Andalusisch Paardenfeest

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Andalusisch Paardenfeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 21:09

Deze foto´s zijn niet van mezelf maar van Huertecilla, ik zet ze er alleen even voor hem op.
Commentaar zal hij er zelf nog wel bijgeven.
1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding


Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 21:17

Jee wat gaaf! Zo veel bij elkaar Lovers woauwie!
Dat veulen op foto 9 is overgens ook heel cute Lovers

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Indie
Berichten: 1675
Geregistreerd: 06-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 21:25

nr 8 is gaaf!!

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 21:27

Echt super toffe foto's
Leuk in kledendracht en al die Andalusiers bij elkaar PRACHTIG!!!!

Live,LOve,'ndLaugh

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 22:02

Dia de caballos de la fiesta de la Virgen de Los Dolores en Villanueva del Trabuco

Met de nog nagalmende muziek van de vorige avond in het houten hoofd staan de caballistas van Trabuco en masse op om hun paard te poetsen. Ons buurmeisje haalt om 10.00 uur wat bij de kroeg en komt gillend terug; mama, mama, íedereen gaat te paard naar de Ofrenda, waarom wíj niet???'
Wij zijn bepaald niet laat, maar bij buurman demonio hoor ik al gillen en vloeken omdat ze hun nieuwe paard niet gewassen krijgen en de zoon van de geitenachterbuurman rijdt al met zijn merrie over het pad....
Precies op schema rijden we weg; in vol ormaat in traje corto en falda sevillana. Héél gaaf en ruig hoor om zo in stijl uitgedost dwárs door de campo naar het dorp te rossen. Over de cerro de escribano, de heuvel tussen ons en het dorp, zien we demonio met zijn pheaton en charré over de weg rijden.
Wederom exact op tijd komen we aan bij de coöperativo waar al een behoorlijke menigte voor de processie klaar staat. Niet alleen daar staan mensen overigens, bepaald niet; de hele route is omzoomd door publiek.
We zijn verbaasd over de opkomst in Andalusische klederdracht; er staan vét honderd schoonheden in hun stippeljurk te flonkeren. Ook te paard! De dertig ruiters leiden de stoet en hierachter volgt het vierspan met de koningin van het feest en de andere rijtuigen met de hofdames daarachter voor de stoet met de trom.
Die man op het vierspan kon wél rijden trouwens; hij leidde zijn vier pittige hengsten perféct gecontroleerd door de nauwe straten van het dorp naar de kerk.
Van hier reden we een defilé over het feestplein het dorp weer uit. Wij naar huis en veel van de ruiters direct naar Bar Javi.

Bij Bar Javi is de straat vrijwel ontruimd van autos en alles in gereedheid voor de Reunion de Caballistas. We hebben voor de ruiters gratis paëlla en bier geregeld.
Thuis haal ik de prijzen voor het ringsteken 's avonds op. Achter de bar liggen die veilig en zo kan ik ze niet meer vergeten. Bor en Richelle doen éven een dutje...
De straat stroomt vol met ruiters. Vól en bijna ontroerend lief vind ik de families die op eigen initiatief tafels vol eten meegezeuld hebben en hun best doen om mooi opgemaakte borden met ham, worst, kaas en brood aan de ruiters te presenteren.
Als presentje gekregen, heeft iedereen een catavino, drinkglas in een leren houder aan een koordje, om de nek hangen. Dit is superpraktisch, want de drank vloeit als een rivier, maar omdat dit in tegenstelling tot de plastic bekers die normaal buiten gebruikt worden, bescheiden formaat sherry-glaasjes zijn, gaat het niet té hard.
Ik krijg een lekker comfortabele zitplaats op de phaeton van de achterbuurman aangeboden en kan even lekker ontspannen en genieten van het kleurrijke schouwspel.
De paarden bewijzen wat een ontzéttend sociale dieren het toch zijn. In de echt krap geworden ruimte zetten ze geen stáp verkeerd en wordt er zelfs met geen oog scheef gekeken. Echt superbraaf!
De paëlla is helemaal goed, al punto. Lekker rijke en een goede verhouding vis - vlees. Er is ook genoeg. Helemaal goed.

We hebben de competicion de cinta voor zes uur gepland, maar door de enorme belangstelling van buiten het dorp staat ons terrein vol met geparkeerde autos. Had niet moeten kunnen, maar helaas. De eenvoudigste én gezelligste optie is de straat van Bar Javi natuurlijk! Maar ja, hoe realiseer je dat....
Uiteindelijk hangt de lijn met linten van de bar naar het terras er tegenover, alle ruiters aan één zijde van de straat en het publiek óp de stoep. Jawel.
Ik ben vrijwel de laatste, zet Arabella aan voor een echt snelle vliegende galop en scoor onder groot gejuich het eerste lint. Het publiek staat in drommen, rijen dik tot helemaal de straat uit en scandeert mijn naam. Da's kikken hoor!
Om de chaos van het heen en weer rijden de voorkomen, rijden we een rondje om door de straat erachter en komen zo weer bij de start.
Het is een doorslaand succes en iedereen geniet. Helemaal top is dat ik de hoofdprijs voor de dames aan ons buurmeisje kan uitreiken. Zij rijden bijna dagelijks en maken ook heel lange tochten, dus de prachtige wollen zadeltassen komen bij hen op hun plaats terecht. Ben ook supertrots op mijn lief die snel en in stijl elke keer kaarsrecht onder de lintjes doorgaloppeerde. Ok net mis, maar wél in stijl mis!
Als het laatste lint van de lijn is, moet er nog een run-off om de derde plek komen, maar wij gaan vast terug.

Snel naar huis, want ons mannetje moeten we niet té lang bij de oppas gedumpt laten en het is pittig uitgelopen. De paarden hebben er nog zin in en doen de zwaarste stukken met plezier in galop. Afgezadeld, omgekleed, paarden voer en stro, wat niet meer en hop naar beneden. Borretje zit al in zijn kar hupsend van plezier op ons te wachten. 'Nee hoor, niets gehuild of wat voor probleempje dan ook. Zolang hij maar te eten heeft en paarden ziet' en we worden bijna gesmeekt om hem toch vooral vaker te brengen zo lief is hij.
Richelle gaat naar huis opdat Bor weer een rustmoment heeft en ik 'socializen'. Meestal is er alleen gezeur als er wat fout gaat, maar nu regent het zowaar komplimenten over het supergoede feest. Echt iedereen is in opperbeste stemming. Ok, ik heb een paar punten die ik met gemeente moet opnemen, maar voor publiek en deelnemers is het gelikt verlopen.
Gelijk het organiserende team voor volgend jaar bekrachtigd en de kok voor de paëlla gestrikt.
Inmiddels zijn de gitanos aardig op gang gekomen en de sfeer is werkelijk om tranen van in je ogen te krijgen; op een omgekeerde plastic bus wordt een opwindend ritme getrommeld, een cuñado staat te zingen en verschillende dames en mannen wervelen gepassioneerd rond. Ik word ook in de ring getrokken, draai, wervel en stap mijn passen naar, van en om mijn schone danspartners heen. Dit is echt, dit is puur; een paardenfeest in het hart van Andalucía, in de bergen van Trabuco!


Bij de fotos:
- op 1. en 3., dat zijn wij
- foto 2 is van de verzamelplaats voor de processie vanaf het paard
- de overige fotos zijn sfeerbeelden voor Bar Javi
Van de competicion de cinta heb ik geen fotos; te druk met de aanpassingen in de organistatie en vergeten de camera aan iemand te geven.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 15-09-03 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

www.homocaballus.net

aisling000

Berichten: 400
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 22:05

WooooooW Mooie Foto's Zeg!!!!!! Op de 1ste de Rechtse is supeR mooi!!!

..HoU VaN JoU..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 22:09

Klinkt al net zo fantastisch als de foto´s er uit zien
Net iets anders dan de kermis en het ringsteken in Nes (Ameland) Haha!

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 22:10

In 1 woord GEWELDIG OK dan! prachtige fotos en met je verhaal erbij is het helemaal compleet, ik mis heel wat hier in Nederland........

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 22:27

aisling000 schreef:
WooooooW Mooie Foto's Zeg!!!!!! Op de 1ste de Rechtse is supeR mooi!!!


Ik zal het haar zeggen: da's Arabella, mijn off-road Princesje.

Jij uiteraard bedankt Ilindra!

www.homocaballus.net

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 22:29

Nu krijg ik echt heimwee naar Spanje... zulk soort feesten heb ik ook meegemaakt en het is ZO herkenbaar.... *zucht*

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 23:28

Wat gaaf.....
Lijkt me heel bijzonder zoiets mee te maken.
Jammer dat dat hier in nederland niet zo is.
En dan ook die prachtige kleding.. zucht...
Leuk verhaal erbij geschreven, leest lekker weg!


Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 09:54

Wauw zeg... Met je verhaal en die foto's erbij kan ik het me helemaal voorstellen... Dit moet ik ook eens meemaken!!!

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 10:20

Ik vind het echt verschrikkelijk mooie paarden...Het lijkt me ook heel erg gaaf allemaal.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 12:26

waw, foto 8 is echt supermooi! zo'n leuke sfeer daar en prachtige paarden! !

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 12:34

Mag ik even stinkend jaloers wezen.... Heel mooi verhaal Huertecilla, super!

_Marjon_
Berichten: 10664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Geertruidenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 12:39

wow wat een PRACHTIGE paarden!!! Kwijl:~:~:~:~:~

Mama van Gwen 7-2-15 & Abby 14-6-23

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 17:10

Ik doe echt strategisch iets verkeerd in mijn leven............... Verdrietig

surferken42

Berichten: 253
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Brugge/Oostkamp/Hertsberge (belgië, west-vl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 17:26

Ziet er mij mooie omgeving uit om te rijden zo, en waarschijnlijk meer naar de buitenwijken moet het nog mooier zijn.

Keep on riding, maar vergeet
niet van af en toe eens te rusten Knipoog


Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, España

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 18:12

Mooie foto's hoor. Wat eeen prinsesje is Arabella zeg!! Tsja zulke uitbundige paardenfeesten hebben we hir in Nederland niet. Volgende week zit ik hopelijk ook in Spanje, en over een jaar waarschijnlijk ook. Op Andalusier- jacht Haha!..Leuk verhaal erbij, en tenminste een prijs waar je iets aan hebt.. Haha!

!Update profiel!

sassa
Berichten: 177
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 18:27

Wow echt een plaatje uit mijn dromen
De volgende keer mag ik dan mee? Bloos

Sietez

Berichten: 8795
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 19:07

Wat gaaf zeg!!! Kwijl

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 19:17

Huertecilla schreef:
- op 1. en 3., dat zijn wij
.

Bloos! STOER!!!
Wat een prachtige paarden hebben jullie zeg!

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 19:36

Spanje is echt mega gaaf!
en die paarden echt geweldig zoveel traditie!

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 19:43

surferken42 schreef:
Ziet er mij mooie omgeving uit om te rijden zo, en waarschijnlijk meer naar de buitenwijken moet het nog mooier zijn.


'buitenwijken'??? Heel Trabuco is een buitenwijk Lachen en wij wonen op 20 minuten te paard dwars door de campo van het centrum. Hooguit 200 meter verhard en dan..... (heb net bij Paardenpraat: buitenrijden een kunst?, een verslagje van de rit van vanmiddag gezet)

De dag van de Virgen de Los Dolores, de schutsheilige van ons dorp, is op 15 september. De fiësta is de vijf dagen ervoor of -na met het dichtsbijzijnde weekeinde erin.
Voor wie dan niet kan is er een feria in juni en augustus. In juli een fiësta in Morales, een buurtschap van Trabuco en de fiësta van Rosario, het buurdorp stroomafwaards is in augustus.
Heel augustus is het hier dé feestmaand overigens, dus dan is er altijd wel ergens een feria én een fiësta.
De feestdag van de heilige van ons buurtschap El Cortijuelo, San Isidro, is half mei en dat vieren we met een campo-feest. Een heerlijk uitbundige 'barbeque' compleet met ringsteken op een open plek naast de bron van de rivier de Guadalhorce aan de voet van het bergmassief dat onze bergvallei omzoomd. Oh en Arabella is drachtig en heeft dan wellicht nét haar veulen OK dan!
Ik zou zeggen kies en boek de B&B Knipoog

www.homocaballus.net

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 20:06

Oef, vergeet ik bijna een héél gezellig superlandelijk knus feest(je): Dia de la Virgen Pilar. Richting cañas, de bron van de rivier, is de ermita, het heiligenhuisje, van Virgen Pilar en daar wordt na de mis wederom lintjes geprikt met paarden. Is 12 oktober.

www.homocaballus.net


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BLEXBot en 103 bezoekers