Dikke achterbenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AnnemiekvM

Berichten: 8247
Geregistreerd: 17-07-03

Dikke achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-03 11:43

Ik heb een haflinger van 7 jaar. Nou kreeg hij laatst dikke achterbenen. De dag ervoor hadden we gewoon gereden. Geen zware dingen gedaan. Drie dagen daarvoor heb ik wel met hem gesprongen, maar dat doe ik altijd ongeveer 1 keer per week. De dierenarts is geweest en hij liep helemaal niet kreupel. Hij krijgt medicijnen, waardoor het vocht uit zijn benen weg moet gaan. Het gaat al een stuk beter OK dan! Maar is snap niet hoe hij eraan gekomen is. Er is niks verandert aan zijn voer en we hebben niet anders gereden dan normaal. Wie heeft dit ook gehad en heeft tips
Alvast bedankt

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 12:35

mijnpaard kreeg ook ineens van de een op de andere dag dikke achterbenen. en juist op het moment dat we een springwedstrijd hadden Boos!
er hadden een paar mensen gekeken. en het zou waarschijnlijk door het eiwit komen, want ze hadden een geniaal idee op de manege om alle paarden meer kuil te voeren zodat ze minder stro aten Boos!
nou daar kan mijn paard dus niet eens tegen. sinds die tijd heeft hij afwisselend hele dikke of minder dikke benen. wordt ookminder met rijden, want dan wordt het eiwit afgebroken.
de dierenarts is er ook bij geweest. heeft ook vochtafdrijvers gegeven, maar het blijft terug komen, alleen in mindere mate..
maar heb ook gehoord dat dikke benen ook een kwaaltje kunnen zijn van wat oudere paarden.. ookal vind ik 15 nogn iet echt oud.
en 7 al helemaal niet Haha!
kunnen het geen gallenof iets in die zin zijn? die zou je weg kunnen laten halen, dan halen ze het vocht er uit.
verder heb ik gehoord dat antiphlogistine helpt. dat moet je opsmeren en een dag laten zitten onder een bandage, dat zou moeten helpen. maar potjes zeggen dat altijd he Knipoog
en watten in appelazijn leggen en dan een nacht een bandage er over. dat zou ook kunnen helpen.
ik heb het zelf nogt niet geprobeerd, maar ga dat zeker doen

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 12:44

Als het vocht verdwijnt na 10 minuten stappen, dan zijn het vrijwel zeker stalbenen en dus niet ernstig.
Veel paarden krijgen het op een warme dag en te weinig beweging, maar ook door veranderingen in het voer.

AnnemiekvM

Berichten: 8247
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-03 20:02

Alvast bedankt voor jullie reacties. Stalbenen zijn het niet en gallen ook niet. Het gaat met de vochtafdrijvers al een stuk beter. Maar toch blijf ik mij afvragen hoe hij eraan gekomen is

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 21:47

Soms heb je het ook al met het wisselen van het weer, iets met de luchtdruk... ze kunnen van bepaalde weersveranderingen ook koliek krijgen van niets...

Ik hanteer altijd de regel: "dikke benen zonder pijnsymptoom (lees: niet kreupel) -> bewegen" Het op gang houden van de bloedsomloop lost het dan vaak vanzelf op.

Verder val ik de laatste tijd wat meer terug op homeopatische middeltjes. Baadt het niet dan schaadt het niet. Zo heb ik goede resultaten gezien van middeltjes waar een flinke hoeveelheid Arnica in zit voor vochtophopingen/ blauwe plekken/ kneuzingen. Calendula werkt super voor open wondjes zoals schaafwondjes. Zelf smeer ik nu op een oude bloeduitstorting op de achterknie van mijn merrie met Traumeel. Een gel die zorgt dat het teveel aan vocht steeds verwijderd wordt. In Traumeel zit o.a. arnica en calendula, echinaforse en weet ik nog meer... Misschien heb je er iets aan.

AnnemiekvM

Berichten: 8247
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-03 19:17

Dank je wel. Ik denk dat traumeel heel geen slecht idee is