Doen jullie je paarden nog in de wei?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-01 18:03

Ik zit zo te twijfelen, want op zich wil ik het liefste dat ze de hele dag in de wei lopen, maar Jur had beide voorijzers afgetrapt omdat de wei nu toch wel modderig is. En ze heeft nu net nieuwe ijzers, dus ik vind het zonde als ze die weer aftrapt, net als bij Razinda.

We hebben nu een kleine paddock maar daarin maken ze elkaar af. Razinda is heel bang voor haar moeder en is vanmiddag door het schrikdraad heen gerend. Ook geen optie dus. Als enige blijft dan nog over de bak, maar die wordt er ook niet beter op als de paarden daar de hele dag in loslopen.

Wat doen jullie??

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 18:04

Tja Barley staat nog iedere dag op de wei. Alleen bij het hek is het erg modderig en de rest valt wel mee.

Maar ja ze heeft geen ijzers. Dat scheelt he?

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 18:12

neeeeeee, bij ons is het super nat als ze op de wei lopen zakken ze er meteen in, kan pas weer begin mei Huilen

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 18:16

Sunny gaat vanaf maandag de stal in (privestal Vingers aflikken ) en dan gaat ze in de middag een paar uurtjes op het grote weiland,op het kleine wordt alles toch vertrapt.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 18:17

expensive staat nog altijd in de wei alleen vooral beetje blubber.

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

claudiatje
Berichten: 151
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 18:24

Hoi mijn paarden staan ook nog buiten maar daar is bijna helemaal geen modder. Alleen een heel klein beetje bij de ingang van de wei maar voor de rest valt het wel mee gelukkig. Als alles een beetje mee zit met het weer dan blijven de paarden bij mij op stal buiten tot eind november maar dan moet het weer wel mee zitten zoals ik hierboven al zei.

groetjes claudia

Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 18:26

* staat op stal met een uitloopje. Als de wei niet te nat is (zoals nu) staat het hekje naar de wei open.
Laatst bijgewerkt door Annemieke op 05-02-22 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

DominiqueDG
Berichten: 1563
Geregistreerd: 11-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 18:38

Ons land is nu gelukkig weer droog,maar was de afgelopen dagen erg blubberig Boos! Frusty .Door de blubber zijn ook 2x de siliconen uit haar zooltjes gegaan.Nu is het land goed.Ik laat haar zo lang mogelijk buiten staan,maar als het dit weekend slecht wordt en de voorspellingen blijven slecht gaat ze op stal.Als het bv maar 2 dagen ofzo gaat regenen,dan blijft ze gewoon nog ff in het land(ligt er trouwens aan hoe het land is).

Liefs layla d

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: layla d op 2001-09-28 18:38 ]</font>

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 18:43

Nee die van ons gaan niet meer de weide in dat kan niet meer veel te modderig. Ze trekken er hun neus voor op, zovan heb je niets beters voor ons. We gooien ze vaak even in de paddock die ligt vrij droog.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 18:48

Ze gaan hier het hele jaar door naar buiten, als het niet te nat is op de weide en anders in de bak die daarna gesleept wordt (indien nodig).
Maar dan heb ik het over 2 groepen, 1 van 6 paarden en 1 van 2 paarden (de laatste staat mijn paard bij...), die met zijn 2-en hebben op hun stukkie wei nog wel groen en alleen wat blubber bij de ingang.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 19:08

Cora en Sonja staan nog steeds dag en nacht buiten in de wei. Het land is gelukkig niet nat en ze staan beschut als dat nodig is. Christy staat op stal en gaat een uurtje per dag naar buiten in de paddock.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 19:19

ook ik heb last van vieze kleigrond, heb het afgelopen dagen tegen beter weten geprobeerd in de hoop dat ze rustig zouden blijven lopen en net toen ging max aan de ren. Mijn landje is maar heel klein dus de klei vloog me om de oren. In de boomgaard die groter is liet ik ze al niet meer omdat ik dat toch wel een beetje netjes wil houden. Ik heb achter de stal een kleine uitloop, daar zet ik smiddags jet en max in de bak. Daar staan ze dan vanaf mijn thuiskomst om een uur of zes tot een uur of negen. Max rij ik dan tussendoor nog.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 19:22

bij ons staat op 5 paarden na (de paarden met ijzers dus) alles nog buiten, van KWPN tot shet

marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 19:35

Bij ons staan de shetlanders dag en nacht buiten. de andere pony's gaan overdag enkele uurtjes tot een halve dag naar buiten. maar aan de poort is het al bijna verzuipen in de modder. En op de wei is het af en toe toch wel 'skiën' met hun hoefijzertjes aan. Maar binnenkort zullen ze toch wel tijdens de week binnen moeten blijven vrees ik.

De vraag is niet:
Kunnen dieren denken? Noch: Kunnen zij spreken?
De vraag is: Kunnen zij lijden? (J. Bentham)

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 19:59

Mijn paarden staan ook nog buiten, we delen eerdaags het land in tweeen zodat er een stuk netjes blijft.
Mocht het erg blubs worden dan zie ik nog wel een mogenlijkheid om ze in de bak te zetten of in een padock.
Gelukkig is mijn pensionhouder een echte paardenliefhebber en ziet ze dus ook gewoon het hele jaar door buiten lopen.
Ik ga met een aardig goed gevoel de winter te gemoet.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 20:13

Bolivia staat op een manege, en daar mogen de paarden nu ook de weide niet meer in. Omdat het zo nat is enzo, en dan wordt de weide vertrapt oid. In de zomer gaan ze er pas weer op.

You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 20:23

Iedereen verklaart me elk jaar voor gek, maar ik ben zo eentje die zijn weiland lekker laat vertrappen. ik vind het veel belangrijker dat de pony's de hele dag buiten kunnen, dan dat ik een mooie groene valkte heb!
Beweging gaat bij mij voor alles!!
De iets luxere types gaan 's nachts op stal en de andere in een uitloop met groot afdak.

Groetjes Anke

p.s. mijn welsh heeft geen last van ijzers aftrappen. Wat draagt die modder daar dan aan bij?!

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 20:24

Anke, ik heb begrepen dat dat komt omdat modder 'zuigt' ...

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

nadine1

Berichten: 191
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 20:32

ik heb mijn shetje ook nog buiten, maar hij had vroeger hoefijzertjes, maar nu ook niet meer. bij mij is het wel modderig maar op het achterste stuk kan
hij wel lopen.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 20:32

Bij onze manege gaan de paarden nog gewoon naar buiten, blubber of niet.
Ja, er ligt wel eens een ijzer af, maar ik ken iemand van wie het paard zeven jaar lang nooit een ijzer verloor, en de afgelopen maand ineens drie keer een ijzer (voorbeen, waarschijnlijk zelf eraf getrapt).
Dus het verschilt nogal eens.
Pas als het echt te glad wordt, bijv. bij vorst, dan worden ze in de binnenbak losgegooid.
De paarden worden niet vanwege kans op blessures binnen gehouden, want op de manege laten ze ze juist lekker hun energie eruit gooien in de wei of in de bak.
Ik heb vaak genoeg gehoord van paarden die binnen gehouden werden, en te weinig gereden, en toen ze na een weekje weer in de wei terug kwamen, zo gingen scheuren door de wei, bokken etc., dat er inderdaad eentje was met een blessure, wekenlang kreupel.
Dus daarom houden ze ze bij ons liever niet te lang binnen, op z'n minst even lekker 'dollen in de bak' met nog wat anderen.
Een meisje die ik ken doet haar paard dan alleen in de bak, bang dat hij geschopt wordt door anderen, maar ja... dat paard staat maar wat te staan en doet niks... sloom te wezen, kortom, saai voor hem lijkt me.
Maar goed, dat is wat zij wil he. Ikzelf zou mijn paard het liefst zo lang mogelijk buiten hebben staan.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 20:36

Onze wei was erg nat, maar als het even kan zet ik hem erop. Nu bijvoorbeeld, slaapt die weer lekker nachtje buiten. Als het te nat is zou ik het doen, maar anders gewoon erop zetten! Tsja, in de paddock kunnen ijzers er ook afgaan, en het voordeel van een wei is dat paarden staan te eten en elkaar niet op de hielen zitten. En dat is ook gunstig voor de ijzers!

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 20:53

Bij ons staan alleen de fokmerrie en de jaarling nog in een stukje land dat toch paddock moet worden. De rest gaat de wei niet meer op.

Navragen is beter dan afvragen.


Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 20:58

Beau staat nog buiten maar ik heb wel zin hem op stal te zetten. Zijn wei is voorin erg blubberig en achterin gewoon haast ondergelopen! Daar staat het water zo`n 10 cm hoog! Boos! Frusty . Er is alleen nog een klein heuveltje wat droog is en een aardappelkist schuilstal *LOL* . Dit weekend ga ik den ik de stal maar klaarmaken. Hij komt dan helemaal alleen in een stal met uitloop bij mijn huis waar niets te zien is voor hem. Dat lijkt me wel heel saai omdat hij nu nog gezellig met `n vriendinnetje staat. Maar ja die blubber is ook niet alles en voor het land ook niet best. Wat vinden jullie, toch maar op stal? Andere jaren ging hij pas in november...

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 20:59

Op het moment staan ze met zijn drietjes nog 24/7 in de wei. Straks gaan ze 's nachts op stal en Udinde blijft 24/7 buiten.

Het is natuurlijk wel zonde van je ijzers, als ze de hele tijd afgaan door de blub.
Vraag me af, zitten ze dan wel goed Verward vast. Geen ervaring met ijzers in de winter Haha!

Heb je je ijzers ook wel nodig in de winter, of staan ze op speciaal beslag?

Voor mij zou er geen twijfel zijn, lekker naar buiten met die handel! Vinden ze toch veeeel fijner!

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 21:00

mijn pony staat in een kudde van 10 paarden en die staan het hele jaar door dag en nacht buiten Lachen Koe


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, SemrushBot en 81 bezoekers