zomereczeem: wel of niet kopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-01 22:03

ik kan een hele mooie pony kopen die echter 1 groot nadeel heeft: Zomerexeem. haar manen zijn echt helemaal kaal. de staart is iets minder erg. nu hoorde ik van een kennis dat het alleen erger kan worden in de loop der jaren. het hoeft naturlijk niet maar het gaat niet meer over. nu is mijn vraag: zouden jullie zon pony kopen ja of nee?? de prijs is wel heel netjes voor dit probleem, maar ik wil er voor 200% achter staan als ik haar koop. en geen torenhoge rekeningen krijgen voor allerlei middeltjes.

[Edit Karin] titel duidelijker gemaakt [/edit]
_________________
Welshpony's are the best.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-09-27 09:18 ]</font>


Ziggy

Berichten: 279
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 22:08

Ja, als de pony verder helemaal is, zoals jij wilt en de prijs is ook aangepast, zou ik het doen, maar ik heb hele goede ervaringen met een boetdeken. Nena heeft afgelopen zomer haar manen en staart volledig behouden, dankzij die deken (ik moet je eerlijk zeggen dat ik de prijs van de deken niet weet hoor). Dus ik zou er voor gaan, maarja nogmaals ik heb die ervaring, dus ik zou er geen bezwaar in zien. Ik ben benieuwd hoe andere bokkers hier over denken en hoe hun ervaringen zijn.

gr. Ziggy

Tazzzz

Berichten: 57
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 22:28

Het schijnt dat je je pony ook wekelijks kan wassen zodat hij minder jeuk heeft. Ook heb je 'paardenpjama's' die kunnen helpen. Die pakken je paard helemaal in en ze schijnen niet echt warm te zijn voor je pony. Het kost je vaak wel wat meer met zo'n pony, maar als je em verder echt helemaal top vindt...
Je kan em in de zomer ook op stal zetten, maar als ie eenmaal jeuk heeft, dan blijft ie dus jeuk houden. Je moet niet pas beginnen met de jeuk te behandelen als ie al jeuk heeft, maar je moet van te voren al beginnen met behandelen, want als ie een keer begint met schuren......dan kom je er waarschijnlijk niet meer af die zomer.

Ik vind het trouwens altijd erg zielig om te zien hoeveel jeuk zo'n pony kan hebben.

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 22:45

tja .. kijk is het idd echt het paardje wat je zoekt??

ik heb kvika gekocht met de weet dat ze zomer ezceem heeft. heb er goed over na gedacht en zo
( je kan ook de pecht hebben een paard te kopen die later zomer exceem blijkt te hebben)

een boett deken is in mijn ogen de beste oplissing maar heb je een paaard dat alles snel sloopt dan gaat zo een deken op den duur ook wel aardig wat kosten.

ook orkazon ( schrijf het niet goed) schijn goed te helpen. en zo zijn er nog duizend middeltjes die bij sommig paarden wel goed aanslaan.

maar oke
ff op sommen

boett deken ongeveer 300,-
als paard er zuinig mee is om de twee a drie jaar een nieuwe
een niet zuinig paard elk jaar.
er gaat altijd meer tijd in zitten
op de plekken waar de deken niet afsluit gaan de vliegen soms toch zitten B.V. hoofd, uiers benen
daar moet je dan toch gaan smeren zalfje hier zalfje daar.
kort om het is goed te doen maar weet wel dat het echt altijd een zorge kindje is.

p.s. mag ik weten wat de prijs is van het paardje??

tja....

Ziggy

Berichten: 279
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 23:16

Citaat:
Op 2001-09-26 23:45, schreef kvika:

boett deken ongeveer 300,-
als paard er zuinig mee is om de twee a drie jaar een nieuwe
een niet zuinig paard elk jaar.
er gaat altijd meer tijd in zitten
op de plekken waar de deken niet afsluit gaan de vliegen soms toch zitten B.V. hoofd, uiers benen
daar moet je dan toch gaan smeren zalfje hier zalfje daar.


Heb jij niet die hoofdbeschermer omgedaan? Wij doen het bij Nena ook niet, maar zij heeft daar ook geen jeuk, bij haar beperkt het zich gelukkig alleen tot de manen en staart.

gr. Ziggy

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 07:56

Ik heb ff op die site gekeken en vind het een fantastisch mooie pony. Maar ik meen te weten dat je hem in de schemering op zou moeten stallen omdat de vliegjes dan het meest actief zijn. Misschien is dat wat? gezien het prachtige stalletje wat ik heb zien staan Haha!

Goedgekeurd onderschrift :)

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 08:33

s
Laatst bijgewerkt door janna op 05-04-22 06:43, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 09:32

Ik zou me ook wel drie keer bedenken, het is voor de pony afschuwelijk en ik zou me er ook rot aan ergeren, zoiets blijft je bezig houden.
Nu we het er toch over hebben, ik heb laatst gehoord dat je met eczeempaarden niet moet fokken omdat er toch een erfelijke factor een rol kan spelen, zou dat waar zijn Verward

Wat niet is kan nog komen...

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 09:36

Julius had ook exczeem. Hij stond daarom op stal en daar schuurde hij niet.Hij had echt hele lange manen en een dikke staart. in de winter mocht ie dan wel naar buiten.

We reden trouwens wel vaak buiten en dat was geen probleem.

Ik gebruikte okozon en dat hielp best wel goed. Tja het is een paard met een probleem. Maar heeft niet ieder paard zijn problemen?

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 09:58

Als je ertegen kunt dat een pony met eczeem vergaat van de jeuk ,heb zelf maar eens een muggenbultje,en alle tijd en geld! die je erin moet stoppen.

Ik zou het niet doen .

Heb zelf een pony die nu al 30 jaar is en altijd geschuurd heeft en het wordt er in de loop van de jaren dat ik haar heb neit minder op!

Heb vanalles geprobeerd op homeopatische basis maar dat was op het hoogtepunt van het seizoen niet afdoende.
Dit jaar zelf een pyama nagemaakt ,maar omdat zo'n ding ook weleens gewassen moet worden is ze in de tussentijd toch gestoken.Zelfs de weidepaaltjes moesten het ontgelden......

Ik vind het zielig voor de pony in kwestie ,maar jij kunt nog kiezen!
Sterkte met je keuze.

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 10:02

Honey heeft ook exceem.
Het 1e jaar dat ze het had schuurde ze tot bloedens toe.
Dit jaar gaat het echter met behulp van ryposect goed, ze was wel wat gevoellig, maar schuurde niet.
Odile is een hele mooie pony, en de prijs is absoluut naar het probleem afgestemd
Zoals Lilian ook zei, als ze bij jou geen last heeft (als dus) heb je goedkoop een hele goede merrie....
Keuzes ga ik niet voor je maken, dat mag je zelf doen Haha!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 10:30

Moeilijke keuze. Mijn vorige paard had ook zomerexceem en dat wist ik niet bij de koop. Het schijnt wel een koop ontbindende factor te zijn.....
Maar ondanks zijn zomerexceem heb ik veel genoten van Luitenant. Wel was ik veel tijd extra kwijt voor de verzorging en dat moet je ervoor over hebben.

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 13:28

ja iedereen zegt wel dat het zielig is omdat het paard vergaat van de jeuk maar of tie nu in lutjebroek staat of bij jouw in de achtertuin
het paard heeft exceem en als jij het niet koopt doe iemand anders het wel.

wat ik eigelijk wil zeggen is dat er wel goed over na moet denken maar het is en blijft een exceem paard dus wie hem ook koopt het blijft toch zo
( tenzij ze naar een plek gaat aan de kust)
ik wacht op je pd-tje terug

tja....

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 21:31

Mijn pony heeft dus ook zomereczeem. Het blijft een zorgenkindje en dan heeft hij het niet eens zo erg dat hij zich op het hele lijf kapot schuurt. Het kan erger of minder erg worden door waar (veel of weinig vliegjes) en hoe je hem opstalt, wanneer je hem buiten zet en wat je doet tegen de jeuk of om te voorkomen dat hij gestoken wordt... Het kan wel beter gaan doordat je de goede weg gevonden hebt, maar zodra je dan de omstandigheden weer veranderd komt het natuurlijk net zo hard weer terug. Zalfjes, shampoos en balsems zijn leuk, kosten veel geld en je moet blijven smeren want het probleem los je niet op. Per jaar geef ik zo'n f125,- uit aan smeersels, daarnaast nog knoflookolie (f50,-) en veel antivlieg/mug. Ik denk nu dus aan zo'n deken, omdat dat voorkomt dat hij gestoken wordt en het me een gezondere oplossing lijkt. Maar ben bang dat de deken snel kapot gaat. Nog duurder dan dus...
Tja, jij kunt het beste oordelen of jij een goede omgeving en goede omstandigheden voor die pony kan bieden. Maar het kost sowieso veel geld en tijd

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 21:34

er stond een goede tip(geloof in de hoefslag), voor paarden met exceem, die zich tot bloedens toe schuren! Stop een stevige paal in de wei (wel in de grond natuurlijk Haha! ), en maak daar bezems (zonder steel) aanvast! Daar kunnen ze zich heerlijk aan schuren, maar zihc niet openhalen!

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 21:40

Citaat:
Op 2001-09-27 22:34, schreef Nonnie:
er stond een goede tip(geloof in de hoefslag), voor paarden met exceem, die zich tot bloedens toe schuren! Stop een stevige paal in de wei (wel in de grond natuurlijk Haha! ), en maak daar bezems (zonder steel) aanvast! Daar kunnen ze zich heerlijk aan schuren, maar zihc niet openhalen!


ja sorry maar das dus de domste tip ooit

die paarden blijven zolang schuren tot dat ze het kwijt zijn ( nooit dus) door het snel op en neer bewegen krijgen ze dan gewoon hele brand plekken.

( bedoel het niet om jouw af te katten hoor, maar wou het wel ff kwijt Party!! )

tja....

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 21:41

hmm beetje apart dan dat ze dat in de hoefslag zetten Verward Denk ik eens een goede tip te hebben Frusty

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 10:38

Ik heb die tip ook wel gelezen maar het werkt niet echt op de manier (theorie en praktijk liggen weleens uitelkaar).

Een dier die jeuk heeft is tig keer sterker als zo'n paal!!Dag paal.

Het blijft een opmerkelijk bewerkelijk.

Ik heb dit jaar zo'n deken gebruikt helemaal ingepakt met hals ,waar werd ze nu geprikt? juist ja in haar oortjes zoooo zielig grrrrrrrrr rotvliegjes

Boos! Boos!

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 11:03

gerrie neem dan de hoofd kap er ook bij dan zijn de oren ook ingepakt

tja....

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 18:20

Ik zou zeker geen paard met zomerexceem kopen. Is toch een vreselijk gezicht een paard dat altijd maar jeuk heeft en doorlopend loopt te schuren. Bedenk eens bij jezelf hoe erg jeuk is. Ik zou er dag en nacht mee bezig zijn om hem van die jeuk te bevrijden.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 18:33

tja Kvika das is iets wat er inderdaad bijgemaakt moet worden .
Ik heb nl zelf een imitatie boetdeken gemaakt Cool

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 19:05

Bij dit soort paarden begin ik me altijd af te vragen of het nog wel eerlijk is tegenover zo'n dier om hem te laten leven(dan bedeol ik dus de dieren die zich echt helemaal stuk schuren)
Die dekens schijnen wel te helpen maar om nou met 30 graden zo'n dek op te doen.
Ik heb zelf een allergie aan mijn handen gehad(kwam door het werk wat ik deed). Ik heb nachten wakker gelegen en mijn hele handen lagen open omdat het zo vreselijk jeukte.
Ik zou een paard dit niet aan kunnen doen.
Jeuk is nog erger dan pijn.
Ik zou het paardje niet kopen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-01 19:18

tja maar wij mensen kunnen toch ook niet zomaar afgemaakt worden omdat we ekzeem hebben?? er zijn toch zat goede middelen. en al zou zij het zo ernstig hebben als jij beschrijft, zou ik hier niet eens een topic over begonne zijn. dan had ik haar lekker laten staan.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 19:39

In je topic had ik begrepen dat je haar nog niet gekocht had. Het lijkt nu van wel, zoja zorg dan dat ze een respectabel leven krijgt. Veel succes.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-01 19:50

nee hoor ze is nog niet van mij. maar ik bedoelde te zeggen: wij worden toch ook niet afgemaakt voor exeem?? en waarom een paard dan wel. het enige is dat het heel veel kan kosten om de juiste middelen te geven. en tja als je zon paardje koopt weet je dat het je veel kan kosten. daarom wil ik ook niet te veel betalen aan aanschaf.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers