Vaart minderen op ontspanning...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Vaart minderen op ontspanning...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-03 09:47

Een merrie die ik rij remt pas af als je volledig ontspant in je handen; daarmee bedoel ik vnl. de draf en galop; een hele overgang gaat eigenlijk vanzelf op het moment dat je ontspant en je handen naar voren opent.
Ik vind dat aan de ene kant heel positief, maar aan de andere kant wil ik wel dat ze begrijpt dat een hele ophouding betekent dat ze moet afremmen. Dit i.v.m. een eventuele 'noodstop' kunnen maken.
Verder moet ikzelf ook helemaal omschakelen en rij ik haar pas 2 keer dus moet ik de meeste knopjes nog ontdekken en aan haar leren, maar ik vraag me af hoe zich dit in de toekomst moet ontwikkelen.
Extra info: de merrie is 4 en is net 3 maanden (in totaal) zadelmak. Wel begrijpt ze het stuur en kuitdruk (pasje wijken kan ze ook al).
Hoe kun je dit in de toekomst gaan trainen en... is het eigenlijk wel nodig (lijkt mij wel, maar goed, andere ideeen zijn welkom).

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 09:53

Komt vanzelf! Er veranderd nog zoveel als ze net zadelmak is. Ik zou er niet te veel aandacht aan geven of speciaal op gaan trainen.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 09:57

helemaal mee eens. wees blij dat ze zo braaf is.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 10:00

eigenlijk is dat wel de goede manier om te remmen, Niet die druk op de teugels maar de ontspanning die komt na de ophouding is de uitnodiging om langzamer te gaan

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-03 10:29

Oh okay, helemaal met al jullie opmerkingen eens. Maar dan 1 vraag: hoe zit het met een eventuele noodstop kunnen maken? Dus: stel een ander kijkt naar de grond i.p.v. om zich heen en dreigt tegen mij op te knallen, dan moet ik kunnen uitwijken. Hoe los ik dit dan op? Ik vind het zelf een veilig idee om een noodrem te kunnen hebben.

En ik ben idd superblij met haar (alhoewel ik haar nog niet zo goed ken) en zeker omdat ze zo braaf is en je een foutje niet kwalijk neemt!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 10:31

Geloof me maar, bij een noodstop wordt er niet rijtechnisch correct gestopt, en als jij met je volle gewicht en kracht aan het bit gaat hangen dan stopt ze echt wel hoor. Probeer het maar eens.....

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 10:37

En als je dreigt op een ander paard te botsen, dan lossen de paarden dit zelf wel op. Doorgaans kijken die beter om zich heen dan de ruiters op hun rug Haha!. En zoals ik al zei wellicht is dit over twee weken helemaal geen probleem meer, zonder dat je er bewust voor geoefend hebt.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 12:15

De mijne staat ook goed stil als ik juist weinig weerstand bied met mijn handen, maar dan staat ze echt met haar neus in de lucht en loopt gemakkelijk weer weg. Als ik dan ietsje tegenhou trekt ze. Maar als ik verder rij, gaat ze weer naar beneden.Boos!