IBOP afleggen met een drachtige merrie verstandig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

IBOP afleggen met een drachtige merrie verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-03 14:56

Ik ben met mijn merrie naar de keuring geweest en daar is ze boven verwachting ster geworden.
Ze is nu drachtig 4,5 mnd. en dat gaat allemaal naar verwachting.
Op de centrale keuring ging het helemaal niet, maar ik kreeg het advies om haar volgend jaar zeker aan te bieden met veulen. Dus wie weet Knipoog

Maar nu het volgende: Ondertussen heb ik haar laten keuren voor de PROK en daar is ze voor goedgekeurd.
Nu zou ik graag met haar de IBOP proef doen, maar vraag me af of dat verstandig is om dat nu te doen Verward
Aan de ene kant zijn er best wat mensen die met drachtige merries nog wedstrijden rijden. Het gaat me dan ook niet om de training want dat moet nog kunnen voor de 1e week van november (6 mnd. dracht)

Wat is jullie mening hierover?
En zijn er mensen die nog ervaringen hebben met het afleggen van een IBOP proef?!


Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-03 21:02

Niemand Verward

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 21:14

Volgens mij moet de Welsh Cob merrie van MarijeR binnekort iets gelijkaardig doen.
Zij is ook al enkele maanden drachtig en staat nu in training bij Sjuimpje (van hier op bokt)
En als ik het goed heb is ze daarvoor geeneens ooit getraind geweest. Lachen

Maar verder heb ik er niet echt kaas van gegeten en heb ik geen idee wat een IBOP inhoudt Haha!
Ben niet zo thuis in het KWPN Knipoog

Maw, zoveel heb je nou ook weer niet aan mijn reply Tong uitsteken Haha!

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 21:17

mmm lastig kan me voorstellen dat je twijfelt.
ben heel benieiuwd wat je gaat doen

rhijnauwen

Berichten: 5043
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 21:36

als je er mee wacht ben je natuurlijk wel direct verder in de training, wat een voordeel kan zijn, neem er gewoon lekker de tijd voor dan komt het zeker goed! lekker zelf doen hoor!

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

petraaken

Berichten: 44188
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 07:26

Dat is best nog te doen hoor. Als je graag gaat en ze is er klaar voor, waarom zou je dan niet gaan.

Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-03 07:43

Nou zelf doen doe ik zowieso niet Haha! !!

Ik ga haar natuurlijk wel doortrainen en dat gaat goed dus daar ligt het niet aan, maar dat springen he Bloos! dat durf ik echt niet
Een kruisje oke maar geen oxer van 90 tot 125cm, ik kijk wel uit, over een paar jaar misschien Bloos
Dus ik heb al iemand gevonden die haar wil rijden voor de IBOP als ik haar eventueel ga aanbieden Tong uitsteken Gelukkig Knipoog
Ik ben er dus nog niet helemaal uit wel of niet.
Gisteren deed ze zo haar best dus dan wordt het idee wel erg aantrekkelijk, maar wil wel blijven denken aan het welzijn van haar en het veulen Lovers

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 07:46

IBOP is niet zo zwaar dat een merrie met 6 mnd dracht het niet zou kunnen. Wij rijden de merries door tot de dag voor bevalling. Ibop is een beetje stappen, draven en galoperen aan beide kanten en een klein sprongetje.. Kan best wel hoor

Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-03 08:42

gijsenkim heb je zelf ook een x de IBOP gereden?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 08:45

in 1994 ..... zal foto's opzoeken

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 08:46

ik zeg heel eerlijk dat ik het niet zou doen, maar meer voor mezelf dan voor mijn paard.
Ik spring vanaf het begin ook al niet meer, wel word ze nog vollop dressuurmatig bereden.

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 08:54

Met 9 maanden dracht dit jaar haalde ik nog 1e prijzen. Dus dat zou de merrie makkelijk aankunnen en als ze het niet haalt kun je het altijd nog doen toch?

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-03 09:17

Dat is waar ..... merilyn!

Marloes ik durf echt niet te springen Haha! , ze springt ook gelijk zo hoog Bloos
maar volgens mij kan ze het nog wel aan, met mij is het een ander verhaal Haha! toch wel weer erg spannend.

Gijsenkim ik ben erg benieuwd naar je foto's was het wel leuk om te doen?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 09:20

was heel leuk om te doen, Ik deed het voor iemand, was grappig zat. Enuh wat dat hoge springen betreft, je moet dan meer gaan springen, ga gewoon eens per week een kruisje springen dan gaat dat vanzelf over

petraaken

Berichten: 44188
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 10:33

Ik heb vorig jaar in november de ABOP gereden (vroegere IBOP). De dressuur proef valt echt mee en is zeker niet zwaar. het moeilijkste in de proef is de middengalop. Dus met een beetje goed gereden paard is dat heel goed te doen. Het springen viel voor mij niet mee omdat mijn paard door de zenuwen niet wilde springen behalve het lijntje. Dat waren de enige hindernissen die ze wilde springen de andere niet. Alhoewel ze mij wel effe voor aap heeft gezet. Na de laatste sprong onder het zadel bij het neerkomen wilde ik nog een pas doorgaloperen zij draaide echter onmiddellijk af. Resultaat, ik belandde met een flinke smak op de grond op mijn knieën. heb heel lang met pijnlijke heupen rond gelopen en af en toe voel ik het nog. Het vrij springen daarentegen deed ze wel uitstekend. Haalde heel wat meer punten dan ik verwachtte.

Eusebio
Berichten: 848
Geregistreerd: 28-07-03
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 10:44

Kwee niet hoor Merilyn, heb jou nooit 1e prijzen horen en zien rijden, oja met 143 en 146 punten, toch? typfoutje in de uitslagen? Boos!

Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-03 13:30

petraaken schreef:
Ik heb vorig jaar in november de ABOP gereden (vroegere IBOP). De dressuur proef valt echt mee en is zeker niet zwaar. het moeilijkste in de proef is de middengalop. Dus met een beetje goed gereden paard is dat heel goed te doen. Het springen viel voor mij niet mee omdat mijn paard door de zenuwen niet wilde springen behalve het lijntje. Dat waren de enige hindernissen die ze wilde springen de andere niet. Alhoewel ze mij wel effe voor aap heeft gezet. Na de laatste sprong onder het zadel bij het neerkomen wilde ik nog een pas doorgaloperen zij draaide echter onmiddellijk af. Resultaat, ik belandde met een flinke smak op de grond op mijn knieën. heb heel lang met pijnlijke heupen rond gelopen en af en toe voel ik het nog. Het vrij springen daarentegen deed ze wel uitstekend. Haalde heel wat meer punten dan ik verwachtte.


Daar ben ik dus zelf ook bang voor, niet voor haar zenuwen maar voor die van mij Bloos
Als ik er alleen al aan denk draait mijn maag al om Haha!
Dus dan wordt het zeker niks!
Een kruisje spring ik al wat regelmatiger maar dat is voorlopig ook meer dan genoeg Knipoog

petraaken

Berichten: 44188
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 13:48

Ik ben normaal ook niet zo'n springer maar dat parcourtje viel nog mee. Al was het wel hoger dan ik had verwacht. Het stond zeker een 1 meter hoog. En zo hoog had ik in jaren niet meer gesprongen. De eerste sprongen was wel effe slikken maar de andere vielen dan weer mee. en ik mag zeggen dat de jury niet van de kwaadste is. Ze helpen waar ze kunnen.

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 14:38

gijsenkim schreef:
IBOP is niet zo zwaar dat een merrie met 6 mnd dracht het niet zou kunnen. Wij rijden de merries door tot de dag voor bevalling. Ibop is een beetje stappen, draven en galoperen aan beide kanten en een klein sprongetje.. Kan best wel hoor

hier sluit ik mij volledig bij aan *LOL*

De meeste vrouwen prefereren schoonheid boven intelligentie,
omdat ze weten dat de meeste mannen beter kunnen zien dan denken..:+


Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 14:52

Een 3-jarige drachtige merrie bij ons op stal gaat eind november nog 5 weken naar Deurne voor de EPTM-test.
Dat lijkt me eerlijk gezegd een stuk zwaarder dan de IBOP, dus dat zal dan toch best wel kunnen als je je merrie lekker doortraint.

Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-03 15:32

Als je het zo stelt Nouvel: dat lijkt mij ook Haha!
Vijf weken of 1 dag.
Ik zou mijn paardje ook geen vijf weken willen missen, veel te lang Bloos
Dus als ik ga inschrijven blijft ze lekker op haar eigen stal en trainen we haar daar door.
Hoe lang is die 3 jarige merrie drachtig?

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30595
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 19:20

Idd. Die van MarijeR is ook een flinke tijd alweer drachtig als ze IBOP moet lopen.
Ik dacht dat die in april gedekt was, maar weet het niet zeker. Nu al 5 maanden drachtig dus. En half oktober is de IBOP voor Copper (haar merrie).

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 17:50

eey, ik ga 3 december ook de ibop-test doen met me 5-jarige merrie, kunnen jullie mij vertellen wat je met je paard moet doen? knotten, wit shabrakje, wedstrijd kleding aan? want ik heb het nog nooit gedaan

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 18:31

in vol tenue wordt wel op prijs gesteld

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 18:32

dus, wedstrijd tenue, inclusief geknot, wit shabraje en wedstrijd kleding?

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Wieke en 47 bezoekers