De Teugelsafe, wie kent het?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

De Teugelsafe, wie kent het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-03 14:57

In BIT stond een stukje over de teugelsafe.

"Er ontstaan regelmatig gevaarlijke situaties als een ruiter de teugels loslaat. Dit gebeurt vaak bij beginnende ruiters. Als het paard in de teugels stapt, schrikt hij, trekt zich los, er ontstaat paniek en uiteindelijk heb je een kapot hoofdstel en een kapotte paardenmond. Met de teugelsafe blijft de teugel in de juiste positie zonder dat je er hinder van ondervindt."
Afbeelding

Toch kan ik, ondanks de grote foto, niet goed zien hoe het zit.
Kan je wel makkelijk de teugels opnemen, want zoals het op de foto lijkt zit je teugel toch aardig vast op de plaats van de musketonhaak.
Is het dan de bedoeling dat je dat deel van de teugel ook met rust laat, zodat je niet een fijne lus aan een kant van de hals hebt hangen?
Of is het de bedoeling dat je de teugels aanneemt net zoals anders, zodat je wel die lus kunt maken met je teugels, maar dat dus je hele teugel door deze 'teugelsafe' getrokken moet worden?

Wie kent het?


marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 15:08

ik was eigenlijk naar precies hetzelfde nieuwsgierig

LMsWinnetou
Berichten: 1613
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 15:11

Cody schreef:
Is het dan de bedoeling dat je dat deel van de teugel ook met rust laat, zodat je niet een fijne lus aan een kant van de hals hebt hangen?
Of is het de bedoeling dat je de teugels aanneemt net zoals anders, zodat je wel die lus kunt maken met je teugels, maar dat dus je hele teugel door deze 'teugelsafe' getrokken moet worden?

Wie kent het?


Ik ken het niet, maar heb er wel vaker plaatjes van gezien, en volgens mij is dat de bedoeling. Wel vervelend, want zoals je al zegt: je mist dan die fijne lus aan één kant, en zit altijd met die teugels die "op je schoot" liggen in de knoop. Lijkt mij hoor...

*geen onderschrift*

Niki

Berichten: 1116
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Amsterdam Dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 15:13

Ik heb het idee dat je het voorbij dat stuk moet vastpakken, dat de lus dus verdwijnt en dus bij het zadel blijft liggen, anders zit je oa. met de teugels verlengen zo te klooien om het weer goed te schuiven.

Lijkt mij, maar of het echt zo is : ?

Niki

Niki

Berichten: 1116
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Amsterdam Dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 15:18

Foto was te groot dus de link dan maar:
http://www.stal-mair.nl/foto%27s/bit.jpg

Maar hier is dus de ruiter er afgevallen, dus blijkbaar moet je hem vastpakken zonder lus.

Maar vind de teugel nog wel erg los hangen, kan die alsnog instappen....

Anders mailen naar de "ontwerper/stal" ?

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-03 15:26

Mailtje gestuurd naar de ontwerpers Lachen
Heb tevens gevraagd van welk materiaal de teugelsafe gemaakt is.
Lijkt een beetje op een haar-elastiekje, zal het wel niet zijn Haha!
Maar stel het paard loopt los en springt alsnog in de teugel, dan moet het wel van sterk materiaal zijn, wil het niet knappen.

Niki

Berichten: 1116
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Amsterdam Dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 15:33

Toen ik het zag dacht ik ook dat het gewoon zo'n haarelastiek was met een karabijnhaak.

We wachten maar af op hun mailtje...

Niki

Sim
Berichten: 31480
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 16:01

Ik heb, na mijn val in het bos 2 weken geleden, zo'n ding besteld. Ik lag op de grond en mijn paard in vol patrol aan de kletter. Had het artikel in Bit gelezen en daarna gekeken op hun website.
Het is inderdaad een heel banketstaaf stukje elastiek, wat zo knapt als je paard onverhoopt toch in de teugel blijft hangen.
Wat die lus betreft, mijn teugels hangen wel soepel naar beneden, dus heb geen prop teugels op schoot.
Of het echt allemaal werkt kan ik pas vertellen als ik weer een keer van mijn paard ben gevallen!

Sim
Berichten: 31480
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 16:02

P.s. Zo'n teugelsafe kun je dus ook heel makkelijk zelf maken!

gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 16:03

Volgens mij kan je het ook gemakkelijk zelf maken. 2 karabijnhaken (die haak op de foto) en daar een haarelastiek aan vast maken. Heel simpel maar goed systeem. Je moet er maar opkomen!

Don't dream your life, live your dreams!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-03 16:06

Beetje tegenstrijdig dan met het andere artikel in BIT hoe je geld kunt besparen in de paardenwereld Haha!

Maargoed, ik wacht het mailtje nog even af Lachen

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 16:45

Wat kost zoiets nou nog ?
Je gaat het eerste de beste dorp in dat je tegenkomt op een regenachtige dag , en koopt voor 5 euro totaal dit bij elkaar zo simpel Haha!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-03 16:46

Oh maar op hun site kost ie maar 2,95+verzendkosten Haha!
(zal wel in een envelop gaan, dus verzendkosten zijn vast ook niet duur)

gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 16:49

Ik denk dat je bij de doe-het-zelf zaak nog goedkoper uitbent. Ze willen er altijd aan verdienen, dus ik denk dat je voor 2 Euro klaar bent.

Don't dream your life, live your dreams!

Sim
Berichten: 31480
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 16:53

Ik betaalde 5,60 Euro incl. verzendkosten (heb er wel 2 besteld).

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 16:54

Dat is wel erg handig. Ik ben er zelf ook wel eens in het bos afgevallen en dan krijg ik het toch wel benauwd als ik m'n pony weg zie rennen met loshangende teugels..
Ga ik zeker zelf maken of anders bestellen, mits het te erg in de weg zit met rijden Haha!

tamary

Berichten: 29056
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 16:57

Zag ergens in een boek ooit zo'n tip staan, maar dan gewoon met een oude schoenveter door de teugelgesp en ook aan een ringetje van het zadel. Denk dat iedereen hier wel ergens een simpel stukje touw vandaan kan halen voor ong. 50 cent?!

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 17:11

Ik rij buiten vaak met een sh|triempje (officieel: zadeldraagriempje Haha! ), daar kun je je teugels ook doorheen halen.

Het is vooral bedoeld om te voorkomen dat de teugels over het hoofd van je paard heengaan. Als hij er toch in blijft staan, dan heb ik juist liever dat er iets knapt, anders gaat de boel over de kop!

Nulla tenaci invia est via


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-03 20:42

Heb mail terug Lachen

Teugelsafe schreef:
De fijne lus blijft recht hangen.
De teugelsafe is voorzien van een elastische lus, zodat er speling blijft.
Je neemt de teugels aan net als anders. De teugelsafe treedt alleen in werking als het paard het hoofd omlaag doet, dan houdt de teugelsafe het uiteinde vast, zodat de teugel niet op de grond valt.
Het paard kan overigens wel de hals strekken met de teugelsafe.
Voor de teugelsafe geldt een octrooi, dus namaak is verboden. De teugelsafe kost 2,95 euro.


Zoals ik het hier lees maak je dus wel een lus in de teugels die langs de schouder van je paard hangt, maar kan me er nog niet echt een voorstelling van maken.

Simmie, als jij het bevestigd hebt, kan jij ons dan misschien aan wat foto's helpen? Lachen

Sim
Berichten: 31480
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 22:00

Ik zal mijn best doen. We hebben wel een digi, maar dan moet ik effe de gebruiksaanwijzing op bokt bestuderen voor het plaatsen van foto's op dit forum.

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 23:26

Toch maar eens creatief worden.

Ideaal, vooral met die eigenwijze shets hier af en toe, kindjes zijn echt nog te jong om ze vast te houden.

En ook voor mij , Pas is 1.74 blijf ik niet graag naast hangen... Tong uitsteken

Helaas mijn 3 jaarlingen te koop, ben je op zoek naar leuke E pony wellicht heb ik een leuke voor je.

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 23:52

Teugelsafe schreef:
De fijne lus blijft recht hangen.
De teugelsafe is voorzien van een elastische lus, zodat er speling blijft.
Je neemt de teugels aan net als anders. De teugelsafe treedt alleen in werking als het paard het hoofd omlaag doet, dan houdt de teugelsafe het uiteinde vast, zodat de teugel niet op de grond valt.
Het paard kan overigens wel de hals strekken met de teugelsafe.
Voor de teugelsafe geldt een octrooi, dus namaak is verboden. De teugelsafe kost 2,95 euro.

Zoals IK dit lees, mag je dus niet zelf een haakje met elastiekje eraan aan je zadel vastmaken??? Scheve mond

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 03:01

Het lijkt erop van niet, maar het idee is zo simpel dat je je (lijkt mij) altijd kunt verdedigen door te zeggen dat je hun product niet kent en het altijd al zo deed, of niet? Verward

Kerstmuts

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-03 08:44

Je mag het vast wel namaken, maar niet voor de verkoop. Dat neem ik tenminste aan Lachen

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 09:08

Zit hij dan aan 1 kant van het zadel of aan beide kanten?

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fleuribelle, Kyno en 39 bezoekers