[AR]Pony van 10 beleren voor de wagen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

[AR]Pony van 10 beleren voor de wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-03 23:17

Ik ben bezig Beau ( mijn Shet van 10) te beleren voor de wagen. Ik maak daartoe regelmatig wandelingen in de lange lijnen met hem door het dorp wat hij heel goed doet. Heel vaak kan hij de overgangen zelfs al alleen op de stem maken. Ook heeft hij al twee keer een band gesleept wat geen punt was.
Wat denken julie, zou het moeilijker zijn een oudere pony voor de wagen te beleren, of zou het mee kunnen vallen (hij loopt wel al jaren onder het zadel en is dus iig bitwijs)? Of zou het gewoon van geval tot geval verschillen?


Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 06:33

ik heb een merrie van 6 jaar beleerd voor de wagen en die is ook al 3 jaar onder zadel en was heel erg braaf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 10:18

Hangt ervanaf hoe het beestje is, of hij nare ervaringen heeft gehad enz. Bij mijn stage heb ik meegeholpen om twee 7-jarigen en 1 15-jarig paard te beleren. Is uiteindelijk allemaal goed gekomen. Al was bij die ouwe al het een en ander gebeurd, waardoor er heel wat trubbels waren.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 11:09

Oudere paarden leren minder snel dan jongere paarden, ze nemen de stof minder snel op. Aan de andere kant denk ik dat de "shock" minder groot is voor zo'n paard, omdat ze al een hoop dingen gewend zijn.

Durante

Berichten: 3252
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 10:28

Mijn welshpony was ook al 'n jaar of 10 toen ik met 'm begon te mennen,en dat ging heel goed,hoor,ze was zowieso al verkeersmak,en schrikt niet zo snel van iets wat onverwachts kan gebeuren,maarja niet elke pony is zo,natuurlijk..

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 23:26

Ons shet is ook pas met 10 voor de kar gezet en dat ging voor zover ik weet heel erg makkelijk. Hij was al verkeersmak, maar meer ook niet. toen hij 11 was heb ik hem beleerd

Obelix is gewoon stoer!

juval

Berichten: 13166
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 23:30

Sprinter was pas 12 of 13 toen hij voor het eerst voor de wagen ging. Hij pakte het allemaal prima op. Ik denk dat het wel een voordeel is als hij al goed dressuurmatig is doorgereden en goed verkeersmak is.

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 19:34

Mijn Shetlander was ook 10/11 toen ze beleerd werd voor de kar, en dit ging prima. Waarschijnlijk doordat ze al aan het bit gewend was, verkeersmak, ervaring met langeteugelen etc. En gewoon levenswijsheid ofzo, ze kijkt niet zo gauw meer ergens van op

boeflover

Berichten: 6042
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 20:03

boefie is nu 11/12 en hij gaat deze week ook voor het eerst voor de kar, 2 weken geleden kwam er iemand met een tuigje om te kijken of hij er al klaar voor was, ja dus, hij heeft er toen gelijk een eggetje achter gehangen en dat ging super! op deze leeftijd leert boefie juist alles, hij kan al een stuk hoger springen, hij heeft leren longeren en luisterd super naar mn stemhulpen, hij leert vd(vandaag nog een kunstje geleerd wat hij na 1x zn hoef optillen al door had!) etc. ik ben zelf een beetje van mening dat oudere paarden wel snel en makkelijk leren maar dat licht natuurlijk wel aan het paard.

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 19:49

Mijn pony was 20 dat ze voor het eerst voor het wagentje ging.
Ging overigens prima, ze had alleen wat moeite met de bochten omdat ze dan de weerstand voelde van het lemoen.
Maar na een tijdje oefenen vond ze dat ook prima!

Een goed paard en een goede berijder zijn dat alleen als er wederzijds vertrouwen is.

Soms moet je minder leuke keuzes maken om verder te kunnen, dag fjerie het gaat je goed....


Albert

Berichten: 5726
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 01:00

Wij zijn, nu het veulen er af is, begonnen met het beleren van Lisa. 10 jaar.
Als we niet verongelukken Haha! zie je haar binnenkort ook aangespannen op bokt.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers