eerst...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
passie

Berichten: 2323
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Roermond

eerst...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-03 20:40

... stappen.
Ik bedoel hoe beginnen jullie met rijden? Gaan jullie meteen beginnen met je paard nageefelijk te maken of laten jullie eerst stappen met lange teugel en dan pas wat vragen?
Ik doe het volgens het laatste en jullie?

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 23:00

Ik ga met jou mee, nageefelijk komt wel, eerst lekker ontspannen aan het been doorlopen.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 23:07

ik zorg altijd eerst dat mijn paard goed voor de kuit is stap(is meestal geen probleem, temperament genoeg Knipoog )
en dan losrijden in stap ook met vrij lange teugels(wel met contact), kleine voltes, slangevolte met 6 bogen, een klein stukje schouderbinnenwaarts, en dan schuin oversteken in middenstap en zo van die dingen..maar wel allemaal met langere teugels en haar neus tot aan haar kniën, voorwaarts-neerwaarts dus eigenlijk.

dan begin ik de draven op een volte en rij ik voorwaarts-neerwaarts. Eerst een paar voltes linksom, dan van hand veranderen en een paar voltes rechtsom, voltes verkleinen, als ze goed nageefelijk voorwaarts-neerwaarts loopt een slappe gebroken lijn...
zo ongeveer een dikke vijf minuten(hangt er ook vanaf hoe nageefelijk ze is, soms duurt het ook wat langer) en dan ga ik stappen, en dan neem ik de teugels pas fatsoenlijk op en begin ik aan mijn oefeningen.
Ook de galop doe ik vaak de eerste keer in voorwaarts-neerwaarts houding.

en na het rijden ook voor het uitstappen, ga ik eerst een paar rondjes voorwaarts-neerwaarts rond de bak. Gewoonte die mijn instructrice mij heeft aangeleerd, zo begin ik ontspannen en eindig ik ontspannen Knipoog

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 23:54

eerst lekker ontspannen en voorwaarts rijden en dan pas nageeflijk rijden!
Een paard gebruikt zijn rug ook niet goed als je hem of haar gelijk al nageeflijk gaat rijden, dan heb je de kans op een paard die automatisch zijn rug wegdrukt

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 07:23

ik doe hetzelfde als de andere, maar gebruik een hele lange loswerkperiode (zo'n 25 minuten).ik vind losrijden leuk om te doen en ik merk aan mijn paard dat hoe langer ik losrijdt hoe lekkerder hij loopt als ik hem oppak.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 09:27

Ik stel mijn paard wel meteen nageeflijk in. Maar dan met een lange teugel. Ik begin eigenlijk halsstrekkend met rijden. En dan laat ik meteen veel links/rechts buigen. Met het ene paard ga ik ook vrij snel galopperen. Die is het fijnst los te rijden vanuit galop. En de andere daar moet ik juist veel mee stappen en draven.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 10:04

ik laat de paarden (als ze niet net onder t zadel zijn) ook gelijk nageeflijk lopen. niet opgericht maar wel nageeflijk. eerst stap ik een tijdje en ga dan verder werken. pas als ze in alle gangen lekker los en soepel zijn begin ik met wat oprichting te vragen. alleen bij t uitstappen krijgen ze alle vrijheid. dat kleine uurtje dat ik ze rij vind ik dit niet teveel gevraagd. ook lost het veel problemen op met klieren enzo. dit heb je sneller als je ze in t begin maar wat laat aanrommelen.

BloemBloem

Berichten: 16578
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 11:01

lunatje schreef:
eerst lekker ontspannen en voorwaarts rijden en dan pas nageeflijk rijden!
Een paard gebruikt zijn rug ook niet goed als je hem of haar gelijk al nageeflijk gaat rijden, dan heb je de kans op een paard die automatisch zijn rug wegdrukt


Helemaal mee eens lunatje!!!!!

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 11:05

Ik stap haar eerst lekker voorwaats aan de lange teugel op iedere hand een paar rondjes en dan ook hetzelfde in de draf.

Als ik dat heb gedaan neem ik mijn teugels op maat en ga op de volte en ga hem verkleinen en dat op elke hand en dan is ze lekker los en begin ik met het echt nagefelijk rijden

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 11:15

nageeflijkheid en afbuiging komt van achter. dus ik maak eerst actief en licht contact met de teugels. mijn paard wordt daarna zelf rond en nageeflijk.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 11:55

SuperPepeijn schreef:
nageeflijkheid en afbuiging komt van achter. dus ik maak eerst actief en licht contact met de teugels. mijn paard wordt daarna zelf rond en nageeflijk.

Ik doe het op dezelfde manier.
Als ik mijn jonge dame niet gelijk met haar koppie bij het werk hou dan krijg ik allerlei vreemde uitspattingen.

Ik stap niet zo lang los, ik weet dat het moet i.v.m. gewrichtsvloeistof, maar als ik lang met haar stap dan is ze al haar energie al kwijt. Op dit moment stap ik 5 minuten en dan draaf ik aan. Binnen een kwartier hebben we de galop al gehad en na 20 minuten stijg ik af en stappen we buiten al wandelend uit. Ik wil eind september/half oktober wel op een half uur rijden zitten met langer instappen.

passie

Berichten: 2323
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-03 17:20

ja wat jullie hier schrijven dat doe i ook alleen gaat dat niet zo goed zoals bij jullie. Maar als we dan met het ´´echte´´ werk gaan beginnen begint die te protesteren. En zei die man zo waar passie bij staat ja je lukt het zelf uit ik zo hoe zo dat? Ja je moet meteen beginnen met hem aan de teugel rijden echt zo ja daag!!!!!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 18:56

Passie, het echte werk en het losrijwerk moet je in elkaar laten overvloeien, steeds wat meer vragen tot het echte werk is bereikt.
Dus niet in 1 keer oppakken en aan het werk zetten maar geleidelijk aan meer laten werken.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 20:09

eerst twee tellen aan lange teugel de bak "verkennen" stel je voor dat er spookzwijntjes langs de bakrand zitten *LOL*
dan vanuit een actieve achterhand nageeflijk rijden.

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 21:03

eerst lekker losstappen met lange teugels maar wel meteen goed op het been laten reageren (als je het niet meteen doet doet hij het de hele tijd niet meer)en dan als ie ontspannen is en goed aan het been pas nageeflijk rijden.

Luci
Berichten: 916
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 00:07

Ik stap eerst met lange teugel los, paard moet daarbij wel vanaf het begin vlot aan m`n been zijn. Vandaar uit pak ik licht contact, hij is er dan van achter voldoende bij en is 'automatisch' al nageeflijk.

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 04:07

Ik vind het heerlijk om eerst aan de lange teugel rond te kuieren, maar hij moet wel aan het been zijn