg zwaar, ondanks 's morgens al los laten voor de rest van de dag zodat hij tussen de planten in de schaduw kon gaan liggen.

Ik vind hem op dit moment ook een stuk minder aktief. Ik heb de indruk dat het verharen flink wat energie heeft gekost. Daarom krijgt hij nu van die multivitamine voor knaagdieren door zijn water. Tijdens het verharen heeft hij ook lijnzaadolie over zijn voer gekregen, en dat heeft ook goed geholpen. Verder krijgt hij onbeperkt hooi, en voer ik russel rabbit.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 16:50

die lijn is dd de verharingslijn, is niks mis mee, zolang de vacht over het algemeen maar glanzend blijft en niet dof. Dan is er een probleem van beestjes of iets met het eten. daaag
ps de mijne zitten héél tjaar buiten, zo blijven ze het sterkst en gezonds, lekker int gras, ze zijn al 7 jaar! s'morgens krijgen ze potje korrels of een droge boterham, voor de rest gras, ze zijn al dik genoeg! Bloos!

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose

eveline_B

Berichten: 2828
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 16:57

Mijn comlimenten aan de fokker van jouw konijn djangogirl! Hij heeft je (imo dan) goed uitgelegd wat je een konijn moet voeren. Zo leg ik het ook altijd uit als iemand een konijn bij me koopt.

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 21:10

ff een vraagje... mijn konijn heeft een enorme onderkin, bestaande uit haar... is dat erg?

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 21:17

supertygetje schreef:
ff een vraagje... mijn konijn heeft een enorme onderkin, bestaande uit haar... is dat erg?


Heeft die van mij ook, net een grote speknek *LOL*

It never eats, it never sleeps, it never stops...

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 15:31

oke... en het is dus niks verkeerds? want het is een beetje vaag...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 15:35

supertygetje schreef:
oke... en het is dus niks verkeerds? want het is een beetje vaag...

sterker nog, bij sommige rassen is het juist een vereiste. Het hoort dan bij rastypische kenmerken. Bij de hangoor bijvoorbeeld.

De hond is de betere mens

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-03 17:20

Hij blijft van de winter gewoon biuten (waar hij idd heel erg de ruimte heeft) Maar ik vond het zo raar dat hij zo lang blijft verharen, maar dat klopt toch!
Verder ziet hij er (vind ik dan) erg goed uit, hij glimt mooi, is lekker vrolijk en erg ondeugend Haha!

Afbeelding
Hier begon hij met verharen

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Antonius, Astrid_Brann, fnpetter1990, Goldwynn, JornaR, lastig, Manou, mingming, mirriezz, ryukapple, SemrushBot, Yesterday en 66 bezoekers